welke maat bit en hoofdstel met spoed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:58

TS als je toch gevraagd hebt of het mocht, dan had je ook beter gevraagd welke maat en type bit je moest kopen...

Ik begrijp eigenlijk niet dat een manege dit toelaat. Bij mij heeft elk paard z'n eigen spullen en als er een hoofdstel voor een ander paard gebrukt wordt of het bit gewisseld, dan worden de bitten altijd gereinigd met dettol.

in belgië zijn eigen zadeldekjes wel gebruikelijker, maar ook dat gaat er bij mij niet in, tenzij er gecontroleerd wordt op het steeds gewassen zijn van een dekje

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Ik snap ook wel de je je ergens op verheugd heb Bodien, maar het is gewoon niet verstandig. Als je nou elke les op hetzelfde paard zou rijden zou het nog wel kunnen. Maar als je elke keer op een ander paard wordt ingedeeld, dan past jouw bit misschien niet bij dat paard. Dan doe je hem misschien pijn, of gaat het rijden helemaal niet goed. Da's toch ook niet fijn?

Alice13

Ik vind zo'n beetje alles goed dekjes en peesjes kan ik helemaal in komen als je tijd hebt voor de les en je paard helemaal in de knot wil zetten ook goed (zolang je het er ook maar weer uit haalt) Maar een hoofdstel nee dat zie ik niet echt zitten. Daarbij zou ik ook geen bit aanschaffen maar het bit gebruiken wat het paard behoord. (dus even uit het eigen hoofdstel halen)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:59

Ik zie ook het nut er niet van in, sterker nog ik zou het op mijn paarden niet eens toestaan !
Elk paard en elke pony heeft zijn eigen passende hoofdstel en vooral belangrijk, zijn of haar eigen passende bit.
De ene heeft een enkel gebroken, de ander een dubbel, die weer een watertrens, en de ander weer een bustrens, dit allemaal om de juiste redenen, dat ze goed passen.
Dus als op jouw manege dit allemaal toe is gestaan zou ik me eens achter de oren krabben mbt het paardenwelzijn, want als iedereen lukraak bitten koopt is het einde zoek.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:00

ZarcoTje schreef:
Oh oké sorry dan heb ik het verkeerd opgevat :+
Verstond even dat je ons Belgen raar bekeek omdat we een eigen zadeldoek gebruikten op de manegepaarden.

Mijn excuses :+

Haha nee joh.. ;)
Excuus aanvaard hoor, maar ik dacht dat ze met hoofdstellen kopen voor manegepaarden in Belgie daar mss anders mee om gaan dan dat wij in Nederland gewend zijn vandaar..

En dekjes als ze maar goed schoon en idd geen ziektes hebben..Maar ik zie liever voor elk paard zijn eigen dekje..

ZarcoTje

Re: welke maat bit en hoofdstel met spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:01

Hoofdstellen hier geen sprake van hoor, ben ik toch tenminste nog niet tegen gekomen en zal hier in de manege's ook niet snel worden goedgekeurd hoor ! Elk paard z'n eigen passende hoofdstel + bit, en vooral dat bit is belangrijk :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:04

Bij ons mag je wel je eigen hoofdstel hebben als je een paard least en na goedkeuring van de instructie. Ik heb zelf ook een eigen hoofdstel voor mijn leasepaard maar die gebruik ik niet voor andere paarden. Nu rijden de meesten bij ons op een simpel 12,5 snaffletje dus dat is het probleem niet

Maar even serieus, TS, als je alleen maar dingen wilt horen van mensen die het met jou eens zijn ben je op een openbaar forum met veel mensen met verstand van veel verschillende zaken aan het verkeerde adres :Y)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:11

11,5 bit gaat niet passen bij een pony die een cob maat hoofdstel heeft :n

bodien2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:13

lizet_lara schreef:
11,5 bit gaat niet passen bij een pony die een cob maat hoofdstel heeft :n

ik had dat gelezen op internet maar welke maat moet ik dan nemen?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:14

geen idee :n

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:15

Het bit opmeten van een pony voor wie je het hoofdstel wilt kopen. Dan alleen het hoofdstel gebruiken op die pony

bodien2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:16

weet iemand anders welke maat dat is een van mijn orspronkelijke vragen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:18

Dat staat er, je moet het OPMETEN PER PONY omdat iedere pony ANDERS is

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:24

Wij hebben 3 pony's met een hoofdstel maat cob. Wel alle 3 een dubbel gebroken bit, maar 1 een dubbelgebroken bustrens maat 11,5, 1 een dubbelgebroken appelbitje maat 12,5 en 1 een dubbelgebroken watertrens argentaan maat 13,5. De grootste van de 3 heeft maat 11,5.
Inderdaad dus opmeten per pony. Als je perse een eigen hoofdstel wil, zou ik ook voor de les het bit uit zijn/haar eigen hoofdstel halen

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:28

Je kan toch wel de originele bitjes gebruiken. Die kan je toch wisselen! en anders hoop ik dat je een flinke zak geld hebt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:29

En om TS even voor te zijn: néé er is geen 'algemene' maat of 'standaard' bit dat bij 'de meeste' pony's wel past.
Herstel, passen misschien wel, maar prettig zitten voor de pony? Niet altijd. De een loopt heel goed op een dubbelgebroken watertrens terwijl de andere daar echt geen wijs uit kan, ook als het wel gewoon past.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:31

hm, een eigen hoofdstel is natuurlijk leuk, had ik ook toen ik nog geen eigen paard had. Maar ik reed dan ook altijd op hetzelfde paard. Ik heb toen aan mijn instructrice gevraagd welk soort bit en welke maar bit ik het beste kon kopen.

