[WN] Smart Riders safety stirrups / Break Away stirrups /overige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Smart Riders safety stirrups / Break Away stirrups /overige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:22

Ach DD, 't gaat mij ook niet meer om 'wat hoort' maar als ik kan kiezen tussen veilig en mooi of veilig en lelijk, dan kies ik wel liefst voor't eerste ;)
'k Heb tenstlotte niet voor niets heel europa afgebeld om nog een Special Edition Casco in de vingers te krijgen ;) (die inmiddels overigens wegens grote vraag permanent in't assortiment is opgenomen ^) Voor niks een cap uit zweden over laten komen...)

Ik ben nog aan't sparen voor een zadel Bravura... dat eerst.
Klopt hoor, je kunt nooit alles voor zijn maar dat wat je kúnt doen is meegenomen en verminderd de kans op ernstig letsel altijd. Ik wil dus ook zeker ook nog een airbag vest. Als ik straks weer rij, rij ik toch meestal alleen. Extra veiligheidsmaatregelen vind ik dan geen overbodige luxe (ben ook gewoon een schijterd geworden sinds m'n laastste crash, dat speelt ook mee ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:26

@francis: natuurlijk is mooi en veilig beter, maar daar komt (in dit geval) ook duidelijk een flink hoger bedrag bij kijken. Buiten het feit dat je dat moet hebben , moet je het er ook voor over hebben :)
Airbag twijfel ik ook nog steeds over...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:42

Zit net nog eens naar die Smart Riders te kijken. Zou dat wel passen qua riemen die er doorheen moeten door die sleuf? Lijkt me zo smal?

Zou zo'n los systeem zoals die van break away niet te monteren zijn op je eigen beugels? Denk dat Arthur best wel mogelijkheden heeft. Betwijfel of ze die losse systemen verkopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:47

Bij die Smart moet je de riem ook onderlangs doen en niet er door. Dat is meer de maat voor een Endurance riem of de smallere Bob Marshall riemen.
Qua break away zou ik er niet zelf aan gaan fröbelen. Daar lijkt me het systeem te gevoelig voor en je wilt voor dat geld zeker niet het risiko lopen dat het uiteindelijk niet meer goed doet wat het moet doen mocht het nodig zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:02

V.w.b. het "blijven haken" met half open beugels: mijn dochter reed altijd met half open engelse beugels en die bleef echt wel aan mijn beugel haken als de paarden dicht tegen elkaar aan kwamen. Ze was daar ook panisch voor.....

Ik kijk zelf ook regelmatig voor veiliger beugels. Vooral als je alleen bent, vind ik dat een prettig idee. Maar ook betaalbaar, mooi en met een breed voetbed voor de langere afstanden....
Heeft Adje niet dergelijke beugels?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 08:39

Heb me laten vertellen dat hij ze wel zou hebben maar ik betwijfel het. Zie erg weinig modellen op internet staan voor westernzadels, en allemaal in het buitenland.
Heb Arthur gemaild maar nog geen antwoord terug.

Best vreemd dat er hier kennelijk geen vraag naar is. Voor engels is het de gewoonste zaak van de wereld en zijn dit soort beugels er in overvloed. In de USA zelf zijn er ook maar weinig modellen, en verder zijn ze ver te zoeken. Misschien een idee voor een of andere gerenommeerde zadelmaker hier! :)*

Bij de Smart Riders is er best weinig keuze in ledersoort of bewerking. Basketwave kan al niet (terwijl er toch zoiets op die foto op hun site staat). Kennelijk hebben ze in ieder land hun eigen leerbewerker. De 1 kan het kennelijk wel, de ander niet. In de UK igg niet. Vind de Smart Riders overigens best wel lelijk met al dat kunststof. -O-

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:00

Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-03-12 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:10

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:29

Vandaar de link. Zegt natuurlijk niet alles over alle beugels van dat merk, maar geeft je toch een 'huiverig' gevoel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:35

Op zich vind ik de kunststof beugels niet zo heel vreselijk maar je moet ze natuurlijk niet in knalroze nemen... dan valt 't wel erg op ja dat ze een wat ander model hebben. Maar in zwart of bruin vind ik ze wel kunnen (nu rij ik geen westernwedstrijden meer dus hoeft het wat mij betreft wat minder 'aan het plaatje' te voldoen, ik ga nu toch meer voor comfort en functionaliteit. Breed voedbed zou ik nog steeds fijner vinden).
De Tough-1 beugels zien er idd qua uiterlijk wel heel erg goed uit. Alleen weet ik dat dit merk geen topmerk is in Amerika. Ze hebben ook borstels, zadeltassen, hooivoerzakken enz. en ik heb wat van dat spul. Op zich niet heel slecht, zadeltasjes voldoen prima, maar om van dat merk veiligheidsbeugels te kopen... 'k weet niet. Dat ze bij iemand braken bij het opstijgen verbaasd me dan weer niet.
Wat ik dan denk... Als ze zo goed zouden voldoen hadden ze de Breakaway stirrup niet hoeven uitvinden. Dat die bijvoorbeeld door profs (rodeo/ranch enz.) gebruikt worden vind ik nogal veelzeggend.
Nu ben ik geen prof en blijven de Break aways duur maar dat zijn wel van die overwegingen die ik mee neem zeg maar. Zeker als het om veiligheidsartikelen gaat wil ik gewoon kwaliteit, je vertrouwt er tenslotte wel op.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:40

Francis, heb gelezen in een of ander topic dat het gat van de binnenbeugel van de Smart Riders nogal klein is.

