wat te doen tegen koud bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Re: wat te doen tegen koud bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:08

mijn pony voelt gewoon als die koud is dan gaat ze gemeen happen richting het bit heb ik hem warm gemaakt is er niets aan de hand !

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:15

Sorry moest er erg om lachen :=
En als je een groen dekje oplegt ipv blauw ,word ze dan ook boos?

Komop zeg,het is geven en nemen. Respect voor mekaar ,maar dit gaat wel erg ver..

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:16

RoyalMemory schreef:
deruijter schreef:
ik heb een paar appelbitjes. die zijn niet zo koud als ijzer.
maar het ijs komt gewoon door het water wat er op zit, dus dat is gewoon
een kwestie van drooghouden! :)

In de mond wordt het toch weer nat, gewoon rijden en niet een probleem van maken. Bij ons hangt het bevroren schuim aan de monden, als ik in mijn sjaal adem raakt die ook bevroren, dat heb je als het vriest

waarom qoute je mijn bericht? :P wat jij zegt heeft toch verder niet veel met mijn bericht te maken haha?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:19

Elin_ schreef:
xEline schreef:
Ik bedoelde inderdaad een appelbitje! ziet er wel interessant uit

Zou ik niet doen;) Is iets heel anders dan gewoon ijzer.

Zou niet voor alleen de temperatuur overstappen.
Die appelbitjes kunnen ook juist wondjes in de mond en brandplekken veroorzaken :)

Gewoon mee naar huis of waterkoker op stal en dan in gekookt water leggen (niet weer te warm in de mond doen := )
Paard is niet van glas ;)

heb geen last van brandplekken of wondjes. Heb ik een keer gehad bij een schimmel bij mij maar toen heb ik zo'n latex
zooi om het bit gedaan. weg wondjes!
heb meerdere appelbitjes, bevallen me allemaal erg goed.
en zijn ook fijn voor paarden met een gevoelige mond! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:21

Dat ligt helemaal aan het paard ;)
Mijne schuimt pas na wat losrijden.
Als je paard direct schuimt ''glijd'' het al een stuk meer. dus minder droog /brandwondjes blijven weg

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:21

Fantastico schreef:
Je kunt ook tijdens het borstelen een sjaal of handdoek om het bit heen wikkelen,
dan kan het bit ondertussen al een beetje opwarmen

Een bit wordt niet uit zichzelf warm als je hem in een sjaal doet hoor. :+
Je kunt het bit ook even in je zak doen maar even tussen je handen houden is wat handiger. :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:24

Elin_ schreef:
Dat ligt helemaal aan het paard ;)
Mijne schuimt pas na wat losrijden.
Als je paard direct schuimt ''glijd'' het al een stuk meer. dus minder droog /brandwondjes blijven weg

nee ik snap dat dit voor elk paard anders is maar mij bevalt het goed!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:40

GamblersCup schreef:
De meeste zadelkamers worden niet verwarmd ;-)

Geheel offtopic:
Ha, eindelijk een luxe gevonden op onze verder zo sobere stal! Onze zadelkamer is wel verwarmd. Dat is nl omdat daar de enige kraan zit die niet wordt afgesloten als het zo vriest, zodat we de drinkbakken kunnen blijven vullen :)
En het is de enige 'binnen' plek die we als pensionklanten hebben, een plek om even op te warmen na een rondje buitenrijden in de kou.

Maar ts, je schrijft dat je het bit onder de warme kraan houdt voor je het in de mond van je pony stopt, dan is het probleem toch opgelost?
Elk materiaal wordt koud met die weer als het op een niet verwarmde plaats wordt weggehangen.
Ik ben zelf gezegend met warme handen, zolang ik druk bezig blijf, dus toen ik nog niet op deze stal met verwarmde zadelkamer stond, wreef ik het bit altijd even lauw tussen mijn handen.
Maar als je warm water hebt, is dat nog gemakkelijker, scheelt koude handen krijgen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:43

Ik gebruik de bitwarmer van Sprenger, (warm me up ) zelfde idee als een handenwarmer van gel die je kan hergebruiken.

Mijn merrie deed echt haar mond niet meer open voor het bit de laatste 2 weken maar mijn spullen hangen
ook wat kouder opgeborgen.

Lijkt me ook wel zo lekker en zo bitwarmer is weinig moeite :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:45

Ik doe het bit altijd ff onder de kraan we hebben lauw/warm water op stal en soms als ik niet op de wasplaats sta hou ik het gewoon minuut of langer ff in me handen ;) Is het ook warm hoor ;)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:53

Elin_ schreef:
Sorry moest er erg om lachen :=
En als je een groen dekje oplegt ipv blauw ,word ze dan ook boos?

