Barrelvormig paard; barebackpad of aanpassing boomloos zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Barebackpad voor barrelvormig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:14

Die brug is in feite dan gewoon een heel kort boompje zo te zien...? Lijkt me vrij sterk dat daar een heel breed / rond wijnvat tussen gaat passen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:20

Die kende ik nog niet. Interessant... al geloof ik dat dan een grote kans zou zijn dat de fork niet op mijn paard zou passen en twijfel ik eerlijk gezegd toch of je dan niet een zware puntbelasting op de plek van de fork krijgt.
Ik zou hem zelf dan ook niet zomaar durven bestellen.

Maar goed de foto's:

De rug

Afbeelding

Beetje indruk schouderpartij

Afbeelding

Vetjes als ze haar hoofd opzij buigt
Afbeelding

Druk in de schouder... wordt trouwens bij nader inzien vooral door rand pad veroorzaakt in combi met de neiging van het naar voren schuiven van het zadel. Het zadel ligt er trouwens ook heel hoog bovenop... op de foto's valt het mee en de foto van voren was mislukt, maar je ziet dat wel goed.

Afbeelding

Ligging zadel... let op de singelstoten... mag duidelijk zijn waar de neiging van het naar voren schuiven vandaan komt... hou er rekening mee dat ze vrijwel geen schoft heeft, die iets tegen kan houden

Afbeelding

Zadel met rendiervel (wat eigenlijk aan de kleine kant bleek, helaas) en met mijn touwtjesconstructie. Let niet op de knullige bevestiging en de strik -
Het is alleen bedoeld om duidelijk te maken welke contructie ik in gedachte had.
Zadel ligt er met de vacht wel wat minder als een 'torentje' bovenop en oogt wat stabieler.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is mijn verder uiteraard perfecte dame niet de gemakkelijkste met opzadelen. Er zat verbetering in, maar nu ze lang niet is gereden, zijn we eventjes terug bij af. Dat moeilijke gedrag met zadelen heeft ook een reden. Nl het zadel waarmee ze door vorige eigenaar werd gereden.
Naast de ligging (zie foto) die eigenlijk al genoeg zegt, was het veel te smal tussen de bomen (ruim 1 cm???? achteraan, vooraan wijd), scheef en voelde de vulling aan alsof het een zak stenen was.
Mag duidelijk zijn dat zadel meteen naar prullebak is verwezen.
Ik wist eigenlijk meteen dat ie niet goed lag, maar schrok evengoed van de foto, toen ik die zag.
Ik heb hem hier uiteraard nooit gebruikt.
Maar het mag duidelijk zijn dat ik geen risico's wil nemen en erg pietleuterig ben met de ligging.
Afbeelding
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:20

pmarena schreef:
Die brug is in feite dan gewoon een heel kort boompje zo te zien...? Lijkt me vrij sterk dat daar een heel breed / rond wijnvat tussen gaat passen :=

dacht ik idd ook al ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:24

zadel past idd niet, maar daar waren we al over uit denk ik, het is heel l*llig om te zeggen, maar haar rug is denk ik gewoon echt TE kort om er een degelijk zadel op te kunnen leggen. Wil je voor mij de afstand meten tussen de singelstoten van de BF en de voorkant van het zadel, dan meet ik die van de pad ook even!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:27

ik heb een paard met soortgelijke bouw en ik zweer bij mijn (3e) Ghostzadel. Ik heb in de 10 jaar dat ik dit paard heb al tientallen zadels "verseleten" en geprobeerd en de Ghost is het enige zadel dat een blijvertje is.

Ik heb ook nog een Phantom zadel in de schuur liggen, ongebruikt, dus als je interesse hebt..... (ooit gebruikt voor mijn pony, toen er nog een kind op reed)

Ik heb ook een bestfriends bbp, maar de singel is niet lang genoeg voor mijn paard, dat ligt nu op de pony als er een keer een kind komt logeren en een rondje wil stappen met het oudje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:32

Caira schreef:
zadel past idd niet, maar daar waren we al over uit denk ik, het is heel l*llig om te zeggen, maar haar rug is denk ik gewoon echt TE kort om er een degelijk zadel op te kunnen leggen. Wil je voor mij de afstand meten tussen de singelstoten van de BF en de voorkant van het zadel, dan meet ik die van de pad ook even!

