Met bit, zonder bit, wie helpt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:49

Even duidelijk stellen dat ik niet de pony heb gekocht en dan de dag erna erop ben gaan rijden ..
Ik heb hem geadopteerd omdat ik hem kende van vroeger op de manège, voor mij is hij door iemand anders geadopteerd, iemand die gewoon met hem omging zoals hij gewend was. Gewoon elke dag zadelen, bit erin en rijden. Na een paar maanden hebben ze hem moeten terughalen want ze konden er totaal niks meer mee, hij was levensgevaarlijk ...

Ik doe heel veel andere dingen met hem, grondwerk (kende hij niet, gewoon de basis al niet), lange lijnen (kende hij ook niet), het bos in (longeren niet, dat gaat niet goed, hij moet zoveel mogelijk rechte lijnen en niet constant een klein cirkeltje).. Ik merk dat hij heel erg kan genieten van het bos, hij luisterd dan prima, maar zet er wel een stap in en die kan ik vanop de grond niet (lang) volgen. Ik wil hem gewoon de kans geven het bos in te gaan zonder dat ik steeds "hoo, rustig, ik kan niet volgen" moet zeggen tegen hem :+ Hij heeft nu éénmaal een hoog basistempo blijkbaar. Maar hem het leven geven zoals hij had, inclusief zwaar bit wil ik niet. Alles wat we nu doe berust op vertrouwen, en dat zou ik graag zo houden ... Ik heb hem gisteren gewoon langs een opstapje geparkeerd, terwijl ik dit nog nooit met hem geoefend had (immers was ik eigenlijk van plan om op hem te rijden), en dat deed hij gewoon, omdat hij niks kwaads van mij verwacht. Als ik dan gewoon een zwaar bit erin ga hangen en erop kruip en rijd .. ik weet het niet .. het voelt niet goed .. en gezien de vorige ervaring van adoptant reageert hij daar blijkbaar toch niet zo super op, voelt hij zich toch niet veiliger daardoor maar is het eerder iets zoals Vilar zegt, ik denk dat hij het op dat gebied een beetje gehad heeft en zich goed bewust is van z'n eigen krachten .. en ik wil niet met hem vechten ...

TanteFlavie

Re: Met bit, zonder bit, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:55

Mijn Fjord is door de vorige eigenaar 10 jaar met een zware liverpool gereden, zwaarste stand, kinketting goed strak... Met bit is hij erg lastig om te rijden, hij neemt zijn bit vast en je hebt niets meer te vertellen... Vandaar de reactie van de vorige eigenaar om een zwaar bit te nemen...
Zelf heb ik in het begin ook zo gereden en ben van het ene moment op het andere op bitloos overgestapt omdat het niet leuk rijden was. Een vriendin daagde me uit en vertelde me dat "het tussen mijn oren zat" dat bitloos "gevaarlijk" was. Uitdaging aangenomen... gaan rijden bitloos en... het was een "verrijking" ... ik kon hem met mijn pinken rijden... Sindsdien rij ik bitloos en ik heb er geen spijt van, geen moment. Mijn andere Fjord... die verstond bitloos dan niet zo goed, dus die blijf ik met bit rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:02

Het is trouwens ook niet dat ik het gevoel heb totaal geen controle op hem te hebben .. ik kan starten, stoppen, links & rechts. Dat gaat. Maar soms gaat dat niet en ik weet niet wat het in eventuele "noodsituaties" gaat doen. Wat ik wel weet is dat hij héél erg op mij vertrouwd en heel erg op mij gericht is, ook als ik in het zadel zit. Gisteren schrok hij van iets, hij springt een pas opzij, blijft staan en luistert/kijkt naar mij (zo z'n hoofd een stukje omhoog/draaien), ik zeg dat het goed is en dat hij mag doorstappen en hij doet dat gewoon. Dus misschien dat het met gewoon wat oefenen wel doenbaar is, ik denk dat ik eerder daar resultaat mee heb dan hem voor z'n gevoel terug naar z'n verleden brengen ... Denk ik ...

