Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rindin schreef:Ik heb ook de voor ophogende. Heb een zeer moeilijk gebouwd paard, mijn huidige zadel ligt prima, behalve dat het zadel (alleen als ik erop zit) tegen de schoft aan ligt. Sinds ik de pad (met de dunste opvulstukken in de voorkant) eronder heb is mijn paard weer gelukkig! Ik vind het een ideaal ding. Heb een stalgenoot ook al eentje aangesmeerd, die had hetzelfde probleem.
) echte bespiering (terwijl hij bijna Z is!). Daarnaast is het gebied erg vatbaar voor atrofie van de spieren, het reageert sterk op minder training en een periode met pijn (om wat voor reden dan ook).
TJolieke schreef:Oke eye-opener: Ik had de pad dus rechtsvoor gevuld omdat rechts de bespiering naast de schoft minder was dan links. Dus dacht ik dat moet je opvullen. Paar keer zo gereden, toch nog scheef. Dus vandaag met het zadel naar goede zadelmaker/passer. Nagekeken of het zadel zelf scheef was, niet dus. Verhaal van de Prolite pad verteld, blijk ik deze dus aan de verkeerde kant op te vullen. In plaats van het zadel rechts op te hogen vergroot je het stuk tussen schoft en zadel en trek je als het ware het zadel naar rechts. Nu dus links opgevuld om het zadel terug naar links te trekken, en ik zat echt aanzienlijk rechter. Wel binnenkort een afspraak maken om te kijken of het nu voorlopig goed is of toch anders moet.
Maris schreef:TJolieke schreef:Oke eye-opener: Ik had de pad dus rechtsvoor gevuld omdat rechts de bespiering naast de schoft minder was dan links. Dus dacht ik dat moet je opvullen. Paar keer zo gereden, toch nog scheef. Dus vandaag met het zadel naar goede zadelmaker/passer. Nagekeken of het zadel zelf scheef was, niet dus. Verhaal van de Prolite pad verteld, blijk ik deze dus aan de verkeerde kant op te vullen. In plaats van het zadel rechts op te hogen vergroot je het stuk tussen schoft en zadel en trek je als het ware het zadel naar rechts. Nu dus links opgevuld om het zadel terug naar links te trekken, en ik zat echt aanzienlijk rechter. Wel binnenkort een afspraak maken om te kijken of het nu voorlopig goed is of toch anders moet.
Ik snap het niet![]()
![]()
Je paard is rechts minder bespiert bij de schoft en de prolite moet je dan links meer vullen ?
( ik snap niet veel geloof ik .....
)Maris schreef:je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad.
TJolieke schreef:Maris schreef:je maakt een zadel smaller met een onderlegger/ prolite pad.
Ja en dat is nu precies de reden waarom ik links moet opvullen terwijl het zadel naar rechts zakt. Door links te versmallen houdt je het zadel meer naar links en ligt het zadel dus weer recht. Heeft nu rechts wat minder druk maar dat komt goed als de bespiering daar bijtrekt.
Of eens uitproberen of het echt zo werkt.