Beenbescherming onnodig, toch gebruiken,beschadigd de benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:42

MaritAriel schreef:
Bomba schreef:
Die van mij staat in het weiland ook met eventers om. Ik heb genoeg dingen zien gebeuren waardoor ik zulk soort dingen echt niet meer aan het toeval overlaat. Maar inderdaad, meningen verschillen. Ik heb liever een heel paard. Vind een paard te duur om te denken ach, er kan overal wel wat gebeuren.

Beestjes staan zijn niet van suiker. Fijn om met die warmte van die hete dingen om te hebben....

Al vind ik het niet raar om een dressuurpaard van een paar ton met beenbeschermers van voor tot achter staat :)

Mijnes heeft nooit bescherming om in de wei, hooguit springschoenen omdat hij bijv. een wondje heeft voor aan de kroonrand die hij steeds open trapt tegen het hek als hij met de manege pony snuffelt :D
Met rijden heb ik altijd peeskappen voor om, vaak ook nog springschoenen.. met springen vierkant in de bescherming en springschoenen, vooral omdat hij nou vierkant op ijzers staat.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:02

Hm wanneer is het nou nodig? Zodra je weet dat je paard het nodig heeft (zichzelf dus flink beschadigd en misschien daar een blessure aan overhoudt) is het toch al te laat? Mijn paardje staat gewoon bloot -dus geen hoefijzers- maar heeft bijna altijd pees- en kogelbeschermers om. Wanneer ik dat nodig vind ook springschoenen om de voorvoeten. Het is nogal een spring- in- 't- veld. En ik kan met foto's aantonen dat er heel veel krassen zitten op mijn beschermers. Met rijden hoor ik niet heel vaak dat hij zich aantikt maar als ik de beschadigde beschermers zie ben ik blij dat hij niet elke keer zijn benen beschadigd. Overigens heeft hij ze niet vaak om in de paddock of de wei. Vaak alleen met longeren, rijden, springen etc. Alleen als ik weet dat hij flink uit z'n dak zal gaan, bijvoorbeeld als het koud is, neem ik maar 't zekere voor 't onzekere. En ja, ik ben mezelf ervan bewust dat hij zich ook goed kan beschadigen in de stal, stapmolen, paddock, wei.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:05

_Amigo schreef:
MaritAriel schreef:

Beestjes staan zijn niet van suiker. Fijn om met die warmte van die hete dingen om te hebben....

Al vind ik het niet raar om een dressuurpaard van een paar ton met beenbeschermers van voor tot achter staat :)

Mijnes heeft nooit bescherming om in de wei, hooguit springschoenen omdat hij bijv. een wondje heeft voor aan de kroonrand die hij steeds open trapt tegen het hek als hij met de manege pony snuffelt :D
Met rijden heb ik altijd peeskappen voor om, vaak ook nog springschoenen.. met springen vierkant in de bescherming en springschoenen, vooral omdat hij nou vierkant op ijzers staat.

Mijn paard is wellicht geen paar ton waard, maar wel een kwalitatief goed paard die met gemak nationaal zou kunnen lopen. Met warm weer wordt rekening gehouden. Daarom kies ik voor goed ventilerende, witte peesbeschermers.

smeetjoew

Re: Beenbescherming onnodig, toch gebruiken,beschadigd de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:12

Haha beentjes van suiker, daar heeft het vrij weinig mee te maken.
Je paard hoeft zich maar een keer goed te raken op de pees van het voorbeen en het is zo goed als einde verhaal. Daarom vind ik het belangrijk om ze bescherming om te doen, iig om de voorbenen. En wat mij betreft zou het weinig moeten uitmaken of je nou fanatiek dressuur rijdt, springt, buiten rijdt of simpel rondjes rijdt.
Ik rij zelf altijd met bescherming om alleen de voorbenen. En als je het gewoon relatief simpel houdt met gewone peeskappen, valt die warmte echt nog wel mee. Je moet kiezen voor goede bescherming en niet wat mooi staat.

In het land krijgen ze overigens ook nog springschoenen om ter voorkoming van het aftrappen van de ijzers en evt. raken van de kroonrand.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:50

@ TS: volgens mij kunnen springschoenen sowieso geen kwaad, daar verzamelt ook niet zo'n warmte onder. Alleen even opletten met water, dat het materiaal zich niet volzuigt en zwaar wordt, of dat je met zo'n 'zuiger' door de diepe modder gaat.

