Wat is nou een fijn bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Re: Wat is nou een fijn bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 02:42

Ik zweer bij dubbel gebroken aurigan bitten :j
Maar in een enkel geval loopt een paard er niet goed op en kijk ik wat mijn paard mij verteld. :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:10

SaBiNa_S schreef:
Stravero schreef:
De scherpte van het bit ligt aan de ruiterhand en niet aan het bit zelf. Ht is maar net wat je paard gewend is

Ja dat is waar, maar ik denk ook dat het heel erg scheelt wat voor een bit gebruikt, een dubbelgebroken is bv al vriendelijker dan een enkel.

Dubbelgebroken is juist niet fijner! Ze zeggen dat het beter is omdat de punt van een enkelgebroken in het gehemelte prikt, maar dit komt alleen als je echt veel kracht met je handen zet.. (wat niet vaak nodig is denk ik) Maar als je dubbelgebroken rijdt en je geeft veel druk met je handen druk je heel erg op de onderkaak van je paard. Mijn rij instructeur heeft me verteld dat je daarom beter met enkelgebroken kunt rijden.. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:11

xLeoniee schreef:
SaBiNa_S schreef:
Ja dat is waar, maar ik denk ook dat het heel erg scheelt wat voor een bit gebruikt, een dubbelgebroken is bv al vriendelijker dan een enkel.

Dubbelgebroken is juist niet fijner! Ze zeggen dat het beter is omdat de punt van een enkelgebroken in het gehemelte prikt, maar dit komt alleen als je echt veel kracht met je handen zet.. (wat niet vaak nodig is denk ik) Maar als je dubbelgebroken rijdt en je geeft veel druk met je handen druk je heel erg op de onderkaak van je paard. Mijn rij instructeur heeft me verteld dat je daarom beter met enkelgebroken kunt rijden.. :)

Bij een dangerbit is dat niet zo, dus misschien daar eens naar kijken TS? Dat is dubbelgebroken maar wordt bij een ophouding ongebroken en drukt het dus niet de kaak bij elkaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:42

xLeoniee schreef:

Wat maakt dan het verschil eigenlijk? Het is beide niet prettig in gehemelte prikken of druk op de onderkaak. Als je normaal rijdt heb je van beide geen last en hangt het ervan af wat je paard prettig vindt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:44

Maar nu ik erover nadenk.. Is het bij enkelgebroken niet óók dat als je trekt, het bit de onderkaak bij elkaar trekt? Nu ben ik toch wel benieuwd welk bit fijner is dan..

argonghost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:59

Afbeelding hoi ik rij met een stang zal even uitleggen waarom ,ik heb argon als veulen gekocht zonder ooit paard te hebben gereden ,ik heb hem laten beleren voor de kar toen hij drie was ,en met drie en half ben ik er op gaan zitten en we zijn maar gewoon gaan rijden ,we konden allebei niks
mij is toen geadviseerd om de stang van de kar te gebruiken omdat hij best wel sterk was en ik niet kon rijden,,nu is hij acht en zijn we allebei een stuk verder ,maar ik krijg er met geen mogelijkheid een normaal bit in ,hij luisterd niet meer en ik moet gaan trekken aan de teugels (wat ik dus niet wil )
met zijn stang in hoef ik alleen maar de teugels tegen zijn nek aan te leggen en dan weet hij al welke kant ik op wil ,weet iemand een oplossing voor dit probleem ik heb er niet echt een probleem mee en argon ook niet maar er word altijd gevraagd waarom hij zo een zwaar bit in heeft
alle tips zijn welkom ps hij is voor de kar beleerd om spieren te kweken en niet omdat ik hem voor de kar wilde hebben

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:11

Als je paard op een normale trens niet te sturen is zegt dat hoogst waarschijnlijk toch dat je stang te streng gebruik. Gezien je zegt hem niet nodig te hebben zou je echt geen probleem moeten hebben met een gewone trens gezien je het meest op je zit en benen hoort te rijden.
Hoe heb je hem laten wennen aan een gewone trens? Het beste is ze eerst een aantal keren mee te longeren zodat ze het gevoel kennen. Daarna zou het echt geen verschil meer moeten maken als je je stang ook niet nodig hebt. Met wat voor trens heb je gereden?
Denk dat het handigst is om een ongebroken bitje te pakken. Mondstuk is hetzelfde.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:10

