De handeling die aansingelen heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Re: De handeling die aansingelen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:37

mijn instructeur moest vroeger met een dressuur zadel rijden zonder singel! opstappen met singel en als ze dan zaten ging de singel er af. (dit was met een goed passen dressuur zadel op paarden die ze kende)
maar dan ging het er om of ze stil en in balans zaten!

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:53

Oef, ik voel me nu vreselijk schuldig naar alle paarden die ik gereden heb. Ik singel(de) altijd zo strak mogelijk aan. Echt moeite en krachtsinspanning voor nog net dat eigenlijk onbereikbare gaatje strakker.
Na het lezen van dit topic ga ik dat dus NIET meer doen! Bedankt TS, dat je weer wat paardenleed hebt verminderd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:58

Doe je dat bij je eigen broekriem ook? En je schoenveters, trek je die ook altijd aan tot je je tenen nog nét voelt tintelen? :?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:14

Jep, ik geloof je theorie beslist :j Zafirah is echter ook nogal rond en het zadel dondert ALTIJD naar de zijkant als ik op wil stijgen :') Moet echt iemand tegen hangen, na paar rondjes stappen kan ik hem nog strakker maken. Dus zou wel heel graag willen, maar ik wil ook graag op de rug van mijn paard zitten en niet ergens halverwege de buik hangen :D

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:23

Dit heb ik ook, als ik aansingel dan is het net strak genoeg en zonder kracht gedaan. Met opstappen doe ik dat via een krukje. Normaal moet er dus na een stukje lopen weer aangesingeld worden maar aangezien ze dan altijd protesteerde liet ik dat achterwege. Het zadel past goed en schuift niet.
Na het rijden kan ik er met gemak een hand tussen doen en het zadel ligt nog steeds op dezelfde plaats.
Zelf lijkt het mij ook niet prettig zitten met zo'n enorm strak aangesnoerde singel en snap ik ook sommige ruiters niet die de singel zo strak doen dat ze het paard bijna door midden snoeren.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of het bij jullie om merries of ruinen gaat, bij mij gaat het om een merrie.
Mijn vorige paard was een ruin en daar kon het niet strak genoeg, die gaf er helemaal niet om dat hij zo strak aangesingeld werd.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:27

Ik singel meestal niet echt aan. Ik maak 'm vast, in ene op de lengte die ik altijd heb, en dan zit het goed. Er kan een ruime hand tussen dan.
Ik rij boomloos en stap op zonder krukje (pony, merrie). Bij mijn zadel, pony en mijzelf gaat dat prima en zonder schuiven. Blijkbaar passen we goed bij elkaar. In rengalop op het strand heb ik wel eens te horen gehad dat mn singel los hing, zat echt wat ruimte tussen haar buik en de singel. Ik had het niet in de gaten, en het ging prima.
Met springen en cross doe ik 'm wel iets strakker trouwens (1 of 2 gaatjes). Het is een singel met elastiek aan beide kanten maar ik heb er ook een zonder elastiek. Beiden prima. Ik heb ook een neopreen (zonder elastiek), en die glijdt wel enorm, dan hang ik na een hindernis meteen aan de zijkant (singel strakker dan normaal). Bij mij is het dus meer een kwestie van het materiaal van de singel dan van hoe strak ie zit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:29

Bij mij gaat het ook om een merrie en ik stap ook altijd op met een krukje :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:34

Saars schreef:
Nou, ik kan dat zeeeker volgen. Mijn paard kijkt altijd nogal boos als de singel nog maar zijn buik raakt, maar ook als ik er met een borstel overheen ga omdat het daar weer es vol poep hangt. Ik singel dan ook heel rustig aan en beloon hem uitbundig.
Maar als ik vergeet aan te singelen zijn er bij mij twee mogelijkheden:
Mijn zadel zakt als ik opstap waardoor ik weer helemaal opnieuw mag beginnen opzadelen want alles ligt overhoop (tot grote 'vreugde' van paardje uiteraard :') )
Of: ik stap veilig op en kom tot de conclusie dat ik het vergeten ben als ik tijdens draf of galop verdacht scheef begin te hangen.

Dus ja, ik zou zeker een alternatief willen door die donderse singel, maar met een tonpony en een hangruiter kom je d'r niet! :D

Mss heeft je paard pijn aan zijn lever.. daar al eens aangedacht?
Jou verhaal is nml zeer bekend bij. Werd op een gegeven moment zo erg dat ik niet eens meer kon aansingelen een been kon geven omdat paardje zo'n pijn had. En de rest maar schreeuwen, schop hem vooruit, ongehoorzaam, tik hem aan!
Nu is dit probleem verholpen en kan ik gewoon aansingelen en been geven.

Om even op jou vraag terug te komen ts.. Ik heb het eigenlijk nooit gemerkt met een strakkere of lossere singel. Ik singel gewoon aan en kan er dan ruim een hand tussen stoppen. Meer aansingelen is ook niet nodig. Zadel ligt zo ontzettend goed op de rug! Stap wel altijd op met krukje.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:36

Ik singel ook niet strak aan vind ik, als ik klaar ben met het rijden kan hij gemakkelijk nog een 1 a 2 gaatje strakker. Wel vind ik dat het ook niet te los ligt want als ik op stap, het is een ruin van 1.84 glijd het zadel zeker niet weg. Onder het rijden is het ook niet storend.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:47

Ik singel niet heel strak aan, heb daardoor ook soms last van een wegschuivend dekje... Heb het wel eens op mijn haflinger gehad dat ik in galop naar de zijkant zakte waardoor het zadel bijna onder haar buik hing :+

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:46

Haha bij jou werkte het niet aansingelen dus positief, ik was het laatst vergeten en doordat mn paardje nog wel eens weg wil schieten zakte het zadel ongeveer ondersteboven (en had hem maar 2 gaatjes losser haha) en kiepte ik eraf...
Mijn paardje wordt ook kwaad van aansingelen enzo, maar helaas het is niet anders dus voor mij geen losse singel haha. (ik singel wel rustig gaatje voor gaatje e.d. om het zo veel mogelijk 'fijn' voor haar te houden..)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:48

het een kan inderdaad het gevolg van het ander zijn, maar ik zou de veiligheid voorop stellen als ik jou was.
Je hebt er niets aan als je aan het eind van een uur fijne training, je paard dan schrikt van iets onnozels en jij dan al scheef hangend op je zadel naast het paard komt hangen......

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:07

Nee precies.. ik heb al wel een Mattes singel gekocht met bont, dat singelt wel makkelijker aan maar ze wordt er momenteel nog niet minder kwaad van haha.
Opzich kan ieder paard natuurlijk een keer schrikken en opzij springen, maar als je dat risico durft te nemen (en dat weet ieder van zn eigen paard het best uiteraard!) en hij loopt veel lekkerder zou ik ook niet aansingelen haha, voor mij gaat dat verhaal dus alleen niet op..

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:11

Britt schreef:
Doe je dat bij je eigen broekriem ook? En je schoenveters, trek je die ook altijd aan tot je je tenen nog nét voelt tintelen? :?

Ja, eigenlijk wel ja. En ik vroeg me dus ook al af waarom ik toch zo snel koude voeten krijg in mijn schoenen. Maar hè zeg, ik zie een fout in, geef het toe en ga het dus anders doen voortaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:25

Ik singel altijd aan tot het niet strakker kan (met mijn babykracht) en een kwartiertje later begint mijn zadel al weer te schuiven en is er nog genoeg ruimte. En dan heb ik eigenlijk weinig steun meer aan mijn zadel. Maar ze heeft ook ronde ribbetjes dus dan wordt het sowieso moeilijker. Ik ben wel altijd bang dat het zadel zo gaat schuiven dat ik haar pijn ga doen!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:20

Als je zadel gaat schuiven zonder dat je de singel aansnoert zijn er een paar mogelijke oorzaken: je zadel past niet, je zit zelf niet in balans, je paard is ongelijk bespierd (trainingsprobleem). Ook wanneer je paard rondgeribt (of dik) is, moet je ook zonder aansnoersingel kunnen rijden, maar dan moet je eigen balans zeer correct zijn. Het zadel glijdt makkelijker bij een rond paard, maar als jij in balans zit kan je zadel niet gaan schuiven.

Ik singel soms op gaatje vier aan, soms op gaatje vijf. Ik bemerk dan geen verschil met het rijden. Ik heb Toch het idee dat de singel vrijwel altijd even strak zit. Ligt het niet aan het moment wanneer je gaat rijden? Als je paard daarvoor een uurtje op de paddock heeft gewandeld is hij misschien iets slanker dan wanneer hij net een flink portie hooi weg heeft gekauwd? Ik heb bij mijn paard meer het idee dat het aan het moment op de dag ligt dan aan het aansingelen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:29

Wat een leuk topic. Ga ik even volgen!

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:14

Ik singel altijd best wel strak aan, het laatste gaatje kost me eigenlijk altijd moeite.
Heb het ook eens zonder geprobeerd, dus dat het me absoluut geen moeite kostte, en toen 'opgestapt'.
Daarmee bedoel ik dat er iemand aan de andere kant moest hangen, en toen hing het zadel nog scheef.
Nou goed, weer recht getrokken, en gaan rijden.
Tijdens het rijden ook geen succes, moest om de 5 minuten terug schuiven om recht te blijven. (Moet er wel bij zeggen dat ik geen ster ruiter ben, mijn balans zal waarschijnlijk wel belabberd zijn.)
Merkte ook geen verschil in hoe ponymerrie liep, geen verbetering of verslechtering.
Dus voortaan blijf ik maar recht zitten, behalve als de eigenaar natuurlijk zegt dat de singel losser moet, dan is het een ander verhaal. ;)

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:32

Hier hetzelfde ondekt. Ik ben nu dus ook een losse singel rijder....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:42

Ik denk dat je dat wel met elkaar in verband kunt stellen, ook afhankelijk uiteraard van wat strak aansingelen is. Voor de 1 is dat vrij los en de ander wil het mega strak, dat ik me serieus afvraag hoe dat paard in hemelsnaam moet ademen.

Je zou je ook kunnen afvragen, past het zadel dan wel? Als het echt zo'n verschil is kan het ook nog zijn dat door strakker aansingelen het zadel net begint knellen. Is de singel eigenlijk wel fijn voor mijn paard of irriteerd het sjabrak?

Ik ben ook niet zo van het strakke aansingelen, ben 1x echt vergeten na te singelen en dat was niet zo'n succes, haha. Ik singel bij mijn paard letterlijk gaatje voor gaatje en aan doe tussendoor andere dingen, dus los is ook echt los(maakt geen contact met de buik), dit omdat mijn paard jaaarenlang(niet alleen door en bij mij) met pijn heeft gelopen en nu dus weer moet leren dat het ook zonder pijn kan. Aansingelen is dan dus iets wat je heel rustig moet doen bij dr anders valt ze alsnog naar je uit. En ik stap altijd op met het hek bij het weiland en heb dus de stijgbeugels niet nodig bij opstappen. Vergeten na te singelen, paard maakt sprong omdat ze schrikt, zadel schuift iets opzij, paard schrikt van zadel en start een rodeo om U tegen te zeggen. Nou toen heb ik me maar laten vallen, opnieuw gezadeld en normaal aangesingeld en verder gereden, haha.
Ik wil wel graag dat de singel netje aansluit om de buik, maar het is het niet zo dat ik met mega veel kracht en moeite aan het aansingelen ben hoor. Of althans niet meer, want heel strak aansingelen heb ik op de manege met de paplepel ingegoten gekregen.

Mijn mening is ook, schuift het zadel? Dan is er iets anders mis, of de ruiter zit scheef of het zadel past niet(meer) of het paard is niet voldoende rechtgericht ed.
Met buitenrijden/springen doe ik de singel ook altijd een gaatje strakker inderdaad uit veiligheid..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:44

Saars schreef:
Nou, ik kan dat zeeeker volgen. Mijn paard kijkt altijd nogal boos als de singel nog maar zijn buik raakt, maar ook als ik er met een borstel overheen ga omdat het daar weer es vol poep hangt. Ik singel dan ook heel rustig aan en beloon hem uitbundig.
Maar als ik vergeet aan te singelen zijn er bij mij twee mogelijkheden:
Mijn zadel zakt als ik opstap waardoor ik weer helemaal opnieuw mag beginnen opzadelen want alles ligt overhoop (tot grote 'vreugde' van paardje uiteraard :') )
Of: ik stap veilig op en kom tot de conclusie dat ik het vergeten ben als ik tijdens draf of galop verdacht scheef begin te hangen.

Dus ja, ik zou zeker een alternatief willen door die donderse singel, maar met een tonpony en een hangruiter kom je d'r niet! :D

Hoogstwaarschijnlijk speelt hier meer. Zadel/singel/ruiter past niet, paard heeft last van rug/buik/organen of er is iets anders. Ik zou hier eens goed naar laten kijken en dan je paard weer opnieuw leren dat aansingelen en rijden ook leuk is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:45

Goh wat een bijzondere theorie, ik heb daar nooit zo bij stilgestaan. Ik deed hem altijd "gezond" strak zodat het zadel niet ging schuiven en er geen hand meer tussen kon. Maar ik denk -na het lezen van deze ervaringen- dat ik het eens ga checken met een gaatje losser. Eerst maar eens zien of alles dan nog op de plek blijft liggen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:47

ijssnuiver schreef:
Mijn mening is ook, schuift het zadel? Dan is er iets anders mis, of de ruiter zit scheef of het zadel past niet(meer) of het paard is niet voldoende rechtgericht ed.
Met buitenrijden/springen doe ik de singel ook altijd een gaatje strakker inderdaad uit veiligheid..

Maar het is niet echt veilig, als het paard schrikt of begint te bokken, ben je zo uit balans en heb je dus grote kans ondanks dat het zadel past dat je naast je paard komt te hangen. Zeker als je nog een rond geribd paard hebt dan gebeurt dat nu eenmaal makkelijker als een paard wat een hoge schoft heeft en dus enigszins helpt het op de plaats te houden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:50

Tigra_ schreef:
ijssnuiver schreef:

Maar het is niet echt veilig, als het paard schrikt of begint te bokken, ben je zo uit balans en heb je dus grote kans ondanks dat het zadel past dat je naast je paard komt te hangen. Zeker als je nog een rond geribd paard hebt dan gebeurt dat nu eenmaal makkelijker als een paard wat een hoge schoft heeft en dus enigszins helpt het op de plaats te houden.

De singel hoeft ook niet los van de buik te hangen, maar wel gewoon aangesloten uiteraard op een veilige spanning ivm bok/schrikreacties ed. Zoals ik in mijn post ook aangaf heb ik ook ervaren wat er gebeurd als je echt niet naasingeld.
Aan de andere kant, ik heb ook eens op een vrij brede tinker gereden die niet aangesingeld was. ik werkte destijds op manege en begleide buitenritten, dus het kwam wel eens voor dat de begeleiders elkaars paarden klaar zette zodat het allemaal mooi uitkwam met de ritten. En ik was iemand die altijd(!!) de singel checkte als iemand anders had gezadeld, maar toen dus niet. Kwam er pas bij thuiskomst achter, haha.

Edit: ik bedoel ook schuiven als in scheef gaan liggen/naar voren/achter liggen tijdens normaal gebruik. Tijdens bokken oid vind ik dat nog anders.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:19

Bij mn vorige paard had ik de singel ook niet heel strak, maar bij mn huidige paard wel. Die draait nl vliegensvlug om en ja ik wil geen ongelukken ;) Als ie wat stabieler/ rustiger wordt gaat de singel 1 gaatje losser :j

Ik heb ook een paard gereden waar de eigenaar voor 1 keer had opgezadeld, ik was opgestapt zonder te kijken verder, en t beestje wou geen stap zetten. Singel zat 3(!) gaatjes strakker dan ik normaal had

Dus ja ik geloof echt dat ie niet tè strak moet