Hackamore losgeschoten tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:37

Ma_ris_ka schreef:
Mloes schreef:

Ik weet verder niks van Hackamores hoor, maar waarom heb je dan zo'n ding op? Als je er niet mee mag inhouden en sturen, kan je toch net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden?

Oh en TS: Wat zal je geschrokken zijn, beterschap ermee!

Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad, Mloes. Misschien wil Duhelo daar nog even antw. op geven? Vind het een nogal vaag antwoord dat mijn inziens niet klopt en niet wordt onderbouwd, maar goed, ken deze optoming niet uit eigen ervaring... Dus brandt los ;)

Veel beterschap TS

Volgens mij is een hack te vergelijken met een scharenbit, dus simpelweg niet bedoeld om met druk op te rijden.(met een redelijke hefboomwerking, plus als je enkel links of rechts inwerkt je hack kan omklappen, dus sturen zou in principe op benen/neckreining moeten gebeuren) in normale gevallen zou het opnemen van de teugels dan genoeg moeten zijn om paard te laten weten wat je bedoeld.
Natuurlijk kan het wel dat je eens forser moet inkomen, en dan kan het simpelweg niet dat een hack bij een dergelijke actie losschiet.
ik heb de hack in de link ook gehad, en ik vond het gespje toch wel vrij stevig (gebruikt bij een trekpaard, ook op het laatste gaatje), dus lijkt me apart dat dit zomaar losschiet, maar het kan natuurlijk een fabrieksfoutje zijn, en ik vind het dan ook kwalijk dat er niet op gecontroleerd is.
(uiteindelijk heb ik de hack verkocht wegens te klein)

Mijn reactie ging meer over het feit dat deze hacks niet echt hele goede kwaliteit zijn (dat praat niks goed, maar als je denkt dat losse scharen al 25 euro kosten, en deze is compleet voor dezelfde prijs ... )

en ALS je dan met constante druk rijdt, het vragen om problemen is. TS heeft zich echter al verdedigd dat er niet met druk gereden was, dus dan zou dit al zeker niet moeten kunnen ;)

@ ts: ik heb mijn hack voor ongeveer dezelfde prijs laten maken bij nickyskeet.nl, biothane neusriem, goede stevige gesp (zodat hij verstelbaar wordt) én rubber drukverdeler eronder.

Ma_ris_ka

Re: Hackamore losgeschoten tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:16

Bedankt voor het terugkomen op je eerdere post, maar met constante druk rijden is imo iets anders dan 'niet mogen inhouden of sturen'. Als je een paard af en toe wat moet terugrijden en je zit werkt onvoldoende in door spanning (bijvoorbeeld 5 rennende honden in het bos, ik roep maar wat en je hulpen komen minder goed door). Dan kan ik me voorstellen dat je wel degelijk even de teugels opneemt en dus wat meer druk. Is het af en toe inhouden en licht sturen met de teugels dan direct synoniem voor met teveel of constante druk rijden? Wat is dan 'niet mogen'? Je eerdere post komt op mij nog steeds wat kort door de bocht over :o

Of de situatie van TS wel of niet mogelijk is bij correct gebruik moet ik in het midden laten, omdat ik zelf geen ervaring met deze optoming heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:29

Ma_ris_ka schreef:
Bedankt voor het terugkomen op je eerdere post, maar met constante druk rijden is imo iets anders dan 'niet mogen inhouden of sturen'. Als je een paard af en toe wat moet terugrijden en je zit werkt onvoldoende in door spanning (bijvoorbeeld 5 rennende honden in het bos, ik roep maar wat en je hulpen komen minder goed door). Dan kan ik me voorstellen dat je wel degelijk even de teugels opneemt en dus wat meer druk. Is het af en toe inhouden en licht sturen met de teugels dan direct synoniem voor met teveel of constante druk rijden? Wat is dan 'niet mogen'? Je eerdere post komt op mij nog steeds wat kort door de bocht over :o

Of de situatie van TS wel of niet mogelijk is bij correct gebruik moet ik in het midden laten, omdat ik zelf geen ervaring met deze optoming heb.

tuurlijk moet je wel eens kunnen inhouden, dat doe ik heus ook wel eens hoor, en het kan simpelweg niet dat een hack bij een inhouding gewoon losschiet.
Maar tegen dat dat gebeurd moet de hack wel heel slechte kwaliteit zijn, vandaar mijn vraag aan ts ;)

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:43

Het is mij ook nog steeds een raadsel hoe dit had kunnen gebeuren... (met die kleine druk die ik had op dat moment). De Hackamore ligt nu thuis en ik probeer door wat te spelen met de neusriem de oorzaak te vinden. Maar kan niks vinden, vind het ook heel apart!

En begin nu ook een beetje aan mezelf te twijfelen of ik de Hackamore niet verkeerd in elkaar heb gezet, bv... Maar dat is nooit meer te bewijzen.

Ik weet het niet hoe het is kunnen gebeuren, maar door mijn manier van rijden of de druk die ik op mijn teugels had kon het absoluut niet gebeuren! Indien het er wel aan heeft gelegen, kan ik mij niet voorstellen dat ik de enige ben!!!

Ik vind het een mysterie en ik denk dat er nooit een antwoord zal komen op de vraag; hoe kon de Hackamore losschieten...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:17

Dan mishandel ik mijn paard, want ik moet soms wel eens wat harder met de hack werken dan 'los teugel contact'. Ook vaak genoeg los teugeltje en neckreining, maar als ze super heet is, of als ze ergens bang van is, pak ik de teugels op, en heb ik wel meer druk. Liever met druk rijden, dan enkel maar een passagier te zijn - en dat laatste in het verkeer vind ik not done.

