Hoe scherp is een hackamore nou echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: Hoe scherp is een hackamore nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:43

ik heb alleen ervaring met hack korte scharen en de S-hackamore.

de inwerking is, net als met bit, per paard verschillend.
Als je paard niet ondersteboven is van druk op het neusbeen, en je geen kinketting maar een riempje gebruikt, is de inwerking niet perse scherp te noemen, bij normaal gebruik natuurlijk.

Ook vind ik juist dat de inwerking scherper is wanneer je altijd zonder druk rijd en dan ineens wel aan de teugels komt. Hoewel het oorspronkelijk niet zo bedoeld is, reed ik altijd met aanleuning, en af en toe een ophouding. aanleuning is geen druk. mij is geleerd dat je een kuikentje zou moeten vasthouden (zonder dood te knijpen)

het ene paard geeft duidelijk voorkeur aan bit, de ander vind op de neus fijner.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:47

Ik ben geen wiskundewonder, maar om te kijken naar hoe scherp een optoming inwerkt, kun je een rekensommetje maken. Correct me if I'm wrong. ;)

Om te zeggen hoe 'scherp' iets werkt, kijkt je over het algemeen naar de druk die wordt uitgeoefend per oppervlakteenheid. Bij een hack is dat oppervlak de neus, bij een bit de lagen. Druk = de hoeveelheid kracht (in Newton, N) op een bepaald oppervlak (vierkante meter, m2) = N/m2. Dat kun je dan weer omrekenen naar kilogram (1N = ongeveer 0,1 kg) per cm2: kg/cm2.

Omdat een bit rond is, is het oppervlak waarop het bit contact maakt met het kraakbeen (met een heel dun laagje tandvlees ertussen) maar heel klein, zeg ongeveer 0,5 cm2 aan beide kanten van de mond.
Het hangt verder van het type bit af met hoe weinig kracht je hoeveel pijn kunt doen, en hoeveel kracht op de teugel dus nog acceptabel is.

Bij een trens wordt de kracht op de teugel niet vergroot, dat is ongeveer 1:1. Dus, bij een gewone trens geeft 2 kilo aan de teugel dan 4 kg/cm2 op de lagen.

Een stangbit heeft een hefboomwerking, waardoor de kracht afhankelijk van de lengte van de lengte van die stang zomaar tot 10 keer wordt vergroot. Zelfde voorbeeld: dan is bij 2 kilo aan de teugel 40 kg/cm2 op de kaak. Je voelt wel op je klompen aan dat dat #) doet. Daarom moet je met een stang dus met een bijna losse teugel rijden.

Ook een hackamore heeft een hefboomwerking, maar daarbij zal het contactoppervlak iets groter zijn, omdat hij volledig rondom de neus loopt en dus ook inwerkt bij de kin en niet alleen bovenop de neus. Zeg dat een lederen riem over de neus 1 cm breed is en rondom de neus gaat, dus zo'n 40 cm lang is. Dan geeft een hack dus een contactoppervlak van 40cm2. De scharen zijn juist weer vaak wat langer, dus laten we zeggen dat de kracht met een factor 15 wordt versterkt. Met weer 2 kilo aan de teugel druk van 1,5 kg/cm2 op het neusoppervlak. :)

Een paard kan een vlieg voelen die op z'n huid landt en dat dus al als signaal onderscheiden. Het streven is naar nul, het gewicht van de teugel (waarbij je met een stang of hackamore zelfs een 'negatief' kunt geven). Wat acceptabel is, is wat mij betreft dat wat de pijngrens niet overschrijd. Die drempel ligt héél laag. Ik heb geen idee of daar onderzoek naar is gedaan, maar een halve kilo op het tandvlees lijkt me al heel wat. Voor de neus zal die grens wat hoger liggen, maar met name in de kingroeve is erg gevoelig. Zelfs aangenomen dat je niet van plan bent om daar een ketting te gebruiken maar een lederen riempje, lijkt me één kilo al heel wat (voor een kinriem lijkt die halve kilo me echt al max.). Vergelijk dat eens met het rekenvoorbeeldje.... en je moet daar gewicht van het bit/hack zelf en de teugels nog vanaf halen. Je houdt dan dus niet veel over, als je niet met een zeer zachte hand rijdt, zit je zo over de pijngrens.

Voor mij genoeg reden om liever op een R- gebaseerde sidepull te rijden - daarbij praktisch geen enkel risico om (voor mijn lol) de pijngrens van mijn paard te overschrijden. :)

Ga deze optoming dus niet gebruiken als je een opvoedingsprobleem hebt,l want omdat hij zo scherp is, moet je er dus juist NIET aan hoeven zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:23

De scherpte van een hack valt echt wel mee , als je gewoon fatsoenlijk met je paard omgaat en het dier goed opvoedt dan is een hack ideaal gereedschap :j

Vaak hebben ze op een bit toch al geleerd dat ze er doorheen kunnen drammen , en "voelen" ze het al amper meer als hun ruiter daar met flink wat kracht aan hangt te flossen om het dier af te laten remmen.

In zoverre is een hack dan "scherp".....dat ze dat gevoel nog niet herkennen en nog niet zo'n betonnen neus hebben zoals de mond inmiddels wel is geworden :P

Je kunt met een hack dan ideaal je paard goed fijngevoelig opvoeden....MITS je daarmee dan wel consequent bent :)

Je scheurt sneller de mondhoeken uit met een bit dan dat je de neus breekt met een (goed bevestigde) hack hoor :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:28

Jooltje schreef:
Mijn tinker was met een gewone trens buiten ook altijd erg sterk, dus reed ik haar buiten met een stang. Hackmore ben ik niet zo fan fan, heb weleens gehoord dat je een paard zijn neus kan breken als je er niet goed mee om gaat vandaar dat ik toen gekozen heb voor een stang. Een kikkerbit, werkt bij mij goed.

'Stel je valt en je trekt aan de teugel (als die met stang + ketting rijd... ) breekt je paard zn kin' *penny-voice*

Een hackamore is niet zoooo scherp als iedereen zegt, je kunt je paard er best mee rijden :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:40

Ik heb bij mijn haf een hack met korte schaar geprobeerd met buitenrit. Het was niet bepaald een succes te noemen. Mevrouw vond het ding blijkbaar bijzonder irritant en haar standaardreactie is dan hangen. Volle gewicht erin en kachelen maar. Ik heb verschillende kinriempjes, bontjes en kettinkjes geprobeerd, maar madam vond het helemaal niks. En ik ook niet, want ik kwam met zere armen thuis van buitenrit. Lijkt me toch niet de bedoeling. Voor mijn gevoel is het ding niet heel scherp, maar ook niet erg subtiel. Mijn haf reageerde pas bij hele grote hulpen een beetje en voor de rest hing ze lekker te hangen. Teugels los was kop over de grond en alsnog proberen te hangen.
Ik heb nu een marylot bloem met dubbele teugel. De bovenste teugel werkt alleen op de neus en is (denk ik) vergelijkbaar met een sidepul. De onderste teugel activeert de hefboomwerking en die gebruik ik alleen in geval van nood. Op deze optoming sjokt ze lekker ondspannen rond en kan ik duidelijk en subtiel hulpen geven. Ik had bij de hack het idee dat er nogal wat ruis op de lijn was.

Dat hangen is trouwens iets wat ze vaker doet als iets haar niet aanstaat, en wil dus niet per se iets over de hack zeggen. Ze krijgt het zelfs voor elkaar om in een pessoa te hangen. Heb ik ook nog nooit een ander paard zien doen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:42

Je kunt wel degelijk een paard zijn neus breken met een hackamore.
In dit topic is er bijvoorbeeld iemand die al 2 paarden heeft meegemaakt die dat is aangedaan.. ( [HAR] Wat is er zo slecht aan een hackamore? )

Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet. (En vooral met lange scharen kan je flink kracht zetten, want die vergoten)
Afbeelding
Afbeelding
^ Dat botje bij de neus is dun, en dus wordt er veel kracht uitgeoefend op een smal punt als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..

