Zadels, lastig lastig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Zadels, lastig lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:40

Vanmorgen het Hulsebos zadel van een kennis geprobeerd, hier ging ze zelfs kreupel op lopen :\
Ik heb foto en filmpje dus ook maar even gelaten voor wat het was...
Straks nog even het boomloze zadel van een vriendin proberen, we zijn van de straat zal ik maar zeggen :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:06

Net Barefoot geprobeerd, deze lag eigenlijk al gelijk op haar schouder:
Afbeelding
En schoof nog meer naar voren tijdens het lopen:

Ik hoop binnenkort dan nog een Wintec + JC te kunnen passen en zondag dan het IJslandszadel :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:24

Barefoot is ook wel een heel groot grof zadel. Je paard verdwijnt bijna :P Ook is hij aan de lange kant.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 19:32

Ja, maar de lengt maakt me nu niet direct uit, tis niet om te kopen, wil gewoon zien of het niet naar voren schuift.
Hij is idd erg groot bij haar :')

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:20

Ik heb eventueel voor je de Startrekk Dressuur te proberen, de MSFC Extreme en de Massimo zadels. Daarbij kan je de anatomische singel van MSFC proberen maar ook de singel van Startrekk is fijn bij deze problemen.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:32

O jee, het welbekende zadel drama! Hier ook heel veel ervaring mee helaas... Wij hebben een aantal Fell pony's waarmee we dressuur rijden. Nou, dat is blijkbaar geen goede combi haha! :P Wij hebben denk ik al 8 zadels in bezit gehad en er zeker 30 bij de zadelmaker uitgeprobeerd. We hebben een merrie die zo goed als geen schoft heeft, mooie ronde buik, niet een ruim schouder en een iets oplopende rug. Alle zadels eindigden op haar schouder en soms zelfs nek. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een op maat gemaakt MSFC zadel met een bananensingel. Deze blijft als een huis liggen en zit ook heerlijk. Het op maat maken is echt super! Want elk ander standaard maat zadel had nooit blijven liggen helaas... Ook hebben we een hengst met een hele recht rug, geen schoft en achter loopt iets omhoog. Bij hem schoof het niet zozeer naar voren, maar hij heeft een hele dunne rug en hierdoor schoof hij snel naar links of naar rechts. Hier heb ik nu een DT Saddelry zadel (broertje van Kieffer) opliggen. Vaak moeten op zulke rugjes schoftloze, ronde, iets oplopende rugjes zadels met weinig kussen. Anders gaat hij teveel kantelen of ligt hij te hoog op de rug waardoor het zadel naar voren gaat schuiven. Een zadel met lage/niet te grote kussens lost hier al een groot deel mee op.
Veel succes met je zoektocht en misschien heb je er iets aan!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:46

Als je een zadel hebt gevonden dat past, maar nog wel naar voren schuift (bij een dergelijk model paard schuift ook een goed passend zadel waarschijnlijk naar voren) is een h-singel van Wow het overwegen waard. Deze is goed te gebruiken bij een zadel waarbij de stoten wat uit elkaar geplaatst kunnen worden. Ik heb een Wow gehad en verkocht, maar met de singel ben ik nog steeds heel blij. Ik gebruik hem nu aan een Thorrowgood zadel. De voorste stoot heb ik aan de voortse ring gedaan en het zadel blijft perfect liggen.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:03

Mijn pony is ook zo'n lastige! Kort in de rug, weinig achouser, wek vrij ver naar achteren, wat buikig en erg breed.
Enige wat tot nu toe het best ligt is mijn wintwc dressuur (nieuwe model) op 1 na breedste boom op dit moment (kunnen atraka lachen als hij weer op het land staat.
Ook ik ben benieuwd wat er nog voor mogelijkheden zijn, daar ik toch graag een leer zadel wil :)

Muisvoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:14

Ik heb ook een Ainsley Vanguard op mijn arabier liggen, maar is het niet de tijd van het jaar dat zo'n zadel wat naar voren schuift? Het is een van de weinige zadels die echt goed blijft liggen, maar als daar een goede buik achter wordt gevormd, ligt hij ook weleens een paar weken wat naar voren, alleen heb je er met dat zadel minder last van doordat er boven zo'n teruggesneden stuk zit. Met zo'n klein arabiertje als die van jou zou ik altijd naar dressuurzadels blijven kijken; op je video loopt het zadel wel heel erg weg met je pony....

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:18

@ Muisvoel, probleem dook op in maart (en eigenlijk hadden we al eerder het gevoel dat hij misschien niet helemaal lekker meer lag), toen ze nog niet op de wei stond en geen buikje had. De Ainsley komt er niet meer op, die ligt niet goed.

@ Mrijn, wat is precies een H-singel en hoe werkt deze anders dan een gewone singel?

De rest, bedankt voor alle tips, nemen we zeker mee.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:19

M'n paard stond nog niet op de wei toen de problemen begonnen en is zeker ook nu niet te dik :)
Ik ben op dit moment berijd om naar elk zadel te kijken, de Barefoot was puur en alleen om te kijken hoe dat bleef liggen, er zijn verschillende modellen boomloos, ook dressuurmodellen en helaas schuiven de zadels niet wat naar voren, maar gewoon gigantisch :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:20

Inderdaad wederom bedankt voor ieders zijn inbreng, alle tips worden opgeslagen! :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:29

Niet echt heel duidelijk, maar een van de recentste foto's van Djunnah:
Afbeelding

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:36

Misschien hebben jullie ook nog wat aan deze foto?
Afbeelding
Ze staat hier ook op een rechte ondergrond.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:37

Sieltjuh schreef:
@ Muisvoel, probleem dook op in maart (en eigenlijk hadden we al eerder het gevoel dat hij misschien niet helemaal lekker meer lag), toen ze nog niet op de wei stond en geen buikje had. De Ainsley komt er niet meer op, die ligt niet goed.

