Pony speelt met bit, zet tong erachter/ over, oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:07

Zodra we klaar zijn met losstappen komt pony mooi ontspannen aan de teugel, nageeflijk doet ze al vanzelf, pakt bit mooi aan, zelfs bij de jonge ruiter. Dan gaan we echt aan de slag en dat zie je ook aan de pony. Het spelen is echt alleen met net indoen, wachten op de poetsplaats tot we de bak ingaan en het losstappen. Daarna houdt ze d'r snuitje stil en gaat de werkmodus aan. Toch zegt het mij dat het bit haar net niet lekker ligt en wil ik op zoek naar iets wat ook fijn ligt bij het eerste begin. Werkt dat niet, dan is het echt verveling :Y) en gaan we kijken of er iets aan die kant op te lossen valt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:09

Het kan best een klus zijn om het juiste bit te vinden, ben er maanden mee bezig geweest. Kun je misschien een bitje van iemand lenen om zo wat verschillende mondstukken uit te proberen?

aerdenhout1

Re: Pony speelt met bit, zet tong erachter/ over, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:15

Okee... even verkeerd begrepen, dus alleen in het begin... dus als de teugels nog niet zijn aangenomen heeft ze dit probleem??

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:37

Op de manege liep een pony die dit ook deed, destijds is er toen een lepel (een rubberen dingetje) aan het bit gekomen - na een paar weken was ie het afgeleerd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:49

aerdenhout1 schreef:
Okee... even verkeerd begrepen, dus alleen in het begin... dus als de teugels nog niet zijn aangenomen heeft ze dit probleem??

Yep. Ze doet het ook niet nijdig hoor, oortjes naar voren, lekker klooien met het bit. Daar lijkt het op. Gaan we dan aan het werk dan moet ze dus eerst die tong goed friemelen, gaat het snuitje gewoon goed en stopt het schuimen etc en blijven de kiezen op elkaar zeg maar. 1 keer bleef ze raar doen en had ze haar tong er zo overheen gewerkt dat ze hem niet terug kreeg. Heb toen bakstuk los gemaakt en bit goed gedaan. Verder dus geen grote ramp maar zit me gewoon niet zo lekker. En ik vind het belangrijk dat mijn dieren zich prettig voelen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:56

Oplossing is gevonden. Neusriem (zonder Sperriem eraan) bleek te los te zitten. Gaatjes erbij gemaakt dus kan nu strakker. Nu houdt ze haar snuitje mooi toe en nee ik heb de neusriem niet vastgesnoerd. Maar was een dubbele riem en de bovenste gleed van de andere af. Daardoor kwam er dus veel te veel ruimte en kon ze ermee gaan spelen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:43

Fijn dat het opgelost is! Zolang het niet snoeren is kan het geen kwaad. Veel rij plezier verder :)