Continu wondje bij oksel door singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:01

Dees schreef:
[ Afbeelding ]

Gewoon de recht-toe recht-aan Wintec kopen.
Dan zijn jullie echt allemaal van de bontjes en de beenwarmers af, echt waar :j

Daar liep mijn paard zich ook gewoon op open. Net als op alle singels, anatomisch gevormd, recht, banaan, leer, geen leer, om gek van te worden...

Het enige dat voor hem werkte was een echt schapenbontje om de singel (dus geen synthetisch, dat werkt niet). Ik weet niet wat voor soort bontje jij nu gebruikt ts?

BeFearless

Re: Continu wondje bij oksel door singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:18

Blue is aan singelwondjes geopereerd, maar ze gingen daarna toch weer open, nu loopt ze met een elastische singel met schuimrubber (bontje, schoonhouden e.d. werkte niet) en nu ze met dat aan haar singel loopt gaat het niet meer open. Heb er wel fotos van, maar zit nu op mijn mobiel.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:39

setteke schreef:
Ireen_ schreef:
Beste oplossing bij mij tot nu toe is de extra uitgesneden mattes singel; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 011918.jpg

Waar heb je die gekocht? Ik heb al gegoogeld, maar niet echt gevonden waar je ze kan kopen.

bij hipponet.be , maar duurde wel lang het bestellen en ik lees wel eens wat mindere verhalen.. je kunt ze overal bestellen waar mattes verkocht wordt!

Die wintec singel van Dees zou voor mijn paard ook niet werken, weet ik zeker.. rechte singel die niet superdun is werkt niet, daar gaan de ellebogen tegenaan komen. Koordsingel ging wel goed, maar die zijn niet zomaar te krijgen.
Enige optie is dus helaas uitproberen, blijkbaar werkt het voor ieder paard anders!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:41

Als de singel tegen de ellebogen van het paard aankomen... Dan ligt je zadel helemaal niet goed, dat ligt te ver naar voren. Dat hoort helemaal niet, de singel hoort een volle handbreedte achter de elleboog te liggen.

Als je zadel niet goed ligt, zul je dat met geen enkele singel op kunnen lossen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:44

Dank je Ireen_ , ik ga op zoek!

Het nadeel vind ik van zo'n wintec singel, dat er wel eens scherpe randjes aan komen als het wat ouder is en poreus wordt. Ik heb 3 oude liggen en daar haal je zelfs je handen aan open.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:47

Tjong, ik heb meerdere van die Wintec singels, waarvan de jongste toch alweer zeker 5 jaar oud is en ze zijn allemaal nog supergoed. Geen scheuren of barsten, elastiek ook nog topfit. Terwijl ik me toch regelmatig heb afgevraagd wanneer de levensduur op zou zijn :D De oudste zal nu zeker 10 jaar oud zijn en ook die is gewoon nog helemaal goed.

Singels met scherpe randjes moet je gewoon weggooien. Zoals met alle dingen, op een dag is het versleten en moet je het niet meer willen gebruiken. En na jaren van gebruik mag dat! Beetje knullig om dan een merk de schuld daarvan te geven. Gooi de dingen gewoon op tijd weg.

Wintec singels zijn echt super van kwaliteit, makkelijk schoon te houden en gaan jaren lang mee.
Ik wil in ieder geval nooit weer een ander soort singel.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:14

Dees schreef:
Als de singel tegen de ellebogen van het paard aankomen... Dan ligt je zadel helemaal niet goed, dat ligt te ver naar voren. Dat hoort helemaal niet, de singel hoort een volle handbreedte achter de elleboog te liggen.

Als je zadel niet goed ligt, zul je dat met geen enkele singel op kunnen lossen.

Nee zadel ligt goed.. probleem is het model van mijn paard, veel arabische volbloeden hebben dit namelijk (en andere rondgeribte rassen). Paard heeft een diepe borst, ronde ribben en loopt een beetje taps toe dus aan de voorkant. Aanleg voor een buikje heeft ze ook wel een beetje.. De singel wil naar voren trekken naar het punt achter de elleboog. Tegelijkertijd heeft ze daar ook heel veel beweging en de elleboog lijkt veel puntiger/meer af te staan dan bij andere paarden zoals KWPN'ers. ALs ik mijn hand op de singel leg (in het geval van een rechte singel) achter de elleboog voel je haar elleboog er echt steeds overheen wrijven, je hand komt dan iedere pas in de knel. Bij andere paarden stopt de elleboog met bewegen voordat hij bij de singel is. Beetje lastig uit te leggen, maar het heeft niks met het zadel zelf te maken. Snap wel wat je bedoelt hoor, het zadel was ook een hoofdstuk apart, maar dat is het probleem niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:17

Ireen_ schreef:
...
. Koordsingel ging wel goed, maar die zijn niet zomaar te krijgen.

? gewoon verkrijgbaar hoor

de goedkope vind ik minder , maar de betere zijn wel fijn
onze minst verkochte singel , ze zijn helemaal "uit"
maar gewoon vanaf maat 55cm per 5 cm oplopend tot en met 165cm verkrijgbaar

@ts .. heb maar 1 keer dit probleem gehad ..
paard bleek een schimmeltje opgelopen te hebben , heeft op andere stal gestaan , erg kort
echt maar paar uur
maar iedere stal heeft "schimmels" waar de paarden daar aan gewend zijn en niet op reageren
maar ja kan dat jouw paard dat op die voor hem onbekende wel doet
en als jouw paard net die ene nog nooit is tegen gekomen
en iemand aait je paard even heel lief kan t al raak zijn
en zat alleen daar op de singelplek dus
nieuwe singel was her besmetting en duurde ff voor we der achter waren
singel ontsmet en de kapotte / geirriteerde plek gewassen met beta shampoo , tot paar keer na het genezen
baad t niet schaad t niet

let idd even op de singel plek / lokatie
en ene paard kan niet tegen neopreen of airopreen of leder
das kwestie van proberen en kan ook na jaren pas optreden
ook bij katoenen singels met bepaalde vullingen kan het zweten en een reactie opleveren
zweet die veel onder de singel ?
iig proberen de huid recht onder de singel te krijgen
touw singels gaan in de regel inderdaad wel goed
een singel met extra ruimte achter de oksel werkt in de regel ook wel fijn

dikke bontjes werken in de regel averechts als opstropen het probleem is
vind deze bv wel fijn , wel glad , voorgevormd maar niet zo dik

Afbeelding

maar goedkoopste 1e probeersel is even goed kijken naar de singel plaats (zadel niet te ver naar voren)
en de betadine shampoo , baad het niet schaad t niet

edit .. bouw verklaart al een hoop .. kijk of singel evt iets verver naar achterkan , iig een met een degelijk , dus voor het paard niet de ruiter, bij dat type fijne ervaringen met deze singel , al eens zoiets geprobeerd?
Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:25

nickyu schreef:
Ireen_ schreef:
...
. Koordsingel ging wel goed, maar die zijn niet zomaar te krijgen.

? gewoon verkrijgbaar hoor

Voor dressuursingelstoten bedoelde ik :o maar zo te zien dus wel als ze er vanaf 55cm zijn :)
Verder zijn ze inderdaad ook gewoon "uit", veel ruitersportzaken hebben ze helemaal niet meer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:42

bedoel je nu een koordsingel met een bescherming achter de gespen ?
want dat heb ik nog nooit gezien :o

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:47

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:21

Toevallig is deze week ook de zadelmaker geweest om zijn zadel op te vullen, hij was de laatste 4 maanden flink gegroeid, qua buik maar ook qua spieren! Die heb ik gelijk ook het probleem maar even voorgelegd, door zijn dikkere buik schoof het zadel idd ondanks flink aansingelen naar voren, bontje was redelijke oplossing. Maar de zadelmaker kwam met een anatomisch gevormde singel van prestige, die hebben we vanochtend uitgeprobeerd en so far so good. Morgen gaat hij voor het eerst weer voor de kar, dan doen we wel gewoon een bontje erom en leggen het schoftje ietsjes meer naar achteren, denk dat we dan een heel eind zijn met de oplossing. Het is wel te hopen want ik vind het zwaar vervelend voor hem dat hij iedere keer wondjes heeft, zelf vind hij het waarschijnlijk minder erg want dan hoeft hij weer een week niet echt te werken! :D Maar bedankt voor het meedenken allemaal!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:48

nickyu schreef:
bedoel je nu een koordsingel met een bescherming achter de gespen ?
want dat heb ik nog nooit gezien :o

Oja, zal dan toch wel echt een dressuursingel moeten zijn, anders liggen die gespen bloot inderdaad. Oud stalgenootje (zadelmaker) kon er aan eentje komen voor me, ik geloof dat die van passier of stubben was, dat was echt een dressuursingel. Maargoed, was niet meer nodig gelukkig!

