Rijden met touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Rijden met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:22

miss begrijp ik het bericht hier boven me verkeerd hoor, maar het is toch niet de bedoeling dat je een paard hiermee vast zet?
en het is juist een nadeel als of halster of touw niet knapt, als een paard gaat hangen uit paniek wil je juist dat een van de 2 knapt anders hang hangt hij zich miss op en een paarddeknoop krijg je als het zo strak zit door het hangen ook niet meer los hoor.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:25

je moet je paard hier echt NIET mee vastzetten. Door alle drukpunten doet het hrtstikke pijn als hij of gaat hangen of achteruit stapt of schrikt.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:43

Waar zeg ik dat je er paarden mee moet vastzetten? Het kan heel goed ingezet worden als hulpmiddel tijdens het vastzettraject bij jonge paarden die hier moeite mee hebben. Ik heb nergens gezegd dat je paarden moet vastzetten met een touwhalster.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:50

Nietes schreef:
zou je ook met een touwhalster om een paard zadelmak kunnen maken of komt er dan zoveel druk op het halster te staan dat het paard allemaal wondjes krijgt?

Als je twee ankers aan de teugels hangt wel ja :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:03

Ellie_F schreef:
Waar zeg ik dat je er paarden mee moet vastzetten? Het kan heel goed ingezet worden als hulpmiddel tijdens het vastzettraject bij jonge paarden die hier moeite mee hebben. Ik heb nergens gezegd dat je paarden moet vastzetten met een touwhalster.

wat bedoel je hier dan precies mee?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:07

Ik ben zelf vóór rijden met touwhalster, maar niet met vast contact. Ik vind het een hele fijne optoming! :) Een van de voordelen is dat de teugels aan de onderkant vastzitten, dat zorgt voor een duidelijk verschil tussen links, rechts en ho, om het zo maar even te zeggen :+ Bij teugels aan de zijkant krijg je al snel druk óp de neus in plaats van aan de zijkanten, kan erg verwarrend werken voor je paard. Maar goed, als je paard een touwhalster niet fijn vindt, kun je natuurlijk beter een andere optoming kiezen :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:07

nou in zoverre kán het handig zijn dat het juist niet knapt. Mijn paarden gingen altijd hangen bij het trailerladen en wisten dat stalhalsters gewoon knappen als je er in gaat hangen.

één keer een touwhalster om, niet vastzetten natuurlijk maar met twee slagen om de balk en dan zelf vasthouden zodat je evt bij paniek los kúnt laten, maar het wel kunt houden zeg maar

Paardjelief heeft nog éénmaal gehangen, daarna nooit meer 8-). Hangen in een touwhalster is níet fijn :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:08

Verder is met rijden het grote voordeel dat je onderweg nooit bang hoeft te zijn dat je teugels breken of wat anders aan je hoofdstel. Plus dat als het vies is mieter je het gewoon in de wasmachine :D héél groot voordeel, ik haat leer poetsen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:10

Bij mij is wel eens een clipje van mijn touwteugels kapotgegaan tijdens buitenrit. Dat was wel ff spannend hoor. :=

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:17

barbar schreef:
Ellie_F schreef:

wat bedoel je hier dan precies mee?

Er zijn paarden die veel moeite hebben met vaststaan. Vooral de jonge paarden die nogal hoog in het bloed staat, kunnen moeilijk het geduld opbrengen. Door een paar flinke klappen te geven en het gewicht in de strijd te gooien, vliegen de musketonrestjes je om de oren. Een paard weet wanneer het touwhalster omgaat, voelt het direct. Soms volgt er nog even een fikse druk maar al snel is duidelijk dat het geen zin heeft. Ik houd altijd zelf het touw in de hand, welke in verbinding staat met het touwhalster en inderdaad wel 1 keer om de paal heen wordt geslagen anders verlies je op kracht. Zet het paard er nooit mee vast. Je blijft dus zelf altijd aanwezig en kunt direct reageren door te vieren of juist nog even vast te houden.

W.b. vaststaan is het sowieso heel belangrijk om altijd alleen vast te zetten aan iets wat niet los kan schieten. Staldeuren, gammele paaltjes en hekjes zijn niet geschikt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:56

ok, dank voor de uitleg.

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 18:28

Arabesk schreef:
Nietes schreef:
zou je ook met een touwhalster om een paard zadelmak kunnen maken of komt er dan zoveel druk op het halster te staan dat het paard allemaal wondjes krijgt?

Als je twee ankers aan de teugels hangt wel ja :P

Dan zet ik meteen een boot in het zadel :)*
Nee, grapje...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:53

Sok schreef:
LotteToos schreef:
Ik zal niet gaan rijden met een touwhalster.
Want de knopen van een touwhalster die drukken op de zenuwpunten.
Dus als je daar te hard opdrukt kan het een pony pijn doen.

Wat denk je dat een bit doet? Denk dat dat een pony VEEL meer pijn doet hoor :))

Ik denk dat je je beter even kunt verdiepen in de materie voor je dit soort uitspraken doet..

Pf sorry maar wat een stomme opmerkingen komen hier voorbij.
Tuurlijk kan je je paard er pijn mee doen, dat kan toch met alles!
Dat wil je toch niet, dus dan ga je niet dat touwhalster heen en weer trekken want dan krijgt hij wondjes ja.

Je kan met álles je paard pijn doen, ook met een neckrope, zweep, zadel, singel enz.

Als je niet met een touwhalster kan rijden zonder dat je paard wondjes op zijn neus krijgt zit er iets niet helemaal goed.

Tigra_ schreef:
Persoonlijk als je er echt serieus en met regelmaat mee wil rijden zou ik wel eentje nemen waar ofwel een lapje leer over de neusriem zit of een bontje eraan doen.

Ikke niet hoor, rij bijna altijd met touwhalster in het bos, waarschijnlijk voelt hij hem nieteens zitten, ik rij dan namelijk niet met vast contact.
Bontje zou dus helemaal niet uitmaken.

Ik zou er een paard alleen niet mee gaan inrijden als je dressuurmatig verder wilt,
vraag me af of dat wel duidelijk genoeg is en of je paard dan wel leert om in een goede aanleuning te lopen.
Maar misschien weet ik niet genoeg om daarover te kunnen oordelen.

Arabesk schreef:
Verder is met rijden het grote voordeel dat je onderweg nooit bang hoeft te zijn dat je teugels breken of wat anders aan je hoofdstel. Plus dat als het vies is mieter je het gewoon in de wasmachine :D héél groot voordeel, ik haat leer poetsen.

:') Bij mij wel hoor, mijn klipje brak, waaraan mijn touwteugels aan het touwhalster zaten. Stond ik daar midden op de zandvlakte.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 23:15

NeverGiveUp schreef:
Sok schreef:
Wat denk je dat een bit doet? Denk dat dat een pony VEEL meer pijn doet hoor :))

Ik denk dat je je beter even kunt verdiepen in de materie voor je dit soort uitspraken doet..

Pf sorry maar wat een stomme opmerkingen komen hier voorbij.
Tuurlijk kan je je paard er pijn mee doen, dat kan toch met alles!
Dat wil je toch niet, dus dan ga je niet dat touwhalster heen en weer trekken want dan krijgt hij wondjes ja.

Je kan met álles je paard pijn doen, ook met een neckrope, zweep, zadel, singel enz.

Als je niet met een touwhalster kan rijden zonder dat je paard wondjes op zijn neus krijgt zit er iets niet helemaal goed.

Dat is precies wat ik ook probeerde duidelijk te maken!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:19

LotteToos schreef:
Ik zal niet gaan rijden met een touwhalster.
Want de knopen van een touwhalster die drukken op de zenuwpunten.
Dus als je daar te hard opdrukt kan het een pony pijn doen.

Uiteraard kun je met alles je paard pijn doen, maar dat van die zenuwpunten is een fabeltje.

Van paardnatuurlijk (kan het wel in mijn eigen woorden over gaan typen, maar dat is ook zo'n gedoe):

Citaat:
Q: Maar een touwhalster is toch ook niet vriendelijk vanwege de knoopjes die op zenuwen drukken?
A: Dit verhaal circuleert al lang maar er is geen enkele anatomische rechtvaardiging voor. Ook uit eigen ervaring kunnen we zeggen dat het niets uitmaakt of je wel of geen knoopjes hebt, of waar ze precies zitten. Zoals je op de foto's kan zien zitten de knoopjes bij ieder halster op een andere plaats, maar je mag aannemen dat "zenuwpunten" (als die er al zijn) op specifieke plaatsen zitten. En als je er toch in gelooft, dan neem je toch gewoon een bitloze optoming zonder knoopjes?

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:18

Je moet ook niet de hele tijd druk houden op je teugels!
Gewoon los hangen en als je wilt stoppen even drukken!;)

soof402

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:25

mijn verzorg pony en ik rijden bitloos, soms gebruik ik een touwhalster.
Maar omdat dat schuurt (in je handen en in het hoofd van je pony) doe ik het meestal met een "gewoon' bitloos hoofdstel :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:04

Hier twee paarden ingereden met touwhalster en cross rope bridle (geen verschil), draver en Haflinger. Werkt prima. Alleen merk ik bij de draver wel dat soms de haren op de neus wat rechtop staan als het halster teveel wiebelt. Teugels hingen bij het inrijden altijd los, nooit wat mee gedaan, dus daarvan komt het niet. Voor de Haflinger heb ik nu dus een touwhalster met verbreed neusstukje en daar nooit problemen mee gehad, dus voor de draver komt er ook zo'n bontje op.

Ik vind het een prima basis. Stap, draf, galop, sturen, stoppen, wijken, buitenrijden (ook in de drukke stad), alles lukt eigenlijk prima met touwhalster. Alleen mennen zou ik niet aandurven - ligt overigens niet aan het sturen, want ik doe hier ook vaak lange lijnen bitloos en ze reageren er prima op, inclusief zijgangen. Precies genoeg dus. Maar als je echt moet ingrijpen denk ik dat het minder scherp is, en voor de kar ben je daar toch niet blij mee. Sowieso blijven hier ook de teugels doorhangen bij het veranderen van gang of tempo, denk wel dat dat ook handig is om zo aan te leren. Als je telkens moet trekken bij een overgang schuurt het misschien wel?

Kortom: zeker heel goed te doen. Voordeel is ook dat een paard dat van niet beter weet, niet kan "profiteren" zoals je misschien kan verwachten van een paard dat het bit (op een slechte manier?) kent.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:21

Er zijn toch ook speciale hoesjes voor de neusriem van het touwhalster zodat het niet snijd?
Ik had daar een keer een foto van gezien!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:40

Je zou ook zelf een stukje bont erom heen kunnen maken. Ik heb hier nog wel een neusbontje liggen, maar vind die dingen vaak zo dik. Paard moet er dan echt helemaal overheen kijken ofzo...???

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:27

nou als je eroverheen moet kijken heb je wel mega bontje hoor ;) zo dik zijn die dingen niet en bij normaal paard/grootpony hoofd zit dat echt niet in de weg (mijn paard heeft kleine cob maat qua hoofd)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:10

Als je je paard op de juiste manier met een touwhalster hebt ingereden heb je hem in principe eigenlijk niet eens nodig. Je geeft hulpen in fases, bij de laatste fase gebruik je eigenlijk pas je teugels + halster.

Ik denk dat het inrijden op touwhalster wel veel voordelen heeft. Je denkt beter na over de stappen die je maakt en krijgt uiteindelijk meer respect omdat je een halster minder snel ( en onbewust ) als dwangmiddel kunt gebruiken.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:27

cyclo86 schreef:
nou als je eroverheen moet kijken heb je wel mega bontje hoor ;) zo dik zijn die dingen niet en bij normaal paard/grootpony hoofd zit dat echt niet in de weg (mijn paard heeft kleine cob maat qua hoofd)

Ja hihi. Die van mij is trouwens niet zo dik, maar zie ze wel eens rijden met bontjes waarbij het paard bijna een spiegel nodig heeft om eroverheen te kijken. ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:16

Als je met een touwhalster wild rijden moet je je paard eerst leren wijken voor druk voor je er mee gaat rijden.
Met touwhalster rijden doe je zoals hier al eerder is gezegt, met je zit.
En als jij en je paard dat kunnen, dan pas kun je met touwhalster rijden, want met een touwhalster is het namelijk niet zo dat als jij je linker arm naar links houd[of sommige, trekt] je paard dan ook naar links gaat, nee bij een touw halster leg je de rechter teugel tegen de hals en je draait je heup iets naar links en je paard gaat naar links[ neckreining],dus wijken voor druk.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:18

Nietes schreef:
Was een beetje aan het rondneusen op het internet en zag dat sommige mensen met touwhalsters rijden,
wat zijn de voordelen en nadelen van z'n halster?
Heeft iemand hier slechte en/of goede ervaringen mee?
alvast bedankt *D

ik zou kijken bij: http://www.touwhalsters.nl

en dan niet touwhalsters aanklikken maar Cross Rope Bridle ik zou zelf niet gaan rijden met touwhalster omdat dit een werkhalster is...C-R-B is een speciaal "touwhalster" hoofdstel :)