Wondjes van de sporen...nu een oplossing

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:28

s6801881 schreef:
UMayDream schreef:
Als iedereen nu weer eens zo ging rijden, paard en ruiter beschermd tegen elkaar :')

http://www.google.nl/imgres?q=ridder+mi ... 29,r:4,s:0

:') Zie je me al rijden in de dressuurring? :=

Ja hoor :j Enige puntje is dan dat degene die je proef voor moet lezen wat harder moet schreeuwen, denk dat al dat metaal nogal rammelt.. :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:29

He, gelukkig.. Nou kan ik eindelijk weer sporen dragen zonder dat ik excuses moet verzinnen voor de opgelopen wondjes *\o/* .

Maar, het moet toch serieus niet gekker worden, bitbeschermers, sporenbeschermers en ga zo maar door. Wellicht word het eens tijd dat de ruiters eens naar zichzelf gaan kijken, waarom ze die beschermers toch allemaal nodig hebben.

DeniesRos

Re: Wondjes van de sporen...nu een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:37

Nou wie dit verzint heeft....

Maar ik heb om mijn bit heen wel bitringen zitten, maar dit is puur omdat Radar zijn velletjes heel dun zijn...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:38

Haha leuk cadeautje voor sinterklaas (lootjes) op stal! en dan maar hopen dat je diegene trekt met veel spoorgebruik! *\o/*

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:57

Misschien is dit dé oplossing. Doe je niemand pijn mee... En er zitten meer voordelen aan: Nooit meer uitmesten, altijd braaf, geen hoefsmid, nooit meer de dierenarts. Ik zeg: gat in de markt!

Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:04

Zouden ze alleen in het zwart zijn of zou er ook nog een uitvoering komen zodat het bij de setjes past?
Mensen die zoiets gebruiken zouden zich echt moeten schamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:53

Met bitbeschermer bedoelen ze niet de bitringen maar de bitbuddy die als een soort anti knars beugel in de mond van het paard gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:03

Ik heb daar een paar jaar geleden eens iemand mee zien rijden hier in Duitsland. En dat was helaas nodig ook... *prik, prik, prik* Ik heb gevraagd waarom hij dat gebruikte... antwoord: anders krijgt het paard van die enorme plekken, en dat ziet er niet uit op wedstrijd.... Mijn antwoord: mmmm.. oke??... en ben weggelopen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:12

UMayDream schreef:
s6801881 schreef:

:') Zie je me al rijden in de dressuurring? :=

Ja hoor :j Enige puntje is dan dat degene die je proef voor moet lezen wat harder moet schreeuwen, denk dat al dat metaal nogal rammelt.. :')

Wat dacht je van de padding die je onder de helm aan hebt? :+ Je verstaat geen woord van iedereen in een omtrek groter dan 2 meter.

Nou ik wil geen knullige ruiter in een harnas op paard zetten... dan kun je paard alvast klaar maken voor de slacht. ( 't weegt nogal wat :+ )

Alsof zo'n spoorbeschermer zin heeft...
"hmm, hij reageert nu slecht, ach dan doe ik toch scherpere sporen aan? hij heeft toch een spoorbeschermer aan..."

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:18

OMG het moet niet gekker worden :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:32

Naar zoiets ben ik een tijd op zoek geweest.
Mijn arabiertje kreeg kale plekken van de beugels.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:38

DNIEZE schreef:
Maar ik heb om mijn bit heen wel bitringen zitten, maar dit is puur omdat Radar zijn velletjes heel dun zijn...

Dit is precies waarvoor de 'sporenbeschermer' is gemaakt toch? Sommige paarden hebben gewoon een hele gevoelige huid. Ik ken ook een schimmel die van het minste en geringst wondjes krijgt. Dan is dit misschien wel een goed idee.
Wondjes hoeven namelijk niet altijd gelijk aan grof gebruik van de spoor te staan.

Het ziet er inderdaad wel een beetje suf uit. :j

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:41

Maar doe dan gewoon géén sporen om? :?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:44

Dat zou mijn keuze ook zijn, maar bijvoorbeeld bij een springwedstrijd wil je dat je paard heel scherp reageert toch?

