Zadels, ik ben er klaar mee..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:53

Barvrouwke schreef:
Heb je al eens naar een korrectorpad gekeken.
Dan kun je je huidige zadel gewoon een boommaatje breder doen
en de rest opvullen met lucht. Ze is blijkbaar dus duidelijk groeiende
en het probleem dat het zadel te dicht op de schoft ligt is dan een tijdelijk
iets als ze doorgroeit, lijkt me.

Korrectorpad is een idee, alleen gaat dat niet ten koste van de ruggengraat vrijheid en het comfort voor je paard?

Britt

Re: Zadels, ik ben er klaar mee..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:55

Als het goed is juist niet :D
Nee, hij heeft een goede ruggegraatvrijheid en zorgt juist voor meer comfort. Als hij tenminste juist wordt gebruikt. Heb er nog een te koop als je wil :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:58

Dank voor je aanbod, ga het eerst met een hopelijk passend zadel proberen!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:00

dandir schreef:
ga toch voor een degelijk zadel : Stübben, Kieffer ? Je betaalt wat meer maar je zit voor minstens 20 jaar goed....!
En je hoeft ze niet nieuw te kopen.....

Deze zadels passen heel vaak niet op een Fries. Anders was ik het zeker met je eens geweest wbt een goed zadel/ bekend merk, maar dat zijn er veel meer dan de 2 merken, die je nu noemt.

Voor een fries is het toch vaak de Fryso, die goed past!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:01

Fryso kan ik helaas zelf niet op zitten, heb diverse modellen geprobeerd.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:01

ik heb net een zadel van MSFC besteld bij Marielle van Equimaro. Ben tot hiertoe super tevreden van de service die ze bied en heb ondertussen ook een paszadel wat ik mag gebruiken tot het nieuwe er is. Zadel zit heerlijk en ligt fijn op mn paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:04

Dat is inderdaad jammer, dan zou ik inderdaad met zo'n speciale pad aan de gang gaan. Niet zomaar een simpele gelpad, want die levert je niet op wat je wilt, maar echt van die pads, die er speciaal voor zijn voor paarden die groeien.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:06

Princesj schreef:
Blijheid&Tieme: Maatzadel durf ik momenteel nog niet aan, als zij weer zo extreem zou gaan groeien zit ik met een maatzadel wat extra moeilijk te verkopen is.

als ze extreem gaat groeien dan kan het zadel gewoon weer iets aangepast worden. meer, minder vulling enz.
is hier ook al een paar x gedaan. dit is altijd nog goedkoper dan elke keer een nieuw zadel kopen wanneer het niet meer goed past. een zadel zal nooit jaren achter elkaar 100% goed blijven liggen want een paard veranderd altijd wel van bouw. dikker/dunner meer of minder bespiering. vandaar dat ze ook aanraden om (dacht jaarlijks) je zadel te laten checken.

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:15

Voor een moeilijke rug is het, als het financieel haalbaar is, beter om een zadel op maat te laten meten. Heb voor mijn ruin een AB zadel en zit echt perfect, hij heeft ook een moeilijke rug, misschien is het een idee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:18

Tieme, ik denk dat dit met een maatzadel hetzelfde probleem gaat geven als een aangepast merkzadel. De verandering is zo extreem dat het zadel na maximaal 6 maanden totaal niet meer ligt. Je rolt er bijna achterover uit, of haar schoft zit klem, of haar schouders kunnen niet meer mooi voor het zadel blijven liggen. Ik heb het dus bij lange na nog niet over jaren.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:19

Mijn Friese bijrijdmerrie, 5 jaar heeft twee zadels:
Zaldi, veelzijdigheids
Prestige, topdressage
Beiden liggen goed, Prestiges zadels zijn wel duur maar tweedehands te krijgen en het zijn echt heel goed zadels. Goede kwaliteit en ik vind het heel lekker zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:19

Ik heb voor mijn haflinger ook een MSFC zadel. Qua pasvorm echt perfect op barokke paarden.
Mijn zadelmaker adviseerde om in ieder geval voor een Engels zadel te gaan, omdat deze merken vaak geschikter zijn voor paarden met een ronde rug.
Kent&Masters is ook zeker een goede optie.
Ik heb mijn zadel gekocht via Zorro's Zadelservice. Ben zeer tevreden over de service.
Inruil is daar ook mogelijk, dus als ze er uit groeit kun je het met dezelfde zadelmaker oplossen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:26

Princesj schreef:
Tieme, ik denk dat dit met een maatzadel hetzelfde probleem gaat geven als een aangepast merkzadel. De verandering is zo extreem dat het zadel na maximaal 6 maanden totaal niet meer ligt. Je rolt er bijna achterover uit, of haar schoft zit klem, of haar schouders kunnen niet meer mooi voor het zadel blijven liggen. Ik heb het dus bij lange na nog niet over jaren.

