[WN] bosal gaan kopen waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:30

Ik spreek vier talen (hoeveel spreek jij er?) en soms heb ik de verkeerde schijf te pakken.
Ik was me niet bewust van het feit dat je een examen Nederlands af moet leggen voordat je op Bokt mag plaatsen.
Anyway, de strekking is duidelijk denk ik?

Kuggur

Re: bosal gaan kopen waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:48

Vijf _O- .
Ach het is een beetje een "pet peeve" van me. Door elkaar gehaalde spreekwoorden doen me altijd aan voetbaljournalisten denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:45

Ik vind dat water bij de wijn een doodzonde is :D . Daarentegen is een glas water bij een glas wijn een goede Italiaanse gewoonte ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:55

MarcR schreef:
Ik zou toch willen waarschuwen voor het onoordeelkundig gebruik van een bosal.
Enkele jaren geleden heb ik een gesprek gehad met een western trainer die al tientallen jaren bosals gebruikte bij de training van zijn jonge paarden.
Hij vertelde mij dat een bosal die niet perfect past en die niet op de juiste manier geplaatst en gebruik wordt het paard veel pijn kan bezorgen, in het ergste geval kunnen er zelfs beenderen in de neus van een paard worden gebroken.
Mijn advies : ga niet zelf experimenteren maar zoek een trainer die veel ervaring heeft met bosals en laat je helpen.

Wat hebben ze daar dan gedaan ? Het paard met een bosal om achter een tractor gebonden ? Wat een bullshit. Met een bosal kun je nooit ofte nimmer een neusbeen breken.
Wat niet wegneemt dat je wel een goede kwaliteit bosal dient te gebruiken. Anders krijg je een vereelte neus. Ikzelf heb er eentje van kangeroeleer. Kostte dik 500 eur. Een goede bosal is perfect uitgebalanceerd en dient ook goed te passen. Bontjes erom vind ik belachelijk. Neem dan een sidepull oid. Een bosal is een erg fijne optoming, doch niet geschikt om wat mee te experimenteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:20

Als je érgens een neus mee ontvelt is het wel met een sidepull....
Een neusbreen kun je wel degelijk breken als hij te laag hangt maar dan moet je er idd wel erg grof mee omgaan.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:20

DubbelDun schreef:
Als je érgens een neus mee ontvelt is het wel met een sidepull....

Dat ligt eraan wat voor sidepull :D
Deze niet hoor:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:42

Nee die idd niet (mooi ding :D ) Ik heb eerder die horrordingen van scherp touw of grof rawhide voor ogen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:55

Ik zeg niet dat een sidepull niet ontvelt, ik zeg dat als je een bontje wilt gebruiken dat je dan beter een sidepull neemt.
En het neusbreek verhaal is een broodje aap verhaal. Ga eens naar een grote jumping kijken. Daar zie je soms ruiters die letterlijk HANGEN aan zeer zware mechanische hackamores. Zo'n hack heeft wel nog een veel grotere hefboomwerking dan een bosal. Het neusbeen van een paard is geen lucifershoutje,he. Ik zeg je : als je met een bosal een neusbeen wilt breken, dan moet je er met een tractor gaan aan trekken. Of het ware dat jij De Hulk bent, natuurlijk :D

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:43

DubbelDun schreef:
Nee die idd niet (mooi ding :D ) Ik heb eerder die horrordingen van scherp touw of grof rawhide voor ogen.

THNX. (staan er nog meer op mijn site ;) ).
Omdat die touw en rawhide dingen meestal in de winkels liggen kreeg ik veel vraag naar gladde sidepulls.
Mensen die wel graag een sidepull willen door de zijdelingse werking, maar dan een zachte variant.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:53

Arthur heeft altijd meerdere bosals in voorraad van 40- tot 1000+ € en hij kan er ook nog een woordje uitleg bijgeven.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:08

sevke schreef:
MarcR schreef:
Ik zou toch willen waarschuwen voor het onoordeelkundig gebruik van een bosal.
Enkele jaren geleden heb ik een gesprek gehad met een western trainer die al tientallen jaren bosals gebruikte bij de training van zijn jonge paarden.
Hij vertelde mij dat een bosal die niet perfect past en die niet op de juiste manier geplaatst en gebruik wordt het paard veel pijn kan bezorgen, in het ergste geval kunnen er zelfs beenderen in de neus van een paard worden gebroken.
Mijn advies : ga niet zelf experimenteren maar zoek een trainer die veel ervaring heeft met bosals en laat je helpen.