Voor recreatief gebruik vind ik een spoorbeschermer onzin, maar als je veel met sport bezig bent is het misschien wel een oplossing.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 15:28

CharlotteMae schreef:
DNIEZE schreef:

Dit is precies waarvoor de 'sporenbeschermer' is gemaakt toch? Sommige paarden hebben gewoon een hele gevoelige huid. Ik ken ook een schimmel die van het minste en geringst wondjes krijgt. Dan is dit misschien wel een goed idee.
Wondjes hoeven namelijk niet altijd gelijk aan grof gebruik van de spoor te staan.

Het ziet er inderdaad wel een beetje suf uit. :j

Als je paard zo gevoelig is dan heb je toch geen sporen nodig. Een paard voelt een vlieg al zitten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:58

het moet echt niet gekker worden.

De bitbuddy snap ik ergens nog wel, die wordt hoofdzakelijk door meerspanrijders gebruikt en met dat 'ding' voorkom je eea aan problemen binnen het span.
Maar een spoorbeschermer omdat je paard zo gevoelig is dat ie anders wondjes krijgt van de sporen? Onzin, juist die paarden zijn super te rijden ZONDER sporen, helaas schijnt het beeld te bestaan dat je vanaf een bepaalde klasse en in bepaalde takken van de sport sporen MOET gebruiken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:15

Heb het eens vluchtig door gekeken en zag eigenlijk niks over sporen? Wel dat het bijv. ook geschikt is voor beginnerspaarden waarvan de ruiter hun been nog niet goed stil kunnen houden.. Dat vind ik dan weer wel een goede toepassing :j

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:37

Ik vind het nog niet eens zo heel gek hoor. Als je het gebruikt omdat je sporen anders te hard aankomen is er inderdaad iets goed mis, maar zoals op de site staat voor bijvoorbeeld beginners die nog veel met hun been schuiven vind ik het best een aardige oplossing. Ook zonder sporen kunnen daar immers wondjes door ontstaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:49

Of als je nog nooit met sporen hebt gereden, is het misschien een soort van oefenbandage. Dat je niet per ongeluk te hard kan aankomen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:33

beetje maf ding zeg, als ie er wondjes van krijgt rij jhe maar zonder, leer je je hulp maar te verfijnen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:35

MiReRe schreef:
Dit lijkt me een welkome toevoeging voor de uitrusting van het gemiddelde manegepaard. Heb echt wel wens de instructeur gewezen op schuurplekken van sporen toen ik aan het zadelen was. Niet door mezelf want ik heb nog nooit van mijn leven met sporen gereden.

Zijn er dan maneges waar er met spoor gereden wordt? Dat wist ik niet eens, iig nooit in de "standaard uitrusting" gezien. Bij mijn manege kom je er dan echt niet op hoor.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:41

Zo raar vind ik dit niet hoor, ik woon in italie en hier wordt dit al een langere tijd gebruikt.
Ik ken paarden die heel snel wondjes krijgen, ook als de sporen op een juiste manier gebruikt worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:47

als je om de juiste reden met spoor gaat rijden, dus hulpen verfijnen dan sla je da bal toch mis als je er een spoorbeschermer tussensteekt, want dat ding"dempt" de inwerking van de spoor. Dus voor mij is het zo'n "nep" hulpmiddel om je geweten te sussen. Want hoogstwaarschijnlijk hebje met dit ding een "scherpere" spoor nodig om hetzelfde effect te krijgen

En voor manege paarden hoeft het helemaal niet nodig te zijn. Iemand die niet met sporen kan rijden, moet ze afdoen simpel.

Alicehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:54

Ik moet het misschien aan aanschaffen, niet voor de sporen maar omdat die zo een gevoelige huid heeft dat het waar je ook maar aankomt gaat openliggen dus gewoon een scoort schaaf wonden! Maar ik weet niet zo echt wat ik moet doen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:58

SaBiNa_S schreef:
EngeltjeS schreef:
Bitbeschermer??? Wat is dat okalweer?

Sporenbeschermer, wat een idee. Zou het ook echt verkopen?

bitbeschermers is dat rubbere rondje om de zijkant van t bit ;)

maar ik vind t echt stom, dan moet je eens even gaan nadenken of je die sporen niet verkeerd gebruikt ofzo. _-:([/quote]

Nee er bestaan serieus dingen om in de mond van je paard te doen zodat het bit minder pijn doet . Heb het ergens gelezen en werd gebruikt bij koetspaarden . Dacht in BIT