het leed wat zadel heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: het leed wat zadel heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:04

psm dan isa een zaldi ideaal aangezien de kussens aan de onderkant plat zijn en zich aanpassen aan de rug van het paard

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:09

Helaas zijn dat weer zadels waar mijn kont niet inpast ;) maatje 44/46

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:46

sommige modellen zaldi zijn ook te krijgen in een 19 inch....
daar passen je billen wel in denk ik ;-)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:23

Zadels is niet makkelijk.

Het zadel moet inderdaad gewoon goed op de rug van het paard passen, en iedere rug is anders...

Ik kan dan ook moeilijk zeggen dat je een bepaald zadel aan moet schaffen, is echt een kwestie van passen, passen en passen... Als het in stand goed lijkt te liggen: erop en proberen hoe het tijdens het rijden ligt en hoe je er zelf opzit.

Ik ben afgelopen jaar ook bezig geweest. Uiteindelijk bij hipica.nl uitgekomen. Zadelpasser met veel ervaring met barokke paarden. (heeft ook spaanse zadels)

Ik had geen specifieke voorkeur voor Engels, Spaans of nog anders, als het maar goed lag en ik er lekker op/in kon rijden.

Er heeft dan ook van alles op gelegen tijdens het passen...
Uiteindelijk op Engels uitgekomen omdat ik -toen- nog wat zwaarder was, en niet goed in de Spaanse zadels pastte.

Verschillende zadels uit de prijsklasse 1500 +. Overigens vrij duur voor mij, dat had ik niet zo maar even.
Lag allemaal aardig, maar net niet naar mijn zin qua rijden.

Ze had nog 1 wat ander zadel bij zich, een Thorowgood t4 (Endurance zadel, ziet er volledig Engels uit) Vrij goedkoop, nieuw nog geen 500 euro. In eerste instantie dacht ze dat het niet zo zou liggen op mijn paard. Maar ze had het bij zich, dus toch maar even erop gegooid...

Super, lag als een huis, dus erop en proberen. En ik zat als een huis... Kortom, het is het goedkoopste zadel geworden uiteindelijk.

Het is een zadel dat wat korter is op de rug (Hoeft niet speciaal bij mijn paard overigens) met verwisselbare boom. De kussens zijn wat breder, zodat tijdens de lange ritten de druk iets beter over de rug verdeeld wordt.
Het ziet er eigenlijk in eerste instantie heel erg uit als een engels veelzijdigheidszadel. (Zo vind ik het ook zitten) Het heeft dus alleen wat bredere kussens (Maar dat zie je dus niet als het op het paard ligt) en er zitten vrij veel extra ringetjes aan het zadel, om zadeltassen en dat soort dingen eraan te kunnen hangen. Vind ik ideaal, ik wil nogal eens wat langere ritten maken.
Het is een zadel uit de goedkopere prijsklasse, en nooit 100% te vermaken. Om het 100% aan te laten sluiten ligt er een prolite onder, die aan de voorkant iets meer gevuld is dan aan de achterkant.
Deze combinatie werkt echt super bij min paard.

Afgelopen december heb ik zadelcontrole gehad. (Ik reed er toen een half jaar mee) schouders en rug weer opgemeten en in kaart gebracht. Iets meer bespiering maar verder helemaal goed. Het zadel moest in het midden ietsje bijgevuld worden, maar vrij weinig. (Nieuw zadel moet altijd een keer nagevuld worden)
Ik heb absoluut geen gedoe met een paard wat lelijk doet bij aansingelen, of vervelend is met rijden. Niets.
Verder zitten er kuit en kniewrongen op die verplaatsbaar en verwijderbaar zijn. Wat voordelig is, mijn bijrijdster heeft een nogal ander postuur dan ik, en ook zij kan er goed op zitten.

Mijn paardje is een Lusitano van nu 18 jaar, (ik heb hem 3 jaar)
Hij heeft nogal wat ellende gehad met zadels in het verleden, inclusief drukkingen, opengereden schoft etc. (Hij is manegepaard geweest voordat hij van mij was) Hij had de naam dat hij zowat iedereen er af gooide. Geen wonder natuurlijk als rijden zeer doet. Sinds ik hem heb is dit mijn 3e zadel. (Rug is in die 3 jaar nogal veranderd....) De eerste 2 zelf 2e hands gekocht en gepast. De rug was zo aan het veranderen dat het geen enkel nut had om een duur zadel te kopen... Nu is de rug vrij stabiel, en is dit dus -hoop ik- mijn definitieve zadel. Vandaar dat ik dit ook nieuw heb gekocht, en helemaal aan heb laten meten.

Mijn paardje is absoluut niet meer "levensgevaarlijk" of "bokt iedereen eraf" of "zo vals als een knetter"
Sinds ik hem heb heeft hij niet meer gebokt. Ik ben er in die 3 jaar 1 keer afgevallen, en dat was omdat ik een stommiteit uithaalde, en had niets met mijn paard te maken...

Erg lang verhaal geworden zo, maar ik weet dus wat zadelellende is, en dat dingen soms vreemd kunnen lopen...

Ik ben erg blij met mijn -goedkope- zadel dat op mijn paard echt super ligt!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:38

Ik heb vroeger altijd een thorowgood gehad op mjijn kwpner
echt een heerlijk zadel!

hipica.nl ligt hier 213 km vanaf dus denk niet dat ze even hier langskomen hoor :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:41

Lijkt me wat ver inderdaad....

(naar mij was overigens ook 80 kilometer...)

Het ging me er meer om het verhaal te vertellen.... Welke zadelmaker er komt maakt in feite niets uit, als het maar een goede is. En dat je dus soms op iets heel anders uit kunt komen dan dat je denkt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:51

Femke_Tweety schreef:
Lijkt me wat ver inderdaad....

(naar mij was overigens ook 80 kilometer...)

Het ging me er meer om het verhaal te vertellen.... Welke zadelmaker er komt maakt in feite niets uit, als het maar een goede is. En dat je dus soms op iets heel anders uit kunt komen dan dat je denkt.

dat klopt maar zadelmaker nummer 2 had helaas geen goedkopere zadels en enkel zadel vanaf 950 euro en meer
en helaas is mijn beurs nu ook een beetje leeg %)
maar in principe is het Thorowgood t4 zadel (zoals ik heb begrepen) hetzelfde model als de kent en masters enkel in de kunstof uitvoering en de kent van leer..
maar goed ik zie het wel ik ben een beetje ten einde raad.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:07

Heb het even opgezocht, Thorowgood is inderdaad de kunststof versie van Kent en Masters.... Weer wat geleerd...

En dus inderdaad goede ervaringen mee.

Lege beurs en slecht passend zadel is een ontzettend irritante combinatie.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:26

@ onley, welke zadelmakers heb je eraan gehad, zie dat je in gangelt woont, is neem ik aan toch bij zuid limburg?
Anders zou je een naar Viehoff moeten bellen in landgraaf! hebben volgens mij ook 2e hands zadels

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:36

als je dat maar goed weet Femke

Renee ik ga geen namen noemen. ;)
Ik zit indd in gangelt bij Limburg :)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:52

onley schreef:
als je dat maar goed weet Femke

Renee ik ga geen namen noemen. ;)
Ik zit indd in gangelt bij Limburg :)

geeft niet, mocht je viehoff nog niet gehad hebben is dit misschien het proberen waard ;)