Wat hebben ze daar dan gedaan ? Het paard met een bosal om achter een tractor gebonden ? Wat een bullshit. Met een bosal kun je nooit ofte nimmer een neusbeen breken.
Wat niet wegneemt dat je wel een goede kwaliteit bosal dient te gebruiken. Anders krijg je een vereelte neus. Ikzelf heb er eentje van kangeroeleer. Kostte dik 500 eur. Een goede bosal is perfect uitgebalanceerd en dient ook goed te passen. Bontjes erom vind ik belachelijk. Neem dan een sidepull oid. Een bosal is een erg fijne optoming, doch niet geschikt om wat mee te experimenteren.

Ik denk dat je mijn tekst beter moet lezen, ik heb niet gezegd dat deze trainer een neusbeen heeft gebroken maar wel dat in het ergste geval dit kan gebeuren.
Als iemand met tientallen jaren ervaring als trainer dit zegt dan heb ik geen enkele reden om daar aan te twijfelen.

Wie meer uitleg wil over de bosal, ga eens kijken op www.thinklikeahorse.org klikken op "bosal / hackamores"

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:25

Ik kan lezen. Ik heb ook niet beweerd dat deze trainer een neusbeen gebroken heeft met een bosal. Ik zeg dat dat een broodje aapverhaal is. Ik wacht nog altijd op het eerste concrete voorbeeld van een neusbeen dat gebroken is door te hard aan een bosal te trekken. Mijn eigen trainer zegt ook dat dat dikke bullshit is. Wat niet wegneemt dat een bosal heftig kan inwerken, dat heb ik nooit betwist, maar een neusbeen breken ? Vergeet het maar. Of ben jij de Hulk misschien ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:42

idd een broodje aap-verhaal. de zoveelste. net als de ketting over de neus, en nek breken met een touwhalster.
het is net Bigfoot, iedereen heeft het erover, nog niemand heeft het gezien.
als je zo hardhandig bent/zou zijn, hoor je geen bosal te hebben. wat- nog geen paard ook. :n

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:44

Amen _/-\o_

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:56

Lolleke schreef:
Kom ik toch ook even koekeloeren.
Qua kwaliteit moet je inderdaad niet afdoen aan een bosal / hackamore (dus het geheel) probleem is....waar vind je dat hier in nederland?
Bestellen jullie allemaal uit Amerika? En de mecate? Hier vind ik alleen kunststof of nylon. Dat je er niet aan moet afdoen is duidelijk, maar als Nederlander kom je daar niet snel achter en is het vaak goedkoop simpel spul wat je vind wat meer schade dan goeds kan aandoen. Tenzij je het gebruikt voor de lol bij een fotoshoot...

Dat je er geld aan moet uitgeven en niet voor de lol een 40 euro bosal moet kopen ben ik het helemaal mee eens. Kapotte neuzen en kapotte paarden...letterlijk en rijtechnisch ook nog eens.

Maar help mij? Waar kan ik at vinden (en misschien TS dan ook wel) ? Vind van internet bestellen altijd moeilijk..wil het graag zien voor ik wat koop....

@dubbel dun, voor het sparen van de neus zou je geen bontje/etc etc. moeten gebruiken...het zou ook zonder moeten kunnen. Puur voor de netheid (vettigheid/haren) vind ik dan nog een excuus

Ik heb inderdaad mijn bosal uit Amerika besteld. Handgemaakt en 84 plate nose, 64 cheek. Mecate van mohair is ook handgemaakt van Jose Ortiz. Er zijn ook mecates van manenhaar, dat prikt wel. Je kunt met een bosal net zo goed als met een andere bitloze optoming de neus breken als je hem heel laag hangt en heel erg hard trekt.

Ik heb mijn paard bitloos ingereden met een touwhalster / bitloos hoofdstel met ringen op de neus. En pas toen ze de basishulpen kende overgestapt naar Bosal in de les. Nu ik grotendeels op mijn zit kan rijden gebruik in de bosal zowel met buitenrijden als met trainen in de bak.