kneveltrens blijft hangen onder neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: kneveltrens blijft hangen onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:32

Dan zou je dus kunnen kijken naar die riempjes maar wel in gedachten houdend dat dit enigszins de werking beïnvloed. Of je kunt kijken voor een halve kneveltrens, nagenoeg een gelijke inwerking maar dan zonder de knevels aan de bovenzijde:

Afbeelding

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:54

ik heb me van die riempjes besteld, ik zal eens kijken hoe dat werkt. en als het dan nog niet gaat dan ga ik de uiteindes ombuigen.
trouwens op springwedstrijden (wat ik doe) mogen deze riempjes wel.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:03

Vind je de riempjes niet prettig en is een mexicaanse neusriem geen optie, dan kun je ook nog een lage neusriem erbij gebruiken. Werkt ook prima met een kneveltrens.
Succes ermee, ik hoop dat je er snel uit bent wat voor jullie prettig werkt.

Zelf rij ik met springen met dubbelgebroken kneveltrens in combinatie met een mexicaanse neurriem, bevalt mij prima. Paard is er veel rustiger mee dan met dubbelgebroken auregaan watertrens tussen de hindernissen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:29

Hoe wil je in hemelsnaam die uiteinden ombuigen, @aapje, dit is keihard materiaal, maar goed, daar gaat het ook niet over.

Laatst heb ik zelf nog een vraag op Bokt gesteld over een Mexicaanse Neusriem (die ik al gekocht had voor mijn paard) en of daar de bovenste haan van de kneveltrens dan niet in bleef hangen? Helaas zeer weinig zinnige reacties gekregen, behalve van iemand die dus met een Mexicaan EN knevel rijdt, en daar dus juist daarmee geen last heeft.

Dat zou de laatste poster boven mij misschien geweest kunnen zijn?

Ik ZWEER bij kneveltrensen eigenlijk (uit gewoonte) sedert mijn paard uit de belering is gekomen: het is niet grof of ruw, maar je "helpt: een jong paard er wat mee. De naam "knevel"trens doet echter het ergste vermoeden, het klinkt alsof het een soort martelwerktuig is. Sedert de beleringsfase ben ik wat blijven "hangen" in de kneveltrensen, zeg maar..

Wat een poster ook magda_90 hierboven meldt "een halve kneveltrens", dus met alleen een haantje naar beneden, begrijp ik dan qua werking ook weer NIKS van. Wat zou dit nu bijdragen aan het beter richten van het jonge paardenhoofd, aangezien die haantjes alleen onderaan zitten en niets doen...?

En aapje 2: laten we eens gaan kijken, ik heb de riempjes ook besteld, ik ben wel heel benieuwd wat dat voor verschil moet maken, ik kan me er nauwelijks iets bij voorstellen, maar wil het wel uitproberen.
Ik heb het vermoeden dat zij er toch alleen zijn om juist jouw probleem te voorkomen:dat de bovenste haantjes van de kneveltrens onder de neusriem kunnen komen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:37

terpetijn, een knevel is niet alleen voor het jonge paard bedoeld. Die halve knevels ziet men vaak binnen de draf- en rensport om te voorkomen dat (net als een hele knevel) de bitringen niet door de mond getrokken worden. Deze knevel geeft daarnaast de druk door aan de onderkaak en niet aan de bovenkaak. Dat is het nut dus.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:46

Terpentijn, jouw topic kan ik mij niet herinneren, dus die reactie heb ik toen denk ik niet gegeven. Maar je ziet deze bitten best vaak in combi met mex. neusriem.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:10

Terpentijn, ik rij ook vaak met knevelbit en een mexicaan.
Beide omdat hij zich er nog wel eens uit wilt trekken als het hem te moeilijk wordt.., en aan de andere kant heeft hij een heel gevoelig bekkie..
Ik zocht dus een stabiel bit, en een neusriem die direct inwerkt indien nodig.. maar nog nooit hebben die 2 met elkaar onenigheid gehad, ze werken prima samen ;)

