Ervaringen Prolite pad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AicileF

Re: Ervaringen Prolite pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:46

Ik heb nu 3 maanden van mijn zadelmaker moeten rijden met een Pro Lite Pad (frontriser). De rug bespiering van mijn paard was aan de linkerkant minder ontwikkeld dan aan de rechterkant. Daardoor ging het zadel knellen aan één kant, doordat het zadel naar de andere kant schoof. Terecht gevolg: paard kribbig. Ongelijk opvullen van het zadel was geen optie. Dus enkele maanden met de Pro Lite Pad gereden, waardoor paard weer beter ging lopen. Volgende week komt zij opnieuw kijken en mijn zadel aanpassen waarnodig, dus dan zou ik ook weer zonder Pro Lit Pad verder kunnen. Ik heb de Pro Lite Pad overigens van haar mogen lenen al die maanden. Dus ik ben erg benieuwd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:18

Ik heb er ook eentje besteld die de voorkant kan ophogen, wel uitneembaar.
Maar je kan hem dus ook leeg gebruiken, zonder opvulling? Doet het dan wel iets?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:13

Denk dat ie zonder vullingen ook wel bruikbaar is, lees wel bij meer mensen dat ze hem er altijd onder hebben liggen als drukverdeler. Beetje het geldpad idee, maar dan zonder gel.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:21

Ik heb ook de voor ophogende. Heb een zeer moeilijk gebouwd paard, mijn huidige zadel ligt prima, behalve dat het zadel (alleen als ik erop zit) tegen de schoft aan ligt. Sinds ik de pad (met de dunste opvulstukken in de voorkant) eronder heb is mijn paard weer gelukkig! Ik vind het een ideaal ding. Heb een stalgenoot ook al eentje aangesmeerd, die had hetzelfde probleem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:01

rindin schreef:
Ik heb ook de voor ophogende. Heb een zeer moeilijk gebouwd paard, mijn huidige zadel ligt prima, behalve dat het zadel (alleen als ik erop zit) tegen de schoft aan ligt. Sinds ik de pad (met de dunste opvulstukken in de voorkant) eronder heb is mijn paard weer gelukkig! Ik vind het een ideaal ding. Heb een stalgenoot ook al eentje aangesmeerd, die had hetzelfde probleem.

Hier hetzelfde probleem. Dit zie je heel erg veel. Had het bij de andere paarden ook. Volgens mij is het 'voor op de schoft zakken' probleem erg veel voorkomend.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:03

Dat is precies mijn probleem ook en verder opvullen kan niet meer. Ik heb nu een zadel helemaal aan laten meten en in de tussentijd rij ik met de prolite pad. Overigens komt mijn nieuwe zadel eind mei en heb ik de tweede week van juni de Eper Paardenvierdaagse op het plan staan, denk dat ik die gewoon met mijn oude zadel plus prolite pad rij, denk dat dat verstandiger is dan gelijk 4x30 km met een gloednieuw zadel!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:05

Suzanne; Dat denk ik ook. Maar het is ook een veranderlijk gebied. Die van mij krijgt daar nu pas (8 jaar, laatbloeier in lichaam en geest ;) ) echte bespiering (terwijl hij bijna Z is!). Daarnaast is het gebied erg vatbaar voor atrofie van de spieren, het reageert sterk op minder training en een periode met pijn (om wat voor reden dan ook).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:57

Fijn om hier wat ervaringen te lezen, ik ga vanmiddag mijn nieuwe prolite pad ophalen. Mijn paard heeft ongelijke schouderbespiering waardoor het zadel naar rechts zakt en ik dus scheef zit. Ik ben erg benieuwd hoe het vanmiddag aanvoelt met die pad eronder, ik krijg er een met 6 vakken waarvan ik waarschijnlijk alleen die rechtsvoor hoef te vullen. En dan gaan trainen om de bespiering in orde te krijgen, zal wel een heel aantal maanden duren.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:01

Vanmiddag met de pad gereden, net niet genoeg opgevuld maar wel al verbetering. Vraagje: leggen jullie de pad onder de sjabrak of tussen zadel en sjabrak in?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:03

Ik tussen zadel en sjabrak...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:13

Ik leg 'm ook tussen zadel en dekje. :j

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:19

Oke eye-opener: Ik had de pad dus rechtsvoor gevuld omdat rechts de bespiering naast de schoft minder was dan links. Dus dacht ik dat moet je opvullen. Paar keer zo gereden, toch nog scheef. Dus vandaag met het zadel naar goede zadelmaker/passer. Nagekeken of het zadel zelf scheef was, niet dus. Verhaal van de Prolite pad verteld, blijk ik deze dus aan de verkeerde kant op te vullen. In plaats van het zadel rechts op te hogen vergroot je het stuk tussen schoft en zadel en trek je als het ware het zadel naar rechts. Nu dus links opgevuld om het zadel terug naar links te trekken, en ik zat echt aanzienlijk rechter. Wel binnenkort een afspraak maken om te kijken of het nu voorlopig goed is of toch anders moet.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:55

ik rij ook met een prolite pad. paard heeft rugproblemen gehad, hierdoor is er een osteopaat gekomen en die heeft ons doorverwezen naar een zadelmaker. daar hebben wij een ander zadelgekocht, maar we rijden wel op aanraden met een prolitepad. zadel lig ook goed zonder, maar het is heel goed voor de drukverdeling vanwege zijn rug :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:22

Hoe reageert jouw paard erop, merk je verschil? Ik heb een goed passend zadel maar dacht, fijn voor de drukverdeling die pad. Maar heb het idee dat paard het minder vind..

