Jong paard ieder jaar nieuw (western)zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:01

xMurano schreef:
Ik ben niet zo bekend met westernzadels, maar volgens mij heeft wintec ook westernzadels en die kun je helemaal verstellen naar wens. :)

Klopt! Ik vind het 3 x niks!
Ik heb deze gehad, bleek dat je niet met meer dan 60 kg daarop moest trainen! Gevolg mijn paard zat recht vast en had veel problemen met bespiering. ( Ik was licht genoeg, verzorger niet)

Het uiteinde van het zadel krulde omhoog, en bleek zo te drukken in de rug met bokken als gevolg

Ik zou als ik TS was info vragen aan instructeurs e.d. Ik rijd wel western maar ben een echte dressuur ruiter :)

ijong17

Re: Jong paard ieder jaar nieuw (western)zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:57

Pfffff het maakt het niet makkelijker allemaal, zoveel keus en wat is de juiste.

Allereerst, weet iemand waar ik een goed advies kan krijgen, ik heb diverse westernsstores gebeld en ook zij zijn van mening dat een jong paard een aantal keer (afhankelijk van de groei en bespiering die je paard op gaat bouwen, de één meer als de ander) van zadel zal moeten veranderen. Nu wil ik een zadel aan laten meten maar op wie kan je nou echt vertrouwen voor een goed advies, iemand die eerder aan mijn paard denkt dan aan de opbrengst van het duurste zadel?

Boomloos vooralsnog liever niet, ik lees er goeie dingen over maar ook dingen als "het gaat goed zolang je paard rechtuit loopt, maar als je een paardje hebt wat nog wel eens weg wil springen of wat harder door de bocht gaat dan schuift je zadel (door gebrek aan de boom) met jou samen onder je paard" of "je kunt beter zonder zadel dan boomloos gaan rijden" etc etc. Ik heb er geen verstand van maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders van boomloos. Vooralsnog heeft dat niet mijn voorkeur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:04

Over het algemeen hebben de voorstanders meer ervaring met "boomloos" dan de tegenstanders, die vaak maar korte tijd 1 of 2 zadeltjes geprobeerd hebben en daarop een hele range aan zadels meteen afrekenen...als je een keer een niet voor de combinatie werkend boom-westernzadel hebt gehad, zijn dan meteen alle boom-westernzadels slecht....? :)

Maar voor de gewone zadels hoor je vaak goede verhalen over Evelien en Arthur, soms ook wel eens een minder verhaal maar deze namen zullen waarschijnlijk wel een paar keer genoemd worden nu je deze vraag hebt gesteld :)

Oei Arie Bren...het is fijn dat het voor jouw paarden zo makkelijk lijkt te werken, maar je klinkt net als een zeer onkundige zadelverkoper joh :P

Die zeggen vaak dat westernzadels heel makkelijk passen / heel makkelijk uitwisselbaar zijn terwijl dat dus absoluut niet zo is :=

Maargoed e.e.a. wordt al uitgelegd door enkele posters boven me zie ik. Er zijn echt enorm veel verschillende maten en modellen westernzadels verkrijgbaar maar bomen in allerlei rondingen die net zoals een Engels zadel gewoon goed moeten passen.

Maarja vroeger gooide men ook zomaar een Engels zadeltje op een paard...het is maar net wat je gewend bent natuurlijk :=

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:08

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:30

ijong17 schreef:
Boomloos vooralsnog liever niet, ik lees er goeie dingen over maar ook dingen als "het gaat goed zolang je paard rechtuit loopt, maar als je een paardje hebt wat nog wel eens weg wil springen of wat harder door de bocht gaat dan schuift je zadel (door gebrek aan de boom) met jou samen onder je paard"

_O- jep dat zijn de kenners.......NOT |o
Moet je even dit topic bekijken.
[WN-ITP] Appie en zijn hobby ;-)
Dame in kwestie rijd daar tussen de koeien, en heeft ermee gewerkt. Wat zoals je ziet op de foto's echt niet langzaam en in stap ging. En weet je op wat voor een zadel die rijd???? Een boomloze Bob Marshall!!!!!!!
Nee echt je schuift met zadel en al eraf als je paard een iets andere beweging maakt dan rechtuit :')

En for that matter, mijn jonge paarden waren in de begin jaren ook echt niet zo rustig dan ze nooit wegsprongen. Mijn allerliefste drakekop schrok zich een keer giga te pletter van 1 van mijn katten. Die het dringend noodzakelijk vond precies voor ons een boom in te racen. En tja dat ik net op dat moment aan het galoperen was, not interesting :+ Geloof maar dat dat echt wel een aardige rollback was, en toch lag ik echt niet met zadel en al onder het paard ;) Of mijn "hier verwacht je niet meer zulke sprongen van" oudje. Toen 22 en mocht mee naar een wedstrijd. Had ook miss draak bij me, beide onder een BM, en niet miss draak sprong bijna onder me weg.... Neuhhh dat deed die ouwe :+ Dawmmm die maakte me toch een rollback toen ze ineens een lichtvlek op de grond zag (haar zicht is niet 100%) maar zelfs die grap kreeg me niet met zadel en al onder het paard. En dan heb ik zelfs elastische singels eraan zitten (Westip). Er zijn zelfs momenten waarbij ik liever op een boomloos zadel zit dan op een boomzadel. je voelt nl veel meer en dus ook veel sneller dat je paard zich opwind (om gekke sprongen te maken) :D

