HELP!! zadelellende

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:26

rindin schreef:
Brugde? :o?

Verleden tijd van brugt. Een zadel brugt als deze niet langs de gehele zadelboom de rug volgt, maar alleen aan de voorkant en achterkant. In het midden raakt het zadel de rug dan (net) niet, waardoor de druk niet goed wordt verdeeld.

Rindin

Re: HELP!! zadelellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:28

Ow zo, nee, dat heeft die van mij niet.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:50

Ik heb met mijn paard dezelfde miserie meegemaakt. Euroriding Diamant lag er idd nog het redelijkste op MAAR heeft mijn paard veel schade op de rug bezorgd doordat het toch niet 100% paste.
Mijn paard is een breed, rondgeribt paard MAAR heeft een heel hoge smalle schoft en haar rug vanboven is niet bol maar eerder als een puntdakje (waar de kussens je paard raken).
Eerste reactie van iedereen die ik er bij haalde (zadelpassers, instructrice,...) wilden er een brede boom opleggen. 99/100 zadels pasten absoluut niet. Buiten de euroriding, die passte ongeveer.
Ik heb een tijd met dit zadel gereden tot mijn paard echt niet meer kon lopen. Ze had pijn van het zadel, haar spieren op haar rug waren ook volledig weg door de drukking. We zijn dan nieuwe zadels gaan passen want de euroriding was duidelijk niet goed. Weer een brede boom (smalle bomen pasten ook niet: enkel de boom paste maar de rest vh zadel was te smal) Na een week weer duidelijk dat dit zadel haar pijn deed.

Na lang zoeken op internet vond ik hier in Belgie geen enkele zadelmaker die ook een zadelpasser was???? Ben uiteindelijk op de Countrymill in Nijkerk uitgekomen. Daar lagen 300 nieuwe en 2dehandszadels. Ik dacht daar zal er zeker 1 van passen. Niet dus. Ik heb daar nu een op maat gemaakt zadel gekocht. Echt super! Ik heb nu precies een ander paard! Echt aan te raden. Ze kunnen het zadel ook nog helemaal aanpassen nadien. Als je nu ineens gaat springen ofzo en je paard krijgt helemaal andere bespiering kunnen ze het nog helemaal aanpassen. De prijs ik ook zeker gunstig voor wat je krijgt! Minder duur dan veel basiszadels en dit is maatwerk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:06

_Dune_ schreef:
rindin schreef:
Brugde? :o?

Verleden tijd van brugt. Een zadel brugt als deze niet langs de gehele zadelboom de rug volgt, maar alleen aan de voorkant en achterkant. In het midden raakt het zadel de rug dan (net) niet, waardoor de druk niet goed wordt verdeeld.

klopt als een bus haha zadel droeg niet waar die dat wel moest doen helaas..
kon er zo een hele hand onderdoor schuiven van de zijkant naar de schoft toe zeg maar.

davino0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:37

onley schreef:
leg je het zadel dan wel goed erop (achter de schouders dus) want als die op de schouder ligt belemert dit uiteraard in de bewegingen..

Welke boommaat heeft je paard dan? is dit wel uberhaupt nagemeten?
(edit ik lees het al boommaat medium)

ik heb nog een zadel liggen voor paarden met een hoge schoft,
mijn vorige paard had wel een beetje dezelfde bouw als jou paard..

Bijna elk zadel ligt net op de schouder lijkt wel. Ik kan het niet verder naar achter schuiven want dan ontstaat er een soort gat bij de schoft (zal tijdens het rijden toch weer naar voor schuive).
Hij heeft een beetja rare boommaat eigenlijk, het gaat er om dat de takken niet te nauw zijn (zou dan eerder denken aan een MW) maar omdat hij geen spieren heeft rond de schoft is dit al snel te breed, de boom raakt dan de schoft in de wendingen.

