Praam..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:42

Het mooist is natuurlijk dat je kunt doen wat noodzakelijk is bij een paard zonder enig hulpmiddel. Dat lukt niet altijd en dan kan de praam, mits met gezond verstand en gevoel gebruikt, een goede oplossing zijn. Het kan veel stress bij het paard voorkomen, is mijn ervaring. Goed gebruikt loopt het paard er geen schade van op.

Wel altijd goed vasthouden, want anders loop je zelf kans op schade door rondvliegend hout :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:47

Ik vindt het wel een goed hulpmiddel in sommige gevallen. Het kan echt wel goed helpen. Mijn paard heeft het als veulen ook de eerste 2 keren nodig gehad met het bekappen dat was gewoon niet veilig voor de hoefsmid om te werken dan is het fijn dat dit er is. Volgens mij ligt er op stal wel eentje voor het geval het nodig is. Maar dat is dan gewoon een simpel ding met een houtje en een touwtje veel goedkoper en net zo fijn.

Leen

Re: Praam! WTF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:50

Praam is heus niet zo erg. Heb je liever een paard wat zich dood ergert aan de tandarts/hoefsmid/... Zich helemaal opjaagt, steigert ed.. Nou ik niet, heb al lang gevoeld hoe het voelt om een steigerend paard tegen je te krijgen, vanaf dat paardlief onrustig begint te worden de praam op. En dan staat hij er gewoon als een mak lammetje bij.

antje_vip

Re: Praam! WTF!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:53

Ik vind een praam ook maar niks hoor! Mijn pony heeft een keer 1 omgehad omdat de tandarts wolfskiesjes moest trekken. Na afloop stond ze wel even met haar lip tegen mij aan te wrijven :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:55

Ja natuurlijk, dat tintelt. Maarre, met wolfstanden trekken werd ze niet gewoon verdoofd?!?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:56

Ik was gewoon nogal geschrokken.. ik heb het even wat aangepast.
Bedankt voor de antwoorden.
Het leek me echt een pijnlijk ding.. al lijkt met me nog niet pijnloos een tang op een lip te zetten..

geerke

Re: Praam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:58

met een praam is niets mis,de persoon die de praam hanteerd moet de praam wel bewegen zodat het bloed een beetje blijft stromen.Niet voor leken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:00

Pijnloos is het ook niet. Maar in ieder geval minder pijn voor iedereen dan wanneer een paard gekke dingen gaat doen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:07

Voor degene die hier beweren dat een paard niks van een praam merkt?
Nou sorry hoor, maar kom dan maar eens met een praam naar mijn paard toe, krijg je 10 euro als je hem omkrijgt.

wat niet wil zeggen dat ik een praam zielig vindt, of hem zelf nooit gebruik, maar niet bij mijn eigen paard. (gewoon puur omdat ze het niet toestaat dat je deze om doet, en nee, echt niet!)
Ik scheer veel paarden, dus uiteraard maak je dan wel een gebruik van een praam, omdat ik liever heb dat het paard een praam op heeft, dan dat ik een trap krijg.

Maar een praam is echt niet prettig voor een paard, en beter dan sedatie vind ik het zeker niet. Alleen als je bijv. een spuitje moet geven, of oren uitscheren (voorbeeld, mag tegenwoordig niet meer), zet ik wel liever 5 minuten de praam op dan dat ik een paard daarvoor sedeer.
Echter met scheren (een heel paard) heb ik liever dat mensen hun paard sederen dan een praam op zetten. Er zijn ook genoeg paarden die niet reageren op de praam en alleen maar heftiger worden door de praam (zo ook mijn merrie).
Betreft het stofje, ik weet niet of het zo is, heb er zoveel verschillende meningen over gehoord, de 1 zegt endorfine, de ander zegt dat je de pijn/het vervelende als het ware "verlegd".
Hoe dan ook, voor degene die er echt van overtuigd zijn dat een paard een praam niet erg vindt of er niks van merkt, kom maar eens langs, mijn merrie zal je wat anders vertellen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:09

Wie zegt hier dat een paard er niets van merkt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:14

@sky_As: Er zijn wel meer paarden die niet willen dat je de lip vast pakt, maar dat is een kwestie van oefenen. Maar ik vraag me af: hoe weet je dat de praam bij je merrie niet werkt, als je deze niet om kan doen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:21

