Ma_ris_ka schreef:Mloes schreef:
Ik weet verder niks van Hackamores hoor, maar waarom heb je dan zo'n ding op? Als je er niet mee mag inhouden en sturen, kan je toch net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden?
Oh en TS: Wat zal je geschrokken zijn, beterschap ermee!
Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad, Mloes. Misschien wil Duhelo daar nog even antw. op geven? Vind het een nogal vaag antwoord dat mijn inziens niet klopt en niet wordt onderbouwd, maar goed, ken deze optoming niet uit eigen ervaring... Dus brandt los
Veel beterschap TS
Volgens mij is een hack te vergelijken met een scharenbit, dus simpelweg niet bedoeld om met druk op te rijden.(met een redelijke hefboomwerking, plus als je enkel links of rechts inwerkt je hack kan omklappen, dus sturen zou in principe op benen/neckreining moeten gebeuren) in normale gevallen zou het opnemen van de teugels dan genoeg moeten zijn om paard te laten weten wat je bedoeld.
Natuurlijk kan het wel dat je eens forser moet inkomen, en dan kan het simpelweg niet dat een hack bij een dergelijke actie losschiet.
ik heb de hack in de link ook gehad, en ik vond het gespje toch wel vrij stevig (gebruikt bij een trekpaard, ook op het laatste gaatje), dus lijkt me apart dat dit zomaar losschiet, maar het kan natuurlijk een fabrieksfoutje zijn, en ik vind het dan ook kwalijk dat er niet op gecontroleerd is.
(uiteindelijk heb ik de hack verkocht wegens te klein)
Mijn reactie ging meer over het feit dat deze hacks niet echt hele goede kwaliteit zijn (dat praat niks goed, maar als je denkt dat losse scharen al 25 euro kosten, en deze is compleet voor dezelfde prijs ... )
en ALS je dan met constante druk rijdt, het vragen om problemen is. TS heeft zich echter al verdedigd dat er niet met druk gereden was, dus dan zou dit al zeker niet moeten kunnen

@ ts: ik heb mijn hack voor ongeveer dezelfde prijs laten maken bij nickyskeet.nl, biothane neusriem, goede stevige gesp (zodat hij verstelbaar wordt) én rubber drukverdeler eronder.

Maar ik heb liever veiligheid en wat scherper inwerken dan dat ik stuurloos raak. Mijn paard kan nu eenmaal HEEEEL enthousiast zijn
Als je hem maar niet te laag hebt, en niet met de lange scharen rijdt, dat werkt wel echt super scherp in. Maar ook wat betreft het 'neusbreken' vraag ik mij wel eens af of dat niet gewoon een broodje aap verhaal is.