Het staat trouwens ook gewoon in de engelse wikipedia: Hackamore
Citaat:
Like a bit, a hackamore can be gentle or harsh, depending on the hands of the rider. It is a myth that a bit is cruel and a hackamore is gentler. The horse's face is very soft and sensitive with many nerve endings. Misuse of a hackamore can not only cause pain and swelling on the nose and jaw, but improper fitting combined with rough use can cause damage to the cartilage on the horse's nose, or even break the fine bones that protect the nasal passages.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:33

Tessa_1 schreef:
Je kunt wel degelijk een paard zijn neus breken met een hackamore.
In dit topic is er bijvoorbeeld iemand die al 2 paarden heeft meegemaakt die dat is aangedaan.. ( [HAR] Wat is er zo slecht aan een hackamore? )

Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet. (En vooral met lange scharen kan je flink kracht zetten, want die vergoten)
Afbeelding
Afbeelding
^ Dat botje bij de neus is dun, en dus wordt er veel kracht uitgeoefend op een smal punt als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..

Het staat trouwens ook gewoon in de engelse wikipedia: Hackamore
Citaat:
Like a bit, a hackamore can be gentle or harsh, depending on the hands of the rider. It is a myth that a bit is cruel and a hackamore is gentler. The horse's face is very soft and sensitive with many nerve endings. Misuse of a hackamore can not only cause pain and swelling on the nose and jaw, but improper fitting combined with rough use can cause damage to the cartilage on the horse's nose, or even break the fine bones that protect the nasal passages.

ja, dit is dus in het geval dat je de hack te laag hangt
mits goed bevestigd hangt die gewoon op het harde bot, en niet op het zwevende beentje ...

reneeggens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:53

ik heb nogal een pittige merrie vooral met een buitenrit ze wou altijd maar hard en ze maakte zich altijd sterk in draf en vooral in galop het was zo erg dat ik bijna geen zin meer had om met haar een buitenrit te gaan maken ik heb verschillende soorten bitten geprobeerd en ze bleef maar drammen
dus toen ben ik gaan kijken hoe ze op de hackamore reageerde want die hadden we nog op zolder liggen
nu kan ik je vertellen dat ik nu weer rustig een buitenrit kan maken zonder dat mijn paard zich sterk maakt
en ze begint lekker ontspannen onder me te lopen dus nu kunnen we allebei genieten van een buitenrit
ik wil er wel bij zeggen dat je wel goed moet aanvoelen wat je wel en niet kunt doen

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 02:41

@Duhelo: Ik zeg er ook duidelijk bij dat dat is als je de hack te laag hangt, dus ik snap je opmerking niet helemaal?
Als ik even mezelf mag quoten:
Citaat:
Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet.

Citaat:
[...] als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..

En helaas zijn er mensen die zo stom zijn om dat ding te laag te hangen.. de ts vroeg of het waar was dat je z'n neus kon breken met een hack en het antwoord is dus 'ja, als je m verkeerd gebruikt wel'.
Maargoed een scherp bit is in de verkeerde handen ook een martelwerktuig.. als je er netjes mee omgaat op de manier waarop het gebruikt hoort te worden is is het geen probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:46

Tessa_1 schreef:
@Duhelo: Ik zeg er ook duidelijk bij dat dat is als je de hack te laag hangt, dus ik snap je opmerking niet helemaal?
Als ik even mezelf mag quoten:
Citaat:
Elk paard heeft een 'zwevend neusbeentje' en dat kan breken als je de hackamore te laag hangt en er teveel kracht opzet.

Citaat:
[...] als je de neusriem daaroverheen zou laten lopen..

En helaas zijn er mensen die zo stom zijn om dat ding te laag te hangen.. de ts vroeg of het waar was dat je z'n neus kon breken met een hack en het antwoord is dus 'ja, als je m verkeerd gebruikt wel'.
Maargoed een scherp bit is in de verkeerde handen ook een martelwerktuig.. als je er netjes mee omgaat op de manier waarop het gebruikt hoort te worden is is het geen probleem.

oeps, daar had ik overheen gelezen :+, mijn excuses!