davino0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:42

fiija schreef:
Ik heb met mijn paard dezelfde miserie meegemaakt. Euroriding Diamant lag er idd nog het redelijkste op MAAR heeft mijn paard veel schade op de rug bezorgd doordat het toch niet 100% paste.
Mijn paard is een breed, rondgeribt paard MAAR heeft een heel hoge smalle schoft en haar rug vanboven is niet bol maar eerder als een puntdakje (waar de kussens je paard raken).
Eerste reactie van iedereen die ik er bij haalde (zadelpassers, instructrice,...) wilden er een brede boom opleggen. 99/100 zadels pasten absoluut niet. Buiten de euroriding, die passte ongeveer.
Ik heb een tijd met dit zadel gereden tot mijn paard echt niet meer kon lopen. Ze had pijn van het zadel, haar spieren op haar rug waren ook volledig weg door de drukking. We zijn dan nieuwe zadels gaan passen want de euroriding was duidelijk niet goed. Weer een brede boom (smalle bomen pasten ook niet: enkel de boom paste maar de rest vh zadel was te smal) Na een week weer duidelijk dat dit zadel haar pijn deed.

Na lang zoeken op internet vond ik hier in Belgie geen enkele zadelmaker die ook een zadelpasser was???? Ben uiteindelijk op de Countrymill in Nijkerk uitgekomen. Daar lagen 300 nieuwe en 2dehandszadels. Ik dacht daar zal er zeker 1 van passen. Niet dus. Ik heb daar nu een op maat gemaakt zadel gekocht. Echt super! Ik heb nu precies een ander paard! Echt aan te raden. Ze kunnen het zadel ook nog helemaal aanpassen nadien. Als je nu ineens gaat springen ofzo en je paard krijgt helemaal andere bespiering kunnen ze het nog helemaal aanpassen. De prijs ik ook zeker gunstig voor wat je krijgt! Minder duur dan veel basiszadels en dit is maatwerk.

Euroriding lijkt inderdaad het best te liggen. Je omschrijft het probleem wat ik ook heb met mijn paard. Ik ben bang dat ik ook voor een maatzadel moet gaan. Veel geld uitgeven maar moet wel de absolute garantie hebben dat het goed is dan (je hebt zadelfitters en zadelfitters zal ik maar zeggen). Ik heb nu een wow geprobeerd maar ook hier loopt hij niet onder...hij heeft naast de moeilijke pasvorm ook nog eens een zeer gevoelige rug!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:43

He ik dacht bijna dat ik naar mijn paard keek. Ik heb een rossner america plus, past als een huis (en zit fijn).

davino0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:44

Appelmoes_11 schreef:
Is boomloos misschien niet iets? Dat past sowieso.

Verder kan ik je helaas niet helpen, veel succes ermee!

heb een keer boomloos geprobeerd en mijn paard loopt prima!! ja maar ik kan er niet in zitten en wil er niet mee aankomen op de wedstrijd...
Hoor ook veel verhalen over het lichtrijden op een boomloos zadel....schijnt niet best voor de rug te zijn?. Starrtrek daar zit volgens mij wel een boom in.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:21

Citaat:
Starrtrek daar zit volgens mij wel een boom in

Nee dus, alleen een verwisselbare voorboom waarmee je de schoftmaat moet aangeven, rest van het zadel is zonder boom, maar wel met goede kwaliteit tuigleer en goede kussens eronder zodat je veel meer drukverdeling hebt als bij andere merken. Lichrijden kan dus gewoon. er is van dat merk ook een niet van 'echt' te onderscheiden dressuurzadel war je gewoon mee naar wedstrijden kan. Niemand ziet dat je boomloos rijdt dan ;)

Maar heb je al eens geprobeerd om de stukken naast de schoft op te vullen met prolite, en zo wel aansluiting met een wijde boom op je paard te vinden? Onder prolite kunnen spieren zich gewoon ontwikkelen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:35

Heel vervelend dat getob met niet passende zadels
Van Hulsebos gaat je paard vast ook niet blij worden..
Ik zie ook dat de singelplaats vlak achter het voorbeen ligt wat als gevolg kan hebben dat zadels naar voren willen schuiven

Ticora schreef:
heb een keer boomloos geprobeerd en mijn paard loopt prima!! ja maar ik kan er niet in zitten en wil er niet mee aankomen op de wedstrijd...

