Leren halster in wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:34

_JTM schreef:
Ik doe sowieso geen halster om in de wei, maargoed dat is je vraag natuurlijk niet. Een leren halster zou ik niet voor kiezen, word snel warm. Zou gewoon een goedkoop halster om doen.

mee eens, geen halster is het beste. Ze kunnen alleen maar ergens achter blijven haken met alle ellende van dien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:36

Focussed schreef:
itsmi schreef:
@ Crista, een bontje eromheen geeft juist extra warmte, zou ik niet voor kiezen

Bont isoleert en houdt warmte juist buiten in de zomer!
Paard heeft 2 jaar terug met een graaskorf omgestaan en had een bontje onder het halster tegen schuur plekken. Overal zweette ze onder het halster muv onder het bontje omdat het daar het koelst was.

Maar ik zou persoonlijk liever helemaal geen halster om doen in de wei.

Het isoleert ook de warmte die van het paard af komt, wat meer is dan normaal (paard wil de warmte kwijt) waardoor het dus wel degelijk warmer wordt. Beter een katoenen halster of geen halster.

kathysjonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:05

Van schreef:
niet doen, ben ooit mijn leren halster vergeten af te doen
de volgende dag had paardlief een hele vieze broeiplek achter haar oren

ik heb altijd een leren halster om en ik zie dat nooit, hij staat altijd buiten maar ik denk toch dat hij een plekje in de schaduw kiest.

en zelf zou ik nooit zonder halster in de wei zetten ofzo, stel hij ontsnapt wel en dan kan je hem niet meer vangen(had een keer en dat is echt de laatste keer) :')

Odysseus

Re: Leren halster in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:12

Bizzybijtje: hoe verklaar je dan dat schoenen met bont-vulling in de zomer soms koeler zijn dan dichte schoenen zonder bont? Een geisoleerd huis idem. In de winter hou je kou buiten en in de zomer warmte
Zelfde geldt voor het idee van een boerka. Is veel koeler met zo'n ding dan zonder zo'n ding in de zomer.

En een paard is meer dan die 3 cm brede strook achter zijn oren. Warmte kwijt raken doet hij eerder via de rest van het lichaam dan alleen daar. Dus het is niet zo dat hij daar al zijn warmte kwijt wil raken en dat dat niet kan door het halster :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:25

Waar zeg ik dan dat ze alleen op die plek warmte proberen kwijt te raken :+ ? Ik zeg alleen dat bont daar voor kan zorgen, lijkt mij dan toch logisch ;) als jij in de zomer een polsbandje aan doet krijg jij het ook flink warm op die plek hoor. En je lichaam probeert ook niet langs daar alle warmte kwijt te raken.

Maar desondanks prefereer ik toch om een paard zonder halster naar buiten te laten. Met leren halster is ook wel zonde van het halster, want mooier worden ze niet als ze altijd gebruikt worden in de wei :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:35

een touwhalster met een stukje klittenband tussen het lusje waar je hem vastmaakt en het vastmaaktouwtje zelf.
is erg licht, dus alles behalve warm, en door het klittenband kunnen ze loskomen als ze ergens haken ...

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:12

Ik doe ze altijd een leren halster om op de wei :j Nooit last van schuurplekken of iets dergelijks, waar ze met een ander halster wel last van hadden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:17

Ik heb gewoon een katoenen halster voor in de wei. Die dingen zijn niet zo duur, dus als ze kapot gaan is dat ook geen ramp. Geen schuurplekken, wordt niet warm. Prima halster dus. :)

ponieke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:16

voor mij geen mooi leren halster meer !!
2 dagen en dan zijn ze gejat ,nu maar tegenwoordig een simpel halstertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:33

Ik zou ook een simpel halster kopen met een verzachting achter de oren en op de neus!

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:37

Gewoon geen halster om in de wei, te gevaarlijk. En waarom zou je wel een halster om doen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:34

Dat heeft ze verteld dus misschien eerst lezen

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:46

Je kan zo'n breakaway halster bij de Paardendrogist kopen. Ze zijn nu in de aanbieding in de koopjeshoek.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:13

Dank je voor de tip!
Ik ben alleen bang dat het elastiek gaat broeien in de zon...
Ze was erg hoofdschuw toen ik haar kreeg, is nu (bij mij) over dus ik wil niet dat er weer iets bij haar oren gebeurt :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:55

heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan! Hier wisseld het nogal, net wat er ligt. Maar dan hebben ze ook nooit klachten dus vandaar dat ik geen reden heb om dit te veranderen.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:52

Als ik een halster zou moeten, wat ik niet doe. Zou ik voor een veiligheidshalster kiezen deze hebben ze bij de paardendrogist en breekt open dmv een ring achter de oren als ze blijven hangen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:44

Wat denk je van geen halster?

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:54

Scum schreef:

dat is helemaal beter :D

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 18:32

Scum schreef:

De paarden worden bij ons 's ochtends buiten gezet (ivm werk kan ik dat niet zelf doen).
Daarom een halster...(had liever geen halster maar ik wil niet dat zij haar zonder halster buiten zetten, straks gebeurt er iets...).

Maar weet iemand of het veiligheidshalster warm wordt op de neus en achter de oren??

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:52

Ik doe enkel leren halster aan voor wedstrijd.
In de wei lopen ze rond zonder halster en voor thuis gewoon een simpel halster !

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:30

Een leren halster zou ik niet zo snel doen in de wei. Ik denk dat het idd beter is om je paard zonder halster in de wei te zetten.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:52

Als je paard wel een halster om 'moet', dan kan je kiezen voor een fieldsafe halster (Horseware heeft ze ook).
Deze gaan uitelkaar als ze ergens zouden blijven hangen/haken d.m.v. klittenband.

Halster kan ook afgedaan worden als ze in het land staan, dus zonder halster er heen lopen zou niet nodig zijn :)

Een leren halster hoeft niet warmer te zijn dan een donkere nylon, het is maar net wat je zelf prettig vindt..........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:10

Leer gaat broeien en daaronder komen kale plekken. Nooit een leren halster omhouden in de wei.