overstap bit hackamore tijdelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:52

little_birdy schreef:
ja dat snap ik ja dit gaat net gelukkig
heb nog een andere hack liggen maar die wil ik absoluut niet bij mijn paard omhebben ;)

[ Afbeelding ]

deze heb ik mee gereden, gewoon teugels los, en op je zit rijden.

anneliesdj schreef:
Ik zou daar geen hackamore voor nemen.
Ga gewoon aan een halster stappen, teugel links en rechts eraan en kun je prima sturen.
Als je je paard normaal gesproken onder controle hebt moet het ook met een halster te doen zijn en zeker als je alleen stapt.

Op mijn paard wil je echt niet met alleen een halster zitten :')

En denk dat als je daar een keer hard aan trekt dat minder vriendelijk is dan als je op een goede manier met een hack rijdt...

little_birdy

Re: overstap bit hackamore tijdelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 08:59

heb toch niet alleen gestapt hoor :)
was wel het plan want dacht dat ie niet braaf was,
maar heb gewoon kunnen rijden zoals altijd :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:03

Fijn dat het je goed bevallen is :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 09:07

ja dankje ,
ik ga er denk ik wel vaker mee rijden :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:19

Verkoop je de andere hackamore toevallig? Als je hem toch niet gebruikt, ik vind hem wel mooi :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:14

HTM schreef:
anneliesdj schreef:
Ga gewoon aan een halster stappen, teugel links en rechts eraan en kun je prima sturen.
Als je je paard normaal gesproken onder controle hebt moet het ook met een halster te doen zijn en zeker als je alleen stapt.

Op mijn paard wil je echt niet met alleen een halster zitten :')

En denk dat als je daar een keer hard aan trekt dat minder vriendelijk is dan als je op een goede manier met een hack rijdt...

Ik heb genoeg paarden gehad waarbij ik dat ook dacht maar dat viel altijd heel erg mee ;)
Maar ik heb ook niet gezegd dat dat voor ELK paard geld.
Ik zou het iig proberen ipv meteen een hack aan te schaffen voor die paar dagen. (want ts had het over enkele dagen vanwege wolfskiesjes)
En met je laatste opmerking ben ik het absoluut zeker niet eens, verdiep je eens in de werking van een hack ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:19

Ik rijd beide...

Ik rijd met een enkelgebroken dun kneveltrensje mijn dressuur trainingen. De redenen voor een dun trensje een een mond van beton oa door liverpoolstang van het mennen. Verder een erg sterk paard met een loei van een hengstennek, dus als die gaat op een halster ben ik de pineut. Nee, hij is totaal niet sensibel.

Buitenriten die ik maak van 20km rijd ik dus op een hackamore, gaat perfect, en ponylief absoluuut geen moeite met de omschakeling

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:21

annelies ik had de hack nog liggen vandaar ,
het ging super goed hoor gisteren heb alleen met de bovenste teugel gereden ging perfect,
alleen mijn instructrice heeft liever dat ik er niet meer mee rijd omdat ze het te scherp vind voor mijn paard,
nou ja dan rijd ik er maar niet meer mee dan helaas ging heel goed

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:23

Met een hackamore (ook tijdelijk wegens een zere mond) heb ik een paard behoorlijk over de rooie zien gaan, dat kwam ook door onervarenheid van de amazone (hoe harder het paard ging, hoe meer ze eraan ging hangen...) maar ook omdat het paard geen tijd had gekregen er aan te wennen en meteen mee moest lopen in de les... voor een jonkie lijkt het me beter om het anders op te lossen, side pull, kaptoom, neusriem of zo, omdat de hefboomwerking van een hackamore zeker iets is waar zowel paard als ruiter tijd voor nodig hebben voor het veilig werkt. En dan ben je zo een weekje verder... ;) Voor een weekje een hele hackamore aanschaffen is ook wel een beetje zonde (vind ik persoonlijk).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:24

Volgens mij had TS de hack al liggen.
Ik heb ook een hack liggen, en wou voor tijdelijk ook niks anders kopen.

En als je hard genoeg trekt kan je de neus breken, maar dit kan met een halster of een touw over de neus ook.
Denk dat mensen die met een hack rijden voorzichtiger zijn dan mensen die met een halster rijden omdat een halster "geen kwaad" kan, en een hack wel.

Dus gaat niet zozeer om wat je er aan hebt, maar de manier waarop mensen er mee omgaan.
De de een zal dat goed doen, en de ander niet, maar dat houd je toch, zijn we mensen voor he.

anneliesdj schreef:

Neej, maar er wordt hier dus nu wel gezegd doe dr een halster om, aan elke kant en touwtje en je kan rijden.
Dit kan dus echt niet met elk paard, dus ik vind persoonlijk dat je het hier wat makkelijk neerzet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:25

Ja ik had al gelezen dat je gereden had en dat het goed ging.
Als je alleen met de bovenste teugel hebt gereden heb je dezelfde inwerking als met alleen een halster.
Dat zou je dus rustig kunnen proberen ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:25

ik heb het hierboven al gezegt ik heb de hack al ;)
die had ik nog hangen
paard liep perfect hoor,
en heb de schaar niet aangeraakt aleen op de bovenste teuge gereden

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:27

alleen zoals ik al zei vind mijn instructeur het geen fijne optoming voor mijn paard ,
ze heeft me er alleen niet mee zien rijden ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:29

HTM schreef:
anneliesdj schreef:

Neej, maar er wordt hier dus nu wel gezegd doe dr een halster om, aan elke kant en touwtje en je kan rijden.
Dit kan dus echt niet met elk paard, dus ik vind persoonlijk dat je het hier wat makkelijk neerzet.

Jij zet het makkelijker neer dan ik want ik heb het er nooit zo neergezet.
anneliesdj schreef:

Ik heb het uitdrukkelijk over stappen en een paard wat normaal bij het rijden goed onder controle is.
En ik heb nog nooit iemand gezien die dacht dat het kon en daar problemen mee heeft gehad.
Wel andersom; mensen die er paniekerig over deden en achteraf bleek het paard er zo mee weg te lopen.

Vergeet niet dat ze door de dagelijkse omgang al gewend zijn aan een halster en weten hoe ze daarop moeten reageren.
Daarbij komt dat ze met zadel op hun rug al een andere instelling hebben (gewilliger) omdat ze weten dat ze dan aan het werk moeten.