Toch wel heel jammer
Je paard loopt er prima onder maar omdat je het plaatje niet mooi vind wil je liever een (niet passend) boomzadel? :\
Als je op zoek gaat naar en 2e hands boom zadel is de kans dat het 100% passend te krijgen is nagenoeg nihil
Daarbij zeg je dat je paard een gevoelige rug heeft
Een gevoelige rug bestaat eigenlijk niet...dat zijn paarden met rugpijn (door een niet passend zadel) en daarom is/blijft de rug gevoelig
een smalle schoft ontstaat door spierproblemen door een knijpend/knellend zadel
en ik vind ook dat de rug arm bespierd is
Pas als dat opgelost is kun je weer met een schone lei beginnen
Ticora schreef:
Hoor ook veel verhalen over het lichtrijden op een boomloos zadel....schijnt niet best voor de rug te zijn?.

Die "verhalen" zijn vaak uit de lucht gegrepen.
De meeste paarden lopen juist veel fijner onder een boomlooszadel!
Boomzadels geven doorgaans veel meer problemen!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:42

Misschien heeft je zadelmaker nog een aantal 2ehands zadels? Dan kan hy komen met een selectie daarvan zodat je die ook even kunt testen! Een startrekk dressuur is trouwens miss ook een optie, of een trekker endurance pro
?

davino0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:52

Citaat:

Wat vind jij van de startrekk zadels?....

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:56

emma525 schreef:
Begin niet aan boomloos, bij hoge schoften lukten dat gewoon niet goed. Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen, dat heb ik ook bij mijn paard gedaan. Ook een hoge schoft, misschien nog wel hoger dan jou paardje.

Ik heb een Goertz Tolt (ijslanderzadel) en ik heb ook een höpfer geprobeerd die lag ook goed.

boomloos met hoge schoft ben ik niet helemaal met je eens. vriendin van me heeft paard met hoge schoft en daar ligt een barefootje op. je moet allleen de juiste pommel hebben.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:10

Ticora schreef:
Citaat:

Wat vind jij van de startrekk zadels?....

De dressuur versie vind ik persoonlijk helemaal niks :o
Daar zitten (niet verstelbare) kussen onder die net als met een boomzadel (wol?) gevuld is
Daardoor kan er weer van alles mis gaan bv een te smal kussenkanaal scheve /harde vulling etc.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:43

Ik lees even mee want heb hier een paard staat met buiging problemen

Ik heb van mijn zadelmaker begrepen dat de plekken die droog zijn juist plekken zijn waar het zadel te strak tegen het lijf ligt.
Ik wil niet over naar boomloos want dat vind ik zelf helemaal niets.
Heb nu een kentaur en super fijn zadel maar ja...

anja1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:32

ik heb ook zo'n paard gehad
ik bied dit zadel nu te koop aan
heb een hulsebos wb4 echt super fijn en je kunt hem nog helemaal op maat laten maken door hulsebos
als je op marktplaats kijk of hier op de bokt markt heb ik hem geplaats woonplaats wijchen

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:41

Je geeft aan dat je paard weinig bespiering heeft rond de schoft. Dit kan een gevolg zijn van een te klein zadel dat op die spieren heeft gedrukt waardoor die spieren afgenomen zijn. Mijn paard heeft hetzelfde probleem (nieuw zadel is besteld *\o/* ).
Ook bij mijn paard lijkt het nu alsof hij een hoge schoft heeft, maar als de spieren er terug aankomen, zal dit weer weg zijn.

Ik denk (net als zoveel anderen hier) dat je er inderdaad best een zadelmaker (-passer) bijhaalt die dan eventueel met een hele hoop tweedehandszadels langs kan komen om een goed passend zadel aan te meten voor jouw paard. Waarschijnlijk zal je dan aanvankelijk iets teveel ruimte hebben rond de schoft zodat het zadel nog past wanneer de bespiering weer terug is.

