Welk pelham bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmy81

Re: Welk pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:35

Een stootteugel is een teugel welke je onderaan de singel bevestigd en met een bitclipje onderaan het bit bevestigd. Op die manier kan je paard het hoofd tot een bepaalde hoogte omhoog doen. Lig er dus aan hoe strak je hem doet. Kijk hier wel mee uit met buitenrijden, mocht je paard zich verstappen en/of vallen dan is de bewegingsruimte van de nek/hoofd beperkt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:39

kun je er dan niet beter een slof aan hangen? hij dan struikeld of ziet anders kun je die slof gewoon los laten net als je teugels, toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:40

Afbeelding

kan ook naar de neusriem geleid worden, is een eigen keuze. vind dit een betere, maar tevens tijdelijke oplossing om meer controle te bewaren op voorwaarde dat je paard niet al te makkelijk omhoog gaat vooraan, want dan is het levensgevaarlijk

@ nickyrilana: slof of thiedemann is in dat opzicht veiliger, maar ze kunnen nog steeds op je hand gaan trekken en in dat opzicht is een stootteugel "correcter"

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:44

Persoonlijk zou ik dan eerder voor een Martingaal gaan, maar dat is meer omdat ik een keer gevallen ben op buitenrit met mijn paard. Thank God had ik er geen bijzetteugel aan, want dan was het wel anders afgelopen.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:00

Ik vind dat ook maar eng een stootteugel. Mocht het paard er met zijn benen in gaan hangen. Misschien dat een martingaal idd beter is.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:04

Je hebt al hele goedkope van Baseline ofzo bij Divoza. Voor 15 euro. Allicht de moeite waard om eens te proberen. Dan kan je paard je er in ieder geval niet ''uittrekken'' door zijn hoofd veel te ver omhoog te gooien. Maar ik ( wij ) kunnen natuurlijk niet beoordelen of dat de oplossing is voor je probleem.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:08

die heb ik nog een liggen. maar ben in eerste instantie niet zo voor hulpteugels. Wie hou je dan uiteindelijk voor de gek? Maar kan het allicht een keer proberen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:10

Angela schreef:
Afbeelding

Doordat je een andere bevestiging hebt, is er ALTIJD een hefboomwerking. Deze is wel groter of kleiner te maken, maar altijd meer als bij een gewoon bit.

Groter: de onderste ring gebruiken. Minder groot: de gewone bitring gebruiken. Doordat je bakstukken echter aan de bovenste ring vast zitten, is er dus altijd een hefboom, en dus is het bit altijd scherper.

Dat is onjuist, wanneer de bakstukken normaal zijn bevestigd en de grote bitring wordt gebruikt, is er geen sprake van hefboomwerking. Dan heb je alleen het effect van een hangende trensbit.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:11

Ja, je hebt gelijk, jezelf. Maar ja voor buitenritjes zeg ik, veiligheid voorop !!
Succes, overigens zou ik niet snel naar een Pelham bit grijpen hoor, daar worden ze alleen maar sterker en harder van in de mond. Het helpt voor eventjes en daarna drammen ze gewoon weer lekker door.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:12

Magda: Dat is niet correct wat jij schrijft.
Aangezien de bakstukken aan de kleine bovenste ring bevestigd worden en de teugels aan de grote ring heb je altijd IETSJES hefboomwerking.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:13

Jans2000 schreef:
die heb ik nog een liggen. maar ben in eerste instantie niet zo voor hulpteugels. Wie hou je dan uiteindelijk voor de gek? Maar kan het allicht een keer proberen.

Meen je dit nou serieus :? Je vindt hulpteugels jezelf voor de gek houden, maar een scherper bit denk je wel dat de oplossing is?

Ik ben echt niet extreem natural ofzo. Maar de oplossing zoeken in een of ander scherp bit vind ik zo'n onzin. Je kan toch gewoon beter leren rijden, dan is al die onzin niet nodig.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:21

Jeetje zeg, vraag alleen maar wat advies. Dat je je eigen rijkunsten moet aanpassen weet ik zelf ook wel. Het is ook alleen voor het buitenrijden dat ze haar hoofd niet omhoog gooit als ze enthousiast wordt. Heb goede verhalen over dat pelham bit gelezen. Het schijnt echt niet zielig te zijn. Iemand die veel in de mond trekt met een simpel bitje kan een paard veel meer pijn doen.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:22

Ze is overigens bij haar vorige eigenaar altijd met een stang gereden. Vandaar dat ze al hard in de mond is.