@ Mrijn, wat is precies een H-singel en hoe werkt deze anders dan een gewone singel?

De rest, bedankt voor alle tips, nemen we zeker mee.

Zoek en gij zult vinden ;) http://www.saddle-solutions.nl/page_1304690116532.html. In mijn profiel staan foto's van een h-singel in actie.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:39

Mijn arab heeft precies hetzelfde probleem, achterkant wipt bij hem ook altijd omhoog omdat zijn ronde rug die omhoog drukt.
Je moet eigenlijk op zoek gaan naar zadels die gemaakt zijn voor rondgeribde paarden, een zaldi lag hem bijvoorbeeld wel heel mooi en schoof ook nauwelijks.

Maar de meeste mensen lossen dit op met massimo, vooral de endurance variant blijft blijkbaar erg mooi liggen. Zou ik dus iig eens proberen als je het budget hebt. Anders misschien een cob-variant van de thorowgoods?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:42

Mooie singel :j

Massimo staat inmiddels hoog op m'n lijstje, de cob variant van Thorowgood hebben we nog niet geprobeerd, dat is de breedste toch?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:44

@ Mrijn, aaahw, ja, ik had idd ondertussen al gegoogled, maar kon me er ohz ff niets bij voorstellen, maar nu ik je foto's in je profiel zie, zie ik dat je echt veel breder aansingelt. Logisch dat dat voor meer stabiliteit zorgt. Dankjewel!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:49

Sieltjuh schreef:
@ Mrijn, aaahw, ja, ik had idd ondertussen al gegoogled, maar kon me er ohz ff niets bij voorstellen, maar nu ik je foto's in je profiel zie, zie ik dat je echt veel breder aansingelt. Logisch dat dat voor meer stabiliteit zorgt. Dankjewel!

Klopt! De druk van de singel wordt daarbij verdeeld over het hele borstbeen en dat vinden veel paarden fijner. Het nadeel van een banaansingel is dat de stoten nog steeds op de verkeerde plek zitten en druk uitoefenen naar voren. Het zadel wil nog steeds naar voren en de singel moet al die druk tegenhouden. Ik heb een keer een banaan geprobeerd en de volgende dag had mijn paard opgezwollen plekken precies waar de singel heeft gezeten :n .

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:54

Die H singel wil ik ook ooit nog eens proberen, maar is zo duur.. :P

De cob variant is wel het breedst te maken maar volgens mij kan je er ook een gewone boom in drukken. Punt is dat het tussen kanaal mooi breed is zodat het mooier met de rug meeloopt en het minder 'bovenop' ligt. Ik wil ze zelf wel eens proberen, als wat minder dure oplossing tussendoor want uiteindelijk ga ik denk ik ook voor massimo. Zijn tot nu toe echt een van de weinige zadels die ik bij arabieren op de goede plek zie liggen.

De goedkopere boomloze zadels (bijv barefoot en torsion standaard model) zijn zowiezo geen optie want die hebben om de een of andere mysterieuze manier de singelstoten richting achterkant van het zadel zitten waardoor het uit zichzelf inderdaad al in de nek van poownie ligt :') .

edit: zon anatomische boogjessingel werkte ook niet echt bij mij en het paard werd er chaga van.. Vond hem ook niet zo lekker meegaan met de buik bij hem, de rand ging een beetje drukken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:56

Ik twijfelde even of we de cob ook hadden geprobeerd bij Djuun, maar die dan niet (we hebben de Kent and Master variant geprobeerd) met de hoogste schoft ging ze alla rodeo door de bak, dat heb ik ze nog nooit zien doen en de middelste variant schoof richting nek...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:00

Ik zou je ook adviseren om een (of meerdere modellen) Massimozadels te proberen.
Ik heb zelf een Massimo Trail voor mijn tinker. Kon er geen goed zadel op gevonden krijgen. De trail ligt vanaf dag 1 goed. En voor mij zit het ook nog eens lekker.
Massimozadels zijn ontworpen voor rondgeribte paarden en voor paarden met een korte rug zijn de zadels ook leverbaar met franse kussens. Voordeel vind ik dat de zadels een breed kussenkanaal hebben en veel schoudervrijheid geven.
Nou, succes met je keuze.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:46

Op mijn arab met dezelfde bouw heb ik nu sinds ruim een jaar met volle tevredenheid een Fairfax dressuurzadel met brede boog liggen.
Daarbij gebruik ik een banaansingeltje. Dit Fairfax zadel is niet meer in productie, maar is nu te verkrijgen als Kent and Masters S-line zadel.
Wat ik gehad heb en allemaal naar voren schoof: County, Kieffer, Barefoot, Euroriding Diamant, Wow.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:58

Ik heb een thorowgood cob vzh zadel op een nagenoeg schoftloze fries.
Dat ligt super, de zadelpasser vond het beter liggen als haar op maat gemaakte fryso.
Je hebt ook meerdere opties wbt de plaatsing van je singelstoten, die zijn verplaatsbaar bij die van mij.
Er kan tot boommaat 36 in.

Verschil met de koudbloed en de warmbloed versie zijn de bomen.
De takken van de bomen van het koudbloedzadel zijn korter.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:06

Stalgenootje van mij had precies het zelfde probleem, geen zadel paste op haar arabier en als iets wel leek te passen ging het schuiven.. Zij heeft toen mijn Zaldi New kent geprobeerd, en reed er zo mee weg.. Dus die zou je ook op je lijstje kunnen.zetten denk ik.. Mijne heeft wel flair ipv wolgevulde kussens, maar dan nog blijft het een vrij betaalbare optie..