Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:37

Als je in de week voor de keuring alvast 1/2 keer wast en de dag voor de keuring ook goed wast is jouw paard wit hoor, daar hoeft ie echt niet het jaar rond voor onder een deken....

Tsja, en een schimmel is idd niet grappig en wordt gelig. Das dan pech hebben... Vachtje moet ook kunnen ademen.

En geloof me, ik ben ook niet iemand die zn paard zo natuurlijk mogelijk houdt. Ik heb een showpaard en zo wordt ie behandeld. Van het najaar gaat er een dek op, ook al is het een jaarling, want anders heb ik hem volgend keuringsseizoen nooit op tijd uit zn vacht.

Maar om jaarrond een dek op te gooien? :n Dat gaat ook mij te ver. Koop dan geen witte.

Verder kom je met een poetsblokje en greenspotremover een heel eind. Verder? Deal with it. Dat andere paarden nu nog dik ingepakt staan heb jij niks mee te maken volgens mij, vind het wel heel sneu voor die andere paarden, is af en toe vies warm buiten de laatste weken.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:38

Sorry volgens mij schreef ik net nog dat als het echt te warm is ze geen deken op krijgt.
Ik vind dat er een beetje overdreven op word gereageerd, er lopen zoveel paarden het hele jaar door om met een dek.

En een paar keer per week een paard der billen wassen kan echt geen kwaad. Tenzij het natuurlijk winter is en je hem 24/7 buiten heb staan zonder dek.

Barbar bedankt voor de tip.

Verder laat maar bokt :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:38

De beste manier om schimmels wit te houden, is nog wel door ze niet op stal te houden, maar op een paddock. In het zand kunnen ze liggen en rollen, zonder meteen in een drol te "moeten" liggen. Wil je dus een schoon paard, kijk dan ook heel goed naar hoe je het paard hebt staan. Dagelijks uitmesten, en kiezen voor een extra dik bed van materiaal dat goed opneemt, maakt ook al verschil.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:39

Bij mij op stal staan de paarden het hele jaar door 24/7 buiten en de paarden hebben écht geen exceem deken op omdat wij ze graag schoon willen houden. Ja, ze zijn inderdaad niet altijd even schoon .. Maar een paard moet paard kunnen zijn!

Maarja, jou keuze! Ik zou dan voor een exceem deken gaan, zitten gaatjes in dus is niet super warm, en blijven ze schoner onder.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:40

don110 schreef:
Als het écht warm is, is een exceem deken ook niet fijn. En als je hem dus niet nodig hebt, lekker af laten! Paard is een paard!

Eens.
Dan maar een vieze plek of wat langer poetsen. Je wilt niet weten hoe mijn schimmel er soms uit ziet. Gewoon goed genoeg rijden, kijkt er niemand naar vieze plekken; dat is mijn motto altijd maar :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:41

paardjes123 schreef:
Sorry volgens mij schreef ik net nog dat als het echt te warm is ze geen deken op krijgt.
Ik vind dat er een beetje overdreven op word gereageerd, er lopen zoveel paarden het hele jaar door om met een dek.

En een paar keer per week een paard der billen wassen kan echt geen kwaad. Tenzij het natuurlijk winter is en je hem 24/7 buiten heb staan zonder dek.

Barbar bedankt voor de tip.

Verder laat maar bokt :+

Het was voor de zomer las ik, dus dan neem ik aan het hele jaar rond. Die paar dagen in de hitte zonder deken, nou joepie! Misschien stom voorbeeld, maar jij wilt toch ook niet contstant handschoenen aan? Je kan dingen moeilijker doen (bij paarden het rollen, knabbelen, sociaal contact) het wordt warm en het zit gewoon in de weg.. Je moet je paard ook wel een beetje paard laten. Die zijn van nature ook niet altijd schoon. Het rollen doen ze ook niet voor niks, maar voor hen huid en een deken belemmerd dat ook...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:41

Er zijn ook heel wat paarden op de wereld die het bar en boos hebben, maar dat betekend toch niet dat je daarom je eigen paard ook sub-optimaal kunt houden?

Er zijn echt veel tips te vinden om wit weer echt wit te krijgen, verdiep je daar eens in, en trek je wat minder aan van de buitenwereld. Je paard zal je er dnkbaar voor zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:42

Jeetje koop dan geen wit paard! :') Die van mij heeft ook een occasionele mestplek maar daarom ga ik zijn billen toch niet iedere keer wassen. Box vaker uitmesten helpt ook. (hier haal ik 3 keer per dag drollen weg.)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:43

Angela, ze staat op zaagsel en plast alleen achterin mest wel door haar hele stal. Elke dag worden de drollen en natte plekken eruit gehaald en 3x per week bij gevuld. Ik hoop inderdaad als ze straks dag en nacht buiten staat dat ze minder vies ziet!