Ik hoop dat dat de oplossing is Berna! Helaas is uitproberen vaak de enige mogelijkheid om er achter te komen wat wel werkt..

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:40

Iemand bij ons op stal heeft een Tinker met hetzelfde probleem. Zij heeft een singel laten maken, met echte schapenvacht. Werkt perfect!

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:53

Afbeelding

Anatomisch met echte schapenvacht onderlegd. Voor een Tinker met hetzelfde probleem. Werkt prima!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:57

Voor het mennen kun je kijken voor of een langere of kortere singel zodat de gespen van de singel niet meer in de oksels komen te liggen. Ik had hetzelfde probleem bij mijn vorige paard. Daar had ik een full schoftje met een pony singeltje en een losse neopreen singelhoes er om heen. (lijkt een dressuursingel maar dan zonder de gespen) Na deze oplossing nooit meer problemen gehad.

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:14

Voor het mennen is dat nog wel een goeie tip. Gisteren hebben we het schoftje gewoon wat verder naar achteren gelegd en stukkie strakker aangesingeld, maar hij heeft een bolle buik en denk dat het daardoor kon gaan schuiven. Na anderhalf uur, in de warmte en met lekker veel zweet is het gelukkig ook heel gebleven, woensdag gaan we weer mennen dus hopelijk blijft het nu goed gaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:18

Berna27 schreef:
Het is een Schwarzwalder die wel ietsje te dik is maar niet veels te dik. Wel korte rug dus idd de neiging dat het zadel te ver naar voren komt te liggen dus zal kruisen van de singelstoten gaan proberen en kan van een stalgenoot een leren anatomisch gevormde singel uitproberen, als dat werkt is paardje (en ik dus ook) weer geholpen. Ik smeer 2 x daags met honingzalf, op advies van de dierenarts en probeer hem zo veel als mogelijk is lekker in de buitenlucht te laten staan,maar dat is wat lastig op de manege op het moment helaas...

Zou idd een anatomisch gevormde singel (banaansingel) proberen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:52

Heb je al eens een leren singel geprobeerd? Ik heb ooit een paard gekend die allergisch was voor neoprene singels.. Met leren singels had ze nergens last van! :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:01

Hopelijk blijft het nu goed gaan!

Moesten er toch problemen komen, zou ik ook de Mattes-singels aanraden. Ik heb de mijne nu een 4-tal jaar en ik ben er enorm tevreden over. Geen geprul met hoezen of zo, nee, gewoon de singel zelf vol bont, uiterst zacht! En nog leuk ook: in allerlei kleurtjes te verkrijgen ;-)

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:01

So far so good, hij heeft net weer een uur zijn best gedaan, was erg nat maar geen schuurplek te bekennen, dus ik ben blij (en hij was blij met de tuinslang en de berg zand daarna! :D

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:57

Dees schreef:
[ Afbeelding ]

Gewoon de recht-toe recht-aan Wintec kopen.
Dan zijn jullie echt allemaal van de bontjes en de beenwarmers af, echt waar :j

Haha, bij mijn paard júist het tegenovergestelde.. !
Die schuurt nergens zo van open als van neopreen/sharkskin/bontjes/hele rataplan.
Voor hem juist een anatomisch gevormde lederen singen (Prestige) en nergens problemen mee!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:19

Mijn paard heeft ook heel lang drukingen en wondjes gehad van singels,
ik heb toen alles geprobeerd, en uiteindelijk over gestapt op de Eric le taxerant singel en ik heb nooit meer 1 wondje gehad bij d'r.
Ik zweer d'r bij!
de uitgave is gigantisch, maar inmiddels lopen er meerdere paarden mee, en zelfs een paard met kissing spines in de schoft loopt sindsdien als een tierelier.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:27

misschien het zadel meer naar achter leggen zodat de singel de oksel niet eens kan raken , zoals het hoort.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:06

Heeey berna ook hier xD
ik was net aan het zoeken of ik nog wat ideeën kon vinden voor de singelwonden...
maar wel echt balen dat ze nu weer open zijn met die singel...
was het bontje trouwens echt schapenbond of nep?
mis dat het met echte bont wel beter gaat?
ik hoor het nog wel hoe het gaat ;)
xx