Weet niet of iemand wel eens van Heather Moffet heeft gehoord?? Zij heeft een boek geschreven over verlichte rijkunst en zij zweert ook bij dit bit. Zal eens kijken of ik wat terug kan vinden. Hier alvast wat info over haar werkwijze:

Verlichte rijkunst bevat revolutionaire leermethoden voor iedere ruiter, ongeacht zijn ervaring. Leer hoe u uw band met uw paard verbetert en zonder dwang een aantal 'scholingsproblemen' oplost.Dit boek helpt u de weg naar gelijkheid van de bewegingen van u en uw paard te vinden. U leert onzichtbare tekens geven en hoe u uw paard zonder dwang en confrontaties kunt trainen. Aan de hand van duidelijke foto's geeft auteur Heather Moffet een eenvoudige en heldere uitleg over verschillende rijtechnieken.Zowel de beginnende als de ervaren ruiter leert in volledige harmonie met het paard te komen en te rijden.
Laatst bijgewerkt door Jans2000 op 16-05-12 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:25

Ik herken je probleem wel hoor TS. Ik heb een Andalusier die ook altijd met stang is gereden. Het probleem alleen aan een scherper bit is, dat je steeds scherper moet. En op een bepaald moment heb je een blanke stang erin en dan kun je niet meer scherper. :(

Ponylover03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:29

Carmy81 schreef:
Ik herken je probleem wel hoor TS. Ik heb een Andalusier die ook altijd met stang is gereden. Het probleem alleen aan een scherper bit is, dat je steeds scherper moet. En op een bepaald moment heb je een blanke stang erin en dan kun je niet meer scherper. :(

Dat is eécht mishandeling! Heb zelluf ook een lippizaner en ik rijd hem gwn Bitloos?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:30

Zeg PonyLover heb ik gezegd dat ik daarmee rijd ?? Nee en dat doe ik dus ook niet.
Ik leg alleen maar uit wat het gevolg is van een scherper bit !!

Dus doe es niet zo vijandig wil je !!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:32

@ TS: ik denk niet dat je de rijkunsten van Heather Moffet met jou rijkunsten kunt vergelijken. Bij zeer goede ruiters kan een bit een verschil geven, maar dat is omdat je dan van nageeflijkheid en een fijne aanleuning gaat naar verzameling en oprichting, en daarbij is een andere houding van het paard, waardoor een ander bit, met een andere mechanische inwerking soms een beter resultaat kan geven...

Dit is geen bit om je paard te stoppen en naar beneden te dwingen... en het paard gaat al helemaal niet het lijf beter gebruiken. Een scherp bit werkt alleen in een zeer kundige ruitershand, omdat er dan sprake is van verfijning van de hulpen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:32

Carmy81 schreef:
Magda: Dat is niet correct wat jij schrijft.
Aangezien de bakstukken aan de kleine bovenste ring bevestigd worden en de teugels aan de grote ring heb je altijd IETSJES hefboomwerking.

Dat klopt niet, zie: http://www.paardenbitten.nl/Algemene_in ... oomwerking. Er is geen draaias bij deze bevestiging dus hoe wil je dan de hefboomwerking laten optreden? De hangende trensbitten werken dus ook zonder hefboomwerking.

Daarbij is dit bit geen noodrem, het kan tijdelijk helpen maar het aller belangrijkste is dat dit probleem rijtechnisch aangepakt wordt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-05-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:34

De bevestiging is op 2 verschillende punten dus heb je altijd hefboomwerking.
Maar goed dat is een hele andere discussie waar verschillende meningen over zijn ;)

Ponylover03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:34

Carmy81 schreef:
Zeg PonyLover heb ik gezegd dat ik daarmee rijd ?? Nee en dat doe ik dus ook niet.

Ik heb tog ook niet gezegt dat je daar mee reed? :o

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:35

Ponylover03 schreef:
Carmy81 schreef:

Ik heb tog ook niet gezegt dat je daar mee reed? :o

Oh ik dat dacht je dat bedoelde, dat ik mijn paard mishandel |(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:38

Carmy81 schreef:
Maar goed dat is een hele andere discussie waar verschillende meningen over zijn ;)

Dat klopt niet zolang de grote bitring in gebruik is, dat zijn geen verschillende meningen maar dat is natuurkunde. Je hebt hierover een pb.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:40

Ivm jullie discussie hiertussen, de hefboomwerking wordt teniet gedaan door de kinketting... Maar zo heb je tOch een effect door de extra druk van de kinketting waardoor er uiteindelijk tOch een verschil is..
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 16-05-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:40

magda_90 schreef:
Carmy81 schreef:

Dat klopt niet zolang de grote bitring in gebruik is, dat zijn geen verschillende meningen maar dat is natuurkunde. Je hebt hierover een pb.

Tja, ik ben het abolsuut niet met je eens. Maar dat hoeft ook niet. Zoveel mensen zoveel meningen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:47

TS: als je een oplossing zoekt om het hoofd omhoog gooien te voorkomen dan zou ik eens beginnen met een martingaal als begrenzing. Dan voorkom je dat je paard het hoofd en de hals omhoog brengt en daarmee onder je teugelhulpen uitkomt. Met een pelham zal ze wsl het hoofd alleen maar hoger gaan brengen en mogelijk ook nog vluchtgedrag gaan vertonen. Ik ben absoluut niet tegen het gebruik van pelhambitten ed, maar in dit soort gevallen is mijn ervaring dat het er meestal alleen maar erger en gevaarlijker van wordt.