Scherper bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:57

WandaxLover schreef:
met longeren is ze meestal ook niet te stoppen nee.

Dan is de basis ver zoek en zul je toch echt op grond ook aan de slag moeten.

WandaxLover

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:59

Als ze moe wordt is ze met longeren wel makkelijk te stoppen maar met rijden niet. Ze luisterd wel heel goed hoor met wandelen en kunstjes en als ik naast haar ren

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:04

Ts; bij sommige paarden wil een hackamore goed helpen.
Vaak vechten ze dan niet meer tegen het bit.
Verder een pelham bit met kinketting is vaak functioneel.
Laat geen loopje met je nemen.
Voor de kar gaat het leidsel ook een gaatje lager en de kinketting een gaatje strakker bij de meeste menners als het paard niet luisteren.
Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:06

Mijn inziens schort er hier duidelijk iets aan jullie verstandhouding :j
Ik zou dat eerst een recht gaan zetten vanaf de grond.
Zolang dat niet goed zit zullen jullie onder zadel ook geen overeenstemming bereiken.
Daarnaast zou ik me eens goed verdiepen in correcte hulpen als ik jou was.
Je geeft namelijk hele tegenstrijdige waarbij je zelf je paard vraagt om voorwaarts te gaan, maar ondertussen trek je ook aan de rem.
Dat kan je paardje niet snappen ;)

Een scherper bit zal dit probleem niet oplossen als jij de oorzaak niet aanpakt.
Het zal een tijdelijke oplossing zijn.
Jij denkt dat de problemen opgelost zijn, maar uiteindelijk komt je paard ook door dat bit weer heen omdat hij je nog altijd niet begrijpt.
En waar wil je dan naar pakken? Weer een scherper bit?
Uiteindelijk zit je dan op complete martel werktuigen, maar het probleem is nog altijd niet opgelost.

Dus eerst lekker werken aan de basis vanaf de grond ( ook hier kun je les in nemen) en dan onder goede!! Begeleiding steeds een stapje verder met een simpel bitje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:08

Vjestagirl schreef:
Om te stoppen met je sowieso niet trekken, stoppen doe je op je houding, je zit en met een kleine ophouding.

Dan heb jij zeker geen hafje :D :D :D :D :D.

Als je paard niet wil luisteren zeker als je buitenrijdt is dat nog gevaarlijk ook. Als je een zachte hand hebt zou je een pelham kunnen proberen.
Maar hafjes hebben zo de neiging om ook op een scherp bit gewoon te doen waar ze zin in hebben

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:10

Silence schreef:
Je geeft namelijk hele tegenstrijdige waarbij je zelf je paard vraagt om voorwaarts te gaan, maar ondertussen trek je ook aan de rem.

Hoe dat zo? Heb jij TS zien rijden?

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:14

Ik ga gewoon een scherper bit proberen. Ik denk dat ik vanmiddag even ga kijken naar ongebroken of enkelgebroken watertrensjes iemand een idee? En moet ik gewoon dezelfde maat als mijn huidige bit nemen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:16

Ik zou dan eerst in je omgeving vragen of je er 1 mag lenen... inderdaad wel dezelfde maat als van het andere bit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:16

TS
Als je een paard wil "omscholen" van een harde (niet te stoppen) mond/hals naar een paard wat goed (of in ieder geval... beter) aan de hulpen is, is beginnen met goed longeren (liefst met dubbele lijnen) de eerste stap.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:17

Babootje schreef:
Vjestagirl schreef:
Om te stoppen met je sowieso niet trekken, stoppen doe je op je houding, je zit en met een kleine ophouding.

Ik heb n fjord...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:18

WandaxLover schreef:
Ik rijd niet altijd met de handrem erop maar dat is vroeger wel gedaan want ze is vroeger een menpaard geweest en die mensen hadden wel altijd de rem erop dus ze is gewoon hard geworden in haar mond.