Bedoel je nu de barefoot of haar oude zadel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:33

beiden, de BF ligt ook nog steeds op haar lendenen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:35

Morrie schreef:
ik heb een paard met soortgelijke bouw en ik zweer bij mijn (3e) Ghostzadel. Ik heb in de 10 jaar dat ik dit paard heb al tientallen zadels "verseleten" en geprobeerd en de Ghost is het enige zadel dat een blijvertje is.

Ik heb ook nog een Phantom zadel in de schuur liggen, ongebruikt, dus als je interesse hebt..... (ooit gebruikt voor mijn pony, toen er nog een kind op reed)

Ik heb ook een bestfriends bbp, maar de singel is niet lang genoeg voor mijn paard, dat ligt nu op de pony als er een keer een kind komt logeren en een rondje wil stappen met het oudje.

Maar de ghost is vlgs mij toch echt niet korter dan de BF??? Heb ik eens ooit naar gekeken, maar kwam tot die conclusie. Lijkt me dat die net zoveel kans maakt om naar voren te schuiven?
Vindt het trouwens vreselijke zadels om te zien :o De endurance gaat nog net, maar voor de rest.... :o Lijken ook helemaal niet makkelijk zitten... zo plat als een pannekoek :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:36

Caira schreef:
beiden, de BF ligt ook nog steeds op haar lendenen.

Ja klopt, maar daar zit dan normaal gesproken geen druk op, toch?
Gezien het boomloos is
(heb ik mij tenminste laten wijsmaken)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:37

Fout wijsgemaakt, jij zit er toch met je kont! Dus er komt wel degelijk druk op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:40

Caira schreef:
Fout wijsgemaakt, jij zit er toch met je kont! Dus er komt wel degelijk druk op.

Volgens mij zit ik toch echt niet met mijn kont op de lendenen???
Afbeelding

(vorige zomer)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:43

Ik denk ook dat die variant met die fork/boom achtige constructie niet gaat werken...
Maar euh, Ik zie nu veel BF en Ghost voorbij komen: ik ben het denk ik even kwijt.
Ben je op zoek naar een boomloos zadel of een bbp :o ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Ik ga het straks even voor je opschrijven en wat plaatjes zoeken. Nu krijg ik tel dat ventlief thuiskomt dus die moet ik ff voederen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:47

YamaDeva schreef:
Ik denk ook dat die variant met die fork/boom achtige constructie niet gaat werken...
Maar euh, Ik zie nu veel BF en Ghost voorbij komen: ik ben het denk ik even kwijt.
Ben je op zoek naar een boomloos zadel of een bbp :o ?

Ik kan geen bbp vinden die aan mijn eisen voldoen en hou even mijn blik open, evt ook voor aanpassing van de barefoot die ik reeds heb...

Gewoon even opties bekijken die ik heb. ;)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:58

Wat een leuk dier heb je daar zeg!
Misschien absoluut niet waar je naar op zoek bent hoor, maar -mijn inziens- toch 't opperen waard:
Is een dikke westernpad/schapenvacht in combinatie met een " antirol-singel " niets?

(met een anti rol-singel bedoel ik zo'n ding: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4032538/60 ;))

Lastig hoor.. Succes!
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 27-02-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:01

Dat spekje bij het inbuigen :')

Ik zie wat je bedoelt : de pommel ligt rond de schoft netjes zo te zien. Op de foto met rendiervachtje ligt de voorkant zelfs iets omlaag dus die pommel moet breed zat zijn. Maar direct vanaf die plek van de pommel naar voren toe , wordt het ineens erg breed. Normaal moeten dergelijke vetjes en spekjes goed onder het zadel door kunnen rollen maar dat doen ze bij haar dus niet , ze blijven op het randje van de pad hangen , begrijp ik dat goed ?

Zou dat niet komen doordat de pad (hele spul) constant naar voren wil en dus tegen de spekjes in aan het duwen is ? Beestje heeft inderdaad nogal een pens zeg , pfffft :P

Eigenlijk moet je daar standaard een goede stevige banaansingel voor gebruiken want met geen 1 zadel (of BBP) gaat het anders werken ben ik bang.... waarom werkte de banaan niet ?