Peesbeschermers... Tja, ik heb eerlijk gezegd nog nooit peesbeschermers gezien zonder krassen wanneer een paard ze gebruikte. Heb wel eens gedacht dat dat ook best door de dikte (toch 2x 1cm) zou kunnen komen. Het is een afweging. Warmte kan slecht zijn, maar een wondje ook. Huidwondjes op de pees, kunnen lelijke peesontstekingen veroorzaken...

Volgens mij is het trouwens klinkklare onzin dat benen slap of lui worden van bescherming. Een simpele peesbeschermer doet verder niks met de pezen of gewrichten in termen van steun. Zelfs bandages imo niet. Het is niet te vergelijken met een bandage bij mensen, omdat bij ons het toch altijd om een bewegend deel gaat, spieren, gewrichten én pezen. Een onderbeen van een paard heeft eigenlijk alleen pees en bot, er zitten geen grote spieren. Ook de gewrichten pak je niet dusdanig in dat je de beweging beïnvloedt.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:24

Ik rijd wel met peesbeschermers, met zowel springen als dressuur omdat mijn paardje nog wel eens haar voorbenen aantikt met haar achterbenen. Ik spuit de benen ook altijd af na het rijden, in zomer én winter.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:07

De vraag zou eigenlijk moeten zijn: tikt je paard de benen aan onder het rijden? Zo ja, dan is het misschien verstandig om de benen te beschermen. Zo nee, dan niet aan beginnen.
Je ziet wel eens paarden met witte strepen op de benen. Die hebben dan last gekregen van de beschermers. Er kan namelijk makkelijk zand in komen en dat gaat dan schuren. Of de beschermers passen niet goed.

Het is altijd een risico om beschermers weg te laten, maar het is ook een risico om ze aan te doen.
Aan jou de afweging.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:44

Safiera schreef:
@ TS: volgens mij kunnen springschoenen sowieso geen kwaad, daar verzamelt ook niet zo'n warmte onder. Alleen even opletten met water, dat het materiaal zich niet volzuigt en zwaar wordt, of dat je met zo'n 'zuiger' door de diepe modder gaat.

Peesbeschermers... Tja, ik heb eerlijk gezegd nog nooit peesbeschermers gezien zonder krassen wanneer een paard ze gebruikte. Heb wel eens gedacht dat dat ook best door de dikte (toch 2x 1cm) zou kunnen komen. Het is een afweging. Warmte kan slecht zijn, maar een wondje ook. Huidwondjes op de pees, kunnen lelijke peesontstekingen veroorzaken...

Volgens mij is het trouwens klinkklare onzin dat benen slap of lui worden van bescherming. Een simpele peesbeschermer doet verder niks met de pezen of gewrichten in termen van steun. Zelfs bandages imo niet. Het is niet te vergelijken met een bandage bij mensen, omdat bij ons het toch altijd om een bewegend deel gaat, spieren, gewrichten én pezen. Een onderbeen van een paard heeft eigenlijk alleen pees en bot, er zitten geen grote spieren. Ook de gewrichten pak je niet dusdanig in dat je de beweging beïnvloedt.

Aangezien ik nooit met regen buiten rij, en bijna nooit door plassen rijd zal dit wel goed zitten :) Ik rijd momenteel niet met bescherming. In mijn OP staat idd dat ik dit erg leuk vind voor te doen, maar ik rijd er niet vaak mee. Alleen als ik ga springen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:11

Bandage's hebben in elk geval geen nut, dat is puur show.
Ik rijd zelf eigenlijk altijd zonder bij de normale training en met buitenrijden, heb in de loop der jaren toch het idee dat ze daar sterker van worden. Als ik wat fanatieker ga springen gaat er voor de zekerheid wel een peesbeschermer om en als het paard het nodig heeft ook springschoenen of strijklappen.
Met sgw heb ik wel altijd met volledige bescherming gereden, 3 in 1 beschermers voor en achter, springschoenen voor.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:38

Vind het toch wonderlijk hoe "meningen" steeds toch zwaarder lijken te wegen dan gewoon wetenschappelijk onderzoek. En dat onderzoek istav het gebruik van peesbeschermers helder: Indien het niet echt nodig is, NIET doen. Temperatuur loopt hoog op onder je peesbeschermer en dat zorgt voor schade aan de pezen welke uiteindelijk kan uitmonden in een peesblessure. Dus tenzij echt nodig ( paard wat zich steeds aantikt), gewoon niet doen. En zéker niet als het alleen maar om het mooi is! Waarom zou je dan het risico uberhaupt willen nemen?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:25

MaritAriel schreef:
Bomba schreef:
Die van mij staat in het weiland ook met eventers om. Ik heb genoeg dingen zien gebeuren waardoor ik zulk soort dingen echt niet meer aan het toeval overlaat. Maar inderdaad, meningen verschillen. Ik heb liever een heel paard. Vind een paard te duur om te denken ach, er kan overal wel wat gebeuren.