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:20

TERPETIJN, wat voor een neusriem heb jij dan? zo ver ik begrijp heb je een mexicaanse neusriem, waarvoor wil je die riempjes dan?
en wat dat ombuigen betreft, ik ben een handige harry.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:53

Nou, het is mijn topic verder niet, maar aan bovenstaande reacties heb ik persoonlijk dus wel heel veel.
Hierin staan voor mij al veel meer zinnige antwoorden dan toen ik zelf ooit eens een vraag stelde over een knevel x Mexicaan (toen kreeg ik steeds: hoezo moet je met een mex rijden, kan je je paard niet met een "normaal" hoofdstel" etcetera... vermoeiend).

De werking van "de knevel" is me nu dan ook duidelijker geworden.

@Aapje: ik vermoed net zo'n gecombineerde neusriem als de meesten?
Net als jij?

Het is niet zo dat ik mijn paard standaard met een Mexicaan rijd, hiermee opgetoomd, hoef ik bij mijn traditionele dressuur- instructeur niet mee aan aan te komen

Normaal rijd ik in de trainingen met een recent aangeschaft gewoon hoofdstel, de laatste tijd met een Harry's Horse Black & White, die neusriem zit toch op de normale hoogte, mijn paard heeft ook niet rare hoofd-afmetingen dat het te hoog of te laag zit.
Zelf laat ik graag de sperriem weg.
Maar mijn instructeur begint daar dan wel eens over te miepen, dus dan okee, sperriem.
Wat het toevoegt is me een raadsel, want ik hang dat ding zo los, dat hij NET niet ziet dat-ie los hangt, maar net WEL het idee heeft dat het wat uitmaakt... snappus...?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:10

Ik heb dit probleem ook, de bovenkant van de knevel komt constant onder de hoge neusriem ongeacht of er een sperriem aan zit of niet. Met een hanoveraanseneusriem ligt hij ook niet lekker.

Mijn conclusie was dat het verschilt per paard (in combi met de lengte van de knevel). Bij grotere paarden/lang hoofd heb ik nooit problemen gehad en de kneveltrens met veel plezier - voor ruiter en paard - gebruikt. Mijn eigen paard heeft een heel kort hoofd waardoor de neusriem relatief dicht bij de mondhoeken ligt met als gevolg dat de knevel er geregeld onder komt.
Het is gewoon een anatomisch probleem. De neusriem kan niet hoger en het bit kan niet lager.

Ik heb verschillende neusriemen geprobeerd qua dikte/breedte maar ook dit maakt geen verschil. Het enige wat, heel logisch, werkt is de neusriem zodanig strak doen dat hij er niet onder kan komen. Maar aangezien ik dat niet wil doen gebruik ik bij de paarden waar de knevel onder de neusriem komt geen kneveltrens, of rij ik zonder neusriem.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:23

Yamcha schreef:
Bullshit.
Verdiep je eens in je harnachement, werkelijk...... kom op zeg, vroeger hadden we geen internet, en toen wisten we die dingen wel, conclusie: jullie zijn gewoon lui.

Een kneveltrens heeft geen hefboomwerking. Nooit. Die knevels zijn om je bit stiller in de mond te laten liggen, en je teugelhulpen iets duidelijker door te laten komen, doordat de knevel druk geeft tegen de zijkant van de mond. Duidelijk is niet hetzelfde als streng (mocht je daaraan twijfelen, pak een woordenboek en zoek het op).
En door de knevelriempjes ligt het bit wat stiller, dat is al. Het is daardoor niet strenger.

En echt mensen...... koop eens een boek over harnachement in plaats van hier onzin uit te kramen met het risico dat TS het gelooft ook nog.

Oh, en TS: als de ringen in je paard zijn mond komen, lijkt het me tijd om goede les te nemen, dat mag echt NOOIT en NOOIT gebeuren.