Als je toch voor een boomzadel wilt gaan, Eurohorse is een aanrader. Maar een verkoper vinden die eerst aan jou paard denkt en dan pas aan zijn/haar portomonee, forget it. Die ga je echt niet vinden, die mensen moeten ook hun brood verdienen en dat doen ze nu eenmaal met de verkoop van zadels. Dus elke keer dat je moet inruilen zul je er geld op toeleggen, helaas.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:45

TS ik heb geloof alle echte boomloze zadels wel geprobeerd die er zijn en ik had inderdaad de ervaring dat ik meer op een kussen zat als in een zadel, totdat ik een BM probeerde, dat zat als een huis

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:57

Een ruiter met een goede zit en gevoel voor het paard, kan ook zadel loos blijven zitten op een stuiterend paard.
Een ruiter die geen goede zit heeft vliegt met de duurste zadels nog van haar paard af.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:06

Ariebren schreef:
Een ruiter met een goede zit en gevoel voor het paard, kan ook zadel loos blijven zitten op een stuiterend paard.
Een ruiter die geen goede zit heeft vliegt met de duurste zadels nog van haar paard af.

Ehhhh je wilt mij echt niet zonder zadel op een paard zien zitten, das meer dan hopeloos :')

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:06

Ik zit juist vaster in mijn boomlooszadel dan in het dressuurzadel dat ik voorheen had.
Ik vind het wel vergelijkbaar met mijn vorige boom westernzadel.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:15

Wat grappig, ik had destijds dezelfde vraag als de TS :)

Een boomlooszadel vond ik zelf niet geschikt voor het inrijden van mijn jonge paard. Daarom heb ik ervoor gekozen om voor een boomzadel (western) te gaan.
Met Eveline van Eurohorse heb ik een afspraak gemaakt om wat zadels te passen.
En uiteindelijk ben ik toen bij een Billy Cook pro reiner aangekomen, die zat perfect voor zowel mijn paard als mij.
En het grappige is; we rijden daar nu na een jaar nog steeds mee :D
Eveline heeft er in dat jaar ongeveer 3x naar gekeken, om te checken dat alles nog goed lag. En dat lag het.
Mijn paard is wel wat veranderd in zijn bouw, een poosje wat slanker geweest en nu weer wat breder.
Maar dat heb ik destijds op advies van Eveline een periode kunnen opvangen met een iets dikkere pad.
Het was volgens haar in onze situatie helemaal niet nodig om een ander zadel te nemen.

Weet je, als je een kwalitatief goed westernzadel koopt, kun je deze nog best goed verkopen.
En wie weet is het zoals bij mij helemaal niet nodig om al snel weer een ander zadel te moeten :)

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:28

Bedankt Rumpleteaser, dat is een fijn antwoord, ik zal ook een info inwinnen bij die Eveline, daar schijnen een hoop mensen tevreden over te zijn.

Groetjes

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:29

By the way, wie is TS? (Ik zie dat meer mensen daarop reageren?)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:35

Dat ben jij, jij bent de topicstarter! Afkorting is TS.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:43

Hoe jong is je jonge quarter merrie eigenlijk? Staat nergens vermeld geloof ik?
Beginnen met een 2e handsje (wat past uiteraard) en laten een zadel op maat laken maken is ook altijd nog een optie natuurlijk. Is niet goedkoop, maar dan weet je wel zeker wat je hebt en dat het past. Ik ben in ieder geval blij dat ik dat gedaan heb.

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 18:27

Haha, ik hoorde het al van iemand, weet ik veel ;o)

Mijn paardje is net 3 geworden en wordt op het moment ingereden, ze wordt op de NH manier ingereden dus voornamelijk met touwhalstert en backpad maar sinds van de week heeft ze ook een westernzadel op gehad maar die is van de dame die haar inrijdt, tegen de tijd dat ik er zelf op ga rijden (over enkele weken) zal ik eens een afspraak maken om een zadel aan te laten meten. Ik moet zeggen dat ik wel enthousiast werd over de site van die Eveline van Eurohorse, dat ze ook echt een soort van mal maakt om te kijken of het betreffende zadel goed past en dat ze ook nog een keer komt kijken als je het zadel eenmaal een tijdje hebt gebruikt. Klinkt goed!