Zadel te lang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Re: Zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:49

Ik heb gisteren wel 100 x geprobeerd die rib te voelen, maar ze is echt een beetje te vet op het moment. Van de week haal ik er iemand bij. Ik heb wel een paar foto's gemaakt. Helaas was het donker buiten dus moest het in de stal.

Afbeelding

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:19

Je zadel ligt wel een stuk achterover hoor, de boom is dus te smal.

Dat verklaart waarom je zadel verschuift en het verklaart meteen ook je stoelzit.
Of het te lang is kan ik niet onmiddellijk zeggen omdat het te veel naar voor ligt, maar op het eerste zicht denk ik van niet.

Aangezien het een wintec is, kan je best eens een boommaatmeter bij nemen en de juiste boommaat in je zadel steken, en dan zul je al veel meer kunnen zien of het past of niet.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:33

De boommaat is zelfs te breed zag ik gisteren. De kussens sloten niet mooi aan, aan de achter kant en van voren had ik ruimte te veel. Het lijkt inderdaad op de foto's of hij achterover kantelt, maar dit is niet zo. Je moet niet vergeten dat de nieuwe wintecs niet echt een dressuurmodel zijn. Ik vind ze een beetje tussen veelzijdig en dressuur inzitten. Daarom zijn de zweetbladen niet recht naar beneden.

Graag reacties over de lengte. De boommaat kan ik zo opnieuw opmeten dat is geen probleem. Ze is nog jong en haar bespiering verandert. Ook is ze nog te dik.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:51

je zadel ligt nog steeds te ver naar voren.
Leg het eens goed en plaats dan een foto.
Nu ligt nog steeds het dieptepunt niet in het midden.
Dat kan komen doordat het te ver naar voren ligt.
Of toch te smalle boom.
lengte lijkt op de foto geen probleem.
Maar alles moet goed zijn niet alleen de lengte.

Op mijn tinker past ook geen wintec. ( of elk ander merk met losse bomen)
geen enkel model.
Dus ook wintec is niet altijd passend.

en laat aub een zadelpasser komen voor het eindoordeel.
Die hebben er voor geleerd en een kapotte rug is duurder dan een zadel laten meten.
Niet eens gesproken over het leed.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:55

aanvulling: je kijkt niet naar het zweetblad om te zien of het zadel kantelt maar naar de zitting.
Zou je daar een balletje op leggen moet dat precies naar het midden rollen. Bij jou zal dat net teveel naar de achterkant rollen.
Waardoor er te veel druk op de achterkant van de kussens komt.
En jij ook niet goed zit

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:55

Zoals je kan lezen heb ik al gezegd dat ik er van de week iemand naar laat kijken :)

Dat je niet naar de zweetbladen kijkt snap ik ook, maar dat kan wel een vertekend beeld geven. Daarom heb ik het erbij gezet.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:59

Die iemand is ook van beroep zadelpasser?

Ik rij zelf ook met een vhz dus kijk daar wel doorheen :)
Andere vast ook wel

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:00

Ja, anders heeft het weinig zin denk ik ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:08

Gelukkig,
ik vraag het omdat sommige mensen een oordeel van een vriendin ook genoeg vinden.
Of een oordeel op bokt terwijl het vanuit hier ook nooit zeker is.
Er zijn te veel dingen die je moet zien en voelen.
Is de druk van de kussens gelijk onmogelijk per foto.
Vandaar. :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:10

Nee op bokt is het inderdaad nooit zeker en een foto zegt niet genoeg. Maar ik vind wel dat bokt handige tips kan geven en nieuwe inzichten. Vandaar dat ik toch een topic heb geopend. Maar als je leest zijn er toch veel verschillende meningen en reacties. Dit stimuleert juist om er echt iemand bij te halen die er verstand van heeft.

Dus eigenlijk hoeft niemand meer te reageren. Er komt een zadelmaker bij :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:14

Een handige manier om te zien of het zadel goed is kun je doen dmv het zadel eerst los op het paard te leggen en dan een stukje bezemsteel of een rol op het zadel te leggen.(als het maar rolt)
Als je dan het zadel achter ietsje optilt kun je dmv de rol bepalen waar zich het middelpunt(diepste punt) van je zadel bevind.
Zo zie je snel genoeg waar het diepste punt van je zadel is en of het dus voren te smal of te wijd is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:05

_brunette schreef:
De boommaat is zelfs te breed zag ik gisteren. De kussens sloten niet mooi aan, aan de achter kant en van voren had ik ruimte te veel. Het lijkt inderdaad op de foto's of hij achterover kantelt, maar dit is niet zo. Je moet niet vergeten dat de nieuwe wintecs niet echt een dressuurmodel zijn. Ik vind ze een beetje tussen veelzijdig en dressuur inzitten. Daarom zijn de zweetbladen niet recht naar beneden.

Graag reacties over de lengte. De boommaat kan ik zo opnieuw opmeten dat is geen probleem. Ze is nog jong en haar bespiering verandert. Ook is ze nog te dik.

Als je ruimte teveel hebt is de boommaat juist te klein. :+ Maar fijn dat je er een zadelmaker bij haalt. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:59

en wat vond de zadelmaker er van?