Precies, het wordt allemaal zo zwart wit gezien. De hele paardensport is 1 commerciele bedoening, die allemaal doen geloven dat wij goed voor ons paard zorgen als we deze zaken aanschaffen.
In de endurance sport ben je een uitzondering als je beenbeschermers gebruikt en deze mensen trainen meerdere uren in een soms heel technisch parcours.

Ik hoop dat een ieder weer zijn gezond verstand terug krijgt. Ik denk dat 99% onnodig beenbescherming gebruikt en dat het paard daar hele warme benen van krijgt, nemen we voor lief, wat het staat zo mooi. Dat de kans op een peesblessure zichtbaar toe neemt kunnen we niets aan doen :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:27

Ik heb ook nog nooit een DA gesproken die beenbescherming geen onzin vond en ik heb er genoeg gesproken, ook vooraanstaande op paardengebied.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:28

Ik gebruik eigenlijk altijd beenbescherming meestal 3 in 1

Ik heb een jong paard staan met nog geen ritme en hij tikt heel snel daarom kies ik wel voor de bescherming maar het is bescherming om aan het werk en bescherming af ik laat het nooit langer omzitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:29

Maar door die bescherming leert hij ook niet van zijn eigen aantikken ;)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:36

anneliesdj schreef:
Maar door die bescherming leert hij ook niet van zijn eigen aantikken ;)

Nee maar kan later wel hij had de boel aardig kapot en daar doe ik niet moeilijk over hoef het niet weer zo kapot..

DA is het met me eens en ik vertrouw op mijn DA

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:32

Bomba schreef:
Mijn paard is wellicht geen paar ton waard, maar wel een kwalitatief goed paard die met gemak nationaal zou kunnen lopen. Met warm weer wordt rekening gehouden. Daarom kies ik voor goed ventilerende, witte peesbeschermers.

Maar dan even uit nieuwschierigheid....

Deze week is het echt bloedheet. Staat jou paard dan ook de hele dag buiten met die peesbeschermers om? In mijn ogen kunnen ze dan nog zo licht van kleur zijn en nog zo ventilerend.... Het word er hoe dan ook erg warm onder, toch? Dat kan dan toch niet goed zijn?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:48

riagr schreef:
Vind het toch wonderlijk hoe "meningen" steeds toch zwaarder lijken te wegen dan gewoon wetenschappelijk onderzoek. En dat onderzoek istav het gebruik van peesbeschermers helder: Indien het niet echt nodig is, NIET doen. Temperatuur loopt hoog op onder je peesbeschermer en dat zorgt voor schade aan de pezen welke uiteindelijk kan uitmonden in een peesblessure. Dus tenzij echt nodig ( paard wat zich steeds aantikt), gewoon niet doen. En zéker niet als het alleen maar om het mooi is! Waarom zou je dan het risico uberhaupt willen nemen?

Uit nieuwsgierigheid; kan je me een linkje geven van dat onderzoek. Ik ben wel benieuwd wat er exact uitkomt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:00

ulyse schreef:
In de endurance sport ben je een uitzondering als je beenbeschermers gebruikt en deze mensen trainen meerdere uren in een soms heel technisch parcours.

Ik rijd endurance en ik ben eens naar een cursus geweest van iemand die 5 daagse wedstrijden rijdt in het buitenland. Dus een pittig parcour en ongeveer 70 km per dag.
Zij heeft enorm veel ervaring en ik heb haar gevraagd wat ze van beenbescherming vond. Ze vertelde mij idd over dat onderzoek en dat alleen als het echt nodig is je met peesbeschermers moet rijden anders niet.