Kijk, hier had ik dus overheen gelezen, maar dit verklaart alles. Je paardje heeft alleen geleerd te stuwen (trekken) en niet te dragen. Het ligt er een beetje aan wat je met haar wil gaan doen. Wil je alleen buitenrijden zou ik je een pelham adviseren. Wil je wel met haar dressuren adviseer ik je goede instructie te zoeken. Het is belangrijk dat je paard leert te dragen (achterbeen). Veel figuren rijden dus met de juiste stelling en buiging en het achterbeen eronder zodat ze gaat nageven. Maar het blijft lastig met een paardje dat zo lang is gemend en een ruiter met weinig ervaring.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:20

Babootje schreef:
Vjestagirl schreef:

Als je paard niet wil luisteren zeker als je buitenrijdt is dat nog gevaarlijk ook. Als je een zachte hand hebt zou je een pelham kunnen proberen.
Maar hafjes hebben zo de neiging om ook op een scherp bit gewoon te doen waar ze zin in hebben

Maar gebruik de pelham dan alsjeblieft wel met 2 teugels.
Dus rijden op de trens en als het nodig is de stangwerking erbij. Met die verbindings riempjes houd je nog een en dezelfde werking en zul je niks verbeteren alleen maar slechter maken.

Verder lijkt het mij duidelijk dit bit een eerste tijd onder begeleiding te gebruiken zodat je weet hoe je er mee om moet gaan.
En weer terug naar de basis. zitten= stoppen en anders even onderste teugel erbij maar deze ook weer loslaten wanneer paard gehoorzaamd.

Ik zou mij op zo'n onstuurbaar projectiel ook niet veilig voelen.

Bitloos zou je ook nog kunnen proberen aagezien paard voor de wagen behoorlijk verpest is. Wat eigenlijk niet nodig is want ook een menpaard hoort dressuuratig te lopen en zowel op een trens als liverpool prima te sturen moet zijn. Oorzaak is de menner die maar aan de leidsels liep te sleuren en waarschijnlijk nooit iets aan dressuur (oftewel africhting) heeft gedaan. Jammer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:20

Vjestagirl schreef:

Babootje schreef:

Vjestagirl schreef:
Ik heb n fjord...

_O- _O- _O- _O- Dat is een goeie.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:21

Babootje schreef:
Silence schreef:

Hoe dat zo? Heb jij TS zien rijden?

Nee, maar ze omschrijft een deel van haar hulpen toch ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:22

Vjestagirl schreef:

Babootje schreef:

Vjestagirl schreef:
Ik heb n fjord...

Babootje schreef:

Omdat het niet of juist wel hetzelfde is volgens jou :P?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:58

Misschien kunnen de mensen die weten hoe het wel moet haar vertellen hoe je je paard lichter in de mond kunt maken.
Ik zelf kan het je niet vertellen xd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:50

Vjestagirl schreef:

Babootje schreef:

Vjestagirl schreef:
Ik heb n fjord...

Babootje schreef:

Vjestagirl schreef:
Omdat het niet of juist wel hetzelfde is volgens jou :P?

Wat dacht je, zware kaken.... eigenwijs...... :D :D :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:00

WandaxLover schreef:
Ik ga gewoon een scherper bit proberen. Ik denk dat ik vanmiddag even ga kijken naar ongebroken of enkelgebroken watertrensjes iemand een idee? En moet ik gewoon dezelfde maat als mijn huidige bit nemen?

een ongebroken of enkel gebroken bit is niet perse scherper hoor!

ik heb voor mijn fjord ook een ongebroken trens,na allerlei bitten te hebben geprobeerd.

maar,blijf wel werken aan je rijtechniek,want alleen een ander bit lost niet je probleem op!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:43

joh ts het klink wel als mijn paard een paar maand terug :')
die bleef ook terugtrekken iedere keer ,
wat ik toe heb gedaan is eerst de zadelpasser en tandarts laten komen ,
toen alles goed was daarna ,
niet terug trekken nooit je moet je paard weer gevoelig maken in de mond,
als hij wilt rennen laat hem maar rennen zo hard als ie kan maar zo lang als jij wilt ,
en als ie langzamer gaat gewoon een keer een schop geven jij wil rennen je zult rennen ;)
ze gaan vanzelf langzamer als ze weten dat je het spelletje niet meer met ze speelt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:51

ts heb je een filmpje zodat wij je beter advies kunnen geven en kunnen zien hoe je hafje en jij reageren op elkaar..
dat oordeeld makkelijker :)

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:01

Mijn paard reed eerst op een gewone gebroken bit, nu rijd ik met een Western snaffle, loopt hij veel beter op!

WandaxLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 00:05

Heb nu een enkelgebroken D-trens en ben bezig gegaan met grondwerk. Beide helpt ik zie kleine verbeteringen. Mijn bedoeling was trouwens niet om een bit met hefboom werking te kopen maar gewoon een trensje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:57

Babootje schreef:
Vjestagirl schreef:

Mijn haflinger stopt gewoon op je zit en op je stem. Kwestie van opvoeden en trainen.