Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:38

Voor mijn fjord heb ik een prestige top dressage. Heb ook een hoop ellende met zadels gehad. Deze ligt nu eindelijk goed. Voor m'n andere paardje heb ik een mfsc dressuur zadel aangeschaft.
Wat een gezeur hè die zadels?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:39

_Nelleke_ schreef:
Meganyr, een equiflex (= western toch?) is sowieso altijd pas ergens in de 60 cm? Zoveel ruimte heb ik bij lange na niet.

Sizzle, probleem is, rondgeribt, extreem kort (ruimte in cm's weet ik niet uit m'n hoofd maar een 17" is te lang), overbouwd en breed. :)

Massimo en zaldi zijn voor mij beiden voorlopig geen optie, omdat ze niet verstelbaar zijn in breedte. Ik durf daar niet aan, gezien poown 2 maten groeit in de zomer.

Massimo kan wel degelijk 2 boommaten groter of kleiner, maar of om dat 2x per jaar te blijven doen verstandig is qua sterkte boom is de vraag.

Equiflex is een westernboom, maar de kortste ervan zijn 54cm.
_Nelleke_ schreef:
Pillow, wat wilde je precies met je post bereiken?

Pillow geeft de vrij standaard (en misschien helaas wel enige optie) om als er geen zadel op die rug past waar jij in past, paard aangespannen te gaan rijden of daarvoor te verkopen en een paard te kopen waar wel een bij jouw passend zadel op past. Zal ook niet de eerste zadelmaker zijn die dit advies geeft in dit soort gevallen trouwens. Er is helaas een grens aan wat mogelijk is, maar als de maten niet bekend zijn is dat zeker op een forum lastig te zeggen.

_Nelleke_

Re: Hopeloos probleem met zadels. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:40

Pillow, sorry maar voor mij is een pony/paard een dier en geen 'ding' die je maar wegdoet als het even niet goed werkt. Dit is dus voor mij geen optie, maar bedankt voor het meedenken.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:52

Toen ik je topic titel zag was ik meteen nieuwsgierig, omdat 9 van de 10 paarden een probleem hebben met het zadel of nog gaan krijgen. Het is echt heel erg slecht gesteld met de zadels die we op de paarden leggen en net zo slecht als de kennis van de zadelmakers/passers.

De enige waar ik een goed gevoel bij krijg en zelf ook van plan ben heen te gaan is deze zadelpasser met deze zadels: www.equireva.nl en de site expliciet voor de zadels: http://www.equinesaddlery.nl/
Zij heeft én veel verstand van de anatomie van het paard + dat ze ook weet hoe ze die problemen moet behandelen én er is veel kennis van de zadels. Bovendien laten ze zelf zadels bouwen, waardoor er altijd een zadel is die bij jou paard past.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:25

Ik heb laatst iemand met een vergelijkbaar probleem moeten helpen.
Het probleem was een lange ruiter op een zeer korte pony.
De ruiter had een handvol aan wensen (wilde springen, lange buitenritten, dressuur etc etc)
Ik moest haar eerst teleurstellen dat een springzadel dan per definitie uitgesloten is want die zijn altijd langer. Vervolgens vonden we ook geen boom vz zadel en wilde ze mijn hulp niet meer. Nadat de pony van pijn niet meer liep mocht ik terugkomen. Ze heeft nu een startrekk (de allerkortste).
Dit past niet bij haar wensen en eerst was ze er flink pissig om, nu snapt ze inderdaad dat als ze zoveel wensen heeft ze daar het foute paard bijgekocht heeft. Wat dat betreft begrijp ik de ietwat onaardige reactie over het kopen van een andere pony.
Ik kan jouw situatie niet beoordelen, maar het kan geen kwaad om wens en realiteit even goed naast elkaar te zetten. Als ruiter die te groot is voor 17 inch en een pony die te klein is daarvoor dan kom je eigenlijk automatisch op boomloze of lederboom modellen uit. Een extreem korte massimo past waarschijnlijk ook, maar dan zit je achter je kussen en ik heb daar vreselijke drukkingen van gezien.
Ik denk dat je misschien je oplossing kan vinden bij een deuber handelaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:41

Tjeetje ik hoop dat je snel aan een goed en passend zadel komt voor jou en je pony. :(:)
Gelukkig zijn er al enkele tips gegeven.
Ik kan je er helaas niet mee helpen.
Heel veel beterschap voor je pony enne ik zou als ik jou was zou ik er zeker werk van maken tegen de wow zadels.
Succes!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 08:56

Sizzle, ik snap de reactie ook wel hoor, maar in mijn geval betekend dat als er echt niks passends kan komen dat ik zelf ga mennen. Kan ik ook endurance, en dressuur mee rijden :D Maar pony gaat niet weg. Massimo ben ik geen enorme fan van, plus dat deze weer in breedte niet echt verstelbaar zijn, dus dan blijf je een probleem houden. Deuber is inderdaad een goede optie. Daar ga ik zeker naar kijken :)

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:41

massimo is wel degelijk in breedte verstelbaar en je heb ook een uitvoering met franse kussens. mijn haf kan geen 18 inch hebben, heb nu een zit van 18inch en kussen van 17,5 inch

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:01

MarimaCarona schreef:
massimo is wel degelijk in breedte verstelbaar en je heb ook een uitvoering met franse kussens. mijn haf kan geen 18 inch hebben, heb nu een zit van 18inch en kussen van 17,5 inch

Zover ik weet is die wel verstelbaar maar en maar minimaal (1 maat breder en 1 maat smaller) en kan je dat verstellen niet zelf doen.
De Maxima en Quantum zijn traploos van maat 1 tot 5 verstelbaar (en dat zijn echt wel een paar boommaten) en je kan het zelf zonder enig ombouwen of wat dan ook doen, met een imbussleutel ;)

Ik heb naar de Massimo gekeken, maar omdat ik een zadel voor meerdere paarden moest hebben, die van smal tot extra breed gingen, kwam ik met een Massimo niet weg. Voor mij is het dus een Deuber (Maxima) geworden, die kan ik zelf zonder enige moeite op elk paard aanpassen. De mijne is er nog niet, we wachten nog, maar een vriendin van me heeft ook een Maxima genomen en met die heb ik al gereden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:09

startrekk shorty misschien? Ik ken het probleem trouwens... heel erg lastig.

of de sensation? Evt voor ijslandse paarden(die zadels zijn extra kort omdat ijslanders korte rug hebben en vaak volwassen ruiter en niet zelden rond zijn)
http://iceryder.net/sensation.html
Laatst bijgewerkt door liljebo op 20-02-12 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:12

Weet je wat voor onderdelen er in je wow zitten? Het klinkt alsof je wow totaal verkeerd is aangemeten.
Kijk uit met een kort zadel met grotere zitting. Bij een overbouwd paard kan de druk achterin het zadel veel te groot worden.
Startrekk dressuur is een fijn zadel, alleen nog 48 cm lang in 17.5 inch. De kortere versie is nog wel iets korter. Hoeveel centimeter ruimte heb je? Daarnaast vraag ik me af of de breedste 'voorboom' breed genoeg gaat zijn als jouw paard echt zo rondgeribt is als jij zegt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:17

rina schreef:
MarimaCarona schreef:

Zover ik weet is die wel verstelbaar maar en maar minimaal (1 maat breder en 1 maat smaller) en kan je dat verstellen niet zelf doen.
De Maxima en Quantum zijn traploos van maat 1 tot 5 verstelbaar (en dat zijn echt wel een paar boommaten) en je kan het zelf zonder enig ombouwen of wat dan ook doen, met een imbussleutel ;)

Ik heb naar de Massimo gekeken, maar omdat ik een zadel voor meerdere paarden moest hebben, die van smal tot extra breed gingen, kwam ik met een Massimo niet weg. Voor mij is het dus een Deuber (Maxima) geworden, die kan ik zelf zonder enige moeite op elk paard aanpassen. De mijne is er nog niet, we wachten nog, maar een vriendin van me heeft ook een Maxima genomen en met die heb ik al gereden.

2 maten breder of smaller, maar inderdaad wel door de zadelmaker te laten doen.

Lastig probleem TS.
Ik heb zelf ook een haflinger, met een Massimo, maar die ligt ook niet fijn meer.
Na een paar maanden zoeken ben ik nu uitgekomen op de Equine X-treme (MSFC). Dat lag meteen perfect en kan inderdaad gebouwd worden op kortere kussens.

Laat een goede zadelmaker komen. En ja, dat is lastig, want hoe weet je of een zadelmaker goed is?
Ik heb Karin Boer (www.zorzas.nl) laten komen, MSFC geklasseerd. Misschien kan zij je helpen of weet ze iemand in de buurt.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:22

Jeetje Nelleke wat balen zeg!

Welke zadelfitters heb je gehad van wow? (mag ook per pb)

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:36

Je schrijft dat de kent and masters te lang is en dat er aan de wow niks goed was, wat was er dan allemaal fout met de wow? Het lijkt mij erg moeilijk om aan te tonen dat een zadel niet goed is aangemeten, mijn ervaring is namelijk dat mijn eigen paard vaak veranderd, jij geeft aan dat je pony in de zomer zeker twee keer van kopijzer wisselt, dat geeft denk ik al aan dat ook jou pony regelmatig veranderd. Wie heeft de kent and masters aangemeten, want te lang is te lang daar veranderd een paard niet in, dus dat valt wel aan te tonen, lijkt mij. Ik heb zelf ook een wow zadel en mijn paard veranderd echt meerdere keren per jaar, het zadel moet dan weer aangepast worden, zou ik dit niet laten doen dan krijg ik ook problemen als drukkingen e.d. Maar dat is nou juist het voordeel van een wow zadel, dat het aan te passen is. Ben je wel steeds op tijd geweest met controle's en aanpassingen? Ik kan me nml. voorstellen als te lang door rijd met een te smallen of juiste te wijde boom, dat je dan problemen gaat krijgen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:44

Ik heb een Arabier waar geen enkel zadel op past,ronde rug,smalle schouders en een beetje een holle rug met weinig schoft..Uiteinedelijk ben ik na vele zadels ook veel boomloos uitgekomen bij heather moffett en ansur(uit Amerika)..Deze zadels zijn redelijk kort en hebben een hele fijne flexibele pasvorm en zitten niet zo breed,zijn ook de eerste zadels die niet schuiven!

Succes!

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:54

Missschien dat je het in de hoek van zadels voor ijslandse paarden kan zoeken? Ellen Angelino [even op googelen] heeft een eigen ontworpen zadel in haar collectie waarbij je een verstelbaar kopijzer hebt. Wordt helemaal op het paard aangemeten. Of het Ruiz Diaz Tyr zadel. Ook is er een PS zadel die een verstelbaar kopijzer heeft, de PS Vindur of het Karslund S zadel. Alle 2 te vinden op deze site http://www.ijslandersport.nl/zadels/ Succes met je zoektocht!!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:57

2005 schreef:
Weet je wat voor onderdelen er in je wow zitten? Het klinkt alsof je wow totaal verkeerd is aangemeten.
Kijk uit met een kort zadel met grotere zitting. Bij een overbouwd paard kan de druk achterin het zadel veel te groot worden.
Startrekk dressuur is een fijn zadel, alleen nog 48 cm lang in 17.5 inch. De kortere versie is nog wel iets korter. Hoeveel centimeter ruimte heb je? Daarnaast vraag ik me af of de breedste 'voorboom' breed genoeg gaat zijn als jouw paard echt zo rondgeribt is als jij zegt.

Edit, was als pb bedoeld.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:04

Ik heb hetzelfde probleem met mijn haf ik laat nu dezadelmaker komen..hij heeft ook Sommer zadels..verstelbaar en met kortere kussens!!! Dat lijkt me de oplossing!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:04

Marianne, ik heb regelmatig verschillende wow-zadelmakers erbij gehad. Echter heeft nu een niet-wowzadelmaker het zadel meegenomen en uit elkaar gehaald. De harde kern past al niet op 'm (dus de daadwerkelijke flat-Y-bar). Is veel te vlak. Daarnaast is de singelstootbevestiging ook niet goed en de vulling ongelijk. (En dan echt extreem ongelijk, ik praat niet over 1 pufje lucht.) Wat er verder mis is weet ik niet, zadelmaker komt donderdag weer en gaat het me uitleggen. Ze heeft wel aangegeven dat dit zadel nu met geen enkele mogelijkheid passend te krijgen is op poown, en dat ligt niet alleen aan een kopijzer smaller of breder, heb begrepen dat dit echt nooit passend geweest is, ook niet toen het werd aangepast.

De kent&masters heb ik zelf op de gok gekocht om er vervolgens een zadelmaker naar te laten kijken. Dus die koop is m'n eigen 'schuld'.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:07

http://www.zadelatelier.nl zijn erg kundige mensen en weten waar ze mee bezig zijn. Veder hebben ze een eigen zadel merk. Ze maken het de zadel helemaal passend voor jou paard en naar jou wensen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:09

Mariekyy, tnx. Echter, ik heb nu een fijne zadelmaker met wie ik ga kijken naar verschillende opties. Maar ik dacht ik ga zelf ook kijken naar merken waar zij misschien overheen kijkt. :)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:13

Misschien is de kieffer inzel iets? Deze zijn ook geschikt voor korte rug :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:33

Ortho-Flex? Wel lastig verkrijgbaar. Ik ga even zoeken op i-net en eens kijken voor je. Ben al een tijdje uit de zadels omdat ik zelf niet meer rijd.

http://www.ortho-flex.com/Saddles/OrthoflexSaddles.htm

Een hele hoop info en naar mijn idee ook korte modellen. Voordeel van deze zadels vind ik het panelen systeem dat zich continu aanpast aan je paard ipv dat je de kussen moet vullen.
Het nadeel is de verkrijgbaarheid van deze zadels in nederland. Voorheen zat er een dealer in duitsland maar geen idee of dat nog zo is want sinds ik niet meer rijd houd ik mij niet meer bezig met zadels.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 20-02-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marianne5000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:50

_Nelleke_ schreef:
Marianne, ik heb regelmatig verschillende wow-zadelmakers erbij gehad. Echter heeft nu een niet-wowzadelmaker het zadel meegenomen en uit elkaar gehaald. De harde kern past al niet op 'm (dus de daadwerkelijke flat-Y-bar). Is veel te vlak. Daarnaast is de singelstootbevestiging ook niet goed en de vulling ongelijk. (En dan echt extreem ongelijk, ik praat niet over 1 pufje lucht.) Wat er verder mis is weet ik niet, zadelmaker komt donderdag weer en gaat het me uitleggen. Ze heeft wel aangegeven dat dit zadel nu met geen enkele mogelijkheid passend te krijgen is op poown, en dat ligt niet alleen aan een kopijzer smaller of breder, heb begrepen dat dit echt nooit passend geweest is, ook niet toen het werd aangepast.

De kent&masters heb ik zelf op de gok gekocht om er vervolgens een zadelmaker naar te laten kijken. Dus die koop is m'n eigen 'schuld'.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een niet wow dealer naar een wow zadel laat kijken, ik heb nml. van mijn wow dealer begrepen dat een wow zadel een totaal ander concept is in vergelijking tot een regulier zadel, en dat je daar als niet wow dealer eigenlijk geen oordeel over kan geven. Mijn wow dealer vertelde oa aan mij dat ze, toen ze nog geen wow dealer was, echt niet kon beoordelen of een wow zadel passend te maken was. Als ik bovenstaand lees, dan denk ik goh singelsysteem is niet goed, dat kan toch aangepast worden bij? Lucht extreem ongelijk, is er dan geen airbag lek? en anders kan de lucht toch aangepast worden. Flat y bar niet passend, dan zou ik overwegen om een curved y bar aan te schaffen altijd voordeliger dan een nieuw ander zadel. Ik zou je echt aan raden om je wow na te laten kijken door een wow dealer, dan weet je waar je aan toe bent en welke onderdelen er eventueel vervangen moeten worden. Nu heb je een kent and masters gekocht op de gok en een zadel maker laten komen die in feite niks kan aan passen aan de wow, dat kost toch ook geld, dit had je dan toch beter in de wow kunnen investeren.