beste drukverdelend materiaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: beste drukverdelend materiaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 07:48

ik weet van schapenvacht dat het geprepareerd wordt, rendiervacht neem ik aan dus ook. als de vacht aan het dier zit is het vettig, zodat het dier waterdicht is en regen niet bij de huid kan komen. eenmaal geprepareerd kan dit wel, het vetlaagje is er dan af.

ook is er een hoop verschil in de vachten, de onderlegger-bontjes die zo populair zijn/ waren voor onder je zadel waren van lamsvel/ schapenvel dat geschoren is. de haren zijn dan nog zo'n 2 á 3 cm lang, en krullerig. een ongeschoren schapenvacht lijkt meer op die van een harige hond. de geschoren vachten lijken meer op sponzen. je kunt ze daar overigens ook prima voor gebruiken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:26

spicegirl, ik weet het niet... ik weet alleen dat er heel veel op de markt is wat niet echt is of niet correct verwerkt.
Verder geeft merrieveulen veel uitleg

Trouwens.. ik was al van het plan om zelf een BBP te maken afgestapt en overweeg een aanpassing van mijn barefoot. Ben er nog niet helemaal aan uit, Heb daarover nog een topic lopen, maar daar komt weinig reactie op.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:23

spicegirl schreef:
het allerbeste drukverdelende materiaal is wolvilt. geen blend,maar echt 100 % wol-vilt.en dan is virgin wool nog het allerbeste !
schapenvacht kan ook, maar een laag wolvilt is het equivalent van 5 schapenvachten.
rendiervel is een velletje, dus verdeeld helemaal geen druk. wel lekker om onder iets anders te doen. een vriendin van mij heeft een pad met rendiervel.
nopreen is het allerslechtste. gel en luchtkussentjes komen op het zelfde neer; waar er druk is, gaat het materiaal juist weg.
neem maar een zakje met vloeibare gel, of met lucht. zet daar eens een glas op. waar het glas staat, raakt het de ondergrond, en het materiaal bulkt op naar de zijkanten..

Ik dacht ook dat de echte vilt beter druk verdeelt dan rendiervel. Ik kan beamen dat rendiervel qua bescherming wel optimaal is . Vooral bij paarden met een teer huidje beschermt rendiervel uitmuntend. Daarom wordt rendiervel ook gebruikt in de endurance en op trektochten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:32

stalgenootje heeft een leuke test gedaan. Zij moest zich op 5-6 verschillende "pads" op de knieën laten vallen en daarna zeggen waarbij ze het minste pijn had opgelopen :D
en dat bleek zo'n gelletje met gaatjes te zijn.
Zelf heb ik echter de ervaring dat een gelpad wel schokken dempt, maar de druk niet verdeeld. In de rensport, waar de "zadeltjes" alleen een soort pommel hebben en dus veel druk op een klein oppervlak geven, wordt dan ook meestal gebruik gemaakt van dikke vilten of schapenvellen (tegenwoordig ook soms westernpads)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:37

Iets wat echt drukverdelend is, is een stof die zich makkelijk kan verplaatsen van 'teveel druk' naar 'te weinig druk'.
Imo is dat een gasvorm óf een vloeistof ;)
Al het andere doet wel iets, maar imo niet voldoende..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:46

vloeistof en gas juist niet.
zet maar eens een glas water op een ballon, of een zakje met vloeistof.
waar veel druk is, is geen vulling meer. dat schiet naar de zijkanten weg..
en dat willen we hier juist niet hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:55

Je moet het natuurlijk wel zodanig vullen dat er geen overdruk en onderdruk ontstaat..
Bovendien moet de buitenkant van een niet-rekbare stof zijn; een ballon blijft rekken tot hij klapt.. :+
Ooit verdiept in het Flair concept?? ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:28

met drukverdeling bedoel je de druk die op één punt komt, neem bijv. een vierkante cm, verdelen over een groot oppervlak. als ik mijn fiets op de standaard zet op het gras/zand, dan gaat deze de grond in. leg ik er een plankje tussen, dan vangt het plankje de puntdruk op en verdeelt deze over een oppervlak dat zo groot is als het plankje zelf. dat is ook wat een goed passende zadelboom doet. de kussens onder een zadel zijn er voor het comfort van het paard, voor een stukje vering etc. etc.

de boom is er echter, om de druk van de ruiter, die zonder zadel maar een klein oppervlak beslaat, gelijkmatig (daarom is een goed passend gevuld zadel ook zo belangrijk!!!) over de paardenrug te verdelen. is een zadel scheef gevuld dan verdeelt de boom de druk nog steeds wel, maar kan de druk ook verplaatst worden naar een bepaald punt, met als gevolg schade aan de zachte weefsels van het paard.

