Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cambiar schreef:Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking.
´aan de teugel´ bij de modale ruiter de norm geworden in minder dat 10 jaar
voor:

Huertecilla schreef:Cambiar schreef:Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking.
Niet zozeer ´met hefboomwerking´ als wel een ongebroken stang.
De bedoeling is dat er met lichte teugelvoering op de kaptoom gereden kan worden en het bit voor complexe situaties met risico ingezet kan worden.
Het zijn hier (in het binneland van andalucia waar het de standaard vaquera optoming is) ook GEEN combi-hoofstellen met een bit in een kaptoomhoofstel.
Citaat:Terug naar het onderwerp: Hoewel het ´vriendelijk´ líjkt, is een volledig leren neusriem voor de kaptom dat NIET. Het is veel prettiger voor het paard wanneer er een versteviging in zit welke het leer naar de neusbrug vormt. Dunne polstering eronder en![]()
´Pilaren´ zijn feitelijk een hefboom op de kaptoom. Bij een dergelijke ringbevesting is een verstevigende structuur essentieel.
het is ook voor Cookk-hoofdstellen geen slecht idee omdat het stabiliteit toevoegt. De zachtheid van de ruiterhand is echter essentieel en het is dus niet geschikt voor teugeldenkers.
term bedenken voor de mijne. Iets met ´natuurlijk´
Caira schreef:Ik gebruik er 1 in combinatie met een leerbitje, uiteindelijk is het wel de bedoeling om op kandare te gaan rijden, maar zo ver zijn we voorlopig nog niet. Ik heb een kopstuk laten maken zonder keelriem en frontriem en met dezelfde gespen als mijn kaptoom.
Huertecilla schreef:Cambiar schreef:Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking.
Niet zozeer ´met hefboomwerking´ als wel een ongebroken stang.
De bedoeling is dat er met lichte teugelvoering op de kaptoom gereden kan worden en het bit voor complexe situaties met risico ingezet kan worden.
Het zijn hier (in het binneland van andalucia waar het de standaard vaquera optoming is) ook GEEN combi-hoofstellen met een bit in een kaptoomhoofstel.
Helaas is overigens ook hier het´aan de teugel´ bij de modale ruiter de norm geworden in minder dat 10 jaar
![]()
Ook hier een mengsel van controle-misvatting/ kin-op-de-borst-is-goed gevoed door de tug-of-war van de internationale beelden van dressuur als top´sport´.
Terug naar het onderwerp: Hoewel het ´vriendelijk´ líjkt, is een volledig leren neusriem voor de kaptom dat NIET. Het is veel prettiger voor het paard wanneer er een versteviging in zit welke het leer naar de neusbrug vormt. Dunne polstering eronder en![]()
´Pilaren´ zijn feitelijk een hefboom op de kaptoom. Bij een dergelijke ringbevesting is een verstevigende structuur essentieel.
het is ook voor Cookk-hoofdstellen geen slecht idee omdat het stabiliteit toevoegt. De zachtheid van de ruiterhand is echter essentieel en het is dus niet geschikt voor teugeldenkers.
Hoewel misbruik voor de hand ligt (letterlijk) is een lichte verhoging bij een zachte ruiterhand ideaal voor het paard omdat het beter kan differentieëren.
(als we daar ooit geraken want alles gaat nu heeel traaaaaaaaaaaag, heb beslist om veel stapwerk op de baan te doen ernaast te voet en de stemcommando's erin te pompen via R+, onvoorstelbaar wat voor band je krijgt met je paard). Komt me veel goedkoper uit dan een bak aan te leggen om in te rijden en te longeren en ondertussen kan ik m'n eigen zadel maken (tegen dan zullen hopelijk de schouders wat gelijker getraind zijn door het grondwerk, want nu hebben ze allemaal een bolle en minder bolle schouder, dus daar leg ik nog geen zadel op)!