Bit die geen pijn doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:06

Elk bit kan pijn doen, maar dat hoeft niet als de ruiter een vriendelijke hand heeft, het bit goed past en er geen tand/mondproblemen zijn.
Mijn verzorgpaard rijd ik bitloos omdat zij helemaal in paniek raakt als ze een bit in heeft, ze kauwt er hysterisch op en heeft geen idee wat ze ermee aan moet. Sommige mensen kunnen haar wel rijden op bit, maar ik niet, dus ik rijd haar bitloos :) gaat ook prima.
Maar je moet natuurlijk altijd doen wat voor jou en je paard het beste werkt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:07

aslo schreef:
3uitenbeen schreef:
een dunner bit is scherper in de mond van het paard dan een dik bit

En dit is dus zeer achterhaald. Een paard met weinig ruimte in de mond zal een dun bit als prettiger ervaren dan een dik bit.

Inderdaad! Het beste bit is first en foremost afhankelijk van de ruimte die een paard in de mond heeft. Daarnaast is het afhankelijk van de vorm van de mond of je een ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken bit moet gebruiken. Een paard is daar over het algemeen duidelijk genoeg in. Wat voor het ene paard goed werk zal voor de andere een en al ellende kunnen beteken. Een ruiter moet daarnaast de verantwoordelijkheid accepteren om op diervriendelijke wijze om te gaan met het bit dat het paard accepteert: een rustige, stabiele, zachte hand, die aanleuning vraagt vanuit de achterhand. Dan is elk bitje even vriendelijk (of voor de bitlozen onder ons: onvriendelijk :+ ). Verschil zit nog in een bit met hefboomwerking (scharen) of niet. Daarmee werk je namelijk niet alleen in de mond in maar ook achter de oren. De hulpen worden scherper doorgegeven. Ook dat is niet onvriendelijk: je kan met hele kleine hulpen toe, maar ook hier geld dat je het nodige gevoel moet hebben voordat je er gebruik van moet maken.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-05-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:08

laura1986 schreef:
Staat perfect uitgelegt in o.a. het boek van Dr Cook.

Maar er heeft niemand uit kunnen leggen waarom een bit geen pijn zou doen. Jij wel?

En dat is natuurlijk iemand die commercieel belang heeft bij het verkopen van het "een bit is slecht" praatje. Echt objectief is die informatie niet :n

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:11

Maar er is dus nog NIEMAND geweest die uit kan leggen waarom een bit geen pijn zou doen. Ook geen super commerciële bitten maker of verkoper. Wat denk je hoeveel geld daarin omgaat??
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 14-05-12 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:11

laura1986 schreef:
Maar er is dus nog NIEMAND geweest die uit kan leggen waarom een bit geen pijn zou doen. Ook geen super commerciële bitten maker of verkopen. Wat denk je hoeveel geld daarin omgaat??

en NIEMAND (in dit topic althans) waarom wel. :D

laura1986

Re: Bit die geen pijn doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:12

Wel dus, maar als je niet kunt/wil lezen schiet het niet op. De belangrijkste info vind je trouwens ook gratis op het wereldwijdeweb.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:13

Ik lees dit topic, want hier vind de discussie plaats. Als het zo helder en duidelijk is waarom geef jij dan niet even een korte samenvatting...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:19

Een beugel doet bij de meeste mensen ook geen pijn (na de eerste week dan). En een bit zet de tanden niet recht :Y)

Als een bit zo zielig is en zoveel pijn doet, verklaar dan eens waarom ik dus maar een paard ken die er in sommige gevallen echt naar van wordt? (En dan waarschijnlijk nog van een nare ervaring oid, want voorheen was het niet zo.)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:20

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:23

Tja heb zelf ook een merrie en die wordt woest van bijvoorbeeld een daas of iets anders wat irriteert/pijnlijk is (oren in de nek, stampen, poging tot bijten). En met een bit heeft ze nooit problemen gehad. :?

Heeeul raar, want dat zou haar dus ook pijn moeten doen volgens jou.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 14-05-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:24

laura1986 schreef:
Omdat je toch ZELF na moet denken en het zelf moet willen snappen :)

Omdat zelf zoeken blijkbaar lastig is....

Uitgebreide info en meerdere artikelen:
http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=05

Wat beknopte samenvatting:
http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... rijden.php

Leuk allemaal, en ik heb me ook wel degelijk ingelezen, maar al die informatie is zo subjectief als wat. De wetenschappelijke basis in in de meeste gevallen ver te zoeken ;) Dat jij er heilig van overtuigt bent en je jezelf zo boven ons acht om niet eens zelf je punt te verduidelijken, maar gewoon te zeggen dat wij ons niet inlezen zegt ook genoeg ;)

Oh, nog iets, dacht je dat een dr. cook bij dezelfde teugelvoering geen oncomforatabel gevoel kan geven? Dan moet je je ook eens inlezen in de zenuwbanen rondom het hoofd van het paard ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:26

Jup, heb ik idd ook wel eens gelezen. Sommige paarden worden naar van de druk rond hun hoofd, beetje claustrofobisch gevoel dacht ik, en daar rijd je zonder problemen mee weg als je er een bitje in hangt. Niks mis mee toch?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:27

Er is dan ook niemand die even een link heeft om me het tegendeel te bewijzen. Bij voorkeur met wetenschappelijke basis, want die is er wel degelijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:28

laura1986 schreef:
Er is dan ook niemand die even een link heeft om me het tegendeel te bewijzen. Bij voorkeur met wetenschappelijke basis, want die is er wel degelijk.