zoals we weten zijn er heel veel soorten bomen, zadels en ook boomloze zadels. in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is boomloos met goede drukverdeling helemaal niet zo nieuw. in Spanje wordt veel gebruik gemaakt van Doma Vaquera zadels, zadels met een V vormige houten 'pommel' voorin, en een C vormige houten boog achterop. verder zit er in deze zadels géén boom. wel zijn ze opgebouwd uit verschillende lagen van diverse materialen, waardoor er toch sprake is van een goede drukverdeling van het ruitergewicht over een zéér groot oppervlak. ook hebben deze zadels de eigenschap om na verloop van tijd zeer sterk aan te passen aan de vorm van het paard, én ruiter. de zadels zijn overtrokken met lamsvacht voor het comfort van de ruiter, en zitten naar mijn mening dan ook heerlijk! de kussens zijn vrij stevig gevuld met wol, en in de basis van zo'n zadel is onder andere stro verwerkt.

maar goed, zoiets moet je eigenlijk zien te krijgen denk ik. wat je zou kunnen doen is een dikke, stugge plaat leer nemen. deze goed natmaken en dan laten drogen op je paard. op die manier maak je een stugge maar niet bewegingsloze mal van de rug van je paard. ik heb zelf ooit iets soortgelijks laten doen met een soort rubbermatje, toen ik een zadel wilde laten aanmeten. de mal heeft de zadelmaker toen gebruikt om op afstand te kunnen zien welke zadels eventueel geschikt zouden kunnen zijn voor mijn paard en welke niet.

maar goed, ik heb dit zelf (nog) niet in de praktijk getest dus geen idee of het gaat werken, maar nee heb je ja kun je krijgen. als je zo'n leren 'plak' dan in je zadel doet wordt het zadel als het ware een beetje voorgevormd.

@ casarell, Flair heb ik in mijn huidige zadel zitten, ik vind het super en mijn paard blijkbaar ook. na een hoop gezeik met zadels zijn we beiden met onze huidige al een paar jaar tevreden. de lucht kan mee verplaatsen met zijn beweging, maar omdat de kussentjes niet rekken kan de lucht niet zó ver weg dat er niks over blijft waar het nodig is. ik ben er dus supertevreden over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:47

ik wilde eigenlijk een soortgelijk topic openen en vond deze.
Hopenlijk mag ik het omhoog schoppen.. O:)

Ik rijd graag lange ritten,van rondom de 25 km met mijn pony.
Nu heb ik altijd gewone dekjes onder mijn zadel(een deuber barock met flexibele boom).
Echter merk ik dat deze toch net niet helemaal lekker blijven liggen tijdens een lange rit.
Nouja op zich blijven ze goed liggen,maar ik vind ze erg dun en zit toch te denke aan iets dat dikker is en meer druk verdeelt.

Zoals rendier,of schaap?
Enige is,dat ik bang ben dat dit veel te warm is,zeker in de zomer??

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:10

liljebo schreef:
Renens päls är unik, den innehåller 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2. De luftfyllda cellerna i pälsen får skinnet att ligga som en luftkudde mellan hästens rygg och sadeln. Den är även temperatur-reglerande och svettabsorberande och lämpar sig därför i både varmt som kallt klimat. Renskinn klibbar aldrig ihop sig och bildar knölar under sadeln då hästen svettas.

Uitleg over het waarom
vertaling: Rendiervel is uniek omdat het 2000 wolhaar en meer dan 700 met lucht gevulde cellen per m2 bevat. De met lucht gevulde cellen zorgen voor een luchtkussen tussen de rug van het paard en het zadel. Het is tevens temperatuur regulerend en zweet absorberend en derhalve geschikt voor koud en warm klimaat. Rendier vel 'kleeft' iet samen en vormt geen 'bulten onder het zadel als het paard zweet.

Er bestaan onderzoeken in het zweeds. Zal er eens naar zoeken. Barefoot heeft het ook onderzocht, zoals je net las, en kwam tot de conclusie dat rendiervel beter de druk verdeeld dan wol, maar ook veel duurder is. Want dat is een feit. Rendiervel is erg duur.

En ik weet niet wat jij in je handen hebt gehad, maar ik heb er eentje en het voelt enorm 'dik' aan. Je voelt het eerder genoemde ook erg goed en dat is ook de reden waarom het hier in het ijshotel als matras en isolatie wordt gebruikt. Ze worden in lapland ook als onderlaag op hout gebruikt om comfortabele zitplaatsen te kweken. Dat krijg je met een gewoon dun velletje echt niet klaar.

rendiervel is het beste materiaal. Op marktplaats zijn de vellen zo te kopen voor een prikkie. Ik heb er zelf ooit eens de onderkant van een dekje mee bekleed. Ik gebruik het ook als schoftbontje bij mijn paard zijn dekens. Ze is daar heel gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:29

ik ben al aan het rondkijken voor rendier maar heb deze maand wat weinig geld.
Wilde dit dan gewoon als dekje gebruiken,ipv een gewoon dekje dus...
wolkant op paard dan toch?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:52

Anoniem schreef:
ik ben al aan het rondkijken voor rendier maar heb deze maand wat weinig geld.
Wilde dit dan gewoon als dekje gebruiken,ipv een gewoon dekje dus...
wolkant op paard dan toch?

yep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:32

hmm,ik lees en hoor wel vaak dat het enorm verhaart...