zeemlap om stang en trens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:58

Het zeem dat ik heb is ook nauwelijks ruw te noemen, zeker wanneer het goed nat is is het heel zacht en glad. En ja natuurlijk is een zachte ruiterhand nog altijd van groot belang! Met of zonder zeem dien je met zachte hand te rijden. Echter, die van mij wordt vreselijk onrustig als er ook maar lichte druk komt zonder zeem, omdat het gevoel op de lagen dan echt niet prettig is voor hem. Met een paar laagjes zeem eromheen wordt dit gevoel opgeheven en heb ik een pony die veel rustiger is met zn mond en het bit fijn accepteert. Geen symptoombestrijding dus, ik maak het prettiger voor mijn paard zodat we fijn kunnen samenwerken. Zou niet weten wat daar mis mee is :n En uiteraard is een stukje zeem eromheen geen vrijbrief om maar lekker in de mond te gaan hangen.
Overigens heb ik dit op aanraden van de tandarts gedaan, ben heus niet zomaar wat aan gaan klooien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:06

vroeger werd dat vaker gedaan,vooral bij paarden die gevoelig in de mond waren.
Al het paard er goed op loopt is het prima toch?

Quadripes@....de GP paarden van tegenwoordig op de voorhand?
Ik vraag mij af hoe ze de piaffes en passages dan doen :7
Of ik zie iets anders dan jij....dat kan ook natuurlijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:08

Doma_clasica schreef:
Ik vraag mij af of het bit er echt zachter van gaat worden. Een bit is glad en een zeem geeft volgens mij toch wat stugheid als dat op de lagen van het paard ligt.
En ik vraag mij dus af of het werkelijk nodig is om met een zeem te gaan rijden want volgens mij kun je beter gaan oefenen om met een zachtere hand in te werken en dus het probleem bij de basis oplossen dan aan symptoombestrijding doen (zeemlap gebruiken).

Waarom rijdt de één met aurigan, de ander met rvs, de derde met een kunststof bit?
Een natte echte zeemlap om een bit is echt superzacht, latex vind ik stugger.
Sommige paarden vinden het fijner, sommige ruiters moeten zachter inwerken, maar mi niet persé in combinatie.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:01

kamsel schreef:
Doma_clasica schreef:
Ik vraag mij af of het bit er echt zachter van gaat worden. Een bit is glad en een zeem geeft volgens mij toch wat stugheid als dat op de lagen van het paard ligt.
En ik vraag mij dus af of het werkelijk nodig is om met een zeem te gaan rijden want volgens mij kun je beter gaan oefenen om met een zachtere hand in te werken en dus het probleem bij de basis oplossen dan aan symptoombestrijding doen (zeemlap gebruiken).

Waarom rijdt de één met aurigan, de ander met rvs, de derde met een kunststof bit?
Sommige paarden vinden het fijner, sommige ruiters moeten zachter inwerken, maar mi niet persé in combinatie.

Dit is dus echt iets anders dan een bitbandage?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 10:06

kamsel schreef:

Ik denk dat het antwoord is omdat men denkt dat het aan het bit ligt terwijl in 99% van de gevallen het geen ene drol uitmaakt van wat voor materiaal je bit is gemaakt.
Ik denk dat de ruiter beter kan investeren in goed les dan aan allerlei bitten. Het enige wat wel belangrijk is, is dat het bit goed past. Dus breedte en dikte van het bit. En het kan wat uitmaken of je een enkel of dubbelgebroken bit hebt en of je een hoge of lage tongboog hebt(stang). Maar ik denk/weet dat er zoveel verschillende bitten bestaan en deze alleen maar uit commercieel oogpunt zijn gemaakt. En de ruiter koopt het omdat de meeste denken dat het aan het paard(enmond) ligt en natuurlijk niet aan zichzelf.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:38

Ashley5760 schreef:
kamsel schreef:

Dit is dus echt iets anders dan een bitbandage?

Ja compleet anders :j bitbandage is veel ruwer en heb daar ook veel slechte verhalen over gehoord. Heb het ook in handen gehad en dat zou ik niet zo gauw in de mond van mn paard stoppen :n

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:27

@geerke: heb je de piaffes en passages van tegenwoordig wel eens goed bekeken dan? weet jij hoe een goede piaffe en passage eruit hoort te zien?

en als een paard te veel druk ervaart van het bit dat het opgelost moet worden met zeem ertussen (waarmee je overigens geen dressuurwedstrijd mag starten), dan moet de ruiter zichzelf eens achter de oren krabben. er mag namelijk geen druk op het bit staan. het bit is niet bedoeld als drukmiddel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:07

quadripes schreef:
@geerke: heb je de piaffes en passages van tegenwoordig wel eens goed bekeken dan? weet jij hoe een goede piaffe en passage eruit hoort te zien?

en als een paard te veel druk ervaart van het bit dat het opgelost moet worden met zeem ertussen (waarmee je overigens geen dressuurwedstrijd mag starten), dan moet de ruiter zichzelf eens achter de oren krabben. er mag namelijk geen druk op het bit staan. het bit is niet bedoeld als drukmiddel.

??
Het is gewoon toegestaan hoor!
http://www.knhs.nl/objects/00027578.pdf
Citaat:
Artikel 118 - Harnachement
5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber of leer

Citaat:
Toelichting bij bijlage 2
De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrensuitvoering, enkel of dubbelgebroken. Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:13

Ach de uitspraken van quadripes in dit topic raken kant noch wal :n

Ik wilde net hetzelfde neerzetten Brainless, maar je was me voor.

