Ik vind het niet echt nodig. Ik wissel het een beetje af, paardlief maakt het ook niet veel uit. Wanneer je paard inderdaad last heeft van het bit, opent het zijn mond, en de neusriem zou dit moeten voorkomen. Als jij goed met het bit omgaat, heeft je paard geen reden om de mond open te doen
Ik rijd tegenwoordig altijd met, maar met mijn vorige paard in het bos meestal zonder, nergens voor nodig. Maar met dressuur vind ik het toch net wat netter staan.
LauravW22
Geplaatst: 29-06-12 15:17
Ik heb ook een paard die altijd zijn mond open doet tijdens het rijden, alleen dit doet hij omdat hij altijd graag met het bit wil spelen en er alleen maar op blijft kauwen haha! En als ik mijn handen goed stil hou en rustig blijf doet hij zijn mond gewoon weer dicht. Hierom heb ik wel een neusriem erom, maar wel een lage, want hij heeft een bobbel op zijn neus..
Bij mijn andere paard kan ik wel zonder neusriem en sperriem rijden, maar dit doe ik wel want dan ligt het bit fijner in haar mond en is ze wat rustiger in der hoofd.
Dus ik rij eigenlijk altijd zonder, maar ik ken ook genoeg mensen die zonder neusriem rijden en de paarden het prima vinden. Dus het is per paard verschillend denk ik!
Ik reed altijd gewoon met neusriem en sperriem (niet strak aangesnoerd hoor) tot het gespje van de neusriem kapot ging en het er steeds niet van kwam om een nieuwe te kopen, daardoor heb ik een hele poos zonder neusriem gereden, beviel eigenlijk heel goed. Er veranderde verder niks in het rijden of in de aanleuning en nageeflijkheid dus dat was wel een fijne bevestiging.
Toen er eenmaal weer een neusriem om ging, zat ie ook gewoon op een los gaatje.
Keet
Geplaatst: 29-06-12 15:25
Britt_Mara schreef:
ik had deze vraag laatst gesteld over een menhoofdstel, mij is aangeraden mét neusriem te rijden
Ja ivm de hefboomwerking van het bit. Bij een rijhoofdstel met een gewone trens is dat weer anders.
In de zomer rijd ik zonder en in de winter met, ze heeft een gevoelig neusje dus in de zomer word het leer warmer met veel zon en dan heb je kans op wondjes, Maar dit is alleen als je paard een gevoelige neus heeft