Niet om het een of ander, maar dat is helemaal afhankelijk van de definitie van hefboomwerking... Je zegt dat iedereen die zegt dat er wel een hefboomwerking is zich niet inleest. Dat vind ik wel heel kort door de bocht en nogal arrogant.

Wat ik bedoel met hefboomwerking, het is te vergelijken met een pessoa waarbij je de teugels aan de grote bitring hebt en de bakstukken aan de bovenste ring. Op het moment dat je de teugels aanspant komt er via het scharnierpunt (het mondstuk) druk op de knevels. De knevels zullen kantelen in de mond. Op het moment dat de knevel naar voren kantelt komt er een druk op het knevelriempje. Dat riempje dit vast aan het bakstuk. Er komt dus druk op het bakstuk en dat kan het paard achter zijn oren voelen. Dit effect is echter lang niet zo uitgesproken als bij een bit waarbij je niet alleen het bakstuk aan een verlengstuk zet, maar ook de teugels onder de grote bitring/schaar kan zetten. Dat alles is wel afhankelijk van de hoofd-halshouding van het paard.

Of een hefboomwerking het primaire doel is van de kneveltrens, nee natuurlijk niet :n als je in mijn berichtengeschiedenis kijkt zul je dan ook zien dat ik over het algemeen de knevel bij correct gebruik in de juiste mond als een van de vriendelijkere bitten bestempel. Maar om nu te zeggen dat een knevelriempje helemaal niets aan de inwerking veranderd gaat me even een slag te ver, en getuigt eerder van gebrekkig inzicht in basis natuurkunde.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:43

Ik snap je gedachtengang, die was voor mij ook lang logisch, maar niet juist. Zolang de teugels aan de ring bij het mondstuk zit, is er geen sprake van druk rondom een scharnierpunt. Om hefboomwerking te verkrijgen moet het bakstuk en de teugel aan weerszijden van het scharnierpunt bevestigd zijn en dat is bij een knevel met riempjes niet het geval. Zie ook mijn eerdere link over hefboom werking.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:51

Het ligt er na dus aan waar je druk zet op de bitring, maar als dat niet direct op het schanierpunt is of hoger, maar lager op de ring heb je wel een hefboomwerking, dus afhankelijk van de HH houding van het paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:07

Dan vraag ik mij af hoe groot jouw bitring is om dat te bewerkstelligen want de reguliere ringen halen die grootte niet om een hefboomwerking te verkrijgen. Kijk hier maar eens naar de fotoreeks die bokker rina gemaakt heeft: http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:22

Er is geen enkele "hefboomwerking" bij een doorsnee kneveltrens.
Waarbij de teugel gewoon aan de bitring zit. En waarbij geen riempjes worden gebruikt.

Ik heb het vermoeden, dat door uiterlijk en vorm van een kneveltrens, men al gauw een vergelijking trekt met iets als een (Liverpool)stang. En zo ontstaan dan de misverstanden.

Zo lang de teugel echter gewoon aan de bitring zit "hevelt" of "heft" er bij een kneveltrens niets meer of minder dan bij een doorsnee- bit dat die pootjes, haantjes, stangetjes, hoe je het noemen wil niet heeft.
ANDERS zou het natuurlijk zijn als de teugels aan een van de "uitlopers, pootjes, haantjes", etc. van een kneveltrens zouden zijn bevestigd, maar daarin, in die mogelijkheid, voorziet een kneveltrens simpelweg niet.

