Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:09

Ik gebruik bij mijn paarden de voorste singelstoot niet meer omdat die ervoor zorgt dat de takken van het zadel en de kussens onder je wrong in de spieren worden geperst, met als gevolg pijn en verzet.
Ik heb twee totaal verschillende paarden qua model: een qua bespiering vrij blote volbloed, waarbij het zadel ook altijd naar een kant zakte, en een brede zeer gespierde crusado-andalusier. Mijn volbloed wilde nooit lekker door zijn lijf lopen, was onrustig met zijn hoofd en middengangen waren al helemaal onbespreekbaar totdat we boomloos gingen rijden: ander paard
De anda ging kreupelen en nam aan een kant het bit niet meer aan.
Bij beide paarden lag het zadel volgens de zadelmaker geweldig!
Voor de Anda ben ik op zoek gegaan naar een ander zadel, heb in enkele weken veel zadels getest, en kwam er zo achter dat ze verschikkelijk liep op elk zadel met een modern voorsingelsysteem, en geweldig op zadels die oudere singelsystemen hadden, eigenlijk ongeacht de verdere pasvorm. Ik heb toen bij mijn ruin ook de proef op de som genomen: gereden met de voorste singelstoot los, en ook bij hem was het probleem direct opgelost!
Bij oudere zadels zitten er drie singelstoten waarvan de voorste verder naar achteren ligt dan bij tegenwoordige modellen, daar zit de voorste singelstoot op de takken van je boom. Het zou kunnen dat jouw paard daarom wel goed liep onder dat oudere zadel.
Ik heb zelf ook een Albion SLk en heb daar gewoon een extra singelstoot aan laten zetten op de plaats waar vroeger singelstoten werden gezet. Kostte me 60 euro en het probleem was opgelost. Soms moet de vulling dan ook nog veranderd worden om het zadel weer te stabiliseren, maar in mijn geval was dat niet nodig.
Mijn andere zadel, een Msfc zadel, wordt op dit moment aangepast. Ik weet een ding zeker: voor mijn paarden nooit meer een voorsingelsysteem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:21

Hier nog iemand die zeer goede ervaringen heeft met Erik Daaleman. Heb gelukkig geen problemen gehad bij mijn paard, maar wilde gewoon een mooi op maakt gemaakt zadel en dat is gelukt. Service is ook prima. Ik zou het zeker eens proberen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 08:27

Dianaw: daar moet je ook maar opkomen! Zeker iets om in gedachten te houden :)

Fijn om te horen dat er zoveel goede ervaringen zijn met Daaleman. Ik ga vandaag met mijn zadelmaker bellen, maar als er nu geen betere oplossing komt ga ik zeker voor een second opinion! :j

Dan nog iets anders, mijn zadelmaker is dus van mening dat het scheve in het zadel niet recht te krijgen is door opvulling? Klopt dat?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:32

Dat zou alleen kloppen als je boom scheef is, als een zadel scheef opgevuld is kun je dat natuurlijk corrigeren. Maar als je boom scheef is is je zadel niet meer bruikbaar.

dondeyne

Re: Zadeldrama (scheef zakken)! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 08:34

De boom is niet scheef, alleen de vulling in het zadel :) De zadelmaker zei dat je het nooit helemaal correct kan opvullen, omdat dat ook weer indeukt. Ik vond het zelf ook een beetje een vreemd verhaal..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:36

Wat voor vuling zit erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:42

dondeyne schreef:
Heb ik niet, maar kan ik (morgen) wel maken. Ik weet alleen niet of jullie daar iets aan hebben.. Volgens de MSFC zit/past het zadel zo voor het oog perfect. Pas tijdens het rijden zie je dat het zadel iets scheef zakt, niet altijd even duidelijk. Daarom is er ook niet echt een duidelijke oplossing..

Dan doet die MSFCer het niet goed, want zij checken nl een zadel met rijden...ik denk dat zij het niet echt goed weet te veranderen.

Maar ik vraag mij af in hoeverre jouw paard scheef is en jij scheef zit...want een zadel dat naar 1 kant zakt, kan zijn omdat je paard je op die kant zet....dan zijn ze aan 1 kant dus meer bespierd.

Hoe gaat het zadel liggen als je er een dik chabrak met een dikke bontvulling er onder legt? Dan zou ik gaan werken aan rechtrichten, zorgen dat je paard aan beide zijden zijn achterbenen even ver onder de massa gaat zetten, kijk eens of je ziet dat hij iemand of jouw op 1 kant zet...want uiteindelijk is een vulling van een nieuw zadel zacht en zal het zadel gaan liggen zoals het paard is...