Komop zeg,het is geven en nemen. Respect voor mekaar ,maar dit gaat wel erg ver..

ik heb het een beetje verkeerd beschreven, haha ik bedoel gewoon als ik het tegen haar mond aan hou is die koud gaat happen naar het bit en ontwijken is die warm niet. ik bedoel er dus mee dat ze het niet fijn vind. niet dat ze aan voelt of die warm of koud is

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:57

Citaat:
Maar ts, je schrijft dat je het bit onder de warme kraan houdt voor je het in de mond van je pony stopt, dan is het probleem toch opgelost?
Elk materiaal wordt koud met die weer als het op een niet verwarmde plaats wordt weggehangen.
Ik ben zelf gezegend met warme handen, zolang ik druk bezig blijf, dus toen ik nog niet op deze stal met verwarmde zadelkamer stond, wreef ik het bit altijd even lauw tussen mijn handen.
Maar als je warm water hebt, is dat nog gemakkelijker, scheelt koude handen krijgen.

We hebben op stal geen warmekraan ik moet hiervoor dus naar binnentoe, soms zijn ze er niet en dan kan dat dus niet. met me handen opwarmen gaat ook niet lukken want dan worden mijn handen koud en heb niet een al te beste doorbloeding dus voor ze weer warm zijn! ik kan wel kijken of het bit warm word als ik me handschoenen er omheen hou

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:54

Met dit weer moet ik altijd op verplaatsing gaan rijden. Tijdens de autorit naar de manege leg ik het hoofdstel in de auto op de passagiersplaats op de grond en zet de verwarming op "voetenstand". Zo warmt het bit lekker op tijdens het rijden en is het lekker warm als ik het in haar mond steek.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:41

mvdbijl schreef:
Ik gebruik de bitwarmer van Sprenger, (warm me up ) zelfde idee als een handenwarmer van gel die je kan hergebruiken.

Mijn merrie deed echt haar mond niet meer open voor het bit de laatste 2 weken maar mijn spullen hangen
ook wat kouder opgeborgen.

Lijkt me ook wel zo lekker en zo bitwarmer is weinig moeite :D

Bitwarmer? Wat moet ik me hierbij voorstellen?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:44

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:12

Wat een luxe zeg! Een bitwarmer! Nou ik heb zo mijn eigen bitwarmer, mijn handjes. Kost niets :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:01

zo'n handwarmer met zo'n clipje er in er tegenaan met een klittenbandje oid. Voorheen hadden ze die dingen bij de action voor heel weinig, ik weet niet of ze ze nog hebben.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:01

Die dingen verkopen ze heel vaak bij Action/Wibra/Prijsmepper/Big Bazaar voor een euro voor 2 of zo, maar die moet je wel steeds weer koken voor ze weer bruikbaar zijn, zit je daar weer mee...

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:45

Gewoon ouderwets met de handen, ben veel te bang dat er met die andere dingen giftige stoffen vrij komen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:51

watchthesky schreef:
Die dingen verkopen ze heel vaak bij Action/Wibra/Prijsmepper/Big Bazaar voor een euro voor 2 of zo, maar die moet je wel steeds weer koken voor ze weer bruikbaar zijn, zit je daar weer mee...

Ik heb er een stuk of wat dus 1 keer in de paar dagen ff koken.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:14

Heb er zelf geen ervaring mee als je bit koud word. Maar je kan dus tijdens je ne bezig bent een warme sjaal omheen binden en voordat je het bit indoet nog ff warm houden met je handen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:22

Ben benieuwd naar de bitwarmers van sprenger, staan die ergens op een webshop? :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 07:08

http://www.horsemopolitan.com/voor-uw-p ... rmer.html# Is dus hetzelfde idee als die handwarmers
in een topic uit 2004 kwam ik de volgende tip tegen
Margreet schreef:
Wat me nog het makkelijkst lijkt, als je paard onder dek staat tenminste: leg je hoofdstel tussen de deken die je er net afgehaald hebt, dan is de ergste kou er wel af.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:23

S_en_Z schreef:
Vast goed voor zijn lijf al die suiker die jij bij m naar binnen werkt _O-

Die paar dagen dat het echt koud is, zullen die suikerklontjes echt niets uitmaken ;)
Normaal gesproken krijgt hij er altijd 1 voor het bit in gaat, en met erge kou iets meer zodat ze wat meer sabbelen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:50

Ik warm het bit met mijn handen op of ik houd het even onder mijn trui.