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:10

Dat "opzijspringen" doet mijn paardje ook, maar dat doet hij evengoed met een bit. Hij herpakt zich onmiddellijk en ik kan hem geruststellen. Ik praat dan met hem en zeg hem dat er in onze streken geen "trollen" leven... dat die enkel in IJsland leven.
Mijn probleem was ikzelf in het begin, bitloos was voor mij heel onwennig, IK heb mezelf moeten leren vertrouwen te hebben in bitloos. Mijn paardje vertrouwt mij enorm, tot nu toe kon ik hem steeds "geruststellen", wij rijden nu een dikke 2 jaar bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:58

Ikzelf heb met bitloos totaal geen problemen, ik doe al jaren niks anders en ik ben van het ene op het andere moment met mijn pony overgegaan op bitloos (buiten, in een vreemde omgeving, op een 3-daagse :+ ). Ik heb ook nooit aan een bit gedacht bij de nieuwe, omdat ik bitloos gewend ben. Maar nu omwille van zijn reactie (of gebrek aan) en het feit dat hij altijd zo'n zwaar bit in gehad heeft ... Maar ik ga het eerst op nog andere manieren proberen, want ik wil hem echt niet het gevoel geven dat alles terug zoals vroeger gaat gaan, heb tot nu toe alles al anders gedaan en hij reageert er super op, dus ik hou dat liever zo :Y) Ik heb al een serieus pad met hem bewandeld hoor, in het begin zag hij me liever niet komen dan wel .. dus het is niet dat ik zomaar van de ene op de andere dag op hem gesprongen ben en niks voorbereid heb ofzo. Wist alleen niet dat hij zo stroef kon reageren, maar heel gek is dat natuurlijk ook niet... Denk wel dat er een mogelijkheid zit om dat beter te krijgen :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:11

Dat basistempo bepaal JIJ, TS, niet het paard. Ook niet een "zielig" paard.
Op ieder paard moet hoe dan ook voor de ruiter een soort "stuur" zitten.
Dit STUUR is in het verleden dus wel vrij grof aangepakt. Afgedwongen.
Maar met zo'n type, ik zeg het nogmaals, die al helemaal "gewend" is aan harde bitten/handen, lijkt het mij geen goed idee om plots terug te vallen op helemal geen bit. Zo'n paardje haalt er nog wel wat aangeleerde zekerheden uit, uit dat bit.
Ik heb je al in mijn vorige post wat tips gegeven om de overgang voor het paardje van streng naar bitloos wat makkelijker te maken.

Tenslotte: ik ben niet tegen bitloos rijden. Ik vind het geweldig, ik wil het zeker bij mijn paarden ook proberen. Ook voor Shetlanders (ik heb er 2) hoor ik heel vaak dat ze moeite met bitten hebben: nou, van mij hoeft dat ook niet.

Terugkomend op punt 1: een paard zonder stuur is niet veilig te rijden. Met of zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:18

Natuurlijk bepaal ik het tempo, maar het is ook niet leuk voor een paard om steeds onder z'n tempo te moeten lopen omdat de tweevoeter niet kan volgen. Hij doet het wel, daar ligt er geen probleem, maar het is gewoon niet leuk voor hem. Verder krijg ik nogal het gevoel dat jij het bekijkt van: een paard = een paard en die moet luisteren, punt. Paard is in het verleden met harde hand gereden dus iets anders is er nu niet meer mogelijk. Heb je mijn verhaal gelezen over z'n vorige eigenaar? Hoe verklaar je dat dan? Ik ken buiten het opvangcentrum 2 mensen die hem gehad hebben, de eigenaar uit het vorige verhaal en de eigenaar die hem van de manège heeft weggehaald. Beiden konden er niet mee wat ik er nu mee doe, dus dan mag ik toch wel stellen dat ik niet slecht bezig ben. En ik begin liever opnieuw met beleren, dan dat ik er nu een zwaar bit in hang omdat het zo zou moeten .. Uiteraard zolang het veilig blijft, dat is wel de hoofdzaak.

Er is pas ergens een topic geweest met als titel dat paarden toch geen monsters zijn .. volgens mij is dat topic op deze wel van toepassing .. Ja, het is geen makkelijke en ja, hij is vroeger met grof geschut behandeld, maar wil dat daarom zeggen dat dit nu ook maar moet? Vind ik moeilijk..