Idd echt vreemd dat het kan gebeuren, mogelijk zat hij niet goed? Al heb ik ook wel verhalen gehoord van gebroken neusriempjes. Daar moet je ook niet aan denken. Mijn lederen neusriem was ook een beetje karig geworden na lange tijd, en rafelig dus dat vertrouwde ik niet meer. Ik heb bij Goedhard.nl toen een biothane neusriem & kinriem besteld (onderlegd met neopreen). Dat is een stuk sterker en niet zo gevoelig tegen invloeden van buiten (dat leer ging toch een beetje slehct worden na een tijd - ik ben ook niet zo'n hele nette leer-verzorger :o )

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:24

Ik ben het er idd helemaal mee eens dat je geen passagier moet worden op je paard en je moet ingrijpen zo dat jij en je paard er fijn en veilig bij voelen!
Maar probeer het voorzichtig te brengen, voordat ik wordt bestempeld dat ik 'een te harde hand heb'... vandaar.

Maar ik ga eens kijken naar die neusriem. Wilde bijna de leren hackamore bestellen via Agradi, maar kijk nog even verder! Oook op goedhard.nl ;)!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:29

Dat heb je al snel bij sommige mensen hoor :) Maar ik heb liever veiligheid en wat scherper inwerken dan dat ik stuurloos raak. Mijn paard kan nu eenmaal HEEEEL enthousiast zijn :D Als je hem maar niet te laag hebt, en niet met de lange scharen rijdt, dat werkt wel echt super scherp in. Maar ook wat betreft het 'neusbreken' vraag ik mij wel eens af of dat niet gewoon een broodje aap verhaal is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:36

Een hackamore werkt inderdaad als een bit met een schaar: het heeft een hefboom. Dat betekend niet dat er geen contact mee mag zijn. Er mag best een constante druk zijn, maar die hoort wel superlicht te zijn. Dat de hack is losgeschoten zou echt niet moeten kunnen (maar komt dus wel voor), want in nood moet je immers ook fors kunnen ingrijpen (liever een paard met pijn aan z'n neus dan een paard onder een vrachtauto..). Ik ben heel benieuwd wat de agradi er verder nog van gaat zeggen :j

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:41

Daar heb ik idd gelijk in!
Ik heb (had ;)) de neusriem hoog genoeg hangen, hoger kon niet want dan kwam de bovenkant tegen de jukbeenderen aan en zouden er schuurplekken ontstaan.

Volgens mij kan je alleen het neusbot breken, als je hard loop te trekken aan de teugels en ook nog de neusriem te laag hebt hangen! Maar jah, heb er nog nooit van gehoord dat zoiets ook echt gebeurt is ...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:41

Goedhard.nl => http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html
Kan je losse neus & kinbandjes bestellen. Ik heb er pas ook weer een besteld, en je kan als optie ook voor een kinketting kiezen (is wel wat duurder als het goed is). En je kan kiezen uit veel kleuren, onderlegd of niet (zou ik wel doen, want het is best een dun bandje). Ruim verstelbaar en sterk spul.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:41

Neusbreken is bijna onmogelijk als je hack op de goede hoogte hangt. Misschien dat een hele zware en sterke ruiter die met alle kracht aan de teugels sjort de onderkaak kan breken, maar ik vraag me af of zo iemand op een paard zou moeten zitten. Als neusbreken echt zo'n groot risico was, dan zou je er beter niet mee kunnen rijden want wat als je eraf valt en het paard stapt op de teugel, of de teugel komt vast te zitten aan een tak oid? Probleem is dat veel hacks te laag hangen en dan wordt breken een stuk gevaarlijker.

TS, wat een ontzettend nare ervaring, ik vind het ook absoluut niet kunnen dat-ie zomaar afbrak! Je moet wel behoorlijk geschrokken zijn :(:)

Oh en verder, iedereen zet wel eens druk op de teugels. Als je paard in volle rengalop door het bos vliegt, wordt terugrijden op alleen je zit toch best lastig, al helemaaal als er een drukke weg in de buurt komt, of een gevaarlijke kuil... soms moet je gewoon druk op de teugel zetten. Bij een hack, bij een S&T, bij een watertrens, een touwhalster en een neckrope.

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:42

Ik laat jullie iig weten, zodra Agradi gereageerd heeft. De mail is iig al verzonden en ze zijn er mee bezig!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:59

Gelukkig dat alles goed is gegaan, maar wat stom zeg. Gewoon gebroken, moet niet kunnen. Apart en ik verbaas me erover hoe slap dit spul eigenlijk is.

Net iig bij goedhard.nl een nieuwe neusriem besteld ;)!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:01

Bij mij is een keer de musketonhaak van mijn touwteugel losgeschoten terwijl we in volle galop door het bos denderden... dat was ook spannend :')

TS, ga je trouwens een andere optoming aanschaffen? :)

Edit: oh, ik zie dat je een nieuwe neusriem hebt besteld. :o

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:05

Omdat ik die van Agradi nogal op karton vond lijken, heb ik de hackamore van sprenger gekocht. Hetzelfde model, maar veel degelijker materiaal.

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 16:06

Royal45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:50

Zo naar heel veel mail, dan nu eindelijk het 'antwoord' van Agradi....

Ik heb net nog contact gehad over uw klacht.

Ze zijn er echter niet achter gekomen hoe de gesp zo maar is los geschoten.

Het zou eigenlijk alleen maar los kunnen raken indien het niet goed bevestigd was of dat de neusriem ergens achter is blijven haken, maar dat was bij u niet het geval.

Overigens hebben ze niet meer klachten gehad over deze hackamore.

Nou en daar moet je het dan mee doen...! Helaas maar goed.
Ik ga t nu achter me laten.

Groetjes