Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

spicegirl schreef:het allerbeste drukverdelende materiaal is wolvilt. geen blend,maar echt 100 % wol-vilt.en dan is virgin wool nog het allerbeste !
schapenvacht kan ook, maar een laag wolvilt is het equivalent van 5 schapenvachten.
rendiervel is een velletje, dus verdeeld helemaal geen druk. wel lekker om onder iets anders te doen. een vriendin van mij heeft een pad met rendiervel.
nopreen is het allerslechtste. gel en luchtkussentjes komen op het zelfde neer; waar er druk is, gaat het materiaal juist weg.
neem maar een zakje met vloeibare gel, of met lucht. zet daar eens een glas op. waar het glas staat, raakt het de ondergrond, en het materiaal bulkt op naar de zijkanten..

liljebo schreef:Renens päls är unik, den innehåller 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2. De luftfyllda cellerna i pälsen får skinnet att ligga som en luftkudde mellan hästens rygg och sadeln. Den är även temperatur-reglerande och svettabsorberande och lämpar sig därför i både varmt som kallt klimat. Renskinn klibbar aldrig ihop sig och bildar knölar under sadeln då hästen svettas.
Uitleg over het waarom
vertaling: Rendiervel is uniek omdat het 2000 wolhaar en meer dan 700 met lucht gevulde cellen per m2 bevat. De met lucht gevulde cellen zorgen voor een luchtkussen tussen de rug van het paard en het zadel. Het is tevens temperatuur regulerend en zweet absorberend en derhalve geschikt voor koud en warm klimaat. Rendier vel 'kleeft' iet samen en vormt geen 'bulten onder het zadel als het paard zweet.
Er bestaan onderzoeken in het zweeds. Zal er eens naar zoeken. Barefoot heeft het ook onderzocht, zoals je net las, en kwam tot de conclusie dat rendiervel beter de druk verdeeld dan wol, maar ook veel duurder is. Want dat is een feit. Rendiervel is erg duur.
En ik weet niet wat jij in je handen hebt gehad, maar ik heb er eentje en het voelt enorm 'dik' aan. Je voelt het eerder genoemde ook erg goed en dat is ook de reden waarom het hier in het ijshotel als matras en isolatie wordt gebruikt. Ze worden in lapland ook als onderlaag op hout gebruikt om comfortabele zitplaatsen te kweken. Dat krijg je met een gewoon dun velletje echt niet klaar.