Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:56

Ja precies. Qua zitting zou je dan nog haast voor een ijslandszadel kunnen gaan, maar dan zit je wel weer met de hoge schoft..

Flew

Re: Ben ik de enige..?..doorrijden aan de voorkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:00

Ik heb zelf een Massimo Tölt, die is volgens mij in heel veel verschillende boommaten verkrijgbaar, zit allicht ook iets bij voor paarden met een hoge schoft?

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:00

Ik heb het probleem zelf niet, maar een vriendin van mij rijdt zich ook door. Zij rijdt nu met een TenCate onderbroek waar houtvezel in verwerkt is. Zij heeft nu geen last meer. Maar of het bij haar ook met haar schaambeen te maken heeft weet ik natuurlijk niet.

Ik heb wel een keer een beetje een vreemde foto van een zadel gezien. Een dressuurzadel met een uitsparing. Die uitsparing zat wel ter hoogte van het schaambeen denk ik. Ik zal eens kijken of ik dat plaatje nog ergens terug kan vinden.

Zelf heb ik onlangs een daaleman zadel aan laten meten. Daaleman heeft een model met een ongedwongen zit.
Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:05

een dik maandverband in je onderbroek en een bontje op het zadel?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:06

geerke schreef:
een dik maandverband in je onderbroek en een bontje op het zadel?

Van dik maandverband krijg je weer allemaal andere rare schuurplekken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:07

Maandverband is geen optie, dat gaat alleen maar schuren.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:07

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:13

Klopt, ik was net bezig om de link te zoeken.
Ik pas helaas niet in een 43cm met mijn lange stengels. De zadelmaker kan dit ook maken maar dit kost rond de 300,-. Ik wilde eerst weten wat de andere opties waren voordat ik daar aan begin.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:13

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:19

Misschien is een Strakkie nog wel het proberen waard. Als je er een beetje reclame voor maakt kan je er een gratis ontvangen staat op de site. http://www.strakkie.nl/home/

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:25

Ik had er ook jaren last van, maar nu mijn paard beter zijn rug gebruikt helemaal niet meer. Ik heb verder niet bewust mijn zit veranderd ofzo.

Verder draag ik bij het rijden katoenen hipsters zonder naden in het kruis. Syntetisch materiaal is niet echt bevordelijk. :o

EDIT: Ik moet er even bij vermelden dat ik western rijd, dus met spijkerbroek en westernzadel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:28

Ik heb dit probleem heel veel gehad, vooral met Stüben en Kieffer zadels. Die passen gewoon niet bij mijn bouw, voorboom veel te stijl omhoog en te hard.
Met een oude Pagony had ik nergens last van, die zit was minder diep en wat langer. Bij een diepe zit die te kort is wordt je bekken door de lepel van het zadel wat voorover gekanteld.
De Pagony was niet meer geschikt voor mijn paard en heb ik een Barnsby aan laten meten, model 431 deze heeft een minder diepe zit met voldoende lengte.
Zadel is opmaat gemaakt voor mijn rondgeribte paard, met schoft, levertijd 3 maanden maar dat had ik er graag voor over.
Zadel zit ook nog eens uitzonderlijk zacht.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:39

Wat een ellende dit zeg!
Ik heb een raar idee.... heb je al eens geprobeerd met een fietsbroek onder je rijbroek te rijden? Ik racefiets zelf vrij veel en de broeken van het merk Ultima hebben een dikke en comfortabele kunststof zeem (van voor naar achter zeg maar...) waarvan ik bij t fietsen geen schuurplekken krijg. Misschien helpt het?
Zoiets bedoel ik: http://www.futurumshop.nl/product/6127- ... lack.phtml
Fietsbroeken van de Aldi etc en de goedkopere broeken zou ik niet proberen, die zitten echt minder goed en de zeem is veel minder goed.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:41

pieps schreef:
Wat een ellende dit zeg!
Ik heb een raar idee.... heb je al eens geprobeerd met een fietsbroek onder je rijbroek te rijden? Ik racefiets zelf vrij veel en de broeken van het merk Ultima hebben een dikke en comfortabele kunststof zeem (van voor naar achter zeg maar...) waarvan ik bij t fietsen geen schuurplekken krijg. Misschien helpt het?
Zoiets bedoel ik: http://www.futurumshop.nl/product/6127- ... lack.phtml
Fietsbroeken van de Aldi etc en de goedkopere broeken zou ik niet proberen, die zitten echt minder goed en de zeem is veel minder goed.

als je dat probeert moet je er geen onderbroek onder doen, want dat schuurt ook

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:42

mistid schreef:
Misschien is een Strakkie nog wel het proberen waard. Als je er een beetje reclame voor maakt kan je er een gratis ontvangen staat op de site. http://www.strakkie.nl/home/

Wow, dat is wel een uitvinding zeg!