Ik zweer bij een dubbelgebroken sprenger (Zo'n goudkleurige met bol middenstukje) _/-\o_ Heb jaren verschillende pony's gereden met dit soort bit en allemaal liepen ze er heerlijk op. Dat waren merendeels pony's die heel fijn in de mond waren, maar ook één die juist heel hard was, ze liepen er allemaal goed op.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:51

ik ga sowieso voor de dubbelgebroken, want een enkel gebroken had ik eerder maar daar loopt ze niet fijn op...

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:58

Ik rij zelf met beide paarden op een wat dikkere butrens om de redenen die xLeoniee aangaf. Mijn ene is heel makkelijk wordt voor de kar ook met stang gereden. Met mijn andere was het even puzzelen omdat hij om een dunne dubbelgebroken liep heeft de tandarts/dierenarts even gekeken maar een wat dikkere bustrens paste prima en hier rij ik nu mee. Ik zou wel die watertrensen afraden omdat doordat deze bitringen kunnen draaien het velletje er tussen kan gaan zitten.

argonghost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 02:29

Tigra_ schreef:
Als je paard op een normale trens niet te sturen is zegt dat hoogst waarschijnlijk toch dat je stang te streng gebruik. Gezien je zegt hem niet nodig te hebben zou je echt geen probleem moeten hebben met een gewone trens gezien je het meest op je zit en benen hoort te rijden.
Hoe heb je hem laten wennen aan een gewone trens? Het beste is ze eerst een aantal keren mee te longeren zodat ze het gevoel kennen. Daarna zou het echt geen verschil meer moeten maken als je je stang ook niet nodig hebt. Met wat voor trens heb je gereden?
Denk dat het handigst is om een ongebroken bitje te pakken. Mondstuk is hetzelfde.

ja je heb helemaal gelijk dat dacht ik nou ook ,maar het stomme is dat ik die stang bijna of niet gebruik,ik rij normaal altijd met losse teugel,zelfde met het longeren hij doet alles op stemgeluid en op het moment dat ik het bit verwissel gaat die staken met lopen meneer blijft gewoon stokstijf staan,het enige wat ik mischien wel stom heb gedaan is dat ik het bit verwissel en dan buiten ga rijden
was mischien slimmer om hem er eerst mee te longeren,en de bitjes langer te proberen
nu doe ik hem in en denk dan oh hij vind het niks ,het laatste bit was met appelsmaak maar ook die viel niet in de smaak,ik ga morgen met een ongebroken trens beginnen met longeren elke dag met dat bitje
zou het ook niet kunnen zijn dat hij eerst beleerd is voor de kar en daarna onder het zadel ging,hij weet mischien niet beter ,bedankt voor de reacties ,leer elke keer weer wat bij

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:38

@ argonghost: welk bit heb je geprobeerd dan? misschien is dat bit wel te klein, te groot, te dik, te dun, doet het pijn. Ongebroken proberen lijkt me een goed plan om te proberen! Maar dan wel bustrens.
Weet je wat je ook zou kunnen proberen? Een kneveltrens. Een stang ligt geloof ik redelijk stil in de mond, misschien is het zo dat hij het raar vind als het bit los ligt. Een kneveltrens ligt erg stil in de mond.
Misschien, als je ervoor open staat, een paar keer bitloos rijden om er daarna een trensje in te doen? Dus even geen gewenning aan uberhaupt bit, en dan gewoon 'opnieuw' beleren met een bit, een trensje.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:25

Een dubbelgebroken bustrensje met een bol middenstukje?
Lijkt mij een van de vriendelijkste bitten.

luttlooveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:12

ik zou als ik jou was kijken naar het simpelste bit.
die is het vriendelijkst