Kunnen goedkope hoofdstellen goed zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Kunnen goedkope hoofdstellen goed zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:21

als het leder vrij soepel aanvoelt en je onderhoudt het goed, dan is het meestal wel ok.

ik heb 2 hoofdstellen van +/- 50 euro, aan het ene zou ik nooit meer 50 euro geven, 't lijkt wel karton. En het andere is z'n geld meer dan waard, soepel, zacht onderlegd, brede neusriem, blinde gespen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:35

4 jaar geleden heb ik voor 40 een nieuw hoofdstel gekocht.
Heb alleen de frontriem een x moeten vervangen. Het hoofdstel heb ik vorige week weggegooit. Er zat een scheurtje in de keelriem en ik was m inmiddels toch zat :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:28

ja zeker kunnen goedkope hoofdstellen goed zijn!
Eerder kochten ze bij ons op de manege altijd hoofdstellen in ruurlo.

Heel rek 5 euro, 10 euro en 15 euro! We vetten ze altijd goed in en ze gingen jaaaaren mee!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:31

belle_boef schreef:
just_kiki schreef:
ja hoor stalgenootje haar hoofdstel kosten 25 euro, en gaat al 15 jaar mee.. en dit jaar gaat voor het eerst de gespen een beetje roesten :)

Toen was de euro er nog niet ;)

Ik kijk bij hoofdstellen altijd bij de gaatjes. Als je een zwart hoofdstel hebt en de gaatjes zijn vanbinnen bruin dan is de kwaliteit vaak ruk. Dat is net karton en breekt zo af als het te vaak gebogen wordt.

Het leer moet uit zichzelf al lekker soepel en zacht zijn anders hoef ik hem niet. Paard heeft een gevoelig koppie ;)

je snapt me best ;)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:35

Ik heb een Harry's Horse van €35 en die gaat al bijna drie jaar mee. Zeer tevreden van. :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:47

Ik heb een dhh van 25 euro en daar doe ik al 4 jaar mee, hij wordt alleen maar soepeler en zachter. Ik ben wel iemand die vaak invet en schoonmaakt dus daar moet je wel rekening mee houden. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:31

Het ene goedkope hoofdstelletje is net geperst karton waar de barstjes al wat door willen komen als je er nog maar naar kijkt terwijl de andere best redelijk is :)

Als je ze voor gebruik maar een paar keer goed behandelt met lederolie (met een kwastje, NIET in een emmer met olie gooien :n ) dan worden ze goed soepel en krijg je geen barstjes enzo, en kunnen ze prima 10 jaar mee gaan als je er netjes mee omgaat en ze als ze vies worden even schoonmaakt met een verzorgende lederzeep, en wanneer ze te droog dreigen te worden even weer van een laagje olie voorzien.

Maar als je het in-oliën voor gebruik goed doet en goede verzorgende zadelzeep gebruikt, (en je hoofdstel niet al te goor of vaak nat laat worden) dan hoef je eigenlijk zelden of nooit meer te doen dan 2x per jaar eens een keer uit elkaar halen en schoonmaken :)

De duurdere hoofdstellen zijn vaak natuurlijk wel van mooier, soepeler, gladder en zachter leer en hebben wat extra dingetjes zoals een kopstuk dat met lekker zacht gevuld kalfsleer onderlegd is in plaats van zo'n strookje gekleurd plastic :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:06

Horsesfriend schreef:
Citaat:
Ik kijk bij hoofdstellen altijd bij de gaatjes. Als je een zwart hoofdstel hebt en de gaatjes zijn vanbinnen bruin dan is de kwaliteit vaak ruk. Dat is net karton en breekt zo af als het te vaak gebogen wordt.

Het leer moet uit zichzelf al lekker soepel en zacht zijn anders hoef ik hem niet. Paard heeft een gevoelig koppie ;)

En als je een bruin hoofdstel hebt?

Dan zie je het bruinige kartonnen pulp vast ook wel zitten.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:12

Ik heb mijn neusriem en frontriem vervangen voor een divoza neusriem en frontriem. Was ook zacht en soepel leer, en is nog steeds (na een enkele kras na) zo goed als nieuw. Een goedkoop hoofdstel hoeft niet meteen slechte kwaliteit te zijn, maar vaak voelen die duurdere hoofdstel stukken zachter aan en zijn zij vaak ook wel beter onderlegd.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:21

Mijn hoofdstel van Global was €55 en na wijnig gebruik al scheuren. Het leer ziet er ook heel raar uit alsof het nep is. Geen fijn hoofdstel en dan is 55 euro nog veel, vind ik, voor een hoofdstel :Y)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:42

Zorg wel dat je goed let op de kwaliteit prijs verhouding.
Voor een paar euro meer kan je al snel een groot verschil in kwaliteit krijgen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:35

Ik gebruik inmiddels al 7 jaar een hoofdstel van 30 euro, gewoon goed onderhouden en dan blijft het heel netjes. Het leer is echt super soepel en hij ziet er gewoon netjes uit. Gebruik hem wel alleen voor trainen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:41

ik heb een hoofdstel gehad incl. teugels voor 15 euro. Was op zich prima! zat goed bij het paardje en het reed goed, alleen was het niet meteen zo soepel als mijn hoofdstel dat ik nu heb, maar die kost dan ook al gauw 100 euro. dus dat verschil merk je wel.. ik merkte ook wel dat de kwaliteit van het leder minder was en het iets vaker gevet moest worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:44

goedkoopste hoofdstel was een van 7 euro, duitse neusriem, gekocht in decathlon.
gaat al 4 jaar mee.
mijn hoofdstellen heb ik eentje van rond de 60 euro (hh silverline) die gaat ondertussen ook al een jaar of 5 mee
de andere zijn van max 30-40 euro, die ondertussen ook al enkele jaartjes gebruikt worden :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:46

een goedkoop leren hoofdstel is ook gewoon leer. Het is vaak wel zo dat je goedkoop leer veel meer moet verzorgen om het mooi te houde, maar als je dat doet kun je hier ook gewoon lang plezier van hebben

