Maar in een enkel geval loopt een paard er niet goed op en kijk ik wat mijn paard mij verteld.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

SaBiNa_S schreef:Stravero schreef:De scherpte van het bit ligt aan de ruiterhand en niet aan het bit zelf. Ht is maar net wat je paard gewend is
Ja dat is waar, maar ik denk ook dat het heel erg scheelt wat voor een bit gebruikt, een dubbelgebroken is bv al vriendelijker dan een enkel.
xLeoniee schreef:SaBiNa_S schreef:Ja dat is waar, maar ik denk ook dat het heel erg scheelt wat voor een bit gebruikt, een dubbelgebroken is bv al vriendelijker dan een enkel.
Dubbelgebroken is juist niet fijner! Ze zeggen dat het beter is omdat de punt van een enkelgebroken in het gehemelte prikt, maar dit komt alleen als je echt veel kracht met je handen zet.. (wat niet vaak nodig is denk ik) Maar als je dubbelgebroken rijdt en je geeft veel druk met je handen druk je heel erg op de onderkaak van je paard. Mijn rij instructeur heeft me verteld dat je daarom beter met enkelgebroken kunt rijden..
xLeoniee schreef:Dubbelgebroken is juist niet fijner! Ze zeggen dat het beter is omdat de punt van een enkelgebroken in het gehemelte prikt, maar dit komt alleen als je echt veel kracht met je handen zet.. (wat niet vaak nodig is denk ik) Maar als je dubbelgebroken rijdt en je geeft veel druk met je handen druk je heel erg op de onderkaak van je paard. Mijn rij instructeur heeft me verteld dat je daarom beter met enkelgebroken kunt rijden..
hoi ik rij met een stang zal even uitleggen waarom ,ik heb argon als veulen gekocht zonder ooit paard te hebben gereden ,ik heb hem laten beleren voor de kar toen hij drie was ,en met drie en half ben ik er op gaan zitten en we zijn maar gewoon gaan rijden ,we konden allebei niks
Heb jaren verschillende pony's gereden met dit soort bit en allemaal liepen ze er heerlijk op. Dat waren merendeels pony's die heel fijn in de mond waren, maar ook één die juist heel hard was, ze liepen er allemaal goed op. Tigra_ schreef:Als je paard op een normale trens niet te sturen is zegt dat hoogst waarschijnlijk toch dat je stang te streng gebruik. Gezien je zegt hem niet nodig te hebben zou je echt geen probleem moeten hebben met een gewone trens gezien je het meest op je zit en benen hoort te rijden.
Hoe heb je hem laten wennen aan een gewone trens? Het beste is ze eerst een aantal keren mee te longeren zodat ze het gevoel kennen. Daarna zou het echt geen verschil meer moeten maken als je je stang ook niet nodig hebt. Met wat voor trens heb je gereden?
Denk dat het handigst is om een ongebroken bitje te pakken. Mondstuk is hetzelfde.