opstappen met barebackpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Re: opstappen met barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:32

Ik weet niet hoor, maar een paardje van rond de 140/150 is toch niet onmogelijk om op te springen? Ik zou liever helemaal zonder hulpmiddelen - dat is mijns inziens ook het toffe van zonder zadel/ met bbp rijden!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:33

swartbeessie, nou dat ga ik dus nooit proberen met mn paard hoor (ook niet met een fjord ofzo) lijkt me niet zo goed.

ook wat dingenv an de aller eerste post, niet goed voor de rug, zon klap..

ik ben 160 en mn pony 150. ik klim erop met een hindernis van 50cm haha

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:36

Ik ben helemaal voor met een opstapje opstappen, begrijp me niet verkeerd. Maar af en toe erop springen, als je het goed doet, is m.i. best te doen. Alles met mate he;-)
Wat beter geformuleerd: ik begrijp gewoon niet zo goed het voordeel van zo'n opstaphulp, als je vreest je paard scheef te belasten...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:36

swartbeessie@ dat via de nek lijkt me erg belastend voor je paard. En ja ik doe het het liefs ook zonder hulpmiddel maar ja daar gaat mijn topic juist om dat het niet lukt zonder iets. voor jou is 1,40/1,50 misschien makkelijk om op te komen maar ik met mijn zwakke rug en 1,57 kom er niet op met BBP

Zilfstar@ dus jij bent er wel tevreden over? Ik had inderdaad je filmpje al eens gezien, je paard lijkt er niks om te geven. Hoe bedoel je dat het te zwaar werd als je het zelf maakte? Als je het van het zelfde materiaal maakt is het toch niks zwaarder?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:55

Hihi, nee mijn paard boeit t weinig. Hij helpt ook mee met opstijgen, dat zie je aan zijn hoofd bijv. Hij maakt zich echt klaar om de ruiter te ontvangen en dragen. En ach dat er dan effe zo'n dingetje om zijn been zit...

Dat zelfde materiaal heb je niet zomaar gevonden hoor. Het lijkt op de gordel van een auto. Heel stevig. Ik had een stel oude beugelriemen gebruikt. Dan wordt t aardig zwaar.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:05

Ik had al een longeer lijk maar die is wat de dun voor de gesp.
Ik ga binnenkort eens op zoek naar een lijn en hopen dat ik er een vind.

bodien2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:09

kan je geen dekensingel om de pony doen en daar een beugel aanmaken of zo

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:33

Dan moet je die dekensingel wel erg strak doen anders gaat het schuiven. Dat is het fijne aan de opstaphulp.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:43

Als ik het goed begrijp kom je er zonder BBP (dus kale rug) wel op zonder opstapje (wat is sowieso al knap vind)? Door het stroeve van de pad lukt het je dus niet op over de rug te 'glijden' zeg maar? Misschien kun je dan eens kijken of je genoeg blote rug kunt creeëren tijdens het opspringen met BBP?
Mijn BBP kun je bijvoorbeeld dubbelklappen, dus alles achter de singel naar voren klappen zodat je been goed over de rug kan glijden. Als dit nog niet genoeg helpt zou je ook nog de singel heel los kunnen maken zodat je de pad nog een stuk naar voren kunt schuiven waardoor (icm met dubbelklappen) eigenlijk de hele rug weer bloot komt te liggen. Dan zou het opstappen/opspringen weer moeten lukken toch?
Daarna is het even hannessen om de pad netjes onder je te krijgen maar daar krijg je wel handigheid in!
Ben benieuwd of je zoiets gaat proberen!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 10:14

Hej ja dat is ook een optie ja!
Maar dan moet ik wel oefenen met blote rug opstappen en tot nu toe kan ik dat
alleen met een grote aanloop en dat vind ik niet zo'n handig idee om dat op buitenrit
te toen. Dadelijk schrikt ondertussen je pony ergens van en rent hij dan weg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:15

xTesske schreef:
Hej ja dat is ook een optie ja!
Maar dan moet ik wel oefenen met blote rug opstappen en tot nu toe kan ik dat
alleen met een grote aanloop en dat vind ik niet zo'n handig idee om dat op buitenrit
te doen.
Dadelijk schrikt ondertussen je pony ergens van en rent hij dan weg.

:+ Ik zie het al voor me haha! Maar dan zou ik er inderdaad nog even op gaan oefenen :D .
Is voor mij ook nog wel een doel, om ooit eens echt soepel (zonder zadel) op paard te kunnen springen. Ik vind die filmpjes ook echt gaaf om te zien.