Wondjes, aanstrijken, strijklappen etc...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Wondjes, aanstrijken, strijklappen etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 10:10

Zo nou de aangeschafte spullen pastten niet goed hoor! de 3in1 beschermers waren eigenlijk net iets te klein en vielen niet goed over de kogel dus daar had ik niets aan. Heb haar afgetrapte kogelbeschermers maar weer aangedaan want die doen tenminste nog redelijk hun werk.
Ze heeft goed gelopen en zichzelf nie veel aangetikt.
Ik deel de kosten met de eigenaar hoewel de eigenaar de grote dingen voor zijn rekening neemt zoals dierenarts, tuig, dekens etc.
Wondje leek dicht trouwens maar nog wel gevoelig, ik heb er wat wondzalf opgedaan zodat het soepel blijft. Als dat haar nou maar weer gaat groeien dan is ze al weer veel beter beschermd!
Nou ja binnenkort moet ze naar de hoefsmid dan ga ik kijken wat hij kan doen om het aanstrijken te voorkomen.
Dank iedereen voor de adviezen...ga eens op zoek naar fleece bandages..die had ik nog niet geprobeerd!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:11

denk er wel aan veel paarden die enorm strijken/ aantikken lopen over hun tempo. laat hem niet te hard gaan.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:24

FairLady_ schreef:
denk er wel aan veel paarden die enorm strijken/ aantikken lopen over hun tempo. laat hem niet te hard gaan.

Dit is vaak een nog te slappe (friezen) kwaaltje. Die lopen achter dan alsof ze op een evenwichtsbalk lopen, zetten de voeten voor elkaar zeg maar. Dus idd over het tempo is niet goed, al denk ik dat de schade aangericht word in galop. Dit is mij ervaring tenminste en het is niet altijd makkelijk om een jonge fries te verzamelen in de galop.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:33

Nou zeker niet! Galop lukt wel en ze springt heel netjes aan maar als het aan haar ligt gaat het heel snel en ongecontroleerd. Verzamelen probeer ik aan te werken nu maar dat is niet makkelijk. Buiten lijkt ze haar benen gewoon beter neer te zetten. Ze is dan vaak allerter, iets te allert soms en dan gaat ze op zo'n manier lopen dat ze niet meer aantikt. Ze is dan heel fris en ze gebruikt dan meer kracht en zet vanzelf haar benen beter neer. Ook schrikt ze nog wel eens en dan is ze opeens helemaal niet onhandig meer..Ik dacht ook in het begin dat ze buiten ook zou struikelen enzo maar als ze een flinke galop inzet dan gaat dat keurig netjes, zonder tikken en flink hard ook...
Ik denk hoefsmid en veel naar buiten....

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:34

@TS: Ik heb die ringen ook voor mijn paard gehad maar dat werkte echt super! Geen wondjes meer sinds wij hiermee rijden.
Ik heb ze volgens mij nog thuis liggen. Als je wilt mag je ze proberen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:19

Heb je er een fotootje van? Anders per PB? Ik kon ze namelijk niet vinden bij de paardenwinkel, alleen een hele grote die alleen wordt gebruikt bij transport of zo..
Dank alvast..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:58

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:52

DaphneR93 schreef:
FairLady_ schreef:

Dit is vaak een nog te slappe (friezen) kwaaltje. Die lopen achter dan alsof ze op een evenwichtsbalk lopen, zetten de voeten voor elkaar zeg maar. Dus idd over het tempo is niet goed, al denk ik dat de schade aangericht word in galop. Dit is mij ervaring tenminste en het is niet altijd makkelijk om een jonge fries te verzamelen in de galop.

bethje31 schreef:
Nou zeker niet! Galop lukt wel en ze springt heel netjes aan maar als het aan haar ligt gaat het heel snel en ongecontroleerd. Verzamelen probeer ik aan te werken nu maar dat is niet makkelijk. Buiten lijkt ze haar benen gewoon beter neer te zetten. Ze is dan vaak allerter, iets te allert soms en dan gaat ze op zo'n manier lopen dat ze niet meer aantikt. Ze is dan heel fris en ze gebruikt dan meer kracht en zet vanzelf haar benen beter neer. Ook schrikt ze nog wel eens en dan is ze opeens helemaal niet onhandig meer..Ik dacht ook in het begin dat ze buiten ook zou struikelen enzo maar als ze een flinke galop inzet dan gaat dat keurig netjes, zonder tikken en flink hard ook...
Ik denk hoefsmid en veel naar buiten....

Maar ze zegt toch juist dat het vaak komt door de galop. Als de galop van je fries nog ongecontroleerd is en snel, dan is de kans inderdaad groot dat ze dan juist haar benen voor elkaar neerzet en daarbij zichzelf verwond.
Het lijkt me wel dat je toch meer wil dan alleen buiten kunnen rijden met het paard, maar dat is een interpretatie...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:50

Ik bedoelde met "nou zeker niet", dat het inderdaad heel lastig om haar netjes te verzamelen in galop en dat het daardoor nogal eens ongecontroleerd gaat waardoor ze zichzelf aantikt. Ik denk zeker dat het komt omdat ze nog sterker moet worden in haar achterbenen. Andere jonge paarden (niet friezen) op de manege hebben dit probleem niet. Ik denk dat ze er buiten minder last van heeft omdat ze dan wat frisser is en het ook gewoon rechte paden zijn. Dat is makkelijker voor haar.
Ben aan het verzamelen aan het werken. Vandaag komt ook de smid trouwens...die gaat even kijken wat hij kan doen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:29

Ben benieuwd TS,mijn smid heeft de ijzers er onderuit gehaald en toen verwonde ze zichzelf niet meer. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Buiten zijn ze idd wat alerter dat scheelt idd!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:17

Smid heeft naar haar gekeken en hij was eigenlijk wel tevreden over haar beenstand. Ik heb alle rommel die ik had gekocht en niet pastte ingeruild tegen goede kogelbeschermers van Eskadron. Zijn wel wat duurder maar volgens mij zitten ze goed. Dit weekend lekker buitengereden met haar. Ik kon horen dat de beschermers tegen elkaar tikten soms in draf maar ik galop hoorde ik niets. Ze liep verder heel goed. Vanavond dressuurles dus ik ben benieuwd. Smid denkt ook dat het moet verbeteren als haar achterbenen sterker worden want hij vond haar beenstand verder goed. Dus investeren in duurdere beenbescherming totdat haar benen sterker zijn. Ijzers eraf achter zou natuurlijk het beste zijn maar haar voeten gaan dan heel hard slijten en ik wil zeker lekker met haar blijven buiten rijden omdat dat nu het beste voor haar is. Stappen op het harde is ook weer goed voor haar benen dus ja het is een beetje afwegen wat nu het meest practisch is en dat zijn dus dure beschermers...

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:24

Top! Dan zal het vanzelf minder worden. Let wel even op buiten af en toe of ze nog goed zitten. Ik heb 1x gehad dat ze hem naar beneden getrapt had (paard liep toen al M hoor dus zo slap was ze niet) maar was nogal omstuimig in het bos geweest. De beschermer zat toen onder der kogel zeg maar en daar had ze weer een wondje van. Ik heb ook het idee dat als je ermee door het water rijdt of als ze nat worden ze makkelijker afzakken.