Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:24

Ik vraag me ook af hoe je "te strak" kan aansnoeren, ik trek gewoon totdat ik merk dat er tegendruk komt en dan laat ik hem afglijden tot het dichtsbijzijnde gaatje. Je beseft als ruiter denk ik zelf ook wel dat hij te strak zit als je moet sjorren, maar ja, dat terzijde. :P

Met logisch beredeneren zou je toch ook kunnen bedenken dat je bij een bit vooral zijwaarts inwerkt.. Een mond kan nog zo dichtgesnoerd zitten, als ik die stok, zoals jij eerder vermeldde, aan een zijkant uit jouw gesloten hand trek hou je daar niks aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:25

Pentax schreef:
Het werkt wel, tenminste met elke neusriem op die plaats. Zonder neusriem liggen bitten minder stil. Ik denk omdat het komt omdat de bakriem er tegen aan ligt, en anders een beetje rond hangt in de lucht.

Maar het bakstuk ligt eroverheen, niet eronder, dus wordt nergens tegengehouden door de neusriem.

Of ik doe mijn hoofdstel altijd verkeerd om natuurlijk, dat kan ook :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:26

gewoon als je tegendruk voelt nog even een gaatje verder trekken
en dan natuurlijk wel een bontje eronder anders ga je de drukplekken zien :j

upendo

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:26

Dan ben je mijn inziens toe aan een beginnerscursus tuig omdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:27

upendo schreef:
Ik vraag me ook af hoe je "te strak" kan aansnoeren, ik trek gewoon totdat ik merk dat er tegendruk komt en dan laat ik hem afglijden tot het dichtsbijzijnde gaatje. Je beseft als ruiter denk ik zelf ook wel dat hij te strak zit als je moet sjorren, maar ja, dat terzijde. :P

Met logisch beredeneren zou je toch ook kunnen bedenken dat je bij een bit vooral zijwaarts inwerkt.. Een mond kan nog zo dichtgesnoerd zitten, als ik die stok, zoals jij eerder vermeldde, aan een zijkant uit jouw gesloten hand trek hou je daar niks aan..

Dat bedacht ik me ook, dat het zijwaarts was, maar de redenatie is dus, als ik het goed begrijp, als jij een klere-ruk geeft aan die stok, en ik doe mijn hand niet open, dan doet het geen zeer? :')

Wat een kolder.

Maar hoe dan ook, aan die zijkanten ligt het bit helemaal vrij, dus hoe gaat die neusriem zorgen dat dat bit stiller ligt dan? Dat kan toch helemaal niet?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:28

daar heb je gelijk in :j

maar het is echt zo . ik heb het vaak genoeg gezien :(

Rumpleteaser

@ Aprils_Joke: you are joking, right...?

Anoniem

Aprils_joke schreef:
gewoon als je tegendruk voelt nog even een gaatje verder trekken
en dan natuurlijk wel een bontje eronder anders ga je de drukplekken zien :j

Dan zit ie misschien ietswat te strak? :)*

als je je paard moet beschermen tegen drukplekken.......

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:29

Wat ik me dan afvraag... Is wat het grote mysterieuze verschil is met een gewoon gecombineerd hoofdstel zonder aansnoerneusriem.

Precíes hetzelfde principe.. :Y)

Rumpleteaser

Re: Aansnoerneusriem, bit op de plaats houden? Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:30

vergeet de westernhoofdstellen niet; daar zit standaard helemaal geen neusriem aan ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:30

Nee je begrijpt me verkeerd Yamcha, maar hé bedankt voor het sociale tegen antwoord. Het bakstuk komt tegen de neusriem aan, die zit er onder, bakstuk er over heen. De neusriem geeft grip, zonder neusriem ligt het bakstuk direct op glad haar en lucht, wat weinig tot geen grip geeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:31

upendo schreef:
Wat ik me dan afvraag... Is wat het grote mysterieuze verschil is met een gewoon gecombineerd hoofdstel zonder aansnoerneusriem.