Maar als je verschillende pony's rijd schiet dat niet echt op...ben je elke les alles aan het verstellen? Tenzij ze allemaal evengroot zijn. Hoe dan ook, je kunt het beste even aan je instructrice vragen hoe groot het bit moet zijn, dat kunnen wij vanachter onze computer sowieso niet bepalen ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:33

Alice13 schreef:
Je kan toch wel de originele bitjes gebruiken. Die kan je toch wisselen! en anders hoop ik dat je een flinke zak geld hebt!

Dát kan natuurlijk wel! Als je het niet erg vindt om elke keer het bit om te wisselen en het hoofdstel te verstellen tenminste! Ook een hoofdstel moet goed passen, maar dat kun je wel net iets makkelijker regelen dan een passend bit voor elke pony.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:37

Rije schreef:
Alice13 schreef:

Dát kan natuurlijk wel! Als je het niet erg vindt om elke keer het bit om te wisselen en het hoofdstel te verstellen tenminste! Ook een hoofdstel moet goed passen, maar dat kun je wel net iets makkelijker regelen dan een passend bit voor elke pony.

Ik zou er als manegehouder niet blij mee zijn als die bitjes steeds eraf werden gehaald. Die raken kwijt, worden niet teruggehangen, verkeerd terug bevestigd etc.
Daarnaast is het ook niet erg bevorderlijk voor de staat van het hoofdstel om altijd maar die bitjes los te maken, dan slijten de bakstukken binnen no time

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:47

TS: Er is geen universeel bit wat iedere pony past. De ene pony heeft een grotere mond dan de andere. Net zoals dat er geen universele schoen is voor ons mensen. Jij krijgt toch ook zere voeten als je schoenen te klein zijn. Precies zo met een bitje voor een pony. Is ie te klein dan doet dat pijn.

Ik neem aan dat je de pony's niet pijn wilt doen. Als je dan perse je eigen hoofdstel wilt, dan zou ik dit voorstellen:

Eventuele optie zou zijn om een goedverstelbaar hoofdstel in de maat COB te kopen waar je bitclips aan hebt. Dan kan je mama lief aankijken en vragen of je 2 verschillende maatjes bitjes mag kopen.
Door de clips aan het hoofdstel kan je de bitjes makkelijk wisselen en aanpassen op de pony waar je op die dag op rijdt. Ik zou dan 11.5 en 12.5 maat bitjes kopen.

Dan heb je dus 1 hoofdstel met 2 te wisselen bitjes.

Jij blij, pony blij :)*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:53

Carmy81 schreef:
TS: Er is geen universeel bit wat iedere pony past. De ene pony heeft een grotere mond dan de andere. Net zoals dat er geen universele schoen is voor ons mensen. Jij krijgt toch ook zere voeten als je schoenen te klein zijn. Precies zo met een bitje voor een pony. Is ie te klein dan doet dat pijn.

Ik neem aan dat je de pony's niet pijn wilt doen. Als je dan perse je eigen hoofdstel wilt, dan zou ik dit voorstellen:

Eventuele optie zou zijn om een goedverstelbaar hoofdstel in de maat COB te kopen waar je bitclips aan hebt. Dan kan je mama lief aankijken en vragen of je 2 verschillende maatjes bitjes mag kopen.
Door de clips aan het hoofdstel kan je de bitjes makkelijk wisselen en aanpassen op de pony waar je op die dag op rijdt. Ik zou dan 11.5 en 12.5 maat bitjes kopen.

Dan heb je dus 1 hoofdstel met 2 te wisselen bitjes.

Jij blij, pony blij :)*

Nog beter: inderdaad hoofdstel met bitclipjes kopen en daar telkens het bit van de pony inhangen van het hoofdstel wat hij/zij altijd op heeft.

Dan helemaal pony blij! Telkens een ander bit is natuurlijk niet handig, plus dat je dan de ene keer de ene pony het bit in doet en de volgende keer een andere pony, vind ik niet erg hygiënisch.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:55

Als je het bit steeds goed schoonmaakt, zie ik niet veel problemen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:04

Ik heb altijd begrepen dat als je het bit schoonmaakt, het bit niet lekker meer smaakt voor je paard (beetje rare bewoording ;) ) en hij het dus niet graag in zijn mond zal hebben.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:11

Ik maak mijn bit elke dag goed schoon, zou niet best zijn als ik al die opgedroogde kwijlresten eraan laat zitten. Worden scherpe stukjes die de mond irriteren....

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:17

Als je zelf voor een hoofdstel mag zorgen zou ik kijken wat de gemiddelde grote van de ponys\paarden is waar je op rijdt en dan een hoofdstel te pakken wat ruim te verstellen is. Verder zou ik met de instructeur overleggen welk maat en type je het beste kunt pakken en eventueel meerdere bitten ( maten).

Om eerlijk te zijn vind ik het inderdaad ook raar dat je een eigen hoofdstel mag gebruiken. Ik weet ook zeker dat dit nooit op onze manege zou mogen. Ja wel als je steeds op dezelfde rijdt en het hoofdstel past dat paard goed maar niet om steeds te wisselen.