Exzeemdeken of vliegendeken aanschaven welke zit ik nog in twijfel. Ondanks dat ik dicht bij zee woon best veel vliegen. Dit komt omdat ik bij een koeienboer sta

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:44

Ik zou gewoon constant met een mestschep achter zijn kont blijven staan en alles gelijk opruimen wat hij eruit gooit. Lijkt mij het paardvriendelijkste!
Arm paard een deken opgooien pfff!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:46

Als jij zo veel wast is het überhaupt ook verstandig om een waterdichte deken om te doen als ie 24/7 buiten staat, zijn huidvetlaag is zeker weten helemaal naar zijn grootje dus als het regent houdt hij zijn huid niet droog en dat is allesbehalve prettig voor hem. Dus wat dat betreft vind ik het idee om hem onder een deken te zetten helemaal niet zo verkeerd, maar...ook ik vind een paard onder deken zetten omdat ie mooi moet blijven dikke onzin :o
Vergis je trouwens niet in de risico's en nadelen van dekens altijd om 24/7 buiten: blijven haken, deken kapot/doorlekken waar je pas uren later achterkomt dus klef en/of gewond of ziek paard eronder, en überhaupt al het risico op lelijke schuurplekken (als je dan toch wil dat ie mooi blijft, ik vind een vies paard persoonlijk minder beschamend dan eentje met schuurplekken van de deken).

Een regendeken met 30 graden vind ik dierenmishandeling, het is net een sauna onder die dingen dan. Dat kan niet gezond zijn. Een niet-waterdichte katoenen deken droogt niet snel genoeg bij wat guurder weer (ook in de zomer). Wat mij de beste oplossing zou lijken als je die deken dan toch niet laten kan volgens jezelf is een exceemdeken: licht, sneldrogend, luchtig en houdt vliegen buiten.

Maar als het mijn paard zou zijn zou ie bloot mogen blijven, ik leer wel leven met de vlekken. Een keer in de zoveel tijd (maand) eens de warme kraan en wat glansspray erover, beentjes in de Biotex en daarnaast wekelijks staart in de zilvershampoo, prima te behappen. Van een vlekje viezigheid hier en daar is nog nooit een paard doodgegaan, en ook geen enkele eigenaar trouwens :+
En ja, ik heb zelf een witte schimmel, die staat 24/7 buiten en wel het grootste deel vh jaar zonder deken, en we rijden officiële wedstrijden :D
Laatst bijgewerkt door Vientje op 08-05-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:47

Cowboy Magic Yellow Out kopen ipv een deken? ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:48

Ik heb ook een schimmel en die is nooit echt heel erg vies terwijl ze ook gewoon ligt en rolt.
Als ze wel echt vieze plekken heeft doe ik altijd met de green spot remover spray van cowboy magic de vlekken weg halen, dan heb je weer een super wit paard zonder dat je je het ongans poetst of steeds moet wassen.
Ik zou toch eerder naar dat soort opties kijken dan naar deken opties voor de zomer, zo maak je je paard alleen maar ziek als je non stop die vacht afsluit...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:49

Ik denk zelf dat een eczeemdeken comfortabeler zit dan een vliegendeken. Maar waarom zie je het niet even aan? Als ze zich buiten nog steeds echt vies maakt en je blijft er zo van balen, kan je altijd nog een deken kopen. Maar ik denk echt dat het mee zal vallen. Er zijn Voldoende middeltjes om gele en groene vlekken weg te halen. Cowboy magic heeft ook een spray die wat vuilafstotend is (niet onder je zadel spuiten!!). Maar teveel chemische middeltjes zijn ook niet goed voor de huid, dus hou hier dan ook weer rekening mee.

Edit: foutje
Laatst bijgewerkt door Britty op 08-05-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:51

Jij kunt wel zeggen dat er overdreven wordt gereageerd, en inderdaad genoeg paarden lopenmet een deken om. Maar denk niet vanwege zo'n reden van 'ow nee jeetje er maggeen vlekje op mijn paard komen!' Kom nou toch, ik snap dat mensen dit niet serieusnemen :+

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:51

Goed idee Maaike! Ik loop nu toch in de ziekte wet dus niks beters te doen.
Abiola volgens mij ben ik zeker niet iemand die gewoon doet wat de rest hier doet. Ik ga zaterdag kijken naar een adresje waar paard 24/7 buiten kan lopen het hele jaar rond. Paard heeft een heel goed en natuurlijk leven verder.