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:52

Ik ben niet zo van goedkoop leer.. Je gaat veel sneller dingen zien vind ik.
Sinds 3 jaar heb ik een passier, die ziet er nog net zo mooi uit als dat ik het kocht.
En dat mag ook wel, als je 150 euro voor een hoofdstel betaald..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:58

Voor de pony's die ik voor anderen reedt kocht ik ook vaak goedkope hoofdstelletjes (lees tussen de 40-80 euro) maar ze waren altijd vrij stug of het was zelfs kartonachtig en na 1 goede regenbui rekte het helemaal uit. Toen heb ik zo'n 1,5 jaar geleden een döbert gekocht, hoofdstel kost bijna 300 euro maar is echt zijn geld waard, super zachte neusriem, heel soepel leer, niks geen gevet en gedoe, gewoon zadelzeep erover en klaar.
Als ik weer een keer een ander hoofdstel wil/koop neem ik zeker een döbert/passier/kieffer omdat dat leer gewoon veel zachter is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:19

Jawel die van ruitersport Lochem zijn geweldig in prijs/kwaliteit dan. Heel fijn spul voor het dagelijks gebruik, niet van die ruwe randjes aan het leer die de goedkope prijs verraden. Heb daar een recreatief beginners mentuigje vandaan, wilde niet teveel betalen, maar ben er ontzettend blij mee.
Heb er ook een van interhippiqe die me erg bevalt, maar je moet inderdaad goed zoeken om een goede goedkope te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:34

Prijs zegt helaas niet altijd wat ...
Je kunt 't beste naar de kwaliteit van het leer kijken. Want dát is wat er juist toe doet.

Heb in 't verleden voor de trekpaarden ooit een nieuw hoofdstel van 5,- euro gekocht.
Leer kwaliteit was prima. Mooi soepel, glad en overal even dik. Met dat hoofdstel heb ik ruim 10 jaar met plezier kunnen rijden.

De eigenaar van een haflinger die ik toen reed, kocht toen eens een hoofdstel van 60,- euro.
Dat ging al op de eerste rit kapot. Stiksels bij de teugel lieten spontaan los, waardoor ik ineens maar 1 teugel in m'n handen had. Paard schrok, kwam een lichte druk op die ene teugel... Leer scheurde direct bij de bitring. Dwars door midden!!!!
En toen had ik dus helemaal geen teugels meer in m'n handen _O-
Haflinger aan de kletter.... Ik er bovenop... Was een spannende ervaring :P
Uiteindelijk wel goed afgelopen. Maar dat had ook anders af kunnen lopen.

Later bleek dat hoofdstel nog meer zwakke plekken te hebben. Op sommige stukken was het heel dun, op andere juist dik. En overal barstjes... Slechte kwaliteit leer. Ontzettend slechte stiksels.

Ik kijk dus echt nooit meer naar prijs.
Maar puur naar de kwaliteit van 't hoofdstel.
Een goede consistente kwaliteit leer dat goed onderhouden is, gaat jarenlang mee.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:00

Ik rijd al 5 jaar met hetzelfde hoofdstel. Koste me destijds een euro of 30.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:59

ja kan best. ze blijven misschien iets minder mooi als een hele dure, maar die van mij houd t ook al ruim een jaar vol. alleen had ik wel dat het leer een soort van uitrekt ofzo. want aan het begin had ik de bakstukken op precies de goede maat zitten, maar een paar maanden later moest ik um wel een gaatje strakker doen omdat ie veel te los was gaan zitten

piekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:12

zeker een koopje,
je zou langs kunnen gaan,
maar meestal, als de foto's thuis zijn gemaakt zijn ze echt hoor.
en waarom zou iemand het vervalsen,
ik denk dat die gene juist blij is om er van af te komen :D
ik heb zelf 1 gekocht van een meisje, die wou er heel graag vanaf,
gloednieuw, 2 x gebruikt,
-mexicaanse neusriem.
-diamanten/glitters in de neus en front riem.
-bit zat er bij.
-bruin.
-30 euro
mijn moeder had er ook nog 1 gekocht,
-40 euro en gloed nieuw.
https://encrypted-tbn0.google.com/image ... HBHmiqE3jg
maar dan een andere front riem.
ik wil hier maar mee zeggen dat de prijs niets uitmaakt.
veel succes nog xx <3

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:18

Elk nieuw hoofdstel wordt na het passen eerst in de zadelzeep en dan dik in de olie gezet. Dan pas wordt het gebruikt. Zo voorkom ik dat bij goedkoop of droog leer er meteen al beschadigingen op- of scheurtjes in komen.
Mijn ervaringen met goedkope hoofdstellen zijn erg goed, mits goed ingeolied.
Ik heb ook wel eens een dure Stubben gekocht die duidelijk al een hele tijd in de winkel had gehangen: overal scheurtjes bij de vouwen en gaatjes. Die ging linea recta terug.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:22

Ik heb er ook gewoon 1 bij de welkoop gehaald, 23 euro incl teugels.
Prima hoofdstel, en gaat deze maand juli al een jaar mee, niks kapot, zeer geringe slijtage op de plekken waar het gaatje altijd inzit.

steffidelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:07

Jahoor dat zijn prima hoofdstellen! ik zou ze wel goed vetten, maar dat zou ik bij de duurdere ook doen :p waarschijnlijk nog wel sneller