Dat de riempjes, eenmaal bevestigd, een toch iets ander effect opleveren zal best, daarom ga ik dit nu juist ook eens uitproberen. Maar een heel groot verschil zal het niet kunnen maken, gezien waar en hoe zij bevestigd moeten worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:15

Ik zeg dan dus ook: als er riempjes worden gebruikt en als het paard een bepaalde HH houding heeft. Dan kan de bovenste helft als milde hefboom fungeren. Ik heb voldoende inzicht om niet zomaar de denken dat als er scharen aanzitten het direct een hefboomwerking inzit ;) zoals ik ook al aangaf zie ik dit bit bij correct gebruik als vriendelijk en goed voor bijvoorbeeld jonge paarden ;)

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:26

en we dwalen weer af, we moeten niet bediscussieren wat de hefboomwerking is, maar hoe we kunnen voorkomen dat de scharen onder de neusriem blijven hangen. er zijn al een aantal dingen genoemd, mar zijn er nog nieuwe ideeen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:15

Behalve een Mexicaanse neusriem gebruiken, heb ik hier verder ook geen verdere oplossing voor.

Ik zou niet direct weten of de kneveltrens qua "pootjes" ook in verschillende lengtematen te krijgen is, ik meen dat dat wel het geval is, vaag meen ik me maat-verschillen te herinneren, maar dat kan ik ook mis hebben.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:21

terpentijn schreef:
Ik zou niet direct weten of de kneveltrens qua "pootjes" ook in verschillende lengtematen te krijgen is, ik meen dat dat wel het geval is, vaag meen ik me maat-verschillen te herinneren, maar dat kan ik ook mis hebben.

Ja dat is er wel maar niet in NL. Doorgaans zijn ze dan nog groter dan de standaard die in nederland verkocht wordt.

Dus TS; wat ik al schreef, het probleem is simpel, teweinig ruimte is te weinig ruimte. De enige opties die er zijn een mexicaanse neusriem, geen neusriem, een ander bit (of een ander paard. :+ )

Je zou kunnen kijken voor een flinke D trens. Sprenger heeft er eentje met een D die net bijna net zo groot als een kleine knevel, of Meyer. Dan heb je de voordelen van de knevel zonder dat het onder de neusriem komt.

Wat nog het proberen waard is is een lage neusriem. Bij mijn paard schiet hij alleen dan onder het bakstuk van de neusriem. Minder hinderlijk dan onder een hoge neusriem klem zitten, maar niet ideaal. Wanneer hij op zijn bit knabbelt schiet de knevel steeds over - onder - over - onder het bakstuk. Maar misschien is het de moeite waard om te proberen.

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:37

hallo allemaal, ondertussen heb ik de kneveltrensriempjes binnen gekregen en ze ook uitgeprobeert.
voordat ik de riempjes binnenkreeg heb ik nog wat anders geprobeerd, namenlijk het volgende:
tyraps-methode:
per kant van het bit heb ik 3 brede tyraps (als je niet kent > google het) om de bitringen gedaan. die heb ik geplaatst om de ringen tussen de het bovenste staafje van het bit en waar de bakstuk aan het bit ring bevestigd. daardoor ontstaat er ruimte tussen de staaf en het bakstuk waardoor de staaf niet zo ver naar boven kan wijzen dat hij onder de neusriem terecht komt. deze bandjes heb ik met een soldeerbout aan elkaar gesmolten, waardoor het 1 stevig vastzittend geheel werd. de blokjes heb ik aan de buitenkant gehouden.
dit was een succes, maar of ik er mee op wedstrijd mag weet ik niet.

toen ik de kneveltrens riempjes binnen kreeg heb ik deze ook uitgerprobeerd. deze werkten okee, mijn probeem, dat de scharen onder de neusriem blijft hangen, is hiermee ook verholpen. wel moetst ik de lusjes die over de uiteindes van de staafjes moesten komen een beetje strakker naaien (de staafjes gingen uit de lusjes), dit heb ik gedaan met knotgaren en knotnaald, met heel hard duwen. hiermee mag ik wel mijn springwedstrijden rijden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:51

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 07-01-26 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

aapje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:55

bij mij waren ze inderdaad van verschillende grote, daar heb ik op gelet. de kleinere voor over de toppen van de staven en de grotere voor aan de bakstukken.