kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:34

En een pinokkio zadel dan alleen je zult een hele lange singel moeten zoeken !. en niet zo heel duur

Las dat je al een oplossing had

shaolanneke

Re: kleutertje op merrie van 1.62, zadel probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:36

ja zat idd met de singel, maar bij zo'n pannekoeken zadeltje zit een singeltje (meer dekensingel volgens mij). Nu scheelt het dat mijn merrie vrij rank is, daardoor zal het singel probleem om die te vinden niet zo heel groot zijn. Bij Divoza hebben ze hele schattige rose zadeltjes, jammer dat die niet passen hihi

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:42

Alice13 schreef:
Een kind van 3,5 op een paard zetten is heel onverantwoord nog niet eens over de gevaren gesproken maar de bekken van een kind kunnen paardrijden (serieus gezien) helemaal nog niet aan en je vraagt hiermee om bekken problemen.

Okay, ik ben humaan fysiotherapeut, en ik lees geregeld op bokt deze bewering, vrijwel altijd (zoals ook in deze post) zonder enige vorm van onderbouwing.
Dus leg mij nou eens uit wat deze bekkenproblemen precies zijn, en hoe zo nu en dan een stukje paardrijden deze veroorzaakt. Wat referenties zouden niet schaden, bij voorbaat dank.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:42

ik doe een voltigesingel met grote handvaten op voor de kleintjes , mijn zoontje is gehandicapt en op de ponies wel met zadeltje maar hij vind de grote paarden veel interesanter , met de voltigesingel heeft hij superhouvast :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:43

deze is ook roze ;)
Afbeelding

en gezien het boomloos is past het al snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:50

Supersimpele oplossing voor kleintjes in je zadel: neem een LANGE beugelriem en hang er twee kinderbeugeltjes aan. Stomweg over je zadel heen leggen zodat er eentje links en eentje rechts hangt. Wel even op letten dat de gesp niet op je lepel ligt. Bontje/ gelpadje er overheen doen en je hebt prima beugeltjes op de juiste plaats voor korte kinderpootjes.
Kost je een riem en 2 kleine beugeltjes, en dan kunnen ze er prima in zitten!

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:55

iedereen heeft wel handige tips! die van die voltige singel is ook een idee, alleen wil dochterlief lichtrijden, 'sta zit sta zit' roept ze maar. Al gaat haar dat ook wel goed af zonder beugels.
Die van Sonja kan ik ook wel proberen! Alleen kan ze wel met haar pootjes bij de beugels van mn springzadel, heb daar ponybeugelriemen aangedaan met shetlandbeugeltjes.

Vind t die boomloze ook erg leuk, zeker die rose, maar vind de prijs minder leuk :+ . Had deze inderdaad al op internet gezien!

Kijk ik snap ook wel dat een kind van 4 niet op een paard van 1.62 hoort te 'rijden' maar wat Kuggur al zegt, die 1 keer in de week een kwartiertje erop hobbelen, ik zie daar echt geen kwaad in. Ze zit er geen uren op, mijn paard is niet heel breed, en dochterlief heeft de tijd van haar leven. Ik loop ernaast, paard heeft een bitlooshoofdstel in, of gewoon een halstertje. Riempje om de hals heen voor extra houvast (maar gebruikt ze eigenlijk niet), cap op, en lekker lol hebben. Paard vindt het allemaal prima (grappig hoe lief ze dan ineens is) en dochter is het na 15-20 minuten toch wel zat.

Overigens hoor je idd vaak dat kinderen voor hun 6e niet actief 'mogen' paardrijden i.v.m. bekkenproblemen.Maar zou dat niet zijn als ze meerdere keren per week fanatiek rijden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:57

Misschien kun je via mp of bokt tweedehands zo'n boomloos dingie krijgen?
Is overigens hetzelfde principe als zo'n shetlandzadel, kun je die niet gebruiken?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:01

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:03

Dat is toch ook boomloos? Als die barefoot past waarom deze dan niet?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:19

geen idee, maar lijkt me zo maf, zo'n klein ieniemienie zadeltje op mijn paard. Zag dat Wintec ook een klein zadeltje heeft
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... zadel.html

Kan op de foto nou bij dat rose zadeltje ook niet heel goed zien hoe eea nou in elkaar steekt