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:53

Wat herkenbaar dit...mijn paard is ook rond geribt,korte rug en redelijke schoft.
Elk zadel lijkt heel mooi te liggen als je er náást staat, eerste drama met een KN zadel wat bleek te bruggen,mijn andere zadel een fairfax was modderen met welke boom er in moest.Het zadel lag wel goed maar ik zat er beroerd op. Daarbij schoof mijn dekje met de bredere boom er steeds onderuit,heb jij hier geen last van??
4 maanden geleden heb ik een massimo trail gekocht(ik wilde nu ook eens lekker zitten) en ook deze "lijkt" heel mooi te liggen maar nu na 4 maanden zakt hij aan de voorkant teveel naar beneden en knelt hij naast de schoft.Zadelmaker snapt maar niet hoe dit kan want het ligt zo mooi ja ja...bij het aansingelen bleek dat het zadel te ver zakt (dus lepel komt omhoog) en nu heeft hij het aan de voorkant op gevuld zodat het niet meer zakt.Ik heb er maar een raar onderbuik gevoel bij en zie het niet echt zitten.Daarbij schuift mijn dekje nu wéér onder het zadel uit!
Ben bang dat het ook een maatzadel moet gaan worden en blijf dus meelezen met dit topic. hebben jullie ervaring met Daaleman???

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:58

Ik heb nu net een nieuwe knigt rider vz. Dat is een kunststof zadel met verwisselbare boom, en kan helemaal worden aangepast op je paard. Bevalt mij tot nu toe erg goed, en is totaal niet duur. Ik heb een jong paardje dat nog veel spieren moet opbouwen, en was nog niet van plan nu al een zadel te kopen, maar was laatst btw vrij bij www.ruiterparadijs.nl dus heb ik m alvast gehaald. Nu ben ik van plan om het zadel straks als hij volgroeid is helemaal aan te laten passen.
Groetjes Carmen

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:04

unamie schreef:
Heel vervelend dat getob met niet passende zadels
Van Hulsebos gaat je paard vast ook niet blij worden..
Ik zie ook dat de singelplaats vlak achter het voorbeen ligt wat als gevolg kan hebben dat zadels naar voren willen schuiven

Ticora schreef:

Toch wel heel jammer
Je paard loopt er prima onder maar omdat je het plaatje niet mooi vind wil je liever een (niet passend) boomzadel? :\
Als je op zoek gaat naar en 2e hands boom zadel is de kans dat het 100% passend te krijgen is nagenoeg nihil
Daarbij zeg je dat je paard een gevoelige rug heeft
Een gevoelige rug bestaat eigenlijk niet...dat zijn paarden met rugpijn (door een niet passend zadel) en daarom is/blijft de rug gevoelig
een smalle schoft ontstaat door spierproblemen door een knijpend/knellend zadel
en ik vind ook dat de rug arm bespierd is
Pas als dat opgelost is kun je weer met een schone lei beginnen
Ticora schreef:
Hoor ook veel verhalen over het lichtrijden op een boomloos zadel....schijnt niet best voor de rug te zijn?.

Met de zin gevoelige rug bestaat niet ben ik het niet eens!
Er zijn paarden die jarenlang met niet-passende zadels (die hun wel geen pijn doen) rondlopen en nog heel goed lopen zonder dat je er iets aan ziet.
Andere paarden lopen niet meer en staken bij een zadel dat bijna perfect is en dat dat andere paard in die situatie nog fijn zou lopen.

Mijn paard bijvoorbeeld heeft heel veel nood aan een goed zadel --> gevoelige rug dus. Zij loopt enkel en alleen in balans wanneer haar zadel 100% goed ligt. Ik heb nu al een hele tijd een op maat gemaakte zadel die perfect ligt. Ik heb nu gewoon een ander paard om mee te rijden. Haar schoft is nog smaller en hoger als het paard van TS. Ik heb een perfect passend zadel. Dus spierafbraak DOOR het zadel?? Ik denk het niet. Of hoe verklaar je dat dan?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:07

kinel schreef:
emma525 schreef:
Begin niet aan boomloos, bij hoge schoften lukten dat gewoon niet goed. Ik zou gewoon een zadelmaker laten komen, dat heb ik ook bij mijn paard gedaan. Ook een hoge schoft, misschien nog wel hoger dan jou paardje.

