[WN] Scheefheid paard en zadel, hoe pakt de western dat aan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:45

ElCid schreef:
Ik zou eerst het paard goed gaan trainen en in balans brengen voordat je er een ( scheef?) zadel voor laat maken. Als het paard echt zo scheef is dan is het mogelijk niet geschikt als rijpaard of is er ergens iets mis met het dier!
Een zadel op een scheef paard "bouwen" kan wel, maar daar zitten heel veel haken en ogen aan en ik weet dat het meestal niet werkt en eerder de problemen verergerd dan verbeterd. Mijn Arabier was ook scheef, maar daar is een gewoon (recht en custom made) westernzadel opgekomen ( niet van Vaquero, overigens). Dat ging prima, maar je zal als ruiter wel hard moeten werken om het paard soepel en in balans te krijgen en te houden.
Vrijwel alle paarden zijn in meer of mindere mate scheef/ niet in balans, dat zal d.m.v. trainen en spieren kweken opgebouwd moeten worden en daarna zal er een goed passend zadel op moeten komen. Tot die tijd kan je waarschijnlijk beter met een Engels zadel o.i.d. trainen.
Alle Portugezen en Spanjaarden trainen voor het gewone werk met een Engels zadel; De pasvorm van een westernzadel ligt veel nauwer, de investering is veel groter en juist voor het trainen van een paard met balans/ scheefheids problemen is een Engels zadel beter; je kan er nl. veel meer "beweging" en "souplesse" mee trainen. Een goed passend Engels zadel zal juist bij een kort Iberisch paard de rug meer vrijlaten. Een kort, goed passend Westernzadel is lastig te vinden of je moet het op maat laten maken en dan ben je toch gauw 2000,- kwijt.
Western/ Portugeze/ Spaanse zadels zijn werkzadels en voor een paard wat echt in balans getraind moet worden voldoet een Engels zadel beter.
Realiseer je, ik ben mijn westernzadel niet uit krijgen, maar mijn ( western) paard wordt soms toch met een Engels zadel getraind omdat hij daaronder ( bij bepaalde "dressuurmatige" oefeningen) toch beter beweegt en op aanraden van een aantal van mijn trainers.

Elcid, thx voor de info, maar hoe zit dat dan met de schoudervrijheid van een Engels zadel? Ik kan me inleven in wat je zegt, 99% van de mensen hier adviseren me een Engels zadel (en Portugezen zweren ook bij Engelse zadels, dat weet ik), maar ik vind het zo'n ellendige dingen om mee te rijden eens je western en Spaans geprobeerd hebt.
Nu, ik zou in eerste plaats geen Engels zadel gekozen hebben voor het paard, omdat zo'n boom vooraan teveel druk geeft op de schouders (door de takken die verder over de schouders komen)en het gewicht op een minder groot oppervlak verdeeld is. Als ik voel met m'n hand onder de kussens van een Engels zadel, dan druk dit naar mijn idee veel harder in de rug dan platte panelen met een pad onder. Ik weet dit ook niet zeker, daarvoor zouden ze wat zadels op mijn rug moeten snoeren om effectief te voelen :+ , maar mij lijkt Engels gewoon niet aangenaam voor een paard.
Wat betreft Spaans/Portugese zadels, akkoord maar er zijn nu modellen zoals de Venus van Ludomar (die heel wat meer dressuur gericht zijn door de opbouw ervan dan klassieke Spaanse zadels en toch met een Spaanse alta escuela boom zitten, waardoor de druk beter verdeeld wordt) en de Deuber zadels.
Grootste probleem met klassieke Spaanse zadels is dat ze niet passen bij een vrouwenbekken, zoals bvb de Sayra armenta die eerder ontwikkeld is voor mannen waardoor je als vrouw minder goed gaat zitten.
Wat betreft het paard, zij is niet anders dan een ander paard hoor. Mij is gezegd dat de merrie zeer veel balans van zichzelf heeft (waarschijnlijk door in de bergen opgegroeid te zijn en heuvel op en af te lopen), maar net zoals ALLE paarden, heeft ze een holle en bolle zijde (en een schouder die sterker ontwikkeld kan zijn van steeds hetzelfde voetje voor te zettten tijdens het grazen). Dat is te zien op de mal van de equiscan. Ik durf er veel geld op te wedden, maar ik vermoed dat 99 % van de ruiters, ook deze die denken dat hun paard recht is, met dat probleem zitten. Dus neen, mijn merrie is niet abnormaal scheef, gewoon normale paardenbouw.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-04-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:55

