Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

doet. Daarom moet je met een stang dus met een bijna losse teugel rijden. 

Jooltje schreef:Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.

Citaat:Like a bit, a hackamore can be gentle or harsh, depending on the hands of the rider. It is a myth that a bit is cruel and a hackamore is gentler. The horse's face is very soft and sensitive with many nerve endings. Misuse of a hackamore can not only cause pain and swelling on the nose and jaw, but improper fitting combined with rough use can cause damage to the cartilage on the horse's nose, or even break the fine bones that protect the nasal passages.
Tessa_1 schreef:Je kunt wel degelijk een paard zijn neus breken met een hackamore.
In dit topic is er bijvoorbeeld iemand die al 2 paarden heeft meegemaakt die dat is aangedaan.. ( [HAR] Wat is er zo slecht aan een hackamore? )
Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet. (En vooral met lange scharen kan je flink kracht zetten, want die vergoten)
^ Dat botje bij de neus is dun, en dus wordt er veel kracht uitgeoefend op een smal punt als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..
Het staat trouwens ook gewoon in de engelse wikipedia: HackamoreCitaat:Like a bit, a hackamore can be gentle or harsh, depending on the hands of the rider. It is a myth that a bit is cruel and a hackamore is gentler. The horse's face is very soft and sensitive with many nerve endings. Misuse of a hackamore can not only cause pain and swelling on the nose and jaw, but improper fitting combined with rough use can cause damage to the cartilage on the horse's nose, or even break the fine bones that protect the nasal passages.
Citaat:Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet.
Citaat:[...] als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..
Tessa_1 schreef:@Duhelo: Ik zeg er ook duidelijk bij dat dat is als je de hack te laag hangt, dus ik snap je opmerking niet helemaal?
Als ik even mezelf mag quoten:Citaat:Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet.Citaat:[...] als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..
En helaas zijn er mensen die zo stom zijn om dat ding te laag te hangen.. de ts vroeg of het waar was dat je z'n neus kon breken met een hack en het antwoord is dus 'ja, als je m verkeerd gebruikt wel'.
Maargoed een scherp bit is in de verkeerde handen ook een martelwerktuig.. als je er netjes mee omgaat op de manier waarop het gebruikt hoort te worden is is het geen probleem.
, mijn excuses!