janouk schreef:Een liverpoolstang is niet geschikt voor een rij hoofdstel. Het bit is zwaarder en vraagt om een goed kopstuk/bakstukken.
Iedereen die hier gaat mennen bij ons, krijgt eerst de liverpoolstang op zijn scheenbeen gelegd, kettinkje vast doen en dan heel heel heel voorzichtig druk zetten op de scharen (teugels).
Je voelt dan de druk van het bit op je scheenbeen.
Als jong meisje heb ik zo ook les gehad; als je dit een keer gevoeld heb, haal je het wel uit je hoofd om ooit een ruk aan de teugels/leidsels te geven.
Inderdaad en denk dat er een heleboel menners zijn die dat eens even een keer moeten doen.
Af en toe vraag ik me af of de menners bij ons tuigpaardenrubrieken niet de verkeerde sport gekozen hebben, die hadden beter de sportschool op kunnen zoeken om hun spierballen te trainen in plaats van er een paard voor te gebruiken.
Ben aan het trainen met een paard wat tijden lang op kracht en druk gereden is en af en toe als hij het aanpakt moet ik 2 voeten schrap zetten in de kar, dat heeft toch totaal niets meer met het mennen van een paard te maken.
Weet niet hoe dat bij jullie menners er aan toe gaat maar vind het bij ons soms gewoon triest om te zien.