van boomloos naar boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wickedwyvern

Re: van boomloos naar boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:58

Ik ben van Startrekk (boomloos dressuur) naar boomzadel gegaan. Omdat er geen boomloos zadel te vinden was die past bij de rug van mijn paard (ik moet een dropped pannel hebben). Erg jammer, maar heb nu ook een heerlijk zadel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 06:35

Britt, de Trekker heeft ook kussens, dus geen inlages met pads e.d. Ik rij er inmiddels alweer een aantal jaren mee en ik zou echt niet weten waar mijn paard drukplekken zou moeten krijgen. Dit zadel verdeelt je gewicht heel goed, zijn ruggengraat ligt echt vrij. Dat is mijn ervaring. Zeker na de Barefoot, waarvan ik twee verschillende maten gebruikt heb (maat 1 en daarna maat 0, heb ik speciaal nog laten maken voor mijn paard, maar was helaas geen succes). Ik ken diverse mensen met Trekkers en heb nog nooit klachten gehoord. Ja, eentje. Iemand waarbij de schouder niet vrij genoeg lag, als ik me goed kan herinneren. Dat is iets waarbij je met elk zadel goed moet opletten. :j
Maar dit zadel is ook uitgebreid getest destijds en kwam prima uit die testen, juist door de fijne drukverdeling. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 08:12

Ja I know, er zijn zelfs drie verschillende diktes verkrijgbaar :j

Maar daarom zeg ik ook, zadel moet passen bij de ruiter en paard en bij je ambities. Die drukplekken kwamen voor bij gevoelige paarden met vrij forse ruiters. Dat zal allicht verschil maken, zeker ivm een korte rug en bijvoorbeeld extra korte kussens. Je moet gewoon oppassen, net als dat je dat met elk ander zadel zou doen. Gelukkig is men vaak al niet meer zo naief om te denken dat 'boomloos altijd past'!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 08:21

Binnenkort wil ik weer een boomzadel aanschaffen. Ik reed eerst voornamelijk boomloos, maar bij het paard dat ik nu rijd bevalt dat voor langere ritten niet. Heb het meerdere keren uitgeprobeerd, maar als ik met een Westernzadel rijd op langere ritten krijgt ze nergens last van (ik dus wel, enorm zere kont) en als ik hetzelfde doe met het boomloze zadel dat ik heb, dan krijgt ze toch direct last van haar rugspieren. Ik ben niet te zwaar voor boomloos (60 kg) en ik het is een model dat de ruggengraat vrij houdt (Sensation), maar toch gaat het niet. Ze is ook best rond en het zadel wil dus ook nog wel eens wat gaan schuiven. Heb daar in de praktijk nooit zo'n last van, maar omdat ik nooit zo vreselijk strak aansingel realiseer ik me wel dat het dan toch minder veilig is in noodsituaties, als je echt al je gewicht op 1 beugel moet zetten schuift het dus wel. Ook lastig: ik kan nooit met de beugel opstappen, moet altijd een paaltje opzoeken. Ik zoek nu dus weer een Engels model met boom, dat geschikt is voor langere ritten (een Massimo of zo).

In de bak gebruik ik wel de boomloze Sensation omdat die veel zachter is en ik daarmee veel lekkerder kan "gymnastieken" dan met zo'n keiharde plank (het Westernzadel). Maar ja, dan rijd ik geen 3 of 4 uur. Het zadel zit voor mij ook heerlijk. Dus wat dat betreft vind ik het wel jammer dat het niet gaat op langere ritten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:17

Ik heb nooit voor een lange periode boomloos gereden omdat ik voor Rowan en mij niet echt een fijn zadel kon vinden wat voor ons beide goed zat. Heb 2 barefoots gehad en de trekker een week getest. Alledrie waren voor mijn heupen te breed (of nouja, pony te breed :D ) en bij de barefoots schuurde de haartjes aan de achterkant weg. De trekker lag op Rowan wel vrij mooi en vond ik ook een mooi zadel alleen daar kon ik echt niet in zitten.
Nu heb ik een kent&masters, ik had al de 17,5 inch versie maar die bleek net iets te lang, dus nu de 17 inch. Vind ik fijne zadels, met een verwisselbaar kopijzer, dus kan ik in de zomer een bredere erin stoppen. Als je zou overgaan naar boomzadel zou ik dat wel met een zadelmaker doen, het passen meet toch iets nauwer dan met een boomloos :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:50

Wou nog iets aan mijn post toevoegen.
Eerder heb ik een Barefoot gehad, maar dat vond ik eigenlijk niks, zeker niet voor langere ritten. Het is eigenlijk gewoon een slappe flap met een kussentje eronder (de pad). Heb'm wel jarenlang gebruikt op mijn Belgische paard (maar ja, die kunnen dan een behoorlijk stootje hebben) maar op een paard met een gevoelige rug voor langere ritten: nee. Bovendien zat ik in een vreselijke stoeltjeszit in dat zadel.
Verder proefgereden op de Ghost (voelde aan alsof ik op een strobaal zat), een Torsion (kieperde steeds naar voren) en uiteindelijk op een Freemax. Nou die heb ik echt schaterlachend terug in de doos gedaan. Dat leek wel een stuk piepschuim met bekleding!

Dus een ander boomloos zadel wordt'em ook niet. De sensation ben ik dan erg over te spreken maar als die niet voldoet, dan wordt het gewoon weer een boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:03

ik ben eens teruggegaan,van barefoot naar een equestor...
de barefoot schoof,lag niet lekker,kon een mooie equestor kopen en die een tijd gebruikt.
helaas bleek die ook niet goed te liggen,te wijd...
toen een ander model barefoot,zat zalig maar helaas ook glijden en schuiven,
nu heb ik een trekker en die blijft,in elk geval,ik kan me nu geen reden bedenken over te stappen...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:18

Terug naar zadel met boom heb ik wel eens een keer geprobeerd,maar is me echt niet bevallen..Zelf ben ik meer van de betere merken boomloos..De trekker,ghost,heather moffett(die heb ik zelf) en wat ook een heel fijn zadel is is de ansur..Helaas is deze erg duur om uit Amerika te laten komen,maar ik heb er een gehad en het rijdt super..