Edit; ik hoop dat je wel ziet dat ik uiteraard wel wil dat mijn paard luistert .. maar of ik dat ga bereiken door er maar een (zwaar) bit in te hangen, beter dan door te oefenen op de manier waar ik mee bezig ben is iets waar ik aan twijfel .. Ik denk dat ik met bit misschien nog wel meer verzet ga krijgen .. Ik zat er ook nog maar voor de eerste keer op hé, alles is wennen .. Misschien gaat het volgende keer wel beter. Maar mijn eerste reactie was "poeh, je merkt wel dat er altijd een zwaar bit in gehangen heeft" en toen ging ik twijfelen, vandaar dit topic..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:30

Ik schrik er toch wel een beetje van de mensen zo bit gericht zijn. Zit echt bij vele toch tussen de oren hoor. Ja in noodsituaties, wat is een noodsituatie? Een paard wat zich apezuur schrikt? Dan helpt geen enkel bit of bitloze optoming, waarschijnlijk maak je het alleen maar erger door er aan te gaan hangen, trekken of wat mensen dan ook doen in noodsituaties. De reactie vanuit mens is logisch tegen houden maar door de spanning en kracht die gaat gebruiken in noodsituatie zal je het vaak alleen maar erger maken omdat je veel te veel spanning overbrengt en het paard bevestigd dat er wat gebeurde en die gaat daar vol tegen in.
Je kan toch best kijken wat het brengt in de bak, daar loop je weinig gevaar neem aan dat je zelf wel kan in schatten tot hoe ver je kan gaan. Persoonlijk zie ik echt geen enkel probleem om bitloos te gaan. Paard is hard/stug in de mond dan gaat een bit je waarschijnlijk niet helpen want de mond is al hard/stug dan kun je toch beter een andere methode toepassen om het paard gevoelig te maken voor wat je wil. Denk dat die weg veel sneller is om van 0 af aan met bitloos te beginnen. Dan eerst een zwaar bit erin te hangen waar die toch al hard voor is en dat af te bouwen daar zal naar mijn mening meer tijd in gaan zitten dan gewoon bitloos het op te leiden.
Verder is het natuurlijk niet in te schatten of je er mee buiten kan maar dat lijkt mij geen probleem als het paard toch als zo hard en stug is zal dat bit waar die mee gereden is niet veel zachter maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:46

Volgens mij heb ik helemaal niets onvriendelijks jegens jou of je paard in welke post van mij dan ook gezegd, slechts suggesties aangedragen van hoe je de overgang tussen bit en bitloos zou kunnen maken,

Als je meteen bitloos wil gaan doe je dat toch gewoon?
Ik dacht echter dat je dat al geprobeerd had, en dat lukte niet goed. Daar ging mede je post toch over?

Ik vind het best verder, ik heb je alleen enkele overgangs-mogelijkheden voorgeschoteld, blijkbaar LEES je niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:48

Langzaam afbouwen, dan is veel mogelijk..
Mijn pony werd vroeger ook gereden op liverpool/stangenbit of hackamore met flinke scharen en met diverse hulpteugels (slof, thiedeman, stootteugel). Vooral buiten dramde ze daar dan nog vol tegenin. Ik heb uiteindelijk volledig met neckreining en op zit kunnen rijden, dus alleen touwtje om de hals, zelfs buiten (maar wel een touwhalstertje erbij -tegen de opmerkingen- ;) ). Daar zijn wel jaren overheen gegaan, maar het kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:01

@ terpentijn : alleen al uit jouw 2 eerste zinnen van jouw eerste post zeg je dat ik hem voor de leeuwen gooi door bitloos te gaan, dat ik dit niet zou moeten willen bij hem en dat hij recht heeft op een geleidelijke overgang.

Dus met ander woorden moet er eerst een zwaar bit in en dan misschien uiteindelijk bitloos. Want als ik alleen bitloos rij dan misbruik ik hem bijna, dan vraag ik dingen van hem die niet zouden mogen, die hij niet zou aankunnen.. Zo komt dat op mij over. En dat zijn dan alleen nog maar de 2 eerste zinnen, in de rest van je posten staan ook dingen die niet leuk op mij overkomen. Ligt misschien aan mij, maar dan is dat maar zo. Er zijn nog mensen die zeggen om geleidelijk over te gaan, wel beginnen met bit en dan naar bitloos werken. Maar de toon van jouw berichten vind ik niet aangenaam, het spijt me.

(en verder heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag .. als het volgens jou toch beter voor hem is met een (zwaar) bit, waarom konden de vorige eigenaars er dan geen weg mee en verongelukten ze er bijna mee? ).

Bedankt nog Tigra & Ireen .. blijkt ook maar weer dat iedereen z'n eigen idee heeft over wat het best te doen bij zo'n paardje :)) Ik hou het voorlopig op nieuwe dingen, ik ga volgende keer het touwhalster proberen en zien hoe hij daarop reageert, als dit hetzelfde is of beter dan nu met de sidepull dan blijf ik zo werken, het is gewoon ook allemaal wennen en dan zie ik wel. Als hij daar slechter op reageert ga ik misschien toch eens kijken wat hij met bit doet, maar dat zie ik dan wel weer, want eerlijk gezegd druist dat volledig in tegen mijn gevoel/idee ... En dan niet omdat het een bit is, want daar heb ik geen problemen mee. Maar ik denk als ik hem opzadel en ook nog eens een bit in z'n mond duw dat hij iets heeft van *zucht* ... Het lijkt me echt sterk dat hij gaat denken "jippie, een bit, nu voel ik me goed" .. Voor zover ik hem ken en kan inschatten (wat toch wel redelijk is gezien ik hem op de manège heb gekend en nu al een hele tijd elke dag ermee bezig ben).

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 00:00

Is een kaptoom niks?
Dan kun je rijden met een combi van bit + kaptoom(dubbele teugel), en dan je bitgebruik steeds verder verminderen. Zodra je het bit eigenlijk helemaal niet meer gebruikt kun je het bit weg laten.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:36

TS, de opmerking hieronder is inmiddels al een stuk of 3x geplaatst, onder andere door mij. Kijk hier eens naar. Dit is gewoon echt jou oplossing. In het begin heb je toch je bitje voor de zekerheid, en aan het einde rijd je bitloos, wat je (als ik het goed uit jou posts opmaak) gewoon het liefste wil.

MisticRider schreef:
Is een kaptoom niks?
Dan kun je rijden met een combi van bit + kaptoom(dubbele teugel), en dan je bitgebruik steeds verder verminderen. Zodra je het bit eigenlijk helemaal niet meer gebruikt kun je het bit weg laten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:41

[***], ik vind dat je erg goed bezig bent en dat je helemaal geen twijfels hoeft te hebben of onzeker hoeft te zijn. Je richt je op het leggen van een solide basis en een goede vertrouwensband, en dat is goed! Een ijzeren ding in de mond van je pony draagt daar echt niet aan bij.
In tegenstelling tot wat anderen denken, heeft een paard geen overgang nodig naar bitloos. Een bit biedt geen zekerheid, geen veiligheid, geen vertrouwen, maar kan wel angst, pijn, spanning en vluchtgedrag teweegbrengen. En dat is nou juist wat je niet wilt.
Dus blijf bij jezelf èn bij je pony en ga lekker door zoals je doet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:54

en toch kan ik me in wat terpetijn zegt wel een beetje vinden.
een paard "klampt als het ware zich vast" aan zekerheden in zijn leven ook al zijn die niet zo vriendelijk, zoals een paard wat 24/7 op stal staat kan het heel eng vinden als het opeens 24/7 op de wei word gegooid, kan me nog een topic herinderen van een paard wat volledig in paniek raakte terwijl de eigenaar het gelijdelijk probeerde te doen.
zo kan ik me voorstellen dat het heel eng is als er iemand op je rug gaat zitten en dus weet wat daar bij hoort (incl. bit) maar dat er iets ontbreekt (in dit geval dat bit).
dus een gelijdelijke overgang is niet zo slechte denk ik, en dan kan je aan 2 manieren denken; zoals hier dus al een paar keer is aangedragen een soort combi maken van een bitloze en bit optoming zodat je voorlopig met 2 teugels rijd waarbij je de teugels aan het bit zoveel mogenlijk los laat (hier kan je denk ik vrij snel mee naar het bos), of gelijk een bitloze optoming gaan gebruiken maar hier bijv eerst mee gaan grondwerken en dan gelijdelijk er een op gaan zitten en zodra hij het volledig aanneemt dan een keer proberen naar het bos te gaan met iemand erbij (hier kan een lange tijd overheen gaan).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:18

@ Candace: die opmerking is ook al beantwoord, moet geen 3x volgens mij? :+

[***] schreef:
...

Een kaptoom heb ik niet, maar wel nog een biothane-hoofdstel .. alleen volgens mij geen bithangers .. Heb wel nog de rambo micklem, die zou ook met bit moeten kunnen, maar dat is die wat ik nu gebruik waar hij zo zwaar op reageert.
...

(denk trouwens dat ik die bithangers wel nog ergens heb liggen, maar dan moet ik zoeken).

@ barbar : heb jij dan, in tegenstelling tot terpetijn een antwoord voor mij waarom hij bij de vorige adoptant onhandelbaar en zowat levensgevaarlijk was? Terwijl zij gewoon deden wat hij altijd gewend was, namelijk veel rijden, met bit ..

Kan je foto niet zien MarlindeRooz.

Verder ben ik sinds december met hem bezig, eerst basis grondwerk/opvoeding (een mens is om te volgen en niet om vooruit te sleuren bv. :+ ), vertrouwen geven en het grondwerk uitbreiden, lange lijnen en in de bossen gaan wandelen (aan de lange lijnen). Die lange lijnen waren ook compleet nieuw voor hem, daar ben ik ook gewoon in vertrouwen mee begonnen en dat ging meteen heel goed, beetje zoeken maar dat is normaal, maar hij reageerde heel braaf en lette goed op mij. En eigenlijk doe ik nu gewoon hetzelfde met rijden, alleen zit ik er dan op dus dat is toch anders dan dat ik op de grond sta, dus nog een beetje extra wennen, maar het moet wel kunnen aangezien het met andere dingen ook gewoon kan.

Ik snap jullie wel om er eerst een bit in te steken en een combinatie te maken, maar voor mijn gevoel doe ik daar meer kwaad mee dan goed, breng ik herinneringen in hem boven die ik niet wil naar boven halen. Jullie kennen hem niet, ik wel, ik heb hem in het begin meegemaakt, dan stond hij al te bibberen in z'n schuilstal als er iemand naartoe ging. De eerste dagen liep hij weg van mij, wilde niks met mij te maken hebben. Beestje heeft de nodige dingen meegemaakt en het laatste wat ik wil is al die herinneringen terug boven halen, dan doe ik er liever wat langer over en begin ik "opnieuw" ...

Jullie kunnen wel zeggen van "duw er eens een bitje in en kijk wat hij doet", maar het kan goed zijn dat dat proberen al teveel is, dat ik dan qua vertrouwen alweer helemaal opnieuw kan beginnen.. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan wel zo zijn, en daar heb ik geen zin in. Ik ben net weer vertrokken met hem, ik dacht hem plezier te doen met een verzorgmeisje, iemand die hem extra aandacht gaf qua tutten & spelen, dat ging ook al niet goed. Pony veranderde compleet, liep weer weg in de weide in plaats van nieuwsgierig te komen kijken en mee te willen. Je merkte gewoon in alles dat hij dat helemaal niet leuk vond, terwijl dat meisje echt niks verkeerd met hem deed .. Het is niet omdat hij altijd manègepony is geweest dat hij er nu niet genoeg van kan hebben en dat we maar gewoon moeten doordoen met wat hij gewend is .. De manège heeft hem trouwens niet voor z'n blind oog weggedaan, dat hebben ze wel gezegd tegen die persoon en dat was wel de druppel, maar ze wilde hem veel eerder weg doen, omwille van zijn karakter .. er kon bijna niemand meer op rijden .. Soms hebben paarden het gewoon gehad denk ik, en ik wil echt niet met hem terug naar dat gevoel :)

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties & meningen, iedereen heeft natuurlijk z'n eigen manier van ermee omgaan en het proberen/oplossen, dat begrijp ik helemaal. Dit topic is geopend bij een eerste moment van twijfel, omdat ik dacht van "hmm, je merkt wel dat hij altijd met zwaar bit is gereden", maar nu ik er al even over geslapen heb ben ik er wel uit hoe ik het wil proberen. En als dat niet lukt dan zoeken we wel wat anders :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:32

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:36

Ik wil wel even toevoegen dat ik ook denk dat in 99 procent van de gevallen het eerder tussen de oren van de ruiter zit dan het paard. Ik dacht dat dat ook het geval was bij mijn paard maar dat bleek dus niet zo te zijn helaas, anders hadden we nu bitloos gereden.

Vandaag bijvoorbeeld ook, zitles, dus zonder zadel en een touwhalstertje en teugels in de longeerbak. Al een paar keer galop geoefend, dus meewerkend als mijn paard is, denkt ie dat hij nu ook meteen weer naar de galop moet. Hij gaat sneller draven en ik wil hem inhouden waar hij niet op reageert, tot hij in galop aanspringt en uiteindelijk degene aan de leadrope hem naar binnen moest trekken.

En dat is naar mijn gevoel niet omdat hij 'vervelend wilt zijn', in tegendeel! Hij dacht dat het zo moest, en daarom deed ie het ook. Maar met bit had ik hem zelf aan de kant kunnen zetten, op het touwhalster reageerde hij niet.

Dus het is ook gewoon geheel aan jou. Voel jij je goed bij het bitloze, voel je je veilig en denk je dat je het gewoon kan proberen... Gewoon doen dan! Ik denk dat je je paard er meer plezier mee doet door bitloos te gaan, dan er toch voor de zekerheid een bit in te stoppen. Maar JIJ moet je er veilig bij voelen, want dat zorgt ervoor dat je een zekerdere zit heb, je in tijden van nood op durft te treden en streng durft te zijn, en je paard leiderschap kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:47

Nu wel MarlindeRooz :j Zo heb ik inderdaad bij mijn andere pony ook even gereden, héél eventjes. Had hoofdstel ingedaan omdat ik onzeker was (waren wat dingen gebeurd toen ik met touwhalster reed) maar ik denk dat ik het een half uur volgehouden heb, toen werd het mij weer duidelijk waarom ik zonder bit was gaan rijden ... :+ Maar als ik ooit toch voor een bit kies zal het altijd een dubbele optie zijn en een bit enkel voor het geval dat.. :j

Onveilig heb ik mij geen moment gevoeld, ik heb voordat ik echt begon te rijden wel zeker 10x de rem getest op 5 minuten tijd, dat vind ik toch wel het belangrijkste :+ En die is er wel, dus dat zit niet slecht. Als ik me echt onveilig had gevoeld had ik dat stukje naar buiten ook niet gedaan natuurlijk. Alleen moest ik af en toe best hard inkomen om hem toch de richting uit te krijgen die ik wilde. Maar misschien komt dit wel door de sidepull zelf. Dat is wel bitloos, maar de werking is vergelijkbaar met bit. Dus heel kort gezegd: linkerteugel = links en rechterteugel = rechts (uiteraard samen met benen en zit etc. etc. etc.). Misschien zit daar wel een probleem. Ik ga eens kijken wat hij met touwhalster doet, met grondwerk reageert hij daar ook heel fijn op, dus ik ga eens met de lange lijnen proberen en als dat goed gaat erop en zien hoe dat gaat. Wijken voor druk doet hij ook heel fijn, dus nekreining is ook een optie volgens mij, in plaats van te trekken ga ik duwen ;) Het moet allemaal niet mooi & volgens de boekjes, als het maar functioneel is ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:01

Als je je er goed bij voelt zou ik het gewoon doen :) Mijn paard z'n rem werkt in principe ook perfect maar soms is die gewoon 'stuk' en op die momenten kan je dat niet hebben. Mijn paard doet het ook vaak niet uit angst maar uit enthousiasme, en dat ligt weer anders dan dat ie schrikt en een sprintje trekt. Die paarden stoppen namelijk wel zodra ze weer gaan 'denken', en vaak kun je die na een paar meter of hooguit 10 á 20 meter wel tot stilstand brengen.

Sowieso zou ik er waarschijnlijk heel anders over na denken als ik er zelf niet zulke slechte ervaringen mee had (en nog ben ik toch weer begonnen in de bak ondanks alles, omdat mijn paard duidelijk laat zien dat hij bitloos gewoon veel fijner vind) en jij kent je paard het beste dus jij kan het ook het beste aanvoelen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:43

[***] schreef:
@ barbar : heb jij dan, in tegenstelling tot terpetijn een antwoord voor mij waarom hij bij de vorige adoptant onhandelbaar en zowat levensgevaarlijk was? Terwijl zij gewoon deden wat hij altijd gewend was, namelijk veel rijden, met bit ..

tja wie zal het zeggen, ik ken je paardje niet.
miss klikte het gewoon niet tussen die twee, of is je paardje er helemaal wel klaar mee dat er iemand op zijn rug gaat zitten en moet je gewoon alleen nog maar dingen met hem doen waar je nu mee bezig bent want dat lijkt hij iig leuk te vinden.
ik begrijp dat je al een tijd grondwerkt met touwhalster, dus dan zijn de beginsellen van de 2de optie van mijn vorige post er al en kan je dat verder uitbreiden en ligt daar miss wel de oplossing.
ik denk sowieso dat het vele rijden wat de vorige adoptant deed wel verleden tijd moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:47

Een rijpony wordt het sowieso niet meer :n
Een beetje boshobbelen om eens wat anders te doen, maar echt rijden & pistewerk enzo gaan we helemaal niet doen (nu in het begin even klein beetje om te testen :P ). Maar de nadruk blijft liggen op rust en leuke dingen, als hij rare dingen gaat doen waardoor het voor mij duidelijk is dat hij het niet (meer) leuk vindt dan doen we het ook niet meer :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:31

Lieve TS ik heb al meer dan 20 jaar honden, Dobermanns, het merendeel uit opvang/rescue /asiel-situaties.
Op dit moment heb ik er er 3 (en 2 grote paarden en 2 Shetlanders).
Honden zijn geen paarden, maar je kunt je voorstellen, dat een hond, net als een paard (zoals JOUW paard) ook een lading gewenningsbagage vanuit het verleden met zich mee draagt.
Uiteraard is het LAATSTE wat je dan wil, een zelfde soort situatie voor de nieuw gekomene veroorzaken.
Dan kun je 2 kanten op: je doet het precies anders, tegenovergesteld als wat hond of paard gewend was, of je bouwt het geleidelijk af.
De keuze is uiteraard aan jou zelf.
Die keuze hangt echter ook wel heel erg van het dier zelf af: sommigen raken in totale paniek als je hun "vertrouwde" (hoe slecht ook) "middelen" plots wegneemt, anderen kunnen daar weer veel beter tegen.
Het criterium mag natuurlijk nooit zijn "hoe JIJ je daarbij ipv het dier zou voelen", dat is theorie, en je bent geen dier.
Daarom stelde ik een middenweg voor: een geleidelijke overgang, als je het minder moeilijk wil maken voor het betreffende dier, in dit geval een paard.
Een Dober die altijd met een stroomshock band heeft gelopen, moet je ook niet opeens van de ene dag op de andere, als die bij een ander komt te wonen, loslaten.
WEL schaf je meteen die vreselijke band af, en doe je een normale ketting om, en van daaruit zie je verder.
Ik zie het met paarden niet veel anders, te meer, daar een paard ook nogh eens een diersoort is, dat zich veel sneller onveilig voelt dan een hond.

Ik wens je veel succes met de rehabilitatie van je paard.
Gaat wel lukken, niet te veel ineens verwachten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 02:11

Ten eerste vind ik het heel goed van je dat je dit paard hebt opgevangen! :j

Ten tweede, ik denk dat bitloos prima te doen is. Juist bij een paard dat gewend is aan grof geschut in de mond kunnen hulpen op de neus heel verademend werken. Of je voor een overgangsfase gaat, of meteen een sprong in het diepe maakt, of twee optomingen over elkaar: die keuze is aan jou. Ik neem aan dat je goed naar je paard kijkt. Misschien is het trouwens een idee om de one rein stop aan te leren?

En als laatste... in geval van nood (b.v. paardje staat op het punt om de weg op te rennen) kun je aan een touwhalster of zacht bit ook behoorlijk hard trekken.