Jouw link bewijst anders ook niets.. zie de post van s6801881.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:30

Sorry, maar daar staan echt 0 argumenten voor een bit in.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:31

laura1986 schreef:

Geef mij eerst eens een goed wetenschappelijk artikel waarin onder andere is uitgelegd hoe het onderzoek is verricht, op welke paarden(gebitten) en op welke waarden de conclusies zijn gebaseerd en, niet onbelangrijk, wie de beoordeling heeft gedaan. Pas dan weet je voldoende om de generaliseerbaarheid en de impact van de bevindingen te kunnen beoordelen ;)

Het leuke is ook, men is zo gericht op het bewijzen van het standpunt "een bit is slecht" dat er geen moeite wordt gedaan het tegendeel te bewijzen. Op zichzelf al een zeer onwetenschappelijke praktijk ;) Net als dat er amper onderzoek wordt gedaan naar de stelling "bitloos in altijd goed". Het onderzoek dat wel is gedaan, naar de zenuwbanen, spreekt die stelling al tegen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:33

Laura wist je dat er op de rug van een paard eigenlijk ook geen plek is voor een ruiter? En dat verkeerd gebruik van een ruiter ook pijnlijk kan zijn?

Kan elke dierenarts je vertellen. :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:35

Er is niet 1 (semi) wetenschappelijk artikel te vinden waarom een bit geen pijn zou doen. En nu vinden jullie dat de onderzoeken die voor bitloos spreken niet wetenschappelijk genoeg zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:36

Als ik bewijs heb uit eigen ervaring, dan is dat wat voor mij werkt en daar heb ik dan geen wetenschappelijke achtergrond voor nodig :) of dat nu met of zonder bit is.

Even voor alle duidelijkheid, een paard dat pijn heeft zal echt niet dit plaatje vertonen:

Afbeelding

Ja daar hangt een shank in, maar zoals je ziet staat er vrijwel geen druk op de teugel.
Vergeet niet dat een paard ongeveer 9-10 keer zo zwaar is als de gemiddelde ruiter. Als deze pijn heeft zal hij niet schromen om die ruiter die de pijn veroorzaakt even een enkeltje zandbak te geven :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:38

laura1986 schreef:
Er is niet 1 (semi) wetenschappelijk artikel te vinden waarom een bit geen pijn zou doen. En nu vinden jullie dat de onderzoeken die voor bitloos spreken niet wetenschappelijk genoeg zijn?

Dat zegt toch al genoeg? Geen enkele bitloze predikant probeert het tegendeel te bewijzen! Dat is dus in zichzelf al onwtenschappelijk ;) Je onderzoek zo leiden dat je alles eraan doet om je standpunt te kunnen bewijzen is niet echt moeilijk. Je onderzoek zo leiden dat je alles eraan doet om jezelf ongelijk te bewijzen, en dat lukt niet, is des te waardevoller ;)

Overigens niet gezegd dat ik nooit bitloos rijd hoor, vooral in het heropvoeden van verpeste paarden is het een waardevol middel om het vertrouwen in de ruiter te herwinnen, maar ook bitloos is niet zalidmakend ;) ik zou je toch eens willen vragen de informatie die je krijgt ook kritisch te bekijken, in plaats van meteen de meest ongenunaceerde stelling: "bit is fout, bitloos is goed" er tegenaan te gooien. Zoals ik al zei, ook bitloze optomingen kunnen erg oncomfortabel zijn voor het paard, en een bit kan ook, in de juiste hand, weinig ongemak veroorzaken ;)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 14-05-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:38

Zolang een bit goed passend is en de ruiterhand is zacht zie ik geen reden om niet met een bit in te rijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:39

Precies :j het is zelfs noodzakelijk. Als ik een nieuw materiaal heb ontwikkeld dat wel duurder is maar de levensduur van een vliegtuig met 10% kan verlengen moet ik toch echt eerst bewijzen waarom die andere materialen dat dan niet kunnen :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:44

Nogmaals, er zijn zat bedrijven met commercieel belang om een bit als paardvriendelijk te verkopen. Dat ze niet verder komen dan vriendelijker dan een ander bit zegt mij voldoende, gezien ik die onderzoeken ook ken..

Andere onderwerpen in een topic gooien omdat je geen argumenten hebt voor het onderwerp is echt zeer zwak..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:45

Maar laura hoe verklaar je dan dat de praktijk meestal iets heel anders laat zien?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:45

Als het pijn doet lijkt me dat heel veel paarden wel erg in verzet zouden komen bij het om doen van het hoofdstel.