Als je naar kwaliteit kijkt blijf ik helaas bij die Break Away uitkomen. De verzendkosten naar NL zijn 60 dollar, kreeg ik in een mail terug, ze wegen ongeveer 1,5 kg. 't Is dat die dingen verrekte duur zijn. ^)

Maar ja, als ik zie wat westernlaarzen kosten, die we toch ook aanschaffen, scheelt het in prijs niet bijster veel voor een beetje veiligheid. :)

En deze: http://westernsafetystirrups.com/ Maar die zijn wel lomp. :=

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:25

Ik zie dit topic net en deze beugels. Ze zouden een hele verademing zijn, vooral voor beginnende ruiters. Ik ben oprecht geïnteresseerd, hoor :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 23:20

Ik zie het niet zo speciaal voor beginnende ruiters. Gevorderden en zelfs profs kan ook een flinke val overkomen, al dan niet met paard. Het kan net je geluk zijn zo'n stukje veiligheid. :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:02

Hier ook een geïnteresseerde, ik heb een paarde beest die nog wel eens vreemde dingen doet tijdens het rijden (schiet soms alle kanten op) en zit ook al een tijdje te denken aan dit soort beugels. Zal dan toch wat relaxter rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:15

Bravura schreef:
Trouwens hier nog een model gevonden die er best aardig uit ziet en dezelfde werking heeft als engelse veiligheidsbeugels, de EZ Out Safety Stirrup: http://www.chicksaddlery.com/tackshop/prods/EZS200.html Vind deze er een stuk beter uitzien dan die Smart Riders. Prijs tussen de 56 en de 104 dollar. http://www.rods.com/Ez-Out-Stirrups,24711.html

Ook gelezen dat iemand deze had en dat ze braken toen ze opsteeg...maar dat kan natuurlijk een montagefout zijn geweest.

Die EZ outs heb ik afgelopen jaar gekocht in Texas. 5x mee gereden en toen viel ik bijna met t opstijgen. De beugel waarin ik wilde opstijgen verboog helemaal open. Kaduuk... Uiteindelijk via de de verkoper en de producent geld teruggekregen. Ze hebben meerdere klachten gehad en zijn het design en materiaal aan het aanpassen. Voorlopig zou ik dus niet aan de EZ outs beginnen. ;)

Ik ben dus ook nog steeds op zoek naar een paar geschikte safety stirrups...

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:20

Hallo,
Ik heb de break-away stirrup in het zwart.
Je kunt ze gewoon bestellen bij Agradi, daar kosten ze 99 euro.
Ze zijn fantastisch, erg degelijk uitgevoerd, toch licht in gewicht en zitten lekker. Ik heb ze nog niet "getest", gelukkig nog niet, zou ik zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:34

@eiber : heb je daar een link van, want ik geloof niet dat we het over de westernvariant hebben :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:14

@eiber je bedoelt de Smart Riders?

@Skippy1 dan hebben die het niet lang volgehouden, zag idd in een ander forum het zelfde probleem staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:39

Nee zeker niet! Godzijdank niets ernstigs gebeurt, maar ik hing echt al halverwege toen ie knakte. T is dat m'n paard een koele kikker is en de bodem zacht zand was. ;)
Erg kwalijk! Ben blij dat ik t geld terug heb, maar vooral dat ze er daar ook de ernst van inzagen!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:53

DubbelDun schreef:
@eiber : heb je daar een link van, want ik geloof niet dat we het over de westernvariant hebben :)

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4064419/32

Is inderdaad niet de westernvariant, maar wel de Break Away Stirrup van Smart Rider.
Past ook aan een western zadel, door de slimme mogelijkheid om de beugelriem onder het gat door te doen.
Zo rijd ik ook, mijn zadel is een hybride: kruising tussen western en engels en met veel bredere stijgbeugelriemen dan gebruikelijk bij engelse zadels.
Ze zijn in de aanbieding overigens ;) (zie de link)
Ik heb het niet bekeken, maar wellicht verkopen ze ook de "beklede'western variant?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:24

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:07

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 22:03

Oplichterij. :D In mijn openingspost staat een engelse link met westernvariant, zijn daar een heel stuk goedkoper, rond de 130 euro.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:22

Mijn STI beugels zijn onderweg naar NL! *\o/* Vliegen nu van Atlanta naar Washington en zijn morgen hier! :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-04-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt