hoe kies je het juiste bit uit bij een onbeleerd paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: hoe kies je het juiste bit uit bij een onbeleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:52

de tandarts kan je wellicht ook adviseren mbt bitten. de mond/ kaken live gezien hebben verdient toch wel de voorkeur boven Bokt. ik weet dat er meerdere tandartsen zijn die ook bitten-advies geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 21:57

inderdaad. ik ben ook benieuwd wat er bij mijn oudste merrie zal uitkomen.
die is nu 17, en heeft al zeker wolfstanden zitten, en houd op een kant erg vast, en laat de andere kant extreem los, dus ik denk dat het wel een slagveld zal zijn daarbinnen.
Indien mogelijk plaats ik terzijnertijd een topic met foto's van de behandeling!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:24

Bij m'n vorrige merrie zijn we toendertijd begonnen met een drubbel gebroken bit. Deze pakte ze eigenlijk goed. En zijn we haar ook mee blijven rijden.
Bij m'n nieuwe paardje ook gewoon begonnen met een dubbelgebroken bitje. Ze pakte hem prima, geen verzet. Maar totaal geen stuur en rem, ze liep er dwars doorheen.
Toen een ongebroken watertrens en ging gelijk een heel stuk beter. Maar ik denk dat het komt omdat ze ook al voor de wagen heeft gelopen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:28

Halster en touwen, bitloos en langszaam aan overgestapt naar bustrens robart
omdat ik wel wil dat ze alles gewent zijn

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:55

dubbelgebroken niet al te dik kneveltrensje, of een gewone dubbelgebroken trens heb ik de beste ervaringen mee! Succes!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:15

Misschien is je paard aan het wisselen.
Dan kunnen ze ook geiriteerd reageren op een bit.
Zelf rijd ik ook met een BA bit en volgens mijn tandarts zijn het vriendelijkere bitten dan de andere bitten, zoals dubbel gebroken en enkel gebroken, dit vanwege het notenkrakers effect en ook zijn de ze bitten vaak aan de dikke kant, want veel helemaal niet fijn vinden vanwege al dat dikke ijzer in hun mond.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:30

Ik ben zelf overgestapt op een myler level 1 bitje. Mijn ruin protesteerde op een dubbelgebroken watertrensje. Zodra je de teugels oppakte begon hij met het hoofd te slaan, nu met het myler bitje helemaal niet meer, deze accepteerde hij eigenlijk direct. Het is dan inderdaad een wat scherper bit omdat hij dunner is maar hij vind hem duidelijk prettiger.

Mijn merrie er ook een aantal keer meegereden en ook zij loopt veel prettiger op het mylerbit. Heb bij haar zowel enkel als dubbel gebroken bitjes ingehad in de afgelopen 10 jaar als bitloos ( op kaptoom ) gereden en ondanks dat ik bij alles weinig verschil merkte merk ik dat duidelijk bij het mylerbit wel. Nu dus voor haar een level 2 bitje gekocht, kijken hoe zij het daar op doet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:03

ik denk dat het ook een kwestie van uitproberen is en dat het per paard verschilt. ik heb mijn paarden altijd op een dubbelgebroken gereden. totdat ik mijn huidige paard ging rijden. die bleef heel onrustig op een dubbelgebroken bit, daarom rijd ik haar nu op een ongebroken bustrens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:13

ik heb de laatste maal wat grondwerk gedaan met de BA erin (maar gelongeerd op halster uiteraard)
eerste reactie probeerde ze hem uit te spugen, daarna was die vlug geaccepteerd en stil in de mond (ondanks dat ik er geen neusriem omhad) itt de andere bitjes.
daarna ook voorzichtig wat stuurwerk gedaan, en ik heb de indruk dat ze de steun van de D ringen wel heel fijn vind.
ik denk dat ik toch verder ga met deze, ook al is die wat scherper, (en langs de ene kant mag die wel wat scherper zijn, liever dat ze zo goed leert dat HO ook effectief HO is, en ze niet weet dat ze er wel kan doorheen walsen :D ) en dan later kijk om de dubbelgebroken erin te hangen of bitloos te gaan.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:21

Ik lees graag nog even mee. Heb nu een 2 jarige maar vroeg of laat zal ook zei aan de bak moet. MAar wat ik nu begrijp is een dubbel gebroken trensje de meest gekozen optie.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:55

Zo, er zijn veel meningen over, haha!

Ik heb nu een 3jarige E pony die ik aan het beleren ben. Ze is mak gemaakt met een bustrens maatje 13.
Heb haar vandaag met watertrens gereden, maar die was aan de krappe kant, verder reageerde zij daar goed op, maar ik ben dan misschien meer voorstander van bustrens.
Deze waren allebei enkel, overigens! Ze is heel goed te sturen, maar met jonge paardjes moet je altijd wat grotere hulpen geven natuurlijk.

Tips altijd welkom :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:34

vergeet niet dat het HO vooral uit je lijf en energie moet komen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:07

merrieveulen schreef:
vergeet niet dat het HO vooral uit je lijf en energie moet komen ;)

weet ik, maar bij een trekpaard is dat soms nog niet evident.
nu heb ik het geluk, zowel mijn oudste staat op een HO bloktoe stil, en mijn kleine reageert ook onder het zadel netjes op mijn stem, hoef niet in te komen met mijn teugels (ook al rij ik momenteel op halster :D)
feit is wel, als ik dan overgestapt ben op bit, en ik moet eens aan de noodrem trekken, dat ik wel praktisch zeker ben dat ik dit geen twee keer ga moeten doen ;)
(en ja, mss ben ik wat "radicaal", maar ik ben zo zacht als kan, en zo hard als nodig, en heb niet veel zin om onder een vrachtwagen geplakt te zitten omdat paardlief beslist dat ho geen ho is :D )

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:29

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:06

een kneveltrens (of trens met halve knevel, hierbij heb je alleen een stangetje bij de onderkaak) is wel een duidelijk bit voor het beleren. de knevels werken in op natuurlijke 'knoppen' van het paard, nl de mondhoek. voor een paard is blokkende energie op die plaats heel logisch en vanzelfsprekend, en dat is precies wat dit bit doet. van belang is natuurlijk altijd dat je bij het beleren niet aan de teugels trekt. een bit gebruik je om te blokken, nooit om impulsieve energie mee naar het paard te sturen.

enkelgebroken ben ik echter niet zo'n fan van, een jong paard heeft een ondiep bekkie, de tanden zijn nog kort. een enkelgebroken bit prikt vaak in het gehemelte. daarom zou ik eerder kiezen voor een dubbelgebroken, evt. met 'slot' zodat ie niet kan knellen. een enkelgebroken zou ik pas kiezen als je te maken hebt met een paard met een erg gevoelige tong. de meeste paarden gebruiken liever de tong dan de lagen, vandaar dat je eerste keuze meestal (dus niet altijd! het paard bepaalt immers wat ie fijn vindt, niet wij!) een bit is dat op zowel de tong als lagen werkt, in een zo groot mogelijke drukverdeling zonder de mond te overvullen.

lenore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:43

ik heb zelf ook een pony als 3 jarige gekocht
hij was gewend aan zadel en bit
maar meer ook niet
ik heb het eerst met zacht bit geprobeerd
nu heb ik een dubbel gebroken wat fijn werkt en ook nog
zacht in de mond ligt