Als ze weinig ruimte in de mond heeft is een ongebroken bit vaak de best oplossing Niet te verwarren met een stang.
delerium
Geplaatst: 18-05-12 21:48
Wat ik zou aanraden qua materiaal is eigenlijk afhankelijk van wat je al hebt geprobeerd. Met weinig ruimte in de mond weet je al dat je niets kunt met een enkelgebroken bit, en dik bit, of een bit met verdikkingen. Dus dat als je gaat voor dubbelgebroken je het beste naar een ultra-variant kunt ivm prikkende scharnieren.
Eigenlijk is het gewoon een grote eliminatieronde. Vorm van het mondstuk, materiaal. Beiden moeten kloppen.
RVS is wellicht oké, wellicht ook niet. Ik denk dat je nu een paar opties hebt die de moeite van het proberen waard zijn; ongebroken in niet-RVS: *een happy mouth: hier een watertrensversie al vraag ik me af of deze wel genoeg ruimte in de mond laat. *correctiebit: een gewoon correctiebit. Klinkt heftig, maar is voor een aantal paarden een ontzettende uitkomst. Hier een topic met gebruikservaringen: [HAR] Scholingsbit/africhtingsbit: ervaringen? *comfortbit: lijkt wel wat op een correctiebit maar is zéker niet hetzelfde, kijk maar naar de vorm van het mondstuk.
dubbelgebroken in niet-RVS: dan denk ik dat je het beste kunt kijken naar een *KK-Ultra, al dan niet dynamic (beiden hebben een aurigan mondstuk). ( KK ultra dynamic bustrens en KK ultra bustrens Het verschil tussen de dynamic en de niet-dynamic is dat de dynamics een iets dunner mondstuk hebben en een kromming waardoor ze de mond beter volgen. Het een is niet beter dan het ander; het is een kwestie van voorkeur van jouw paard. of een *happy mouth dubbelgebroken hier de watertrensversie
Wat ook nog een verschil kan maken is het verschil bustrens/watertrens/D-trens/kneveltrens. Maar met het tandenknarsprobleem is het denk ik zelfs de moeite waard om een bauchertrens te overwegen. Hier getoond met een ultra-mondstuk (dus 45 graden gedraaid), het baucheridee heeft als voordeel dat de bakstukbevestiging heel stabiel is en het bit daarmee heel rustig in de mond hangt.
Kijk er eens op het gemak naar, alle genoemde bitten zijn toegestaan op wedstrijden.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 18-05-12 22:17
ik had voor mijn shetmerrie die een schattig klein mondje had uiteindelijk een heel dun ongebroken trensje. Dat was het enige waarop ze niet in protest ging en daar liep ze superfijn op.
I.v.m. haar kleine mondje was een gebroken trens geen optie en dit was echt een lot uit de loterij, ze liep er heerlijk op.
Fred_Kroket
Geplaatst: 18-05-12 23:15
Een Myler bit! Ik ben er echt ontzettend tevreden over! Het heeft een brede roller in het midden waardoor de trens die in tweeën is gebroken eigenlijk een soort van "stang" wordt. Het bit is dun waardoor het paard genoeg tongruimte overhoud en van een prettig materiaal (o.a. is het verkrijgbaar in sweet iron)
Even een opmerking over het meroth bit wat werd geadviseerd, die is niet heel handig voor paarden die veel kauwen op het bit en ermee spelen. Ik heb een paar maanden met een meroth gereden en ik vond dat je hem nog best strak vast moest maken om hem stabiel te laten liggen (en vastmaken aan de onderkaak leek me niet heel prettig voor een paard) daarnaast is het bit bij mij tijdens een buitenrit ineens gebroken. Mijn merrie had hem gewoon doorgekauwd en dan kan je levensgevaarlijke situaties krijgen. Meroth is dus niet voor iedereen ideaal.