Amen! _/-\o_
Geen verschil als je gewoon die twee vingers op het neusbeen aanhoudt.

ponyparadijs

De aansnoerneusriem is ontwikkeld om de mode trent van het strakker vastmaken van de neusriem te vergemakkelijke.
Ik ken mensen die de neusriem echt extreem strak doen. Dat je als paard blij bent als met je neusbot omdat je anders niet kan ademhalen. En hoopt dat hij niet breekt zo strak trekken ze hem.

Moet wel zeggen dat ik de meeste aansnoerneusriemen mooier vindt zitten. Vandaar ook dat ik alleen dat soort neusriemen heb. Maar strak zitten ze niet!

Daihyo

Esperanza schreef:
Amanda schreef:
Maar waarom zou het paard zijn mond open moeten doen?
Bij correct gebruik van teugelvoeren hoeft het paard zijn mond niet open te doen en ligt het bit vanzelf stabiel in de mond.

M.i. is een (aansnoer)neusriem vooral bedoeld voor het mooie, of om rijtechnische problemen te verdoezelen (vooral bij de strak aangesnoerde gevallen).

Heeft niet altijd met de teugelvoering te maken hoor. Vooral bij paarden met een vast ruggetje wat je probeert los te maken willen ze nog wel eens een mond open doen. Ik zie dat ook niet als een probleem, wel wanneer het blijvend zou zijn, maar zeker niet in het traject wat je doorloopt op een paard op te leiden. Je komt nu eenmaal wel eens aan spiertjes die strak staan of vast zitten.

Maar ik zie ook dat het veelal gebruikt wordt om rijtechnische probleempjes te verdoezelen. Maar de dingetjes van vroeger hebben ook niet altijd een hele vriendelijke achtergrond ;)

Ja, die nuancering/uitzonderingen heb je altijd :j
Het gaat mij ook niet om het tijdelijke. Mijn pony doet ook wel eens zijn mond open als ik te grof ben of hij het moeilijk vindt. Dat is zijn goed recht, maar daarom hoef ik zijn mond niet dicht te snoeren.
Het is aan mij om dat rijtechnisch op te lossen. Dat kan meteen, door minder grof te zijn. Maar dat kan ook wat langer duren, vanwege spierkracht of lossigheid dat even tijd nodig heeft.

Maar dat is geen reden om tot die tijd zijn mond dicht te snoeren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:32

Pentax: Maar hoe verklaar je dan dat bijvoorbeeld, zoals rumpleteaser zei, bij bijvoorbeeld westernhoofdstellen, het bit niet zo heel veel meer door de mond heen beweegt, voor zover ik weet?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:32

Rumpleteaser schreef:
@ Aprils_Joke: you are joking, right...?

ik maak geen grapjes.

een van de ruiters zij ooit zelfs tegen mij toen ik vroeg waarom hij/zij de neusriem zo strak deed(en sperriem)

jah anders doet ie zn bek telkens open ) :7

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:33

Weet niet of ik nu weer te natural ga overkomen voor Bokt, maar o.a. waarom paarden hun tong over het bit zouden willen leggen wordt in dit filmpje inclusief beeld uitgelegd:

En ja ik rijd ook met een bit, dus ik zeg helemaal niet dat iedereen maar bitloos moet gaan rijden, voordat het verkeerd opgevat gaat worden :=

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:33

Een sperriem heeft mijn paard om, zodat hij/zij zijn mond niet zo ver open kan doen, dat bij een schrikreactie de bitring (metalen ring) in zijn mond kan komen.
Eigenlijk dus net als vroeger. Het voorkomt schade, doordat bij een incident het bit niet volledig door de mond kan.
Op dat moment kun je namelijk nooit helemaal bepalen wat je lichaam en je handen doen, dus ook niet exact wat er met het bit gebeurd.

De sperriem kan niet om zonder een neusriem, dus, daar is het onderdeel van.