Ik rijd dus altijd zonder beenbescherming. Ze tikt zich soms aan ( staat vierkant op ijzers) en heeft ook wel eens een wondje aan haar voorbenen. Gelukkig is het nooit ernstig dus ik ga geen bescherming omdoen.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:12

Mijn paard heeft ze achter eigenlijk altijd om omdat ze "schaatst", eerst had ik ze nooit om maar ben er na een paar blessures toch maar mee begonnen alhoewel ik er absoluut geen voorstander van ben! Als wij gaan hardlopen in de zomer trekken we ook geen kniekousen aan toch?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:00

Ik ben eigenlijk geen fan van beenbescherming, ik vind het een heel gedoe. Ik rij mijn paard altijd met springschoenen om dat hij wel op zijn koten durft trappen. Het is nog nooit ernstig geweest, maar ik vermijd het toch liever. Als ik ga springen, cavaletti ga doen of in het bos ga, krijgt hij peesjes aan omdat hij zo onhandig is. Soms heft hij zijn voeten gewoon niet op. Gewoon rijden en in de buurt gaan wandelen, doe ik zonder peesjes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:43

Anoeska: even googelen op "onderzoek effect peesbescherming paard" levert oa de volgende links op:
http://horses.nl/artikelen/bit-onderzoek-naar-peestemperatuur/
http://horses.nl/algemeen/onderzoeker-waarschuwt-voor-gevaar-peesbeschermers/
http://horses.nl/artikelen/kunststof-beenbeschermers-veroorzaken-peesblessures-in-springsport/
http://www.thermografie-paard.nl/research.html
http://www.rosmagazine.nl/specials/special_uitrusting/bandage.html
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=11&ved=0CFYQFjAAOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.kahosl.be%2Fsite%2Findex.php%3Fp%3D%2Fnl%2Fdownloads%2F2781%2Fpeesbescherming-nuttig-of-totaal-niet--magali-baestaenspdf&ei=ud4cUNzPN-aH0AW_9YG4Dg&usg=AFQjCNGZGIneKNXpxXiZy-T-53ErcRaSUQ&sig2=OekRw6cu-02frorNRYHdcw

En aub niet de nuance uit het oog verliezen. Het gaat er niet om dat je niet, of nooit peesbeschermers gebruikt. Maar wél dat je góed nadenkt over het waarom, en het wanneer. En dan heb ik het over peesbeschermers. Mbt bandageren ligt het strikter: gewoon niet doen, negatieve effecten zijn er volop, positieve effecten niet of nauwelijks aanwezig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:33

Ik zou ook neigen naar; niet nodig, niet doen.
Zelf heb ik wel bescherming. Eerst een tijd niet, maar nu altijd eigenlijk. Preventief bij achterlijke sprongen haar voorbenen en met rijden kan ze soms nog wel eens strijken door de nog onbelans. Ik heb wel duurdere gekocht die meer ademen en waarbij de temperatuur niet enorm oploopt er onder.

MayraxRawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:32

als een paard een keer een sprintje neemt of doet even gek en de pees word wel beschadigd dan kan het maanden duren voordat de peesblessure over is om dit te voorkomen rijd ik met peesbeschermers alleen als het te warm is laat ik het er bij.. ;)

Linn1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:59

Ik zeg liever voorkomen dan genezen.. al mijn paarden rijd ik met beschermers en staan ook met speciale beschermers in de weide.
Als je zie wat een klappers ze kunnen maken in de wei, en met rijden zijn het ook zeker geen makkelijke schatjes dan neem ik liever niet het risico op een peesblessure.
Tevens na het rijden worden de benen altijd afgespoten en gekoeld met koud / lauw water.

denice1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:16

ik heb bij mijn haflinger gewoon altijd peesbeschermers om. omdat ik gewoon bang ben dat ze haar voorbenen aantikt.
als ze op ijzers komt te staan krijgt ze ook springschoenen aan voor het aantikken van de ijzers.
mijn kwpner heb ik ook altijd helemaal ingepakt.
Ik zeg altijd als het echt zon kwaad kan waarom doen de dressuur amazones (anky en adelinde etc.) hun paarden dan ook helemaal in pakken?
als je daarmee een vergroot risico zou hebben op bijv. een peesblessure..
Uiteraard is het niet goed dat het zo warm word voor de peze.. maar het is ook niet goed als hij zichzelf beschadigd door zichzelf aan te tikken.

Ik doe altijd bij alle paarden Bescherming om. en wel na het rijden even lekker afspuiten met koud water.