Stijgbeugels weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Stijgbeugels weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:59

Barebackpads zijn over het algemeen niet gemaakt om met beugels te rijden. En dan bedoel ik niet dat er geen ophanging aan zit (helaas vaak wel). Maar juist dat er geen systeem in zit om de druk van beugels te kunnen verdelen. Kan tot flinke drukkingen leiden bij het paard.

Misschien zijn BBP's met een steviger voor- en achterstukje wat voor je, of je kijkt eens naar boomloze zadels. Op een Barefoot (zeker de Cheyenne) zit je ook heel fijn 'in' het paard, je voelt veel meer als met een traditioneel zadel. Deze zadels zijn wel geschikt voor beugels, al blijft het belangrijk op een juiste manier daar mee om te gaan.
Als in: Niet te hoog opstaan vanuit het zadel en je bovenbeenspieren gebruiken. Maar eigenlijk geldt dat niet alleen voor boomloze zadels, juist ook voor zadels met boom. Ploffende ruiters kunnen nooit goed zijn.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:01

Dat zou ik niet doen dan is een zadel beter en anders een boomloos zadel. Bij een bbp schijnt het dat de druk door de beugels te gebruiken slecht word verdeeld over rug van paard!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:01

In ieder geval niet met beugels!!! Heel slecht idee. Een barebackpad schuift alle kanten op als je daar druk op zet... met een beetje pech hangt je bbp dan aan de zijkant met jou eraan terwijl je pony vrolijk verder rent. Verder weet ik niet zoveel over barebackpads, volgens mij zijn die fijner dan helemaal zonder zadel omdat de je dan niet tegen die glijdende vacht hoeft te vechten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:03

mijn beugels zitten vast met een reep klitteband.
heel handig :)

beugels aan een bbp is vragen om puntdruk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:04

Bedankt voor de tips!!

Duidelijjk; geen pad met beugels....

dit had ik meer bedacht omdat ik met pad alleen niet naar het bos ga, dan liever met zadel en die moet evengoed worden nagekeken.

een pad gaat er zeker komen, dit om beter te leren zitten zonder zadel... nu doe ik dat dus met dekje+dekensingel, maar is niet echt ideaal

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:09

nee dat is zeker niet ideaal, mijne heeft was niet duur hoor, ik had m in eerste instantie aangeschafd voor verzorgpaardje. mijne is dan ook niet van lamswol enz hoor maar zit evengoed heerlijk..
Ik reed er op mijn vroegere verzorgpaard altijd mee in de duinen en bos, eigenlijk meteen al.. Maargoed die paardjes waren alleen bos en duinen gewend dus scheelt. En geen rustige ritjes hoor, gewoon actief in draf en galop en moet zeggen na paar keer ging al veel beter!! leer er veel van

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:11

Dex2010 schreef:
nee dat is zeker niet ideaal, mijne heeft was niet duur hoor, ik had m in eerste instantie aangeschafd voor verzorgpaardje. mijne is dan ook niet van lamswol enz hoor maar zit evengoed heerlijk..
Ik reed er op mijn vroegere verzorgpaard altijd mee in de duinen en bos, eigenlijk meteen al.. Maargoed die paardjes waren alleen bos en duinen gewend dus scheelt. En geen rustige ritjes hoor, gewoon actief in draf en galop en moet zeggen na paar keer ging al veel beter!! leer er veel van

en wat voor 1 heb jij?

(eventueel een foto op je paard, per pb :o )

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:13

je kan ook een wollen deken opvouwen ipv een dekje.
zit net wat zachter :)

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:14

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ackpad.htm
deze heb k, ik heb net op gereden en zal idd wel even foto maken dat ie op mijn paard ligt, waarschijnlijk woensdag word dat..
Hij past eigenlijk op alle "modellen" paarden, ik heb m op super brede haflingers gehad en nu op mijn paard van 1.63

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:21

Dex2010 schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ackpad.htm
deze heb k, ik heb net op gereden en zal idd wel even foto maken dat ie op mijn paard ligt, waarschijnlijk woensdag word dat..
Hij past eigenlijk op alle "modellen" paarden, ik heb m op super brede haflingers gehad en nu op mijn paard van 1.63

Dank je wel

ik zou er inderdaad graag een foto van zien, hoewel ik denk dat een pad met iets meer "zit" voor mij beter is

nu een hele domme vraag (heb er dus echt geeeen ervaring mee) worden er speciale singels bij geleverd of kunnen andere type singels ook aan die barebackpads? :o

