Kaptoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:50

Interessant, ik zie dat er hier toch ook een kandare aanhangt...

hotchocolat

Re: Kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:53

Maar dat is op alle sites die je bekijkt. Dubbelgebroken trensje is ook niet echt spaans.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:03

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:32

Vandaag de kaptoom gecombineerd met de bakstukken van het andere hoofdstel. Viel mij alles mee hoe het past en qua kleur bruin/zwart is het ook wel oke ;).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:18

Hoe bedoel je dan? Riempjes aan de ring of een riem over het hoofd?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:41

Van het hoofdstel heb ik de neusriem en frontriem eraf gehaald, en de riem die ik overhield heb ik over het hoofd gedaan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 12:51

Super! Ik denk persoonlijk dat dat het beste is (alhoewel ik zelf niet met bit rij, maar daar ik kaptooms maak vroeg ik het me gewoon af...)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 12:57

it_is_me schreef:
Van het hoofdstel heb ik de neusriem en frontriem eraf gehaald, en de riem die ik overhield heb ik over het hoofd gedaan.

Hoe bevalt het nu met die riem?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:49

Dat gaat goed. Wel vind ik dat de riem zonder frontriem teveel naar achteren verschuift. Dus wil ook nog proberen om de frontriem van de kaptoom eraf te halen en eer een aan de riem te doen, maar weet niet of dan de kaptoom nog wel goed op zijn plaats blijft.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:07

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:22

Bedoel je het lusje net boven de gesp van de keelriem?

Ik zal straks wel even een foto maken van de kaptoom in combinatie met de riem en het bit.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:36

Als we beginnen ligt de riem netjes over de kaptoom heen.
Afbeelding

Na het werken is de riem van de kaptoom verschoven.
Afbeelding

Nu vraag ik mij af of het toch fijner zal zijn als de riem netjes op de kaptoom blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:39

ik lees toch even mee...
wil een kaptoom gaan aanschaffen omdat ik ga beginnen met werken aan de hand.
maar soms zal ik er daarna ook nog wel even op willen rijden(met bit)en idd,dat verwisselen van hoofdstel is wel erg irritant..
een losse riem lijkt mij inderdaad ook wel flink gaan schuiven??
dat is ook weer zonde..
dan lijkt me een riempje om het bit aan te maken toch makkelijker?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:05

Cambiar schreef:
Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking.

Niet zozeer ´met hefboomwerking´ als wel een ongebroken stang.
De bedoeling is dat er met lichte teugelvoering op de kaptoom gereden kan worden en het bit voor complexe situaties met risico ingezet kan worden.
Het zijn hier (in het binneland van andalucia waar het de standaard vaquera optoming is) ook GEEN combi-hoofstellen met een bit in een kaptoomhoofstel.
Helaas is overigens ook hier het 8)7 ´aan de teugel´ bij de modale ruiter de norm geworden in minder dat 10 jaar |(
Ook hier een mengsel van controle-misvatting/ kin-op-de-borst-is-goed gevoed door de tug-of-war van de internationale beelden van dressuur als top´sport´.

Terug naar het onderwerp: Hoewel het ´vriendelijk´ líjkt, is een volledig leren neusriem voor de kaptom dat NIET. Het is veel prettiger voor het paard wanneer er een versteviging in zit welke het leer naar de neusbrug vormt. Dunne polstering eronder en *\o/*

´Pilaren´ zijn feitelijk een hefboom op de kaptoom. Bij een dergelijke ringbevesting is een verstevigende structuur essentieel.
het is ook voor Cookk-hoofdstellen geen slecht idee omdat het stabiliteit toevoegt. De zachtheid van de ruiterhand is echter essentieel en het is dus niet geschikt voor teugeldenkers.
Hoewel misbruik voor de hand ligt (letterlijk) is een lichte verhoging bij een zachte ruiterhand ideaal voor het paard omdat het beter kan differentieëren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:34

Hier een alweer tien jaar geleden uitgewerkt eigenmaaksel wat ideaal is voor gevorderde, complexer, P+ loze dressuur

Het is een Cook bitless bridle met een (met celrubber gepolsterd) profiel in de neusriem en twee lage (de laagste) ´pilaren´ voor gebruik als kaptoom.
Je kan met vier teugels met twee verschillend inwerkende P+ loze teugelvoeringen rijden *\o/*
De Cook aan een gesloten teugel zoals op de afbeelding.
De kaptoom met twee losse vaquera teugels, ´riendas falsa´.
Werkt +:)+ als de ruiter het idee van krachtgebruik losgelaten heeft.