Die cowboy magic ga ik zeker aanschaven!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:52

:o? Schroeft kaak weer op juiste plek vast, was op grond gevallen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:53

als je hem 24/7 buiten heb word ie zoziezo al minder snel vies, het handigste zou zijn om je landje wekelijks een stukje te verzetten, dat je het kapot gelopen met regen zeg maar weer buiten je landje krijgt, maar dan moet je dus wel elke keer je landje een stukje opschuiven, verder heb ik mijn schimmel met minder mooi weer gewoon onder een 0 grams regendeken, verder worden ze in het land gelukkig lang niet zo vies als in de box, dus ik kan toe met elke week benen en staart wassen en is dan gewoon keurig netjes.

zie net je reactie van hele jaar rond 24/7 buiten moet eerlijk zeggen dat als ik ze na een dagje in december van het land pluk met de bagger tot achter hun oren het mij ook wel even zeer doet op witje :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:54

paardjes123 schreef:
Goed idee Maaike! Ik loop nu toch in de ziekte wet dus niks beters te doen.
Abiola volgens mij ben ik zeker niet iemand die gewoon doet wat de rest hier doet. Ik ga zaterdag kijken naar een adresje waar paard 24/7 buiten kan lopen het hele jaar rond. Paard heeft een heel goed en natuurlijk leven verder.

Die cowboy magic ga ik zeker aanschaven!

Ik vind het ook hartstikke goed dat je paard zo lekker veel buiten komt, daar zeg ik niets van. Maar voor een paard is bloot echt veel fijner dan met deken, en dat je dan wat harder moet poetsen, zou je dan imo voor lief moeten nemen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:58

Alsjeblieft zeg, dan had je maar geen schimmel moeten kopen :n
Of gewoon eens de mestvlekjes voor lief nemen, en maar extra hard boenen voor een wedstrijd of fotoshoot.

En idd cowboy magic, hielp super bij mijn schimmel, van pikzwarte staart na 1x wassen superwit en bleef enkele dagen erna nog steeds mooi.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:58

aha ziektewet misschien als je beter bent er nog eens opnieuw over nadenken?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:04

Eczeemdeken is ook niet alles :n toevallig ervaring mee door een paar eczemers.
Vreselijk onhandig gedoe vind ik het en de paarden vinden het ook lekker als de deken weer af kan.
Bovendien verstikt de boel erg snel onder zo'n deken. Elke dag luchten en de manen helemaal uitborstelen/pluizen is geen overbodige luxe.

Ik gok zo maar dat goed borstelen/wassen wel eens minder werk zou kunnen zijn en bovendien goedkoper ;)
Staat je paard samen met andere paarden? hier zat er namelijk met enige regelmaat een gat/scheur in de eczeemdeken. Dat moest dan weer gerepareerd worden of er moest een geheel nieuwe deken komen.

Chezshir77

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:11

Ik vind het ook onbegrijpelijk hoor, dat je een paard het hele jaar door een deken op doet om hem schoon te houden. Ik heb zelf een bonte pony, en ja, hij heeft na het poetsen soms nog geen stralend witte kont. So be it! Ik vind het juist heerlijk voor paarden dat er een bepaald moment komt dat de deken eraf mag! Nee, sorry vind het belachelijk en idd, gewoon accepteren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:28

paardjes123 schreef:
Ik vind sommige reactie toch wat minder aardig, ik sta op een stal waar heel veel paarden nu zelfs nog onder dik gevoerde dekens staan. Mijn paard heeft een goed leven en loopt echt heel veel buiten en als 1 van de weinige bij mij op stal staat ze zomers 24/7 buiten en komt ze in de winter ook met sneeuw en ijzel gewoon een groot deel van de dag buiten. Volgens mij denkt een paard ook echt niet van ''goh wat fijn ik heb geen deken om''

Het wassen is op een buiten plaats wat het met minder weer erg lastig maakt. Ik denk dat ik ga proberen een exceemdeken en met heel warm weer toch zonder jas :)

Rare gedachten 'want er staan genoeg paarden nog dik ingepakt'. Dus? Dan moet jij dat ook doen? Je hebt nog altijd een eigen keuze en een mening he, je hoeft niet met de groep mee te lopen om erbij te horen.

Als je het echt perse wilt zou ik voor een vliegendeken of exceemdeken gaan, die zijn niet zo dik. Maar paard die maanden in de zomer lekker zonder deken houden lijkt mij nog het fijnste ' voor het paard'. Ik vind het maar een ego gedachte 'want ik wil niet op een geel paard rijden'. Koop dan een andere kleur.

Chezshir77

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:31

O ja, en als je je echt stoort, kun je ook kiezen voor goede manenspray; die zorgt ervoor dat er veel minder vuil blijft hangen aan je paard, werkt geweldig!