En uiteraard is een stukje zeem eromheen geen vrijbrief om maar lekker in de mond te gaan hangen.Overigens heb ik dit op aanraden van de tandarts gedaan, ben heus niet zomaar wat aan gaan klooien.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En uiteraard is een stukje zeem eromheen geen vrijbrief om maar lekker in de mond te gaan hangen.Doma_clasica schreef:Ik vraag mij af of het bit er echt zachter van gaat worden. Een bit is glad en een zeem geeft volgens mij toch wat stugheid als dat op de lagen van het paard ligt.
En ik vraag mij dus af of het werkelijk nodig is om met een zeem te gaan rijden want volgens mij kun je beter gaan oefenen om met een zachtere hand in te werken en dus het probleem bij de basis oplossen dan aan symptoombestrijding doen (zeemlap gebruiken).
kamsel schreef:Doma_clasica schreef:Ik vraag mij af of het bit er echt zachter van gaat worden. Een bit is glad en een zeem geeft volgens mij toch wat stugheid als dat op de lagen van het paard ligt.
En ik vraag mij dus af of het werkelijk nodig is om met een zeem te gaan rijden want volgens mij kun je beter gaan oefenen om met een zachtere hand in te werken en dus het probleem bij de basis oplossen dan aan symptoombestrijding doen (zeemlap gebruiken).
Waarom rijdt de één met aurigan, de ander met rvs, de derde met een kunststof bit?
Een natte echte zeemlap om een bit is echt superzacht, latex vind ik stugger.
Sommige paarden vinden het fijner, sommige ruiters moeten zachter inwerken, maar mi niet persé in combinatie.
kamsel schreef:Waarom rijdt de één met aurigan, de ander met rvs, de derde met een kunststof bit?
Ashley5760 schreef:kamsel schreef:
Waarom rijdt de één met aurigan, de ander met rvs, de derde met een kunststof bit?
Een natte echte zeemlap om een bit is echt superzacht, latex vind ik stugger.
Sommige paarden vinden het fijner, sommige ruiters moeten zachter inwerken, maar mi niet persé in combinatie.
Dit is dus echt iets anders dan een bitbandage?
bitbandage is veel ruwer en heb daar ook veel slechte verhalen over gehoord. Heb het ook in handen gehad en dat zou ik niet zo gauw in de mond van mn paard stoppen
quadripes schreef:@geerke: heb je de piaffes en passages van tegenwoordig wel eens goed bekeken dan? weet jij hoe een goede piaffe en passage eruit hoort te zien?
en als een paard te veel druk ervaart van het bit dat het opgelost moet worden met zeem ertussen (waarmee je overigens geen dressuurwedstrijd mag starten), dan moet de ruiter zichzelf eens achter de oren krabben. er mag namelijk geen druk op het bit staan. het bit is niet bedoeld als drukmiddel.
Citaat:Artikel 118 - Harnachement
5. Stang en trens moeten van metaal zijn of van onbuigzaam plastic en mogen omwikkeld zijn met rubber of leer
Citaat:Toelichting bij bijlage 2
De afgebeelde trenzen zijn toegestaan in zowel bus- als watertrensuitvoering, enkel of dubbelgebroken. Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.
quadripes schreef:@geerke: heb je de piaffes en passages van tegenwoordig wel eens goed bekeken dan? weet jij hoe een goede piaffe en passage eruit hoort te zien?
en als een paard te veel druk ervaart van het bit dat het opgelost moet worden met zeem ertussen (waarmee je overigens geen dressuurwedstrijd mag starten), dan moet de ruiter zichzelf eens achter de oren krabben. er mag namelijk geen druk op het bit staan. het bit is niet bedoeld als drukmiddel.
Doma_clasica schreef:VValar schreef:Heb je daar misschien een foto van? Heb het nog nooit gezien.
http://www.omroepgelderland.nl/web/Uitz ... -dagen.htm
Kijk bij Zaterdag, Carrie On, 14 juli op 11min50.
quadripes schreef:zoals ik de KNHS reglementen lees staat dat als het niet van metaal is (dus van kunststof of rubber in het geval van een trens) dat die trensen/stangen dan omwikkeld mogen worden met zeemleer.
Citaat:Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.
66996236 schreef:Angela schreef:Hoe blijft zo'n zeemlap dan om het bit zitten? Draait dat niet los in de mond?
heb het ook wel eens gezien maar dat was speciaal spul ervoor dat wikkelde zich niet los. weet alleen niet wat het was zag er wit uit
Angela schreef:Hoe blijft zo'n zeemlap dan om het bit zitten? Draait dat niet los in de mond?
quadripes schreef:Wanneer je zoiets doet om de trens heb je in feite 2 stangen in de mond, wat alleen maar hard inwerkt.
Wanneer je dat om de stang doet kan het paard de tong niet meer gebruiken om de werking van de stang te verlichten.
En combineer dat dan met een hard aangetrokken neusriem plus handen van een amazone die hangt aan de teugels en nooit nageeft....
Een stang en trens is van oorsprong bedacht om de halve ophoudingen nog verfijnder te kunnen geven ter vergroting en verfijning van de verzameling, door alleen maar een trillinkje van de handen nodig te hebben hiervoor.
Helaas kent men dit niet meer, omdat de paarden in de GP niet meer in het rijkunstig evenwicht gaan maar volkomen op de voorhand. Daardoor is de stang en trens nu een soort noodrem geworden. Een zeemlap maakt dit dus een dubbele noodrem. Niet echt een toonbeeld van rijkunst dus.