Het is :)* voor:
- wie meer mogelijkheden voor signaalsamenstelling met de teugel nodig heeft
- voor wie het signaal voor verticale front niet pijlijk via de lagen wil geven

Afbeelding
Afbeelding

Hengstlief was geduldige paspop.
Hij is hier verder niet mee gereden.
Het was wel bedoeld voor hem en ik heb het zowat een jaar om mijn middel geknoopt meegenomen, maar ik ben met hem op een andere weg verder gegaan:

Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:40

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Inderdaad, dat is het ook wel. Toch denk ik niet dat dit geschikt is voor een gewoon bit of trensje. Het is naar mijn idee eerder gemaakt voor een bit met hefboomwerking.

De bedoeling is dat er met lichte teugelvoering op de kaptoom gereden kan worden en het bit voor complexe situaties met risico ingezet kan worden.
Het zijn hier (in het binneland van andalucia waar het de standaard vaquera optoming is) ook GEEN combi-hoofstellen met een bit in een kaptoomhoofstel.

Op het internet kom ik ook vrijwel alleen maar afbeeldingen tegen waarop een kaptoom met een stangbit (kandare?) wordt gecombineerd. Is het dan ook zo dat een kaptoom met een trens of dergelijk bit geen goede optoming is? In mijn geval maak ik tijdens het rijden geen gebruik van de kaptoom en tijdens het werken aan de hand niet van het bit.

Citaat:
Terug naar het onderwerp: Hoewel het ´vriendelijk´ líjkt, is een volledig leren neusriem voor de kaptom dat NIET. Het is veel prettiger voor het paard wanneer er een versteviging in zit welke het leer naar de neusbrug vormt. Dunne polstering eronder en *\o/*
´Pilaren´ zijn feitelijk een hefboom op de kaptoom. Bij een dergelijke ringbevesting is een verstevigende structuur essentieel.
het is ook voor Cookk-hoofdstellen geen slecht idee omdat het stabiliteit toevoegt. De zachtheid van de ruiterhand is echter essentieel en het is dus niet geschikt voor teugeldenkers.

Als ik het goed begrijp dan is bijvoorbeeld een academisch kaptoom vriendelijker, dan de kaptoom, die ik gebruik? Maar is dat ook zo als de kaptoom alleen maar voor het werken aan de hand wordt gebruikt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:23

Je moet goed blijven onthouden wát je aan het doen bent.
Je teugels geven signalen.
Geef je op directe- of indirecte teugel sigalen en hoe stel je de signalen samen met de teugels?
Een trens = directe teugel.
De kaptoom is ook bedoeld voor directe teugelvoering.

´Academische kaptoom´ .... gooi maar in de hoge hoed met nog wat termen en schudden maar.
Ik zal ook eens een *\o/* term bedenken voor de mijne. Iets met ´natuurlijk´ :D

Nee, een kaptoom wordt NIET alleen aande hand gebruikt.
Het is een hulpmiddel om signalen mee te geven. Het brengt signaal met de hand via een lijn over op de snuit. Dat kan zowel vanuit het zadel als vanaf de grond.

Het bit werkt alleen bij áchterwaardse bediening naar behoren.

Als je zelf niet helder op je netvlies hebt welk systeem je hoe volgt, hoe kan het paard het dan begrijpen?