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:20

Haha geweldig hoeveel oplossingen er dan zijn,
als mijn nichtjes of neefjes hier zijn zitten ze eigenlijk allemaal even zonder zadel op mijn pony (1,47)
pony weet precies wat ze moet doen, stappen loop ik er gewoon naast, en dravend loop ik naast het kind op een beetje vast te houden dat ze niet weg glijden, en pony lief hobbeld dan rustig verder :P

heb mijn nichtje leren galoperen door er gewoon samen op te zitten, zonder zadel en heel rustig.. pony loopt dan supper lief weg, en mijn nichtje heeft het gevoel dat er niets gebeurt want ik zit er lekker bij... haha hoef ik ook niet te lopen... mijn nichtje vond het geweldig en verteld het nog aan iedereen, en mijn pony is op dat moment zo ondzettend lief, ze heeft toch wel duidelijk in de gaten wat dan wel en niet kan... gaat ook zelf terug als het niet helemaal goed wil... (heel braaf)

vind het zo lief ... leuk om dat nu al samen met je dochter te doen toch :)
valt vast wel wat mee met de bekken problemen enzo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:20

Hoi! Mijn Fries heb ik nu bijna 3 jaar en dat betekent dat dochterlief 4 was toen ze op hem begon met rijden.

We begonnen in stap met een voltigesingel waarmee je niet perse vooruit hoeft te rijden...

Afbeelding

rechtop hoeft te zitten...

Afbeelding

en zelfs mee kunt staan:

Afbeelding

Na verloop van tijd leerde ze ook draven en galoperen en inmiddels kan ze hem zelfstandig (zonder teugelgebruik) in draf zetten en galop en weer terugnemen op d'r zit van galop naar draf en naar stap:

Afbeelding

Pinokkiozadel werd het niet helemaal want knelde teveel, maar hier heeft ze wel zichzelf mee leren lichtrijden (hier is ze 5):

Afbeelding

Dus hebben we een tweedehand Barefoot zadel (Stella Limited maat 0) gekocht via MP (hier is ze 6):

Afbeelding

Deze wordt inmiddels op haar eigen pony (hebben we sinds september) gebruikt, maar nadat haar te verwachten zadel aankomt (Trekker ponyzadel) zal deze weer voor onze Fries worden, voor onze zoon oa.

Als stijgbeugels kan ik de kunststoffen met korfjes aanraden waar mijn beide kinderen mee rijden. Te koop oa bij buitenzinnig.nl

Zoon van nu 10 reed op Jippe met een boomloos westernzadel (maar zitting te groot) voor hem met zijn beperkingen erg fijn want hij zit er goed diep in plus houvast aan de fork. Dit zadel is nu echter te koop omdat hij de Barefoot toch fijner vindt zitten (zitting is beter/past beter) en genoeg steun ervaart.

Afbeelding

(beugels zijn kort ivm zijn onzekerheid, nu voelt hij goed tegendruk en voelt zich fijner)

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:29

Zilfstar! wat onwijs cool! lachen zeg die foto's. Ben dus niet de enige die af en toe m'n dochter op het eigenlijk veel te grote paard zet haha. Echt geweldige foto's! Ik ga toch vanavond eens marktplaats afstruinen naar een Barefoot zadel, al denk ik dat zo'n pinokkio ding op die merrie van mij ook wel moet gaan.

Leuk zeg!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:32

Ja leuk he. En nu heeft ze dus d'r eigen pown. Nog een tip: Kirsten reed voor ze een pony had :D eens per week op Jippe. We hadden van het revalidatiecentrum van zoon gehoord dat een kind 3 minuten per levensjaar per keer (en dan max tweemaal per week) TOTAAL mag draven en galoperen. Stappen kan geen kwaad, maar toen ze 5 was bijv was het dus totaal maximaal 3 minuten x 5 levensjaren = 15 minuten draven en galoperen in 1 rij"les". Dat hanteren we nu nog op d'r pown (inmiddels 7 dus 21 minuten). Kijk gerust in mijn profiel voor meer foto's en filmpjes en topics. Ik heb ook galopfilmpjes bijvoorbeeld :D .