Misschien heb je het wel eens verteld in het boomloze topic :o

Qua druk op de rug zit je prima in het zadel. Daar zou ik me echt totaal geen zorgen over maken als ik jou was. Ook als het zadel nog ietsje verder naar achteren zou liggen zit je echt niet op haar lendenen te drukken zo te zien.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:14

Ah ok :D. Ik hoop voor je dat je een goede oplossing vindt... *\o/*

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:15

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:26

pmarena schreef:
Dat spekje bij het inbuigen :')

Ik zie wat je bedoelt : de pommel ligt rond de schoft netjes zo te zien. Op de foto met rendiervachtje ligt de voorkant zelfs iets omlaag dus die pommel moet breed zat zijn. Maar direct vanaf die plek van de pommel naar voren toe , wordt het ineens erg breed. Normaal moeten dergelijke vetjes en spekjes goed onder het zadel door kunnen rollen maar dat doen ze bij haar dus niet , ze blijven op het randje van de pad hangen , begrijp ik dat goed ?

Zou dat niet komen doordat de pad (hele spul) constant naar voren wil en dus tegen de spekjes in aan het duwen is ? Beestje heeft inderdaad nogal een pens zeg , pfffft :P

Eigenlijk moet je daar standaard een goede stevige banaansingel voor gebruiken want met geen 1 zadel (of BBP) gaat het anders werken ben ik bang.... waarom werkte de banaan niet ?

Misschien heb je het wel eens verteld in het boomloze topic :o

Qua druk op de rug zit je prima in het zadel. Daar zou ik me echt totaal geen zorgen over maken als ik jou was. Ook als het zadel nog ietsje verder naar achteren zou liggen zit je echt niet op haar lendenen te drukken zo te zien.

>;) Pens? >;) Ze heeft een snoezig hooi/babybuikje... nou ja, misschien zit er een royale hooirol in maar goed :=
Met de banaansingel bleef hij niet liggen en ze had een gloeiende hekel aan die singel. Mogelijk omdat het drukpunt vrij smal is (bij een gevormde singel wordt de druk minder goed verdeeld omdat de druk nooit op de kromming kan komen, maar alleen op de tegenover elkaar staande punten)

Idd zie ik dat ook niet, die druk op lendenen .

Maar je ziet het verder goed, ja.
Vandaar ook mij idee met de koordjes als extra bevestiging. Ik weet dus dat een singel die de voorste bevestiging zo ver mogelijk naar voren heeft, het naar voren schuiven van het zadel tegen gaat om logische redenen.(singelplek correspondeert dan meer met de singelbevestiging)

Wat denk je daarvan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:26

[***] schreef:
Ken je de Libra-barebackpad van Buitenzinnig?

http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... eless.html

Afbeelding

(zelf geen ervaring mee, maar klinkt alsof hij in je beschrijving past)

ja. ken ik Maar die heeft de singel dus tamelijk in het midden en dan komt hij bij mijn dame te ver naar voren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:27

W0PPY schreef:
Wat een leuk dier heb je daar zeg!
Misschien absoluut niet waar je naar op zoek bent hoor, maar -mijn inziens- toch 't opperen waard:
Is een dikke westernpad/schapenvacht in combinatie met een " antirol-singel " niets?

(met een anti rol-singel bedoel ik zo'n ding: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4032538/60 ;))

Lastig hoor.. Succes!

Dank je. Ja, in noodgevallen kan dat. Punt is dat ik liever iets had waar ik wat meer 'in' zat.(opgehoogde voor en achterkant dus)
Ik ben tenslotte al een ouwe doos en dan wordt je wat voorzichtiger/hecht meer waarde aan een lekkere stevige zit. ;)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:36

liljebo

Re: Barrelvormig paard; barebackpad of aanpassing boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 06:46

Ja, die ken ik. Heeft ook de singel in het midden.Ben er al min of meer aan uit dat er geen combi met verhoogde voor en achterkant is, Dat heeft wellicht een praktische reden. Daarom was ik al aan het kijken of ik het boomloze zadel kon aanpassen