Watertrens Waterford met bolletjes, wie ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Watertrens Waterford met bolletjes, wie ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:14

Het bit dat Terpentijn laat zien lijkt meer op een kneveltrens met 3 rolletjes in het midden. Heel apart bit inderdaad :-) (en een stuk vriendelijker dan een 'gewone' waterford).

Paard dat ik nu heb werd eerst gereden met een gewone waterfordtrens. De vorige ruiter reed met vrij veel druk over de sprong, met als gevolg dat zij na elke sprong verwachtte in haar mond te worden gerukt. Na de sprong begon zij dus te bokken. Met de vorige ruiter zat ze in een cirkeltje, hij rukte haar hoofd omhoog na de sprong om te voorkomen dat ze zou bokken en zij wilde juist bokken om van die druk af te komen. Ze had ook in haar linkermondhoek een lichtkleurige plek ter grootte van een stuiver (beschadiging tgv dat bit).
Nu wordt ze gereden met een dubbelgebroken trens met een rollertje in het midden. De verkleurde plek is verdwenen en het bokken na de sprong doet ze ook niet meer. (*klopt af* :+ )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:54

"Normaal" (lees: gewoon met trainen, of standaard rijd-sessie, maar ook met prive-les) rijd ik ook met een dubbelgebroken (knevel)trens, met een koperen rolletje in het midden. Ik meen van Harry's Horse o.i.d.

Eigenlijk rijd ik altijd met dat soort dubbelgebroken kneveltrensen (waarbij ik het bovenste pootje nog nooit met zo'n leren lusje aan het bakstuk heb bevestigd, want dan krijg je behalve "knevel" een "hevel" effect en dat is absoluut niet mijn bedoeling), die knevel-bitten liggen waanzinnig mooi stil in de mond. Ze geven aan het paard eigenlijk ook net wat duidelijker de (af)wend richting aan, je ziet ze dan ook vaker bij springruiters, die veel op teugelwenden rijden.

Een kneveltrens wordt ook wel gebruikt bij paarden, vooral jonge paarden, die nog niet zo veel balans hebben en de neiging hebben het hoofd te verkantelen. Zo ben ik er jaren geleden ook eens aan begonnen. Inmiddels niet meer "nodig", ik rijd bij voorkeur dressuurmatig klassiek-barok, dat gaat vrijwel allemaal op zit/been. Maar ben er gewoon aan gewend geraakt, zo lang je geen bakstuklusjes gebruikt is het een vriendelijk en rustig type bit, dat niks scherper inwerkt als een andere.

Een echte Waterford is een soort ketting-structuur bit, een rijtje schakels, al dan niet met rolle-bolletjes, dat alle kanten op kan bewegen, daar heb ik me nooit aan gewaagd, je moet hiermee toch redelijk uitkijken, want Waterfords werken door hun structuur toch wel pittig in, en bij onkundig gebruik lijken ze me schadelijk voor met name mondhoeken, lagen en tanden.
Maar goed, ELK bit kan schade aanrichten als er gerukt en getrokken wordt.

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:36

Wolkje schreef:
Echte pessoas hebben een "handtekening" op de bitring staan.
Maar als deze dat niet heeft, kan het best een "gekopieerde" Pessoa zijn.

Alles wordt na een tijdje nagemaakt.
Denk bijvoorbeeld aan de correctiebitten van Sprenger, die kun je nu ook van het Epplejeck-huismerk krijgen. Zijn precies hetzelfde, alleen wat goedkoper.

Dat klopt niet helemaal hoor Wolkje...
Sprenger bitten zijn gemaakt van ander materiaal, de meest reguliere is gemaakt van Aurigan. Een bepaalde samenstelling van metalen waar Sprenger patent op heeft. Aurigan zorgt ervoor dat het paard meer speeksel gaat aanmaken zodat het paard makkelijker het bit gaat aan nemen en hier een prettige ervaring mee krijgt. Dus toch iets anders...

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:20

JUDITH78 schreef:
Dat klopt niet helemaal hoor Wolkje...
Sprenger bitten zijn gemaakt van ander materiaal, de meest reguliere is gemaakt van Aurigan. Een bepaalde samenstelling van metalen waar Sprenger patent op heeft. Aurigan zorgt ervoor dat het paard meer speeksel gaat aanmaken zodat het paard makkelijker het bit gaat aan nemen en hier een prettige ervaring mee krijgt. Dus toch iets anders...

Ik doelde meer op de vorm en ontwerp.
Maar je hebt wel gelijk, t materiaal is anders...