Omdat het de eerste wel een soort van lukte, maar ze werd er alleen maar wilder en bozer van. Zo ken ik er nog een paar, die erg boos werden door de praam, en er alleen maar gevaarlijker van werden.... (ik scheer er gemiddeld 20-40 per jaar, dus heb voldoende ervaring met de praam)
en de lip kun je zo vastpakken, maar niet met een praam in je hand. (nogmaals, je mag het komen proberen en dan nogmaals beweren dat paarden er dat fijne stofje van aanmaken) ik ken ook genoeg paarden waar het wel bij werkt hoor.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:21

@ Gamblerscup:
Daantjee12 schreef:
Paarden merken er vrijwel niks van. Door in hun bovenlip te 'knijpen' komt er een stof vrij die ze kalmeerd. Bij mijn paar dis het ook nodig bij 1 van haar benen tijdens de hoefsmit.. Het is niet leuk om te zien, maar zowel fijn voor paard als hoefsmit in mijn geval :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:35

Sky_As schreef:
Omdat het de eerste wel een soort van lukte, maar ze werd er alleen maar wilder en bozer van. Zo ken ik er nog een paar, die erg boos werden door de praam, en er alleen maar gevaarlijker van werden.... (ik scheer er gemiddeld 20-40 per jaar, dus heb voldoende ervaring met de praam)
en de lip kun je zo vastpakken, maar niet met een praam in je hand. (nogmaals, je mag het komen proberen en dan nogmaals beweren dat paarden er dat fijne stofje van aanmaken) ik ken ook genoeg paarden waar het wel bij werkt hoor.

Duidelijk :j (en nee, ik geloof je zo ook wel hoor, vroeg het me alleen af of je de praam gewoon niet om mocht doen, of dat je paard ook met praam om niet blij was).

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:40

Waar ik trouwens wel een probleem mee heb, is mensen die de praam om de oren van een paard doen. Volgens mij worden ze daar mega kopschuw van en werkt het dan voornamelijk in op pijn. Er loopt wel een bloedvat door het oor,wat ik vaak vastpak met scheren en daar worden ze dan rustiger van,maar een praam op de oren zetten gaat mij te ver. en ja, ik heb ook paarden die enorm boos worden van de praam,maar ik vermoed dat dat komt omdat de praam dan in het verleden verkeerd is gebruikt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:19

Ik gebruik bij mijn paard ook veel de praam, dit om een behoorlijk stress moment weg te halen, plus een gevecht en angst.
Al hoe wel een praam om krijgen ook enige moeite, geduld en vertrouwen kost want zodra ze merkt dat je een praam om haar lip wilt doen ze ook staat ze op haar achterste benen.
Eenmaal de praam om is het gevecht direct over en gaat ze er niet tegen in.
De praam gebruik Ik gaan bij inentingen, de manen trekken, vlechten en knotten voor wedstrijd.
De praam om de lip is niet zielig mis je niet de lip erbijna afdraait, maar om het oor vind Ik niet meer kunnen.
Dit deden ze vroeger veel en enkel kom Ik het nog wel eens tegen op stallen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:31

catalyst1 schreef:
Waar ik trouwens wel een probleem mee heb, is mensen die de praam om de oren van een paard doen. Volgens mij worden ze daar mega kopschuw van en werkt het dan voornamelijk in op pijn. Er loopt wel een bloedvat door het oor,wat ik vaak vastpak met scheren en daar worden ze dan rustiger van,maar een praam op de oren zetten gaat mij te ver. en ja, ik heb ook paarden die enorm boos worden van de praam,maar ik vermoed dat dat komt omdat de praam dan in het verleden verkeerd is gebruikt.

Een praam op de oren???? :? :oo

Ik gebruik altijd de praam om de oren van mijn paard bij te knippen. Zonder praam lukt het gewoon niet. Ik probeer zo snel mogelijk klaar te zijn, zodat ze dat ding niet al te lang om haar lip heeft zitten. Ik heb ooit gehoord dat de praam er niet langer dan 10 á 15 minuten op mag zitten. Dan is de endorfine uitgewerkt, toch?

Lijkt me trouwens een hele handige praam van de OP! Wij hebben er één met een touw, maar deze lijkt mij handiger in gebruik.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:59

Ja een praam om het oor word inderdaad ook gebruikt, werkt het zelfde met de endorfine.
Ik vind het persoonlijk ook tien keer niks.