Quadripes, prima dat je steeds denkt het beter te weten, maar kom dan eens met harde feiten ipv loze dingen te roepen die achteraf niet eens waar blijken te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:44

Het zou je sieren, Quadripes, als je 'gewoon' je ongelijk bekend. Helemaal niet erg om toe te geven dat je op een fout spoor zat.
Een stukje zeemleer verandert niet de werking van een bit.

Angela

Re: zeemlap om stang en trens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:02

Hoe blijft zo'n zeemlap dan om het bit zitten? Draait dat niet los in de mond?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:03

quadripes schreef:

Komop Quadripes, fijn dat je het beter weet dan de rest van de wereld, ik noem dat tunnelvisie en dat gaat hier ook off topic.

Doma_clasica, ben het een heel eind met je eens dat het grootste probleem er meestal op zit, maar er zit toch zeker wel verschil tussen de verschillende materialen. Mijn jonkie had ook een duidelijke voorkeur (geen standaard dubbelgebroken, niet te licht en ook geen argentaan) nog voordat ik er ooit op had gezeten, ben het uit gaan proberen omdat hij zo vreselijk zat te mieren met een standaard dubbelgebroken bit.

Ashley5760, de bitbandage is dat latex spul, ik vind het stug spul

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:11

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:16

zoals ik de KNHS reglementen lees staat dat als het niet van metaal is (dus van kunststof of rubber in het geval van een trens) dat die trensen/stangen dan omwikkeld mogen worden met zeemleer.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:20

Angela schreef:

Je naait het vast :) ik doe als extra ook nog een paar steekjes om de bitringen dan kan het niet gaan schuiven als ze er onverhoopt een keer hun tanden even inzetten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:24

Gaan er niet enorm veel bacterien zitten in en onder het zeemleer?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:25

Jeetje Quadripes, je leest het maar net hoe het je uitkomt, geloof ik.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:25

Ik spoel ze altijd heel seccuur uit, en vervang m zeer regelmatig, nooit problemen gehad! Je moet m niet ongewassen terughangen en er maanden om laten hangen denk ik. Maar dat heb ik nooit uitgetest.

@Quadripes, sorry maar je maakt jezelf steeds ongeloofwaardiger op deze manier. Het staat er gewoon letterlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:29

quadripes schreef:
zoals ik de KNHS reglementen lees staat dat als het niet van metaal is (dus van kunststof of rubber in het geval van een trens) dat die trensen/stangen dan omwikkeld mogen worden met zeemleer.

Er staat dat een trens OF van rubber OF van kunststof OF van metaal mag zijn, en de laatste mag omwikkeld zijn met rubber of leer.
Het heeft geen zin om een rubberen bit te omwikkelen met rubber......

Citaat:
Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.

Er staat toch duidelijk OF en niet EN.
En ik weet uit ervaring dat je dus een "normale" metalen trens mag omwikkelen met zeem.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:28

Angela schreef:

heb het ook wel eens gezien maar dat was speciaal spul ervoor dat wikkelde zich niet los. weet alleen niet wat het was zag er wit uit

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 06:24

66996236 schreef:
Angela schreef:

heb het ook wel eens gezien maar dat was speciaal spul ervoor dat wikkelde zich niet los. weet alleen niet wat het was zag er wit uit

Dat is dan waarschijnlijk de latex geweest, dat plakt aan elkaar. Zeemleer naai ik idd altijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:23

Angela schreef:

Je knipt de zeem op maat en maakt de zeem nat, slaat hem om het bit heen; ik doen 1,5 keer. Naai de zeem strak vast, met de naad naar achteren. Ik maak ook de zijkanten vast. Vervolgens droogt de zeem en zit het muurvast om het bit. Zo wordt het bit maar een paar mm dikker.
Het draait niet in de mond.
1 x per week hang ik het bit in kokend water om het goed schoon te maken.

Voordat het bit in de mond gaat, eerst de zeem nat maken.

Ik merk bij mijn paard dat ze in de wendingen en de verzameling net iets smakelijker blijft op het bit als er zeem omheen zit. Het is een fractie, maar net fijn genoeg om voor mij mijn vingers kapot te prikken bij het omzemen van het bit. :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:18

Ik heb het filmpje bekeken. Volgens mij zat er latex om de stang en trens en geen zeemleer...
Begrijp ook niet helemaal goed waarom het om de trens zit, daarmee verander je toch op zijn minst de werking van de trens als deze enkel of dubbelgebroken is.
Maar goed, het zal zeker een reden hebben...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:20

quadripes schreef:
Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.

Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.

En combineer dat dan met een hard aangetrokken neusriem plus handen van een amazone die hangt aan de teugels en nooit nageeft....

Een stang en trens is van oorsprong bedacht om de halve ophoudingen nog verfijnder te kunnen geven ter vergroting en verfijning van de verzameling, door alleen maar een trillinkje van de handen nodig te hebben hiervoor.

Helaas kent men dit niet meer, omdat de paarden in de GP niet meer in het rijkunstig evenwicht gaan maar volkomen op de voorhand. Daardoor is de stang en trens nu een soort noodrem geworden. Een zeemlap maakt dit dus een dubbele noodrem. Niet echt een toonbeeld van rijkunst dus.

Mooi verwoord! Deze argumentatie pik ik even van je! ;-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:22

Beginnen we nou weer van voor af aan :=