Maar zou een inlegkruisje aan de buitenkant van je onderbroek niet net zo goed kunnen helpen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:44

Ik zie alles m.b.t. bontdekjes, dikke onderbroeken, fietsbroeken etc. als symptoombestrijding.
Het zadel is niet passend voor de ruiter en dan ga je met lapmiddelen werken om toch door te rijden.
Overigens zouden lapmiddelen m.i. wel weer kunnen voor ruiters die bijv. op een manege op veel verschillende zadels rijden en daarin geen keuze hebben.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 16:45

Ik ben in eerste instantie niet zo'n fan om er van alles tussen te prutsen aan bontjes, zemen, etc. De afstand tussen schaambeen en voorboom is nu al te klein, dan zou die ruimte alleen maar kleiner worden en ik nog meer achterover moet met mijn bekken om het te kunnen ontlasten. Ik zoek in eerste plaats ook geen lapmiddelen, maar mensen met hetzelfde probleem en op welke manier ( lees met welke zadel) die dit hebben opgelost. Er moet toch een ander zadel komen, dus nu liever maar een die ook voor mij goed is.

Edit
Het is duidelijk een anatomisch probleem. Ik heb ook last met fietszadels en soms met broeken. Een vlakke zit kan ik hebben, maar dan zit ik nog wel met die schoft.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:51

Heeft Kieffer geen vrouwen zadel met uitsparing?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:53

Vriendinnetje van mij heeft hetzelfde probleem. Heeft ook al allerlei zadels, ondergoed, bontjes en weet ik veel wat geprobeerd. Een best klodder vaseline schijnt nog het beste te helpen. Lijkt mij persoonlijk ook niet erg prettig om eerlijk te zijn, maar je zou het kunnen proberen.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:01

Ik denk dat je alsnog moet gaan voor een zadel met uitsparing. Is er niet een mogelijkheid om zo'n zadel korte tijd uit te testen, zodat je weet of het je helpt? Ik denk dat een investering van 300 euro extra op een zadel het zeker waard is, als je van deze ellende af bent :(:)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:11

tiwi1969 schreef:
Ik zie alles m.b.t. bontdekjes, dikke onderbroeken, fietsbroeken etc. als symptoombestrijding.
Het zadel is niet passend voor de ruiter en dan ga je met lapmiddelen werken om toch door te rijden.

Daar ben ik het niet mee eens. Niet iedere vrouw is 'daar beneden' hetzelfde, en niet altijd even geschikt voor paardrijden. Er zijn genoeg vrouwen die speciaal voor het paardrijden een schaamlipcorrectie nemen.

In die zin is een ander zadel ook symptoombestrijding. Het is ook zeker niet gezegd dat er überhaupt een geschikt zadel bestaat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:18

Heather moffett heeft/had een seatbone saver die over het zadel past tegen doorrijden

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:31

Een schaaplip correctie werkt alleen als het gaat om het formaat van de schaamlippen zelf, hangende lellen zeg maar.
Het probleem van TS zit in haar bekken, het schaambot zit laag, daar helpt geen schaamlipcorrectie tegen.
Bij dit schaambot is wel een passend zadel te vinden.
Een passend zadel voor TS en haar paard is geen symptoombestrijding. Bontjes en dekjes om een slechtpassend zadel passend te maken is not done voor een paard, waarom dan wel voor de ruiter?

Wat mij opvalt bij de zadels die TS aanbied is dat ze toch vrij kort zijn, 17,5" in een 18" heb je net iets meer ruimte.
Is de keuze voor een 17,5" gemaakt i.v.m. de ruglengte van je paard? In je avatar zie ik een Fries, die zou toch lang genoeg moeten zijn voor een 18"

Zoek een goede zadelmaker met een breed assortiment testzadels, leg je probleem uit, ga passen en proefrijden. Probeer het zadel van je keuze wat langer op proef te krijgen voor je definitief tot aankoop overgaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:37

Ik heb het ook op zadels die van voren smal zijn. Ik wil graag een close-contact zadel, maar dat gaat bij mij dus niet zo goed. :D Hoewel een goede zadelmaker je wel zou moeten kunnen helpen met je probleem.
Het cc-zadel dat ik geprobeert heb kon de betreffende zadelmaker zo voor me aanpassen dat ik me niet zou doorrijden.
Gewoon overleggen met je zadelmaker, je hoeft je er niet voor te schamen want er zijn veel meer vrouwen die hier last van hebben.
Ik heb nu overigens twee zadels waar ik prima in zit en geen problemen heb met doorrijden.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:47

Ik heb er ook jaaaaaren last gehad. Als het spannend werd op mijn paard dan dook ik voorover en floep ik lag weer open. |( Heel vervelend probleem, want voordat de boel weer dicht was duurde toch best een tijdje! Allerlei ondergoed geprobeerd, maadverband was inderdaad geen goed plan, want dat maakte het bij mij alleen nog maar erger.

Bij mij heeft mijn nieuwe zadel zeer geholpen. Ik had voorheen een KN, waar ik dus ligt voorover geduwd werd en ikzelf in de loop van de jaren ook een te groot zitvlak voor had gekregen (na het krijgen van mijn kinderen ben ik zo'n tien kilo aangekomen). Ik heb nu een Henri de Rivel, dit zijn geen dure zadels, maar ik heb er sinds dit zadel geen last meer van gehad. De Henri de Rivel helpt mij rechtop te zitten en ik duik niet zo heel snel meer naar voren. _/-\o_

Succes met je probleem, ik hoop dat iemand de oplossing voor je gaat aandragen, want het is heel erg naar en de lol van het rijden gaat er best wel een beetje af zo!