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:22

zo'n pad als die van hoefnatuurlijk schijnt juist niet zo best te zijn, ivm er en band over de rug loopt en de druk dus niet verdeeld word.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:23

aan die pad zoals die van FRA kan gewoon een dressuursingel

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:23

Bij mijne zit een singel, en meestal zitten die geloof ik er ook bij.
Mijn singel heeft 1 gaatje zeg maar, het is bij de bbp ook niet de bedoeling de singel strak te doen. zelf heb k m losjes om zijn buik, ik kan er vingers tussen doen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:25

barbar schreef:

de pad die jij hebt, de dardo, heeft die wel iets meet "zit", zo lijkt het namelijk wel op de foto?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:26

barbar schreef:
zo'n pad als die van hoefnatuurlijk schijnt juist niet zo best te zijn, ivm er en band over de rug loopt en de druk dus niet verdeeld word.

dat lijkt mij ook, aangezien de pad strak over de rug loopt en de andere pads die ik in mijn eigen topic heb geplaatst lijken meer druk verdeling te hebben dmv de kussens

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:33

Lotus83 schreef:
barbar schreef:

de pad die jij hebt, de dardo, heeft die wel iets meet "zit", zo lijkt het namelijk wel op de foto?

is ook zo, de middelste zone is net iets dunner dan de voor en achtekant.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:36

Omdat het er op de foto's allemaal zo moi uitziet wil ik ook aan jou om een foto vragen van de pad op je paard.....

dan krijg ik en beter beeld

klopt het dat de pads universeel zijn kwa maat?

het gaat bij mij om een new forest van 1.45, die inmiddels (gelukkig) kwa bouw een stuk is opgeknapt kwa minder vet en meer bespiering....

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:36

Kan kloppen hoor! mijne is idd niet heel dik en drukverdelend naar mijn idee. ik rijd er dan nu ook niet lang op. Voorheen reed ik dan zonder zadel zo op het paard, en dus was deze al een verademing.. haha
Maar idd is een stevigere enz miss beter voor jou en paard! Ik kijk namelijk ook rond... heb er een van 300 gezien beetje duur vind k zelf. ik moet namelijk van fysio een andere ivm rugklachten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:38

Dex2010 schreef:
Kan kloppen hoor! mijne is idd niet heel dik en drukverdelend naar mijn idee. ik rijd er dan nu ook niet lang op. Voorheen reed ik dan zonder zadel zo op het paard, en dus was deze al een verademing.. haha
Maar idd is een stevigere enz miss beter voor jou en paard! Ik kijk namelijk ook rond... heb er een van 300 gezien beetje duur vind k zelf. ik moet namelijk van fysio een andere ivm rugklachten

leuk om te lezen, ik loop ook bij de fysio en die wil dat ik het liefst 5 dagen per week zonder zadel ga rijden ivm met een goede rechte en ontspannen houding......

nu rij ik nog maar af en toe zonder zadel, maar dit is een goede stimulans om ermee door te gaan, paardje reageert veel beter dus ik zeg Win-Win situatie ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:40

En dan nog zo'n blonde vraag

ik heb her en der gelezen dat je ook een gewoon dekje eronder kan leggen?
dit lijkt mij niet ideaal, maar weten jullie daar meer van?

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:42

nog nooit gehoord en gezien eigenlijk, ik zou het niet doen...tenminste onder mijne niet omdat zelf soort van dekje is.. de dikkere....????

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:44

Dex2010 schreef:
nog nooit gehoord en gezien eigenlijk, ik zou het niet doen...tenminste onder mijne niet omdat zelf soort van dekje is.. de dikkere....????

het lijkt mij ook niet, maar ik had het gelezen (via de zoekfunctie) dat dat soms gebeurt omdat sommige pads een anti-slip onderlaag hebben en dat ligt niet fijn op de rug

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:47

Ik weet wel dat sommige idd (licht aan soort stof enz aan onderkant) schuurplekker kunnen veroorzaken en of witte haren.. die ik nu heb heeft dat niet gelukkig

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:48

pff, dit wordt nog wat om een goede keuze te maken 8)7

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:56

de FRA en de barefoot hebben trouwens wel een antislip onderkant, maar ik merk daar geen nadelen van.
van de barefoot weet ik het niet maar de FRA dardo is idd maar in een maat en past imo het beste op een grote pony of klein paard, op een pony van 1.45m past hij volgens mij prima, de markus is dacht ik in 3 maten te koop.
verder ben ik een echte digibeet en het lukt mij niet om foto's te platsen :o
en zoals ik eerder schreef heb ik mij bbp ook aangschaft omdat ik rugpatient ben.