Overigens vind ik, dat degene die denkt, dat je niet kan zien dat een paard niet over de rug is als er een sperriem om zit, eens veel beter naar de paarden om zich heen moet gaan kijken.
Ik hoef geen mond te zien hoor, om te zien of een paard over de rug loopt of niet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:34

Geen idee. Ik had dat idee altijd bij mijn pony vroeger. Misschien dat het leer van westernhoofdstellen breder is? Of ruwer waardoor het meer grip heeft?

upendo

ponyparadijs schreef:
De aansnoerneusriem is ontwikkeld om de mode trent van het strakker vastmaken van de neusriem te vergemakkelijke.
Ik ken mensen die de neusriem echt extreem strak doen. Dat je als paard blij bent als met je neusbot omdat je anders niet kan ademhalen. En hoopt dat hij niet breekt zo strak trekken ze hem.

Moet wel zeggen dat ik de meeste aansnoerneusriemen mooier vindt zitten. Vandaar ook dat ik alleen dat soort neusriemen heb. Maar strak zitten ze niet!

Heavy..
Maar daar moet wel een onmogelijke hoeveelheid spierkracht voor nodig zijn.

Ik moet toegeven dat ik ook het liefst aansnoerhoofdstellen hoor, maar dat is meer voor mijn gemak, een tijd geleden reed ik een pony met een baard en dan is een aansnoerneusriem toch een hele opluchting vergeleken bij een gewone gecombineerde.

magda_90

upendo schreef:
Pentax: Maar hoe verklaar je dan dat bijvoorbeeld, zoals rumpleteaser zei, bij bijvoorbeeld westernhoofdstellen, het bit niet zo heel veel meer door de mond heen beweegt, voor zover ik weet?

Engelse ruiters rijden doorgaans met meer teugeldruk dan westernruiters daarom zie je daar minder vaak een neusriem. In mijn ogen is de neusriem in het Engelse rijden flink onderhevig aan verkeerd gebruik, maar vooral een mode onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:35

Rumpleteaser schreef:
vergeet de westernhoofdstellen niet; daar zit standaard helemaal geen neusriem aan ;)

Maar bij jullie paarden zit het bit dan ook regelmatig achter de oren :')

upendo schreef:

Ja, dat heb ik ook nooit gesnapt.

Maar ik snap wel meer niet, zo blijkt :+
Pentax schreef:
Nee je begrijpt me verkeerd Yamcha, maar hé bedankt voor het sociale tegen antwoord. Het bakstuk komt tegen de neusriem aan, die zit er onder, bakstuk er over heen. De neusriem geeft grip, zonder neusriem ligt het bakstuk direct op glad haar en lucht, wat weinig tot geen grip geeft.

Graag gedaan :D

Ik snap wat je zegt, maar dat is toch maar een heel klein stukje wrijving dan, dat is dan toch onlogisch dat dat een bit stiller gaat laten liggen?
Tendance schreef:
Een sperriem heeft mijn paard om, zodat hij/zij zijn mond niet zo ver open kan doen, dat bij een schrikreactie de bitring (metalen ring) in zijn mond kan komen.

Maar moet je het bit dan niet gewoon wat hoger inhangen?

Aprils_joke

upendo schreef:

zoiezo zijn die bitten heel anders , en (don,t shoot my if im wrong) is het de bedoeling bij western rijden dat je zo min mogelijk aan het bit komt
en eigenlijk zo,n bitje alles op je zit doet .

upendo

Pentax schreef:
Geen idee. Ik had dat idee altijd bij mijn pony vroeger. Misschien dat het leer van westernhoofdstellen breder is? Of ruwer waardoor het meer grip heeft?

Eigenlijk zou je eens moeten kijken of er veel verschil is met en zonder neusriem.

Maar ik denk dat het in de eerste plaats toch weer ligt aan de hoeveelheid druk die de ruiter op het bit + teugels zet.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:36

Oh en ik heb inderdaad ook een aansnoerneusriem, omdat ik 'm mooier vindt dan de gewone gecombineerde neusriemen :) Maar hier zit ie er of alleen om voor fotoshoots of hij zit niet strak..