Nu dus ze veel grondwerk met paard en pony, dat is ook erg leuk EN nuttig :j

Dochter met haar pony:
Afbeelding

Miss over een paar jaar ook bij jou het geval *D *D (dochter heeft haar voor d'r verjaardag gekregen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:55

O Zilfstar dat roze hoofdstl ook!!! :+:

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:08

hoi hoi

ik heb het zadel probleempje opgelost door een klein zadeltje te gebruiken met een extra lange singel van rond de 1.40
( veel ruitersport zaken hebben die wel )

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:48

je kunt prima een 15 of 16 inch zadeltje dressuur of veelzijdig kopen. Heb zelf bijv een 16inch ainsley dressuurzadeltje. Zelfde boommaat als mijn eigen dresuurzadel. Je moet er vaak wel een wat langere singel bij kopen. Past prima op paard en een kind kan er prima op zitten. Zijn tegenwoordig van merken als kieffer, ainsley prestige prima betaalbaar te vinden.
Een paard hoeft zeker niet slechter te zijn voor een kind, ze zijn vaak niet eens breder als de gemiddelde pony hoor. Dat verhaal over die heupen is volgens mij nooit wetenschappelijk aangetoond. Bovendien lijken ze me beter uit te zitten en zijn ze minder vlug en schieterig. Tja groter zijn ze wel, daar verander je niets aan.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:53

Bij mij rijden de kinderen altijd op een pinnokiozadeltje. Past op alle paarden en zit altijd een handvat aan. Ideaal!
Afbeelding
Afbeelding

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:03

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:30

Zilfstar , leuk om al je fotos te zien :D
Mijn dochter rijdt paard sinds ze is mijn buik zat :D ze is nu 23 en nooit last van bekken , rug etc gehad , vriendinnen van haar die nooit op een paard hebben gezeten hebben meer last van zulke dingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:37

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:42

leuk topic en superlieve fotos en leuke zadels alleen pas aub wel op met het rijden op een groot paard. Ik ben nu 20 en ben ook op veel te jonge leeftijd begonnen met 'rijden'. Ik heb nu als ik langer dan een half uur rijd altijd pijn van mijn liezen en heupen. Met zadel rijden gaat helemaal niet meer dan verga ik van de pijn. Officieel mag ik eigenlijk niet eens meer paardrijden omdat ik mezelf dan blijf belasten. Dus pas er aub mee op.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:48

Dobel schreef:
leuk topic en superlieve fotos en leuke zadels alleen pas aub wel op met het rijden op een groot paard. Ik ben nu 20 en ben ook op veel te jonge leeftijd begonnen met 'rijden'. Ik heb nu als ik langer dan een half uur rijd altijd pijn van mijn liezen en heupen. Met zadel rijden gaat helemaal niet meer dan verga ik van de pijn. Officieel mag ik eigenlijk niet eens meer paardrijden omdat ik mezelf dan blijf belasten. Dus pas er aub mee op.

En is dat gekomen door het rijden?
Is het een afwijking?
Is het een overbelasting?

Ik rij vanaf mijn 3de z'n 5 keer per week.
En toen ik erg jong was altijd op dikke pony's, mijn heupen zijn prima.

Ik vindt die foto's ook heel erg cool.

Ik denk toch dat een kind meer steun heeft aan z'n barefoot zadel dan aan z'n pinokkio ding.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:00

daantjuhhh schreef:
Dobel schreef:

En is dat gekomen door het rijden?
Is het een afwijking?
Is het een overbelasting?

Ik rij vanaf mijn 3de z'n 5 keer per week.
En toen ik erg jong was altijd op dikke pony's, mijn heupen zijn prima.

Ik vindt die foto's ook heel erg cool.

Ik denk toch dat een kind meer steun heeft aan z'n barefoot zadel dan aan z'n pinokkio ding.

dokters hebben gezegd dat het waarschijnlijk van het rijden komt in combinatie met al niet goede heupen hebben (scheve heupen) dus het hoeft natuurlijk niet iedereen te overkomen, de een heeft meer aanleg als de ander net als de een sneller iets breekt dan de ander. doordat mijn heupen zo slecht zijn en gworden zijnd oor het rijden overbelast ik nu mijn heupen maar vooral mijn liezen als ik paardrijd. Heel raar verhaal maar het komt er op neer dat ik pas 20 ben en nu al niet meer langer dan een half uur kan rijden (zelfs niet in stap)