Transportbescherming

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:30

Ik zorg bij transportbeschermers echt dat ze over de kroonrand heenvallen. Juist die raakt namelijk makkelijk beschadigd met laden of met een keer verstappen in de trailer. Dat zijn ook echt van die grote, dikke lappen hoor, kan makkelijk. Onder de kogel door bandageren zorgt bij mij trouwens gegarandeerd voor afzakken...ik laat dus alleen de onderlappen oversteken. Boven ook een klein stukje trouwens, zijn echt van zulke dikke lappen:

Afbeelding

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:11

Waarom beschermers? Vraag maar even aan m'n DA. Haar paard is vrij makkelijk bij het laden. Tijdje geleden schrok ze echter van iets net terwijl ze de trailer inliep. Sprong zijwaarts en schampte net met haar been langs de laadklep. Gevolg: dikke knie die aan de zijkant nog steeds gezwollen is. Wellicht botvlies en misschien ook pees geraakt. Veel kans dat het been permanent dik blijft. Je kan natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat ze geen blessure zou gehad hebben mét beschermers aan, maar zoals iemand schreef: elk laagje helpt.

Als je bandages wil gebruiken: veel oefenen, want alleen zo leer je hoe strak ze juist moeten om netjes te blijven zitten zonder af te knellen. Steek er gerust boven- en onderaan even je hand tussen om te controleren dat het niet te strak zit. Je zou er makkelijk nog een goede vinger moeten tussen krijgen. Voor erg lange ritten zou ik toch opteren voor gewone transportbeschermers. Op onderstaand plaatje krijg je een idee van hoe de boel moet zitten: Afbeelding

Je hebt dus idd hele grote onderlappen nodig zodat deze zowel voor kroonrand als knie bescherming kunnen bieden. De onderlappen zouden zelfs gerust nog wat lager mogen zitten dan op de foto het geval is. Kan goed zijn dat het paard in kwestie gewoon gebandageerd wordt voor op stal en niet transport, dus mevrouw doet op dat vlak niets fout. Ze zou wel in de andere richting moeten afrollen, dus van voor naar achter ipv van achter naar voor (denk aan de sluitingen van je gewone peesbeschermers: die moeten ook in die richting zitten). Tijdens het bandageren zit je naast je paard en niet half ervoor zoals op de afbeelding. Als het paard op de foto zijn knie opheft, kan mevrouw alvast een plaatsje op spoed of bij de tandarts reserveren. :+ . Als bandage moet je rustbandages kopen: deze zijn heel anders van elasticiteit dan werkbandages en een pak langer. Gewone fleece (werk)bandages zijn te kort en te smal om netjes mee te kunnen bandageren voor transport. Persoonlijk pak ik de kogel wel mee bij het bandageren, maar misschien kan al dan niet afzakken liggen aan de combinatie van welke onderlappen, welke bandages en welk paard...