Het hele punt met signalen is dat ze eenduidig en helder moeten zijn.
Niet verwarrend en onderscheiden van ruis.
De componenten van een samengesteld signaal dienen helder gedifferentieerd; van ruis en de andere componenten, te kunnen worden waargenomen door het paard.
Het paard moet het kunnen onderscheiden én begrijpen.
ALLEEN DÁN kan je het zo licht mogelijk geven.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een kaptoom gebruiken en op welke manier. Naar mijn idee zijn er maar weinig mensen die een kaptoom in combinatie met een kandare gebruiken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:19

Ik gebruik er 1 in combinatie met een leerbitje, uiteindelijk is het wel de bedoeling om op kandare te gaan rijden, maar zo ver zijn we voorlopig nog niet. Ik heb een kopstuk laten maken zonder keelriem en frontriem en met dezelfde gespen als mijn kaptoom.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:10

Caira schreef:
Ik gebruik er 1 in combinatie met een leerbitje, uiteindelijk is het wel de bedoeling om op kandare te gaan rijden, maar zo ver zijn we voorlopig nog niet. Ik heb een kopstuk laten maken zonder keelriem en frontriem en met dezelfde gespen als mijn kaptoom.

En tijdens het rijden heb je dan ook teugels aan de kaptoom die je gebruikt?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:13

Nog niet, eerst onze balans 100% hebben

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:40

Bij mij op stal rijdt iemand inmiddels zelf zelden met kaptoom, alleen nog met kandare, volgens mij.
Haar bijrijdster rijdt met kaptoom en als hulpmiddel een leren bit erbij.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:08

@Caira: blijft bij jou het kopstuk netjes op de kaptoom liggen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:27

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Helaas is overigens ook hier het 8)7 ´aan de teugel´ bij de modale ruiter de norm geworden in minder dat 10 jaar |(
Ook hier een mengsel van controle-misvatting/ kin-op-de-borst-is-goed gevoed door de tug-of-war van de internationale beelden van dressuur als top´sport´.

Hoewel misbruik voor de hand ligt (letterlijk) is een lichte verhoging bij een zachte ruiterhand ideaal voor het paard omdat het beter kan differentieëren.

Heel erg bedankt voor deze toevoeging HC.
Mag ik vragen wat u bedoelt met versteviging in het leder die zicht naar de neusbrug vormt? Ik ben er nu eentje aan het maken, een verbeterde versie op wat ik al gemaakt heb, maar ik vraag me af of u bedoelt met die versteviging of er ijzer moet komen tussen het leder en de polstering? Nu zit er namelijk niets in van ijzer, enkel laagjes leder daaronder de polstering (een zeer dun laagje) overtrokken met kussenleder (zoals de gewone Weense kaptomen):
http://www.mijnalbum.nl/Album=8WG7FK3G
Ik werk ook met korte signalen, maar heb gemerkt dat mijn Lusitanomerrie niet zo goed reageert op een sidepull als op het touwhalster waar ik haar meest mee getraind heb.
Kan u me adviseren welk soort versteving ik in de neusriem moet steken zodat die zich naar de neusbrug vormt?
Mijn vriend maakt nu de pilaartjes voor mij voor een heel leuk modelletje met riem die over het hoofd loopt ipv de bakstukken opzij zodat de gesp niet meer in de ogen kan steken).
Dit stukje ijzer heeft hij me ook gegeven, maar ik weet niet of dit ok is (ik vind het te dik en te kort ook, ik zou eerder aan iets flexibeler denken maar weet niet wat...:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BCXVGOEU.jpg

NB: Prachtige foto met de cordeo, maar daar zijn we nog niet :D (als we daar ooit geraken want alles gaat nu heeel traaaaaaaaaaaag, heb beslist om veel stapwerk op de baan te doen ernaast te voet en de stemcommando's erin te pompen via R+, onvoorstelbaar wat voor band je krijgt met je paard). Komt me veel goedkoper uit dan een bak aan te leggen om in te rijden en te longeren en ondertussen kan ik m'n eigen zadel maken (tegen dan zullen hopelijk de schouders wat gelijker getraind zijn door het grondwerk, want nu hebben ze allemaal een bolle en minder bolle schouder, dus daar leg ik nog geen zadel op)!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:10

it_is_me schreef:
@Caira: blijft bij jou het kopstuk netjes op de kaptoom liggen?

Ja hoor prachtig