Ik heb een Goertz Tolt (ijslanderzadel) en ik heb ook een höpfer geprobeerd die lag ook goed.

boomloos met hoge schoft ben ik niet helemaal met je eens. vriendin van me heeft paard met hoge schoft en daar ligt een barefootje op. je moet allleen de juiste pommel hebben.

Kan ook wel prima, maar het is voor mijn paard geen optie geweest. Als het hier wel werkt kan het natuurlijk wel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:08

Mijn vorige paard was ook een drama met zadels.

Hoge schoft, rondgeribt en een erg korte rug. Ik heb er een hele zadel-verzameling aan over gehouden. Want het gaat er niet alleen om dat het zadel goed op je paard ligt, maar je wil er zelf ook lekker in zitten.

Zo heb ik een StarTrekk dressuurzadel, die is op veel paarden goed passend te krijgen en een Ainsley Integra, heb je die wel eens gepast/geprobeerd?

Verder heb ik goede ervaringen met Sommer zadels, dat zijn kwaliteitszadels die vaak goed aan te passen zijn aan verschillende paarden.

davino0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:54

letsgo schreef:
Wat herkenbaar dit...mijn paard is ook rond geribt,korte rug en redelijke schoft.
Elk zadel lijkt heel mooi te liggen als je er náást staat, eerste drama met een KN zadel wat bleek te bruggen,mijn andere zadel een fairfax was modderen met welke boom er in moest.Het zadel lag wel goed maar ik zat er beroerd op. Daarbij schoof mijn dekje met de bredere boom er steeds onderuit,heb jij hier geen last van??
4 maanden geleden heb ik een massimo trail gekocht(ik wilde nu ook eens lekker zitten) en ook deze "lijkt" heel mooi te liggen maar nu na 4 maanden zakt hij aan de voorkant teveel naar beneden en knelt hij naast de schoft.Zadelmaker snapt maar niet hoe dit kan want het ligt zo mooi ja ja...bij het aansingelen bleek dat het zadel te ver zakt (dus lepel komt omhoog) en nu heeft hij het aan de voorkant op gevuld zodat het niet meer zakt.Ik heb er maar een raar onderbuik gevoel bij en zie het niet echt zitten.Daarbij schuift mijn dekje nu wéér onder het zadel uit!
Ben bang dat het ook een maatzadel moet gaan worden en blijf dus meelezen met dit topic. hebben jullie ervaring met Daaleman???

Pfffff.... ja bij mij presies zo. Alles zakt over de schoft en geeft drukking aan de zijkanten van de schoft. Je denkt dat je een smalle boom nodig hebt ivm de smalle schoft maar dan prikken de takken van de boom (uiteinden)... moet toch echt een MW kamer hebben maar dan valt de boom op de schoft.
Enige oplossing voor mij is waarschijnlijk een hulsebos (WB4 want die zit voor mij goed) met MW kamer en soufle`kussens die de schoft opvult.
Wie deze tweedehands te koop heeft mag mij een pb sturen!!

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:19

Ik heb vandaag doormiddel van thermografie ook gekeken wat voor effect het heeft op de rug, daar werd ik niet blij van...het zadel geeft veel te veel druk naast de schoft ,ongelijke druk in het midden en weer teveel druk aan de achterkant pfffffffff arm dier! Morgen de zadelmaker bellen want dit zadel komt er niet meer op. Ga advies vragen bij Daaleman en hopen dat mijn zadelmaker mijn pas 4 maanden oude zadel terug wil nemen.Jij ook succes Ticora!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:10

Lemetex!
Ik heb een paard met ongeveer eenzelfde bouw, en deze past er prima op.
Zijn zadels met heel ronde kussens