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:39

hij reageert er heel goed op. hij loopt erg lekker. kan het niet komen doordat hij er juist aan moet wennen ?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:59

Ja misschien wel, ga het nog eens proberen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:07

TJolieke schreef:
Oke eye-opener: Ik had de pad dus rechtsvoor gevuld omdat rechts de bespiering naast de schoft minder was dan links. Dus dacht ik dat moet je opvullen. Paar keer zo gereden, toch nog scheef. Dus vandaag met het zadel naar goede zadelmaker/passer. Nagekeken of het zadel zelf scheef was, niet dus. Verhaal van de Prolite pad verteld, blijk ik deze dus aan de verkeerde kant op te vullen. In plaats van het zadel rechts op te hogen vergroot je het stuk tussen schoft en zadel en trek je als het ware het zadel naar rechts. Nu dus links opgevuld om het zadel terug naar links te trekken, en ik zat echt aanzienlijk rechter. Wel binnenkort een afspraak maken om te kijken of het nu voorlopig goed is of toch anders moet.

Ik snap het niet :o :o
Je paard is rechts minder bespiert bij de schoft en de prolite moet je dan links meer vullen ?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:04

Ik snap 't ook niet eigenlijk, als het paard toch rechts minder spier heeft zou je 't links moeten opvullen om 't recht te krijgen.
Gooit je paard je niet op één kant? Doet mijn paard ook hoor als ik hem niet corrigeer.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:07

ik leg hem gewoon direct op zijn rug dekje erop dan me zadel, heb enkel zo een voor pad zijn erg handig. Voor een tussen oplossing stuk goedkoper.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:59

cocktail schreef:
ik leg hem gewoon direct op zijn rug dekje erop dan me zadel, heb enkel zo een voor pad zijn erg handig. Voor een tussen oplossing stuk goedkoper.

Afbeelding

Dat is niet voor onder het zadel toch? Dat is voor de schoft, voor het longeren.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:57

Dit is de Wither pad.
Voor het longeren heb je een andere, de Roller pad, deze:
http://www.prolitepads.com/products/rel ... roller.htm

Hier kan je de verschillende vinden, niet alle staan er op:
http://www.prolitepads.com/products/rel ... efpads.htm

De Multi (is nu de Tripad voor) en de Swayback pads worden niet meer gemaakt.

Denk er wel om dat een goed passend zadel nog steeds het beste is voor je paard / pony !!

Een Prolite pad kan wel voor een tijdelijke oplossing zorgen (Riser pads) dan wel voor een langere termijn oplossing als je hem gebruikt als e.d. schokdemping (Relief pads).

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:36

Maris schreef:
TJolieke schreef:

Ik snap het niet :o :o
Je paard is rechts minder bespiert bij de schoft en de prolite moet je dan links meer vullen ?

Dan komt het zadel links toch nog veel hoger te liggen :?

Wij hebben sinds kort een prolite te leen om uit te proberen. Heb ook een kavalkade onderlegger. Heeft het zelfde idee. Ik gebruik hem voor een paard omdat het zadel net iets te breed is. Het is zo dat 2 van ons paarden de zelfde bouw/vorm hebben maar de een ipv een medium/wide een medium heeft. Door de kavalkade of prolite eronder te leggen is dat probleem opgelost en ligt het zadel ook op dat paard perfect. We zijn erg blij met deze oplossing.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:20

Glossi, die snap ik ook niet :o :o ( ik snap niet veel geloof ik ..... ;) )
je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad. En nu schrijf je dat je paard eigenlijk een medium/wide nodig heeft ipv een medium. En dat je dat oplost met een prolite ? Je medium zadel wordt juist toch nog smaller daardoor ?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:23

Maris schreef:
je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad.

Ja en dat is nu precies de reden waarom ik links moet opvullen terwijl het zadel naar rechts zakt. Door links te versmallen houdt je het zadel meer naar links en ligt het zadel dus weer recht. Heeft nu rechts wat minder druk maar dat komt goed als de bespiering daar bijtrekt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:29

TJolieke schreef:
Maris schreef:
je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad.

Ja en dat is nu precies de reden waarom ik links moet opvullen terwijl het zadel naar rechts zakt. Door links te versmallen houdt je het zadel meer naar links en ligt het zadel dus weer recht. Heeft nu rechts wat minder druk maar dat komt goed als de bespiering daar bijtrekt.

Daar moet ik eens over nadenken ...... :+ ;) Of eens uitproberen of het echt zo werkt.
ik zou juist zeggen dat het paard door links nog meer bij te vullen, het zadel juist op rechts gaat liggen. Maar kans dat ik het helemaal mis heb hoor.