Een goed passend zadel moet altijd voldoende schoudervrijheid geven, zowel Engels, western, spaans, etc. Ik rij zelf ook niet graag met een Engels zadel sinds ik al jaren in een westernzadel zit.
Als jouw paard niet schever is dan andere paarden dan is het dus gewoon een kwestie van goed trainen; flexibel maken, inbuigen etc. Zowel aan de hand als onder het zadel.
Ik rij ook wel eens in de Sella Portuguesa maar, ondanks dat het heerlijk zit, kan ik er niet echt dressuurmatig meerijden, maar daar ik het ook niet voor bedoeld.
Als je dan iets met een stevigere zit wil dan een dresuurzadel kan je ook eens kijken naar een Relvas model; kort, schoudervrijheid, diepe zit maat wel meer "engels" van model.
http://www.gomesequestre.com/index.php/ ... objecto=90 of deze http://www.gomesequestre.com/index.php/ ... objecto=89

Gomes verkoopt veel type zadels, maakt ze zelf. Onze Portugeusa komt daarvandaan, bevalt erg goed en de prijs valt 200% mee.
http://www.gomesequestre.com/index.php/en/site/index
Ze geven goede service, communicatie gaat in het Engels en ze maken het zadel zoals jij wil en sturen het vervolgens op.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 13:06

Ik heb het vandaag geprobeerd, dat inbuigen, maar was moeilijk, hoofd buigen van links naar rechts deed ze echter prima. Probleem is als ik stelling vraag aan de hand op de grond, komt ze naar me toe :+ . Ga echt iemand zoeken, wil toch wel enkele tips krijgen...
Scheef op zich is ze niet denk ik, maar wel ene schoudertje wat boller dan het andere door steeds rechterbeen vooruit te zetten:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RMWGEP4T
je zag mooi dat de ene tak van de equiscan niet aansluit aan de voorkant, terwijl de andere tak dat wel doet.
Ik vraag me af hoe lang dat duurt met grondwerk. Ik hoorde 3 maanden, maar mijn idee zal dat eerder 3 jaar zijn eer je zo iets gelijk krijgt aan de hand.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:07

Bij het opmeten voor zadels kom ik ook vaak paarden tegen waarbij de ene schouder wat hoger is dan de ander, zolang het geen centimeters verschil is zou ik me er niet te druk om maken.
Ja, inbuigen aan de hand is moeilijk, eigenlijk moet je iemand erbij hebben die daar goed in is.
Ik doe het soms en weet hoe lastig het is, de meeste paarden willen gewoon recht blijven, dus het is een kwestie van veel doen en consequent blijven. Als een paard stijf is kost het natuurlijk ook moeite en onder het zadel heb je toch wat meer te vertellen, dan kan je je zit en benen ook gebruiken.
Je kan ook aan de longe werken met 1 bijzetteugel. De bijzetteugel aan de binnenkant maak je vast ( niet te strak), die aan de buitenkant niet. Paard zal dan heel makkelijk met het neusje naar binnen gaan lopen, zonder dat de teugel strak moet. Wij longeren eigenlijk nooit met 2 bijzetteugels, veel te star, maar met 1 gaat heel goed. Ook bij het werk aan de hand kan je dat doen.