Zijn zijn beide schouders recht, dus niet 1 schouder iets verder naar achteren dan de andere, waardoor je paard toch weer gaat compenseren? Dan gaan ze ook anders lopen als het zadel niet lekker ligt..dat gaat vaak pas na een minuut of 5 a 10 gebeuren...als je gaat draven.

Dit zijn dingen die je MSFCer nl ook moet checken...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:05

Het zadel is ook gecheckt tijdens het rijden :) Toen was inderdaad pas te zien dat het zadel scheef zakt maar het zadel lijkt in stilstand wel goed te liggen om het zo maar te zeggen. De eerste keer is ook niet gezien dat het zadel scheef was, dat is pas de tweede keer geconstateerd. Verder wil ik nogmaals benadrukken dat mijn zadel scheef is geworden, waarschijnlijk in de korte periode dat mijn paard zijn benen anders onderplaatste door een behandeling van de osteo, maar dat dit inmiddels weer over is.

Het zadel zakt niet altijd in dezelfde mate scheef, maar het is wel altijd vanaf het begin. Maar ook de schouders zijn gecontroleerd, dus dat zal het ook niet zijn.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:42

Ik heb zojuist gebeld met de zadelmaker en zij weet eigenlijk niet meer wat ze moet doen. Ik heb voorgesteld het zadel toch te laten opvullen, zodat het in ieder geval weer recht is gezien een scheef zadel nooit goed kan zijn. Ze belt me vanmiddag terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:15

Als je een zadel hebt dat scheef wordt door rijden.. >;) Dan zou ik het zadel maar terug geven en op zoek gaan naar een ander betere kwaliteit zadel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:27

Ik weet niet of daar al naar gekeken is maar het zadel van de oude eigenaar wat verschild dat met jouw zadel?! misschien een andere insteek om alsnog het probleem te kunnen oplossen?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:29

Ik heb ditzelfde gehad :j Ieder zadel leek scheef te trekken :j Ten einde raad naar de zadelmaker gegaan...

Deze heeft zadel helemaal uit elkaar gehaald, de boom helemaal dmv ?fenders? pas gemaakt... Daarbij kwam ook nog, mijn paard heeft één grotere schouder, waardoor hij zelf zijn zadel scheef drukte... Nu met de helemaal pasgemaakte boom, en daarbij de voorste singelstoot op het voorste gat in mijn zadel aan te singelen blijft mijn zadel echt super liggen :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:36

Niet meer laten opvullen, maar een ander zadel gaan zoeken.
En je paard gaan rechtrichten, anders blijf je met scheefgaande zadel kampen.
Je kunt ook op zoek naar een goede zithouding coach AZHC' er, ook zij hebben kleine kennis van zadels, rechtrichten, maar vooral de zit van een ruiter.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:43

ik zou een andere zadelmaker vragen deze weet niet meer wat te doen. dan dus een andere!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:37

Bedankt voor jullie berichtjes! Mijn zadelmaker gaat maandag nog met iemand overleggen en als ze er dan niet uitkomt komt er iemand anders! Voor aanraders in de buurt van Zuid-Limburg houd ik me altijd aanbevolen :j

Alice13, nee, daar is niet naar gekeken. Ik heb dat zadel enkel gehad om even te proberen. Zij hadden dit zadel nodig voor hun jonge paarden, dus ik had niet te optie het uitgebreid te testen of te laten zien. Eventueel wel een oplossing als we er echt niet uitkomen!

Annebe, waarom meteen een ander zadel zoeken? Dit zadel was in eerste instantie goed en het is een ontzettend duur zadel geweest. Daarbij heb ik het al meerdere malen gezegd, maar is het scheef raken goed te verklaren en is mijn paard inmiddels weer 'recht'. Rechtrichten hoort natuurlijk bij onze dagelijkse training, maar is niet nodig in het kader van dit probleem.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:03

ik heb dat probleem met dat scheve zadel ook !
heb van alles laten doen aan mijn zadel, opvullen enz ..
m'n pony'tje wordt heeel chagerijnig als ze een zadel ziet, omdat het ook pijn doet als het zadel scheef ligt.
ik krijg nu een ander zadel, met een bredere boom, zodat de stukken op de schouders ruimer zijn..
omdat we er nu achter zijn gekomen dat ze echt veel last van haar schouders heeft, is er al een dierenarts gekomen, maar die kon niks verhelpen. we hebben nu een soort paardenfluisteraar ( ik noem haar god haaha := ) die heeft medicijnen voor veroontje gemaakt, in een potje met allemaal lettertjes erop die ik niet kan lezen !! :+ ik heb trouwens wel veel vertrouwen in haar, want ze heeft al 2 hopeloze paardjes bij ons op stal geholpen, en die huppelen nu nog steeds vrolijk door de wei :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:19

Veelal wordt er veel te snel geroepen scheef zadel..kussens scheefgezakt.
Vandaar dat het zo belangrijk is als ruiter om je bewust te zijn, of je paard of jijzelf scheef zit en daardoor dit ontstaat.
Een scheefzakkend zadel is altijd door ruiter /paard of de combinatie van de 2
De kussens onder een zadel is van leer, vaak gevuld met wol
Leer is een natuurproduct wat werkt en dus enigszins kan rekken of inzakken.
daar kan geeneen zadel iets aan doen. Wel de ruiter met het paard samen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:51

Citaat:
Annebe, waarom meteen een ander zadel zoeken? Dit zadel was in eerste instantie goed en het is een ontzettend duur zadel geweest. Daarbij heb ik het al meerdere malen gezegd, maar is het scheef raken goed te verklaren en is mijn paard inmiddels weer 'recht'. Rechtrichten hoort natuurlijk bij onze dagelijkse training, maar is niet nodig in het kader van dit probleem.

Sorry, ik begreep uit je verhaal dat je het zadel als eens had laten opvullen. En als zo'n zadel dan nogmaals uitzakt, dan zou ik op zoek gaan naar een ander zadel.
En omdat het duur is, hoeft het niet persee goed te zijn.
Wij hebben hier een Daaleman zadel met verende boom uit lekaar gehaald, maar foei wat zat dat ding eng in elkaar!

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:00

een zadelmaker doet wonderen!! ze kunnen bijna alles veranderen aan een zadel. meestal ben je voor een 100 euro helemaal klaar en heb je er jarenlang plezier van.
meestal werkt een bontje eronder ook al wel een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:27

annebe schreef:
Citaat:

Sorry, ik begreep uit je verhaal dat je het zadel als eens had laten opvullen. En als zo'n zadel dan nogmaals uitzakt, dan zou ik op zoek gaan naar een ander zadel.
En omdat het duur is, hoeft het niet persee goed te zijn.
Wij hebben hier een Daaleman zadel met verende boom uit lekaar gehaald, maar foei wat zat dat ding eng in elkaar!

Ben heel erg benieuwd naar je onderbouwing over het in elkaar zitten van de Daaleman.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:50

Nombrado, ik zou graag eerst willen dat je mijn verhaal leest voordat je post.

Annebe, bedankt voor je reactie :) Als het al eerder opgevuld was, begrijp ik je. En je hebt gelijk dat duur niet goed hoeft te zijn, maar het is natuurlijk wel een drempel om weer een nieuw zadel te kopen. Ik heb veel over voor mijn paard, maar op een gegeven moment houdt het op qua geld..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:10

dondeyne schreef:
Nombrado, ik zou graag eerst willen dat je mijn verhaal leest voordat je post.

..

ik refereer op jou verhaal:
Zadel 2
Uiteindelijk heb ik bij deze firma gekozen voor een Albion SLK, het zadel waar ik lekker op zat en wat volgens de verkoper het best op mijn paard lag. Hiermee liep Giorgio al vrij snel stukken beter. Na enkele maanden begon het zadel echter aan de achterkant scheef te zakken naar rechts. Hierop heb ik de zadelmaker van dat bedrijf (ook mfsc) gevraagd te komen kijken. Die bevestigde dat het zadel scheef zakte, maar kon geen verklaring vinden (paard recht, ik zat recht en ook het zadel leek recht)

Op de foto's op je profiel, kan je zien dat je iets scheef zit, en idd je paard achter iets scheef zijn bekken houd.
1x1 is 2.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:59

Nombrado, Ik vind het erg knap als je dat uit twee van veraf genomen foto's kan halen.. Zoals ik al zei is het bekkenprobleem van mijn paard opgelost en als je zadel scheef ligt is het nogal lastig om recht te zitten.. Bedankt voor je advies en ik wil niet zeggen dat het niet klopt, maar ik vind het niet prettig om een mening te horen aan de hand van een paar oude foto's...
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 22-02-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:10

Het is wel zo dat iedere ruiter wel wegens scheef inknikt.. En dis een scheef zadel veroorzaakt, maar fat zou mi niet zo extreem mogen zijn...

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:14

Dat ben ik ook met je eens PSM :)