`
het heeft dan dus ook geen nut om een nieuw zadel te kopen van een ander merk. als jouw paard zo extreem veranderd dan zal een ander zadel ook na een half jaar niet meer goed liggen. je hebt dan geen andere keus dan elk half jaar je zadel aan te laten passen. net zolang tot je paard qua bouw "stabiel" is. is bij mijn paard ook gebeurd. standaard zadels lukte niet goed, het maatzadel wel.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:48

Maar hoe extreem kan een paard veranderen? Meeste goede zadels zijn wel aan te passen op veranderingen in bespiering anders misschien werken met een goede onderlegger...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:51

De botten zijn nu toch wel uitgegroeid? Dus zou het alleen om de bespiering gaan.
1 keer nog een goed zadel nemen en dan misschien tijdelijk het spiertekort opvullen met die duurdere pads, die daar speciaal op ontworpen zijn. Nooit te klein kopen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:03

Ik hoop dat ze nu is uitgegroeid, maar voor zover ik altijd heb begrepen groeien friezen lang door. Ik vind het ook verbazingwekkend, ken ook maar weinig mensen die het zelfde probleem hebben/hadden. Qua pads, ik gebruik nu een prolite zodat het zadel tenminste recht ligt en ik deze week nog rustig door kan rijden. Ik vind het heel onprettig (heb het al met bontjes), gezien je zo'n afstand creëert tussen jezelf en je paard. Dus ik vestig mijn hoop nog steeds op een goed aanpasbaar zadel.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:09

Zelfde probleem hier, wat weldegelijk aan mijn paard lag. Ook een fries, toen 5 jaar oud, inmiddels bijna 7 en vorige week mijn 4e zadel gekocht. Tot nu toe gelukkig altijd 2e hands, omdat hij 2 jaar geleden zo mager en onbespierd was, wist ik dat ik niet lang met mijn 1e zadel zou doen. Ben begonnen met een Passier, toen een hulsebos gehad, daarna een Euroriding Jade en nu heb ik een KN Ouverture Victoria. Super zadel, waarschijnlijk voorlopig ook de laatste, want is de breedste boom dus daar kan het niet aan liggen! Ben zelf nooit fan van KN geweest omdat ik ze zo hard vond en te weinig steun, maar ik zweer bij deze KN.. Heerlijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:10

ik heb een ainsley vanguard op mijn fries liggen,ik heb nog geen paard meegemaakt waar dat niet op past.
Van arabier tot camarque.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:13

Ainsley Vanguard pastte bij mijn paard toen totaal niet, maar nou heeft die ook wel een lastige rug!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:23

Ik heb op mijn ene fries een zaldi liggen en op de andere een wintec iw allebei dressuurzadels. Zou toch eens een Zaldi proberen, die boom kan altijd aangepast worden en ze zijn zeer geschikt voor hele brede paarden. Kon voor mijn paard toen ook niks vinden wat echt paste en de zaldi lag meteen goed. En ze zijn ook wel redelijk betaalbaar.
Je kunt ze volgens mij ook een week op proef krijgen. Kijk hier maar eens http://www.exclusivesaddles.com/

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:34

Princesj schreef:
Barvrouwke schreef:
Heb je al eens naar een korrectorpad gekeken.
Dan kun je je huidige zadel gewoon een boommaatje breder doen
en de rest opvullen met lucht. Ze is blijkbaar dus duidelijk groeiende
en het probleem dat het zadel te dicht op de schoft ligt is dan een tijdelijk
iets als ze doorgroeit, lijkt me.

Korrectorpad is een idee, alleen gaat dat niet ten koste van de ruggengraat vrijheid en het comfort voor je paard?

Nee, het zijn 2 luchtkussentjes in een hoes met 2 aparte kamers met daartussen een ruimte. Net zoals bij een zadel zegmaar.
Daarnaast zit er nog een klemmetje op de achterkant die je onder de kussens steekt zodat hij aan de achterkant ook vrij
van de rug blijft liggen. Ik heb er absoluut goede ervaring mee. Kijk eens of je van iemand zo een ding kan lenen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:11

Het is wat met die zadels, ik kan er ook over meepraten.
Misschien moeten we een bokt ruilmarkt gaan houden onder leiding van een zadelmaker. Iedereen met z'n zadels en paarden er naartoe en passen maar.. :D
Ik heb ook nog 2 zadels liggen en moet wat anders. Ik heb een MSFC (vond ik niet goed liggen op mijn Fries, helde achterover) en een Ainsley Lincoln. Die laatste lag wel goed op mijn Fries. Helaas is ze kort na aanschaf overleden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:16

kijk eens op de site van ninon schutte, heb van haar veel en goed werk gezien.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:18

Ankem, het achteroverliggen is ook een probleem waar ik heel vaak tegenaan loop. Ik twijfel soms of dit een hype is, gezien zadelmakers het vaak niet lijken te zien. Misschien omdat veel mensen moeite hebben met zitten? Mijn zadelmaker neemt Ainsley mee, dus die kan ik als het goed is gaan proberen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:21

knollentuin schreef:
kijk eens op de site van ninon schutte, heb van haar veel en goed werk gezien.

Zijn dat maatzadels of standaard? Maatwerk durf ik op het moment nog niet aan namelijk.