menbit ook om te rijden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:50

Kyaral schreef:
de teugel vastmaken aan het ronde gedeelte bovenaan het bit, de teugel zit dan bijna op gelijke hoogte van de stang waardoor de hefboomwerking minimaal is. evt. zou je ook de riempjes kunnen gebruiken die tegenwoordig voor de passoa of pelhalmgebruikt worden.

Ik snap je niet. Er zit geen rondje aan het bit

Billy

Re: menbit ook om te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 03:54

Tuurlijk wel, gewoon de bitring

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:04

Een liverpoolstang is niet geschikt voor een rij hoofdstel. Het bit is zwaarder en vraagt om een goed kopstuk/bakstukken.

Iedereen die hier gaat mennen bij ons, krijgt eerst de liverpoolstang op zijn scheenbeen gelegd, kettinkje vast doen en dan heel heel heel voorzichtig druk zetten op de scharen (teugels).
Je voelt dan de druk van het bit op je scheenbeen.

Als jong meisje heb ik zo ook les gehad; als je dit een keer gevoeld heb, haal je het wel uit je hoofd om ooit een ruk aan de teugels/leidsels te geven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:20

Citaat:
bij een hefboom werking komt er juist minder druk op de lagen.
Het bit kantelt alsware en brengt meer druk op de bakstukken.

Niet meer tegen de lagen nee, maar wel tegen de tanden of boven lagen!
Als je moet rijden met een hefboomwerking zou ik mezelf eens achter de oren krabben en terug naar grondwerken of kijken of er medisch wat aan de hand is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 09:12

Ok ik snap het wel zo.ongeveer

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:25

janouk schreef:
Een liverpoolstang is niet geschikt voor een rij hoofdstel. Het bit is zwaarder en vraagt om een goed kopstuk/bakstukken.

Iedereen die hier gaat mennen bij ons, krijgt eerst de liverpoolstang op zijn scheenbeen gelegd, kettinkje vast doen en dan heel heel heel voorzichtig druk zetten op de scharen (teugels).
Je voelt dan de druk van het bit op je scheenbeen.

Als jong meisje heb ik zo ook les gehad; als je dit een keer gevoeld heb, haal je het wel uit je hoofd om ooit een ruk aan de teugels/leidsels te geven.

Inderdaad en denk dat er een heleboel menners zijn die dat eens even een keer moeten doen.
Af en toe vraag ik me af of de menners bij ons tuigpaardenrubrieken niet de verkeerde sport gekozen hebben, die hadden beter de sportschool op kunnen zoeken om hun spierballen te trainen in plaats van er een paard voor te gebruiken.
Ben aan het trainen met een paard wat tijden lang op kracht en druk gereden is en af en toe als hij het aanpakt moet ik 2 voeten schrap zetten in de kar, dat heeft toch totaal niets meer met het mennen van een paard te maken.
Weet niet hoe dat bij jullie menners er aan toe gaat maar vind het bij ons soms gewoon triest om te zien.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:27

Ja maar je bent er nu even een ander oinderwerpo van aan het maken:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:43

Als je dat zegt snap je er nog geen hol van....

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:08

Als je dat zegt wijs ik je met mijn vriendelijke vinger naar de deur :wave:

Ik wil rijden met een menbit en ik wil niet mennen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:49

Dan kun je beter stoppen met rijden....
Een menbit is niet gemaakt om te rijden, maar om te mennen. Menbitten zijn gemaakt voor kleine signalen met lange leidsels, niet voor snelle harde signalen met korte teugeltjes...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:30

Het is een optie omdat het paard van mijn vriendin daar word mee gement en als we er een dubbelgebroken watertrensje in doen dan vind hij die niet fijn. Zij is dus ook van plan om bitloos te gaan en rijden en nee ze gaat niet stopen met paardrijden zo gek is ze niet:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:19

Nee, dan maar een menbit erin ten koste van het paard. Ze voelt het zelf immers toch niet

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:28

Je kan wel met een men bitje rijden
Zie het als rijden met stang en trens.
En rij gewoon met zeer ligt contact
Of terwel lange teugel een totaal geen druk

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:36

je kan er ook wel een stuk prikkeldraad in hangen omdat je paard niet luisterd naar het bit....

Je kan alles in de mond van een paard stoppen en er mee gaan rijden maar een menbit heet niet voor niets een menbit!!!!
Net wat Billy ook al zegt, het is gewoon niet geschikt om mee te rijden, zoals wij met de tuigers af en toe eens een zadelrubriekje doen, tja.. maar zo hoort het eigenlijk niet.
Het onderscheid in bitten en hoofdstellen is echt niet voor de flauwekul gemaakt, daarvan afwijken kan wel maar doe dat als je weet waar je mee bezig bent of een enorm ervaren instructeur bij je hebt die zowel weet wat mennen als rijden inhoud. De teugelhulpen via een lijdsel zijn anders dan bij een teugel, niet alleen omdat je een langer eind hebt maar ook omdat ze onder een andere hoek inwerken.
De mondstukken in een pelhalmbit zijn over het algemeen ook anders gebogen als die van een liverpool.
Dat wil niet zeggen dat je er nu maar ff een pelhalm in moet hangen want ook dat zijn geen bitten voor de minder ervaren ruiter.

Over het algemeen telt tijd en geduld het hoogste mee maar het valt op dat menig mens dat tegenwoordig niet meer heeft en dan zomaar wat gaat doen en dan het liefst grijpen ze naar zwaardere hulpmiddelen want een paard die netjes op een trens aan het wennen is maar met zijn kop in de lucht loopt nee dat hoort niet meer want dan kan je niet rijden.......

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:00

Zoals ik al schreef is een menbit ongeschikt om mee te rijden onder het zadel.

Het beste wat je kan doen, is les nemen bij een goede instructeur en met hem/haar de communicatie problemen oplossen